• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Det är kontaktfett på alla ytor och det ser bra ut, men kan vara en god idé att ändå rengöra och bända lite i kontaktblecken för att säkerställa god kontakt.

Ska testa relät med lite lägre spänning med.
Låter otroligt då generatorn borde se till att spänningen är nog hög.
är det ett vanligt slutande relä så kostar det inte många kronor att byta ut det för att utesluta, har du kollat så att tempgivare ger konstant signal vid rätt temp eller kan det vara vajsing med den?

Senast ändrad:
Ops I did it again...... :cool:

IMG_0522.webp

Första röda Ducatin för mig. Känns väldigt bra om man bortser från att den är tyst :D
Märks att det är mycket nytt på den mot förra.
Nu är det lugn och fin inkörning på schemat :)

https://www.instagram.com/v4jo.x/reel/DbxgMPjMdkC/

Testade relä med 7v på labagget och det slöt, så inte relä.

Rengjorde och satte kablar med kabelskor för att kunna mäta vad som händer.

Fläktspänning är alltid på, oavsett tändningsläge.
Styrspänning slås på vid tändning och går genom relät, men strömmen är lägre än 0,00A så relät drar inte men spänningen kan mätas på andra sidan spolen.
Gissningsvis styrs relät med ökad ström när det ska dra.
Då är nog tempgivare nästa punkt på dagordningen, eller fulkoppla så fläkten går igång med tändningen.

Testade relä med 7v på labagget och det slöt, så inte relä.

Rengjorde och satte kablar med kabelskor för att kunna mäta vad som händer.

Fläktspänning är alltid på, oavsett tändningsläge.
Styrspänning slås på vid tändning och går genom relät, men strömmen är lägre än 0,00A så relät drar inte men spänningen kan mätas på andra sidan spolen.
Gissningsvis styrs relät med ökad ström när det ska dra.
Då är nog tempgivare nästa punkt på dagordningen, eller fulkoppla så fläkten går igång med tändningen.
Kommer du åt att mäta på tempgivaren?.

Skillnad på kall o varm kyltemp?

Enligt kopplingsschemat finns bara en givare, och tempmätaren i displayen fungerar.

Märkte även att den styr relät genom att jorda det när det ska starta, så inget mystiskt där.
Ger den jord till relät? Fel på kabel från givare till relä?

Jag hade ett elfel på min gamla R1, startspärren krånglade så den ville inte starta.
På den så hade kabelhärvan gått emot fläkten och skavt av en av kablarna i härvan. Ett minimalt märke på skyddshöljet, men när jag skalade upp skyddet var en kabel helt av.

Ger den jord till relät? Fel på kabel från givare till relä?

Jag hade ett elfel på min gamla R1, startspärren krånglade så den ville inte starta.
På den så hade kabelhärvan gått emot fläkten och skavt av en av kablarna i härvan. Ett minimalt märke på skyddshöljet, men när jag skalade upp skyddet var en kabel helt av.
Kabeln går till ECUn och motståndet mot jord är högt men inte avbrottshögt, så tror inte på kabelbrott.

Körde dryga 11 mil okända vägar med Beeline Moto (första versionen alltså) som vägvisare i fredags så jag tänkte svänga ihop en liten recension! Den funkade mycket bra, bortsett från en korsning där den verkar missat att jag svängt och propsade på att jag skulle tillbaka till korsningen igen. Jag trodde jag kört fel, så jag vände, men då kalkylerade den om och visade mig tillbaka igen. Tyvärr fick vi aktivt välja bort ett par sträckor i grus pga. sporthoj i vår lilla tremannagrupp, men det blev en mycket trevlig rutt ändå – framförallt på den halländska landsbygden.

1000011938.webp

Den fungerar mycket bra för landsvägar och småvägar, skulle jag säga. Det är tydligt nog och den planerade en riktigt rolig tur för mig. Jag skulle dock inte vilja ha bara den att förlita mig på i stadstrafik. Det skulle antagligen resultera i ett antal felkörningar :D

Jag testade också compass mode hem på söndagen, det blev en lite längre distans på 13 mil, på delvis mer kända vägar (jag var trött efter en blöt helg och trodde inte jag skulle vilja köra något kringelikroka), men jag gillade verkligen att den liksom bara håller koll på åt vilket håll målet ligger och det slutade därför i en betydligt mer äventyrlig rutt. Jag utforskade verkligen vägar och visste egentligen bara ungefär åt vilken riktning jag åker och om jag behöver ta av på någon väg som tar mig mer åt någon riktning osv. Märkligt nog blev det aldrig någon riktig felköening där jag behövde vända, utan jag kom hem bara genom att följa pilen och göra kvalificerade gissningar. Mycket rolig upptäcksfärd!

1000011939.webp

Senast ändrad:
Provkörde en Indian Chief Dark Horse idag.
Borde jag inte gjort 🙈

Älskar min Z900RS men mullret vid 3500rpm var rätt trevligt istället för den fyrcylindriga symaskinen som gillar höga varvtal.
Jag är lite småsugen på att testa nåt annat, indian scout eller liknande, mest för skoj skull men livrädd för utgången av det hela.. är oxå egentligen sjukt nöjd med nuvarande hoj!

Jag är lite småsugen på att testa nåt annat, indian scout eller liknande, mest för skoj skull men livrädd för utgången av det hela.. är oxå egentligen sjukt nöjd med nuvarande hoj!
Grundproblemet är väl att man aldrig blir riktigt nöjd?
Jag hade nog också känt lite samma sak om jag testat en Scrambler, touringhoj eller adventurehoj för alla har en sak gemensamt… jag har ingen 😂

Frugan fick ta bilen idag, jag var tvungen att pumpa närmare 40mil motorväg… det enda roliga var när det tillslut blev lite trafik i sthlm vilket säger en del om hur trist körningen var.
Vinden och körställningen på min z900rs lämpar sig halvbra för nötning rakt fram i 120… guld på snirkliga 70-vägar dock.

Frugan fick ta bilen idag, jag var tvungen att pumpa närmare 40mil motorväg… det enda roliga var när det tillslut blev lite trafik i sthlm vilket säger en del om hur trist körningen var.
Vinden och körställningen på min z900rs lämpar sig halvbra för nötning rakt fram i 120… guld på snirkliga 70-vägar dock.
Skulle inte köra motorväg med mc ens om jag fick betalt. Gäller alla hojar. 😄

Då var man med i klubben! Övningskör fortfarande, men helvete vad nöjd jag är med det här köpet. Var först nära att köpa en Svartpilen 401 men var rätt säker på att jag snabbt skulle tröttna på det ljudet och alltid snegla på tyngre hojar, tror att jag kommer kunna ha den här betydligt längre.

IMG_0760.webp

Tillbaka
Topp