• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Precis vart på CEC och testkört, inser jag är nöjd med det jag har.

Streetfighter v4, har många rätt men gillar effektkurvan bättre i Superduke
Diavel v4, bra skjuts i för en med så gubbig sittställning 😊
xDiavel v4, satt jag bara på, kan inte köra något med fotpinnarna så långt fram.
SD 1390, motorn är underbar etc. Men ingen fan av utseendet. Skulle iof kunna vänja mig, men inte värt uppgraderingen.

Tog inte ett enda foto 🤦🏼

Långsam lunchtur till burgarhaket i solen🌞

1000014734.jpg

Provkörde följande:

Hypermoto (stora)
Ganska kort, inte så hög som jag väntat mig. Kul motor, bra fjädring, stabil hoj. Gav inget supersug.

Streetfighter V2S
För mjuk fjädring, rolig motor.
Lagom lång men för låg fram för min smak, min rygg gillade inte vinkeln. Snabb och rolig hoj dock, blev lite sugen.

KTM Duke 990R

Gillar allt med denna mer än jag gillade streetfighter. Både motorn och körställningen föll mig mer i smaken. Hade lätt kunnat tänka mig en

Senast ändrad:
Fick äntligen provköra en Super Adventure idag. De hade bara 1390 SA med automat(kommer ej ihåg vad KTMs automatlåda heter) och det var en upplevelse. Den bokstavligen slog i växlarna och det var inte alls särskilt kul när man gasade på. Föredrog att växla manuellt med knapparna. Säkert bra om man inte kan växla själv, men hade aldrig varit på kartan för mig med automatlåda på hoj. Kul att prova på oavsett.

Senast ändrad:
Provkörde följande:

Hypermoto (stora)
Ganska kort, inte så hög som jag väntat mig. Kul motor, bra fjädring, stabil hoj. Gav inget supersug.

Streetfighter V2S
För mjuk fjädring, rolig motor.
Lagom lång men för låg fram för min smak, min rygg gillade inte vinkeln. Snabb och rolig hoj dock, blev lite sugen.

KTM Duke 990R

Gillar allt med denna mer än jag gillade streetfighter. Både motorn och körställningen föll mig mer i smaken. Hade lätt kunnat tänka mig en

Håller med om 990R.
För mig som normalt kör 890R eller 1290 SDR så har de ”fått ordning” på allting.
Motorn går jämt och fint med bra drag, inga kängrutendenser under 3k rpm, bra sittställning där jag t.o.m. fick stöd av enkelsitskutsen i vettig sittställning. Möjligen hade de kunnat förbättra formen i nedre tankområdet så att det var lättare att knipa om den.
Positiv upplevelse!

Jag körde även CF 675 med en cooberbox. Rätt rolig maskin där mycket är rätt men man var tvungen att varva rätt bra. Skärmen är nästan lika stor som en TV.

Panigale V4S, som förväntat, går som ett spjut och faller in i kurvorna. Roligt men händerna somnade efter 20 minuter. Sedan fick jag skaka liv i framförallt gashanden var 10-e minut. Jag är för gammal för en racingställning.
Att sätta sig på SDR efter den var som att sätta sig i en soffa som står på en fiskebåtsmotor. Bekvämt men skakigt.
Men Ducatin är ett konstverk.

Håller med om 990R.
För mig som normalt kör 890R eller 1290 SDR så har de ”fått ordning” på allting.
Motorn går jämt och fint med bra drag, inga kängrutendenser under 3k rpm, bra sittställning där jag t.o.m. fick stöd av enkelsitskutsen i vettig sittställning. Möjligen hade de kunnat förbättra formen i nedre tankområdet så att det var lättare att knipa om den.
Positiv upplevelse!

Jag körde även CF 675 med en cooberbox. Rätt rolig maskin där mycket är rätt men man var tvungen att varva rätt bra. Skärmen är nästan lika stor som en TV.

Panigale V4S, som förväntat, går som ett spjut och faller in i kurvorna. Roligt men händerna somnade efter 20 minuter. Sedan fick jag skaka liv i framförallt gashanden var 10-e minut. Jag är för gammal för en racingställning.
Att sätta sig på SDR efter den var som att sätta sig i en soffa som står på en fiskebåtsmotor. Bekvämt men skakigt.
Men Ducatin är ett konstverk.
Jag tycker duccarna vibrerade mer än Duken. Jäkla hårda handtag på fuccarna också. Alla reglage kändes ganska billiga jämfört med duken.

Överlag tycker jag både husky och KTM fått till en bättre kvalitetskänsla i reglagen än Ducati. Schysstare displayer också, även om megastor touchscreen som 990R har kan kvitta.

IMG_2850.jpeg

CEC har en vanlig 990 inne men tyvärr har den vit bakram. Även om man byter till svart tank är man fast med den vita bakramen.

990R har dessutom 130hk
990 har 123hk

Senast ändrad:
Jag tycker duccarna vibrerade mer än Duken. Jäkla hårda handtag på fuccarna också. Alla reglage kändes ganska billiga jämfört med duken.

Överlag tycker jag både husky och KTM fått till en bättre kvalitetskänsla i reglagen än Ducati. Schysstare displayer också, även om megastor touchscreen som 990R har kan kvitta.

IMG_2850.jpeg

CEC har en vanlig 990 inne men tyvärr har den vit bakram. Även om man byter till svart tank är man fast med den vita bakramen.
Det finns enkla lösningar för färg problemet.🙂

Bilagor

• 1000008414.png
    1000008414.png
    295.2 KB · Visningar: 2
  • 1000008413.png
    1000008413.png
    262.7 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

IMG_2850.jpeg

990R har dessutom 130hk
990 har 123hk
Reglagen på 990 och 890 är bra. På 1290n känns de mer än lovligt rappliga.

Vibreringsmässigt så jämför jag ju V4 med 1290n. 990 går riktigt mjukt och fint

Håller med om den vita bakramen. KTM skulle köpa in någon vettig designer för allt de gör är inte snyggt.

Breathability 2/5. Really?
Jag tycker den är galet sval. 23 grader idag och jag körde med en hoodie över. Jag är varm av mig o går i shorts från april till oktober typ. Men förstår om man testat den i +35 grader, då finns det inget som är svalt i skyddsväg.

Har sett bilder på just urbane mk3 efter folk hasat med den jackan, vilket den verkar klara bra. Konstigt att den inte får bättre testresultat då. Finns det någon jacka som är lika tunn och luftig som är avsevärt bättre?
Det var kanske ingen högoddsare. Den är ju främst tänkt för stadskörning i lägre hastigheter, Bra skydd mot stötar och slag, men trasar sönder om man glider på asfalt. En kevlar hoodie med bra glidskydd är nog smart att ha utanpå för landsvägskörning.
Men konstigt med bara 2 stjärnor för ventilation.
Jag håller med gällande ventilationen. Vet inte hur de räknar på denna. Jag upplever dock trots att frisk luft kommer in att den inte transporterar ut lika bra.

Efter att ha surfat runt på deras sida så verkar RST hålla hög kvalitet på alla sina produkter. Tittar man på priset så är de dessutom väldigt bra prossatta oftast. Denna verkade riktigt bra (dock inte lika smidig som knox)

Jag håller med gällande ventilationen. Vet inte hur de räknar på denna. Jag upplever dock trots att frisk luft kommer in att den inte transporterar ut lika bra.

Efter att ha surfat runt på deras sida så verkar RST hålla hög kvalitet på alla sina produkter. Tittar man på priset så är de dessutom väldigt bra prossatta oftast. Denna verkade riktigt bra (dock inte lika smidig som knox)

Innan jag köpte mitt skinnställ(Dainese) så var jag inne på RST. De verkar ha rätt prisvärda skinnställ. Men jag vet inte hur kvaliteten är, den borde väl inte vara dålig.

å

Motocaps betygsättning är i alla fall ljusår bättre än EU:s klassificeringar. Dels är dom enkla att förstå och så bygger dom på faktiska oberoende tester och inte luddiga klassificeringar som tillverkarna själva sätter. Nu säljs det ju tom "riding shirts" med högsta klassningen, AAA i europa. 😂

Testade en 2018 KTM 1290 Super Adventure igår, hade gått rätt långt med strax över 5000 mil. Gick ju för jäkla bra måste jag säga, någon som ägt en sån och har lite tips? Funderar på att köpa en nämligen :) Har kört KTM 1050 Adventure tidigare men tänkte byta upp mig. Mycket elektronik, men den är välservad och verkar välskött även om det fanns lite kosmetiska prylar jag skulle vilja fixa

Testade en 2018 KTM 1290 Super Adventure igår, hade gått rätt långt med strax över 5000 mil. Gick ju för jäkla bra måste jag säga, någon som ägt en sån och har lite tips? Funderar på att köpa en nämligen :) Har kört KTM 1050 Adventure tidigare men tänkte byta upp mig. Mycket elektronik, men den är välservad och verkar välskött även om det fanns lite kosmetiska prylar jag skulle vilja fixa
Jag hade en 1290 Super Adventure R från 2018 förut. Inga tips annat än att det var en grymt rolig maskin, otymplig off-road och stor med aluminiumväskor. Men chassi, fjädring och motor var fantastiskt. Ska du köra främst gata så satsa på en S. Vet att några hade strul med värmesadelm tiltsensor och något annat elektronikfel som jag inte minns. Men har det inte visat sig tidigare ska det nog vara lugnt om du köper en begagnad.

Vad gillade du Panigalen? Helt vansinniga bromsar :D
Den går kusligt fort. Bromsarna biter skruvat bra. Händerna domnar efter 15 minuter. Motorn är fantastisk. Vacker som ett konstverk.
Man kan skicka körkortet direkt till Polisen och be dem behålla det för man själv lar inte få ha det kvar....

Streetfightern är dock fantastisk! Vettig sittställning för lätt överviktiga medelålders män, motorn är som sagt grym. Smidigare och mer förfinad än 1290n. Mer katt än bulldog.

Den går kusligt fort. Bromsarna biter skruvat bra. Händerna domnar efter 15 minuter. Motorn är fantastisk. Vacker som ett konstverk.
Man kan skicka körkortet direkt till Polisen och be dem behålla det för man själv lar inte få ha det kvar....

Streetfightern är dock fantastisk! Vettig sittställning för lätt överviktiga medelålders män, motorn är som sagt grym. Smidigare och mer förfinad än 1290n. Mer katt än bulldog.
Ungefär den känslan hade jag med på Panigalen. Bromsade inte för att jag var tvungen in i kurvor utan för att jag kände att jag borde. Hade varit skoj att tesa på bana. Tyvärr hade SFen vi skulle testat fått punka och de hann inte laga den.. Lilla SF var trevlig men lite meh...

Tillbaka
Topp