• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Kan inte låta bli att reflektera över hur populärt det blivit att åka runt och samla bevismaterial mot sig själv, för att sedan publicera det mot allmänheten :D

Polisen måste ha enorm nytta av det där 😆
(Ja, jag ser att inlägget innan här handlade om bankörning).
Ja det är flera som åkt dit pä att de filmat sig själva 😂

Alternativ kameraplacering:

IMG_1262.jpeg

Tänker mig denna lösningen nu (har inte hunnit få hjälmadaptern):

IMG_1257.jpeg

Den är ju rätt liten så tänker att det inte kommer vara allt för mycket ivägen 🤔

Så bara dra en ziptie på lämpligt ställe?

När jag väl fått den så kommer display-delen av kameran hamna här istället:

IMG_1260.jpeg
Om jag fattar rätt så skulle jag fästa runt goprofästet och nedanför. Och sedan uppe vid kameran så att kameran kan lossna men sitter fast i den andra delen.
Typ såhär:
Skärmavbild 2026-06-25 kl. 15.20.21.png

Under hakan eller högt upp på bröstet tycker jag blir absolut bäst. Då ser man styret och lutningen på hojen bättre.

Brannfakkel: De aller, aller fleste MC-førerere som kjører rundt med kamera, jakter på trøbbel og risky situasjoner for å få clicks & likes. Ta kameraet av MC'n og nyt turen som vanlige MC-førere.

Dags att ta det där kortet nu! Har kört en upplåst Super Soco (el, AM) som pendlarhoj in till stan de senaste åren men alltid drömt om riktig mc, och tänkte börja med lätt mc. Några funderingar:

- Får jag något ”på köpet” av att ha kört ett gäng år i Stockholmstrafiken med allt vad det innebär? Även om min moppe väger kanske 75 kg och en lätt mc typ 140 kg (och väldigt mycket mer kraft) så kommer jag oftast upp i samma hastighet som bilarna med min, och måtten är typ samma som en lätt mc. Fattar att klivet till tung mc hade varit enormt, men det här känns väl klart mindre ändå?

- Hade en manuell moppe i tonåren, så växlandet är väl ändå besläktat?

- Har kollat på Yamaha XSR125 och Husqvarna Svartpilen som båda finns för runt 30’ på Blocket. Är det vettiga alternativ? Jag är 188 cm lång och tycker själv att jag ser väldigt stor ut på min moppe.

- Är det helt sjukt att köpa en hoj och övningsköra själv ute på landet på små privata grusvägar som komplement till kurs? Låt oss säga inhägnat område för ordningens skull :)

Tacksam för alla tips!

Här är den jag har idag för referens.

IMG_0578.png

Dags att ta det där kortet nu! Har kört en upplåst Super Soco (el, AM) som pendlarhoj in till stan de senaste åren men alltid drömt om riktig mc, och tänkte börja med lätt mc. Några funderingar:

- Får jag något ”på köpet” av att ha kört ett gäng år i Stockholmstrafiken med allt vad det innebär? Även om min moppe väger kanske 75 kg och en lätt mc typ 140 kg (och väldigt mycket mer kraft) så kommer jag oftast upp i samma hastighet som bilarna med min, och måtten är typ samma som en lätt mc. Fattar att klivet till tung mc hade varit enormt, men det här känns väl klart mindre ändå?

- Har kollat på Yamaha XSR125 och Husqvarna Svartpilen som båda finns för runt 30’ på Blocket. Är det vettiga alternativ? Jag är 188 cm lång och tycker själv att jag ser väldigt stor ut på min moppe.

- Är det helt sjukt att köpa en hoj och övningsköra själv ute på landet på små privata grusvägar som komplement till kurs? Låt oss säga inhägnat område för ordningens skull :)

Tacksam för alla tips!

IMG_0578.png
Svartpilen är någorlunda stora jämfört med det mesta men om du ska ta mc-kort så ska du givetvis ta för tung direkt. Det är ju typ samma saker du ska gå igenom som för lätt mc så finns ingen anledning att begränsa dig själv.

Övningskör själv i smyg, det gjorde jag. Det hjälper absolut. Grus är ju dock ingen höjdare att övningsköra på.

Svartpilen är någorlunda stora jämfört med det mesta men om du ska ta mc-kort så ska du givetvis ta för tung direkt. Det är ju typ samma saker du ska gå igenom som för lätt mc så finns ingen anledning att begränsa dig själv.

Övningskör själv i smyg, det gjorde jag. Det hjälper absolut. Grus är ju dock ingen höjdare att övningsköra på.
Det låter rimligt! Tänkte mer att det kanske är lättare att ta för lätt när jag ändå föreställer mig att jag har lite vana. Och ska jag öva på landet (finns asfalt också) så vill jag ha något väldigt snällt.

Tacksam för alla tips!

IMG_0578.png
Ta tung MC direkt. Det är lika svårt. Det är samma teori osv.

Att övningsköra själv lite runt koner på landet är absolut en bra idé. Min bild är dock att de gjort konbanan väldigt mycket lättare på senare år så du kanske inte behöver oroa dig så mycket ändå om det?

Dagens lunchtur. Dags att fimpa läppen bak, tips på tailtidy till Kawasaki?
IMG_2917.jpeg
IMG_2912.jpeg
Jag monterade tail tidy på sambons MT10 och på vår norrlandssemester vart hon inte bara skitig men också märkbart mycket blötare än mig. Så jag behåller min tillsvidare 😂
IMG_1346.jpeg

Köpte en Cardo Packtalk Pro idag. Tänkte först vänta in Shoei GT Air 3 Smart men pallade inte eftersom jag redan har en GT air 3 som är två månader… förvånad över hur bra det funkade. Ingen av de jag pratade med märkte att jag satt på hojen. Körde max 70 dock.
Så är det alltid för oss med, vi kör packtalk edge och folk som ringer tror inte att man ligger i +100 km/t. Bra grejor helt enkelt!

133 mil ToR Umeå-Dalarna. En heldag i regn gjorde det redigt blött. Trots regnoverall och allvädersställ. Det blåste 20-30 m/s i byarna och alla broar mellan Härnösand och Umeå var spännande. Aldrig semestrat på hoj tidigare, vet inte om de blir så mycket mer sånt heller. Vi var borta Lördag-Onsdag dagarna innan midsommar. Regn av någon sort alla dagar utom sista etappen hem från Sundsvall.
IMG_1275.jpeg

Det låter rimligt! Tänkte mer att det kanske är lättare att ta för lätt när jag ändå föreställer mig att jag har lite vana. Och ska jag öva på landet (finns asfalt också) så vill jag ha något väldigt snällt.
Bara för att en hoj är lätt betyder det inte att den är lättare att köra. Vikt och effekt ger stabilitet. Större cc hojar har också bättre komponenter (bromsar mm). När du väl tagit kortet kan du ju köra en mindre hoj oavsett. Svartpilen 401 är toppen i stan. Jag ägde en sådan några år innan jag köpte min 801. 401 är en mellanklasshoj (A2). När du kör upp för tung mc måste du köra upp på en tung hoj, går att låna/hyra från körskola.

Det är absolut värt med att ta några lektioner på skola även om du redan skulle kunna köra. Saker som placering vid korsningar, hur mycket man förväntas gena i kurvor mm lär man sig bäst på skola.

Bara för att en hoj är lätt betyder det inte att den är lättare att köra. Vikt och effekt ger stabilitet. Större cc hojar har också bättre komponenter (bromsar mm). När du väl tagit kortet kan du ju köra en mindre hoj oavsett. Svartpilen 401 är toppen i stan. Jag ägde en sådan några år innan jag köpte min 801. 401 är en mellanklasshoj (A2). När du kör upp för tung mc måste du köra upp på en tung hoj, går att låna/hyra från körskola.

Det är absolut värt med att ta några lektioner på skola även om du redan skulle kunna köra. Saker som placering vid korsningar, hur mycket man förväntas gena i kurvor mm lär man sig bäst på skola.
Tack snälla för input!

Bytte dämpare och mellanrör med decat på Scramblern igår till något Kina-skräp jag hittade som var prisvärt. Måste säga att jag blev sjukt förvånad över kvaliteten. Passform, material, svetsar, allt är fasen riktigt grannt!

Däremot låter det alldeles för mycket. Helvete. Kalla mig gubbe, men jag vet i fasen om jag inte byter tillbaka. Även med db-killers i dämparna så låter den så högt att jag överväger hörselskydd även i stadstrafik. Sen är jag bara milt intresserad av att lukta avgaser, det var inte så farligt då katten satt där.

Snyggt blev det dock med kortare nättare slutburkar :)

1000010325.jpg

Bytte dämpare och mellanrör med decat på Scramblern igår till något Kina-skräp jag hittade som var prisvärt. Måste säga att jag blev sjukt förvånad över kvaliteten. Passform, material, svetsar, allt är fasen riktigt grannt!

Däremot låter det alldeles för mycket. Helvete. Kalla mig gubbe, men jag vet i fasen om jag inte byter tillbaka. Även med db-killers i dämparna så låter den så högt att jag överväger hörselskydd även i stadstrafik. Sen är jag bara milt intresserad av att lukta avgaser, det var inte så farligt då katten satt där.

1000010325.jpg
I med proppar i öronen! 😆

1000010325.jpg
Tryck tillbaka cate också så borde du få ner ljudnivån ytterligare. Snyggare är det iaf!

Ändrades 2022 eller något sådant, första modellerna hade det så och på köpet stora problem med kunder som brände benen 😅

Originalsystemet är inte dåligt, det blir inte så varmt och det låter gött, men det är så satans stort och tungt!
Ah, det förklarar saken!
Jag byter mer för tyngden och ser ljudet som en scchysst bonus, så jag förstår dig! :)

Tillbaka
Topp