• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Betat av 25 mil än så länge. Preliminärt 100 milarn inom två veckor och då även ett Yoshimura 3/4 system i samband med servicen 🙌🥳
IMG_6797.jpeg
IMG_6799.jpeg
 
Någon som kan ge lite input på dom tidiga gsxr 1000 (2001-2004). Tänker framförallt på hur man sitter på dessa maskiner. Är 180cm lång för referens. Har tänkt använda den till allt möjligt, både trackdays och möjligtvis kortare touring sträckor.

Har tidigare haft en 2008 gsxr 1000, av alla hojar jag haft är den nog nummer 1. Förvånsvärt komfortabel, tourade med den till norge lite över 300 mil t/r utan större bekymmer :cool:
 
Någon som kan ge lite input på dom tidiga gsxr 1000 (2001-2004). Tänker framförallt på hur man sitter på dessa maskiner. Är 180cm lång för referens. Har tänkt använda den till allt möjligt, både trackdays och möjligtvis kortare touring sträckor.

Har tidigare haft en 2008 gsxr 1000, av alla hojar jag haft är den nog nummer 1. Förvånsvärt komfortabel, tourade med den till norge lite över 300 mil t/r utan större bekymmer :cool:
Jag har haft en k2. Det är en aning längre reach än dagens japanska literhojar. Tycker jag satt helt ok på den, en dagstur på 30-50 mil småvägar var inga problem. Sporthojarna från den tiden var egentligen mer gatanpassade än dagens sporthojar. Fast sweetspot är nog några år nyare, från runt 2005. Dom har mycket bättre bromsar, sexkolvsoken på k1-k2 är inte jämförbara med dagens prylar.
Onsdagskörning på bulten. 😄
0C2EF2FB-01BC-424C-BEE2-907F460E2B0A.jpeg
 
Aah jag tyckte jag satt riktigt bekvämt på k8an, 40 mil utan paus var då inga problem. Antar att k1-k2 är rätt lik k3-k4 då?. Verkar vara mycket hoj för pengen 😄

Bromsarna kanske går att lösa med bremboskivor/pads? Eller är det bara själva känslan i oken som är kass?
 
Aah jag tyckte jag satt riktigt bekvämt på k8an, 40 mil utan paus var då inga problem. Antar att k1-k2 är rätt lik k3-k4 då?. Verkar vara mycket hoj för pengen 😄

Bromsarna kanske går att lösa med bremboskivor/pads? Eller är det bara själva känslan i oken som är kass?
Egentligen är det väl bara en vanesak, man får nypa lite hårdare med högerhanden.
Min ena skiva var lite sned när jag köpte hojen, så den pulserade dessutom i handtaget. Jag köpte nya brembo oro skivor + brembo klossar men även efter det krävdes mer handkraft än en modern hoj.
Men om man inte har flera hojar och byter mellan är det nog inget man tänker på.
 
En tanke som slog mig, kan det bli problem med försäkringen vid eventuell olycka om man monterat ett avgassystem som inte är godkänt för gata (ingen katalysator och för högljutt)?
Kan bolaget neka all form av ersättning pga. fordon som då egentligen inte får köras på allmän väg?
 
En tanke som slog mig, kan det bli problem med försäkringen vid eventuell olycka om man monterat ett avgassystem som inte är godkänt för gata (ingen katalysator och för högljutt)?
Kan bolaget neka all form av ersättning pga. fordon som då egentligen inte får köras på allmän väg?
Dom har garanterat något i det finstilta som dom skulle kunna åberopa för att slippa betala ut något.
Om det händer i verkligheten vet jag inte, förmodligen inte men som du skriver så framför man ett olagligt fordon på allmän väg..
 
Aah jag tyckte jag satt riktigt bekvämt på k8an, 40 mil utan paus var då inga problem. Antar att k1-k2 är rätt lik k3-k4 då?. Verkar vara mycket hoj för pengen 😄

Bromsarna kanske går att lösa med bremboskivor/pads? Eller är det bara själva känslan i oken som är kass?
Vi bytte rätt mycket bromspumpar på de där tidiga. ISR var ju ovanligast men bäst. Även byte mot nyare Brembo var rätt vanligt.
Nya stålomspunna slangar, nya belägg (även om de gamla är av bra märke så är min erfarenhet att de kan bli hårdare) och ny bromsvätska så tror jag du kommer att då bromsar du är nöjd med, även med dagens mått mätt.
 
I min försäkring står att:

3.1.1 EGENDOMSSKYDDET GÄLLER FÖR
• Den försäkrade motorcykeln.
• Tillbehör och utrustning till den försäkrade motorcykeln.
• Oregistrerad släpvagn till den försäkrade motorcykeln.
• Avmonterad fordonsdel och tillbehör enligt ovan om inte annan
del monterats i dess ställe.


Undantagen nedan är ju öppna för tolkning, brötar jag bara eller har jag trimmat den?

3.5.3 SKADOR SOM INTE OMFATTAS AV FÖRSÄKRINGSMOMENTET
Utöver egendomsförsäkringens allmänna undantag 3.1.2 gäller inte maskinförsäkring för skada:
• Som leverantör eller annan ansvarar för enligt lag, garanti eller liknande åtagande.
• På del med konstruktions-, fabrikations- eller materialfel, om skadan orsakades av felet.
• Som uppstår på grund av slitage.
• Som uppstår på grund av uppenbart felaktig reparation.
• På motorcykel där komponenter som avviker från motorcykelns seriemässiga utförande
används, exempelvis trimning.
• Som orsakats av köld, väta eller korrosion.
• Som uppkommit genom brand, stöld eller annan yttre olyckshändelse. Händelser
härigenom
ersätts genom respektive försäkringsmoment.
• På motorcykel av tillverkaren avsedd för Enduro/Trial/Motocross.
Oljeförbrukning och nedgång i batteriprestanda som är inom tillverkarens toleranser anses
inte som fel och ersätts därför inte inom maskinskadeförsäkringen.

3.1.3 HÖGSTA ERSÄTTNINGSBELOPP
Motorcykelförsäkring
• Motorcykeln ersätts enligt Ersättnings- och värderingsregler 5.2.2.
• Tillbehör och utrustning samt oregistrerad släpvagn ersätts med högst
sammanlagt 20 000 kr. Om du tecknat tillägget XL är högsta sammanlagda
ersättningsbelopp 80 000 kr.
• För amatör-/ombyggd motorcykel enligt Vägtrafikregistrets definition T12A/T12B
är högsta ersättningsbelopp 150 000 kr inklusive tillbehör och utrustning.
 
Betat av 25 mil än så länge. Preliminärt 100 milarn inom två veckor och då även ett Yoshimura 3/4 system i samband med servicen 🙌🥳
IMG_6797.jpeg
IMG_6799.jpeg
Ballt ändå med en 600 sporthoj, tycker inte man ser så många nya såna på gatan längre. Blir sugen på att skaffa nyare hoj nu när man ser vad alla köper. Själv är det bara gamla häckar jag åker omkring på...
 
En tanke som slog mig, kan det bli problem med försäkringen vid eventuell olycka om man monterat ett avgassystem som inte är godkänt för gata (ingen katalysator och för högljutt)?
Kan bolaget neka all form av ersättning pga. fordon som då egentligen inte får köras på allmän väg?
De kan vägra delar av ersättning, exempelvis maskinskadan. Men att försäkringen inte skulle gälla vid olycka för att man har ett avgassystem på hojen är osannolikt. Har rätt många bekanta som vurpat eller fått hojar stulna och inte en enda av dem har haft originalpipor på. Inga problem eller ens diskussion med försäkringsbolag om det.
 
Ballt ändå med en 600 sporthoj, tycker inte man ser så många nya såna på gatan längre. Blir sugen på att skaffa nyare hoj nu när man ser vad alla köper. Själv är det bara gamla häckar jag åker omkring på...
Alltid föredragit 600 klassen. Har haft två literklubbor men det är inte samma känsla som med 600. Med dem kan man verkligen pressa motorn och jobba aktivt i kurvor på ett helt annat sätt än med 1000.
Men vi alla är olika 😊
 
En tanke som slog mig, kan det bli problem med försäkringen vid eventuell olycka om man monterat ett avgassystem som inte är godkänt för gata (ingen katalysator och för högljutt)?
Kan bolaget neka all form av ersättning pga. fordon som då egentligen inte får köras på allmän väg?

Har aldrig varit med om att de har sagt något. Man får tom ersättning för det vid olycka. Det kanske är olika på olika bolag men dom försäkrar ju tex hemmabyggen och andra hojar/bilar och då får man ersättning vid tex stöld eller skador.
 
Vi bytte rätt mycket bromspumpar på de där tidiga. ISR var ju ovanligast men bäst. Även byte mot nyare Brembo var rätt vanligt.
Nya stålomspunna slangar, nya belägg (även om de gamla är av bra märke så är min erfarenhet att de kan bli hårdare) och ny bromsvätska så tror jag du kommer att då bromsar du är nöjd med, även med dagens mått mätt.
Ja det låter som the way to go, nu är det ju en gammal gixxer men kan man uppgradera den till oem + utan att helt gå bananas på delar är det ju bra 😄
 
Tillbaka
Topp