• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Det är kontaktfett på alla ytor och det ser bra ut, men kan vara en god idé att ändå rengöra och bända lite i kontaktblecken för att säkerställa god kontakt.

Ska testa relät med lite lägre spänning med.
Låter otroligt då generatorn borde se till att spänningen är nog hög.
är det ett vanligt slutande relä så kostar det inte många kronor att byta ut det för att utesluta, har du kollat så att tempgivare ger konstant signal vid rätt temp eller kan det vara vajsing med den?

Senast ändrad:
Ops I did it again...... :cool:

IMG_0522.webp

Första röda Ducatin för mig. Känns väldigt bra om man bortser från att den är tyst :D
Märks att det är mycket nytt på den mot förra.
Nu är det lugn och fin inkörning på schemat :)

https://www.instagram.com/v4jo.x/reel/DbxgMPjMdkC/

Testade relä med 7v på labagget och det slöt, så inte relä.

Rengjorde och satte kablar med kabelskor för att kunna mäta vad som händer.

Fläktspänning är alltid på, oavsett tändningsläge.
Styrspänning slås på vid tändning och går genom relät, men strömmen är lägre än 0,00A så relät drar inte men spänningen kan mätas på andra sidan spolen.
Gissningsvis styrs relät med ökad ström när det ska dra.
Då är nog tempgivare nästa punkt på dagordningen, eller fulkoppla så fläkten går igång med tändningen.

Testade relä med 7v på labagget och det slöt, så inte relä.

Rengjorde och satte kablar med kabelskor för att kunna mäta vad som händer.

Fläktspänning är alltid på, oavsett tändningsläge.
Styrspänning slås på vid tändning och går genom relät, men strömmen är lägre än 0,00A så relät drar inte men spänningen kan mätas på andra sidan spolen.
Gissningsvis styrs relät med ökad ström när det ska dra.
Då är nog tempgivare nästa punkt på dagordningen, eller fulkoppla så fläkten går igång med tändningen.
Kommer du åt att mäta på tempgivaren?.

Skillnad på kall o varm kyltemp?

Enligt kopplingsschemat finns bara en givare, och tempmätaren i displayen fungerar.

Märkte även att den styr relät genom att jorda det när det ska starta, så inget mystiskt där.
Ger den jord till relät? Fel på kabel från givare till relä?

Jag hade ett elfel på min gamla R1, startspärren krånglade så den ville inte starta.
På den så hade kabelhärvan gått emot fläkten och skavt av en av kablarna i härvan. Ett minimalt märke på skyddshöljet, men när jag skalade upp skyddet var en kabel helt av.

Ger den jord till relät? Fel på kabel från givare till relä?

Jag hade ett elfel på min gamla R1, startspärren krånglade så den ville inte starta.
På den så hade kabelhärvan gått emot fläkten och skavt av en av kablarna i härvan. Ett minimalt märke på skyddshöljet, men när jag skalade upp skyddet var en kabel helt av.
Kabeln går till ECUn och motståndet mot jord är högt men inte avbrottshögt, så tror inte på kabelbrott.

Ingen som fått tag på en rabattkod hos xlmoto? Jag ska köpa onödigt dyra brallor och skulle gärna skrämma ner priset lite 😁

Tillbaka
Topp