• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Jag tror inte ett dugg på neonhjälm och reflexväst. Tittar mottrafikanterna efter motorcykeln syns man ändå och tittar de inte spelar det ingen roll vad man har på sig. Kör i det du vill och räkna med att ingen ser dig eller tar hänsyn till dig. Hävda aldrig din rätt i trafiken när du kör hoj.
Ett vanligt olycksscenario är väl korsningar, bilarna kör rakt ut för dom inte ser en. Jag tror att en neonhjälm/väst kan ge en den där hundradelen som kanske behövs för att rädda skinnet.

Ett vanligt olycksscenario är väl korsningar, bilarna kör rakt ut för dom inte ser en. Jag tror att en neonhjälm/väst kan ge en den där hundradelen som kanske behövs för att rädda skinnet.
Tja, då tror vi olika. När jag ser en bil i korsningen utgår jag som sagt istället från att jag är osynlig och att bilen alltså kan köra ut trots väjningsplikt, högerregel eller rött ljus. På så sätt lägger jag inte ansvaret för mitt liv i händerna på bilisten som kanske är halvblind, pillar på telefonen, försöker få ungarna i baksätet att sluta slåss, drack en vinbox till frukost eller bara ogillar motorcyklister och anser att störst kör först.

Tja, då tror vi olika. När jag ser en bil i korsningen utgår jag som sagt istället från att jag är osynlig och att bilen alltså kan köra ut trots väjningsplikt, högerregel eller rött ljus. På så sätt lägger jag inte ansvaret för mitt liv i händerna på bilisten som kanske är halvblind, pillar på telefonen, försöker få ungarna i baksätet att sluta slåss, drack en vinbox till frukost eller bara ogillar motorcyklister och anser att störst kör först.
Men någon gång måste du ju ändå passera framför honom.

Klart att det funkar! Sen ska man så klart tänka som du gör ändå. Sitt eget liv man leker med, trots allt.

Det sagt...
Kör aldrig i väst själv. Men har lite gula detaljer på hjälmen.

Men någon gång måste du ju ändå passera framför honom.
Du menar att du tror att någon markerar att han ska stanna och sedan trycker gasen i botten och försöker köra på mig när jag passerar? Det verkar kanske mindre sannolikt och jag är inte alldeles övertygad om att en reflexväst skulle rädda mig heller i det läget om bilisten mot all rimlig förmodan skulle hinna ikapp.

Mycket snack om färgen på hjälmen men hur ofta byter ni hjälm? Typ av hjälm? Säkerhetsnivå på hjälmen? Passform på hjälmen?

Några faktorer som är hyfsat viktiga om det smäller.

Jag tror inte ett dugg på neonhjälm och reflexväst. Tittar mottrafikanterna efter motorcykeln syns man ändå och tittar de inte spelar det ingen roll vad man har på sig. Kör i det du vill och räkna med att ingen ser dig eller tar hänsyn till dig. Hävda aldrig din rätt i trafiken när du kör hoj.
Motorcykeln syns inte för fem öre. Det trafikanterna ser är den högsta punkten på dig. Alltså hjälmen. Det sagt så får du vara försiktig ändå. Bara för att man har en färgglad hjälm kan man inte ta för givet att någon ser sig. Men oddsen för att någon faktiskt ser dig ökar med varselfärgad hjälm.

Mycket snack om färgen på hjälmen men hur ofta byter ni hjälm? Typ av hjälm? Säkerhetsnivå på hjälmen? Passform på hjälmen?

Några faktorer som är hyfsat viktiga om det smäller.
Du ska väl byta hjälm efter fem år om jag minns rätt. Eller direkt om tappar den i backen. Hjälmen i sig ska medföra känslan av att du har huvudet i ett skruvstäd. Inget vobblande.

Du ska väl byta hjälm efter fem år om jag minns rätt. Eller direkt om tappar den i backen. Hjälmen i sig ska medföra känslan av att du har huvudet i ett skruvstäd. Inget vobblande.
Rätt svar. Var en syftning på hur många som verkligen gör det.. Själv har jag inte haft kortet i fem år så det är check, lite skrapmärken dock och har flera hjälmar beroende på ändamål med körningen.

Jag har krängt hjälm i en massa år. Slarvar ändå med att byta. Nuvarande Araien - som i alla fall är färgglad - är nog sju år nu.
Det är nog många med mig som gör likadant, eller ännu värre.
IMG_4778.JPG

Det är en myt att hjälmar går sönder och måste bytas direkt om de tappas. Är de tomma är det ingen som helst fara.

Det ligger så klart i hjälmtillverkarnas intresse att detta blivit ett mantra hos förarna.
Men.

Klart att en hjälm säkert kan klara ett fall utan att försvagas det minsta. Men det kan också vara så att ett annat fall faktiskt försvagar hjälmens konstruktion.
Känns knappast som en grej man kan se helt svart eller vitt på.
Eftersom det då handlar om sitt liv så känns det rimligare att lyssna på hjälmtillverkarnas ord och bara byta ut hjälmen. Oavsett hur felfri den nu, eventuellt, är.

Det ligger så klart i hjälmtillverkarnas intresse att detta blivit ett mantra hos förarna.
Men.

Klart att en hjälm säkert kan klara ett fall utan att försvagas det minsta. Men det kan också vara så att ett annat fall faktiskt försvagar hjälmens konstruktion.
Känns knappast som en grej man kan se helt svart eller vitt på.
Eftersom det då handlar om sitt liv så känns det rimligare att lyssna på hjälmtillverkarnas ord och bara byta ut hjälmen. Oavsett hur felfri den nu, eventuellt, är.
En hjälm är konstruerad för att skydda ett huvud som väger 10kg (eller vad väger en skalle?) från ett fall från 2meters höjd i 100km/h med mera. Att den då skulle försvagas så mycket av ett stillastående fall från 100cm med 20% av vikten (enbart egenvikt) faller lite på sin egen orimlighet. Plasten är seg, det är inte porslin den här gjord av ;-) Det är inte heller plasten som skyddar (den håller bara cellplasten på plats) utan cellplastkärnan.
http://xlforum.net/vbportal/forums/archive/index.php/t-1286443.html
http://www.smf.org/helmetfaq#aDroppedHelmet
https://www.reddit.com/r/motorcycles/comments/3l9uqf/is_the_dropped_helmet_thing_a_myth/

Använd era hjälmar på ett normalt sätt och förnuftigt sätt och förvara dem bra så håller de väldigt mycket längre än 5 år. :)

En hjälm är konstruerad för att skydda ett huvud som väger 10kg (eller vad väger en skalle?) från ett fall från 2meters höjd i 100km/h med mera. Att den då skulle försvagas så mycket av ett stillastående fall från 100cm med 20% av vikten (enbart egenvikt) faller lite på sin egen orimlighet. Plasten är seg, det är inte porslin den här gjord av ;-) Det är inte heller plasten som skyddar (den håller bara cellplasten på plats) utan cellplastkärnan.
https://www.reddit.com/r/motorcycles/comments/3l9uqf/is_the_dropped_helmet_thing_a_myth/

Använd era hjälmar på ett normalt sätt och förnuftigt sätt och förvara dem bra så håller de väldigt mycket längre än 5 år. :)
Hjälm av plast? :nailbiting:

Men det kanske kallas så även för komposit?

Eftersom jag är ingenjör inom just fordonssäkerhet, dock bälten, så blev jag lite nyfiken på det här och hittade den här filmen:

Där gör dem DOT drop test vilket innebär att man kör testet två gånger. Som ni kan se så är G-krafterna markant högre den andra gången, dock fortfarande innanför lagkravet. Nu räknar vi dock med att vi tappar hjälmen utan extra vikt första gången(När vi tappar den i backen alltså), vilket förmodligen kommer att göra att skillnaden blir mindre i verkligheten när man sen krockar. Dock är jag helt säker på att cellkärnan deformeras något även vid ett tapp utan vikt.

Så, min slutsats är att en tappad hjälm fortfarande kommer att ge ett bra skydd, men det kommer inte ge ett riktigt lika bra skydd som en otappad hjälm. Eftersom hjärnan är en skör liten sak så skulle jag personligen gärna se till att ha maximalt skydd och skulle nog ändå rekommendera er att kassera en tappad hjälm.

Har en dryg månad tills jag får hämta ut min Triumph Bobber. Har velat fram och tillbaka om jag skulle göra den mattsvart då det inte finns i utbudet att beställa i dagsläget. Har beställt den mattgrå nu, och tänker den får rulla så under säsongen innan jag kommer fram till vad jag vill göra. Antar att den kommer i mattsvart nästa år.

Men, utrustning! Har ryggskydd och handskar, men behöver resten... har ni några tips på vad ni uppskattat? Utbudet på Gotland är inte det bästa eller största om man som jag vill prova sig fram.
Är lite inne på en schubert hjälm, men inte provat än, Shoei och Nolan hör väl också till de usual suspects?
Kläder, allväder eller annat?
Kevlar jeans?

Vad säger ni erfarna som gått igenom en del?
Tack

Har en dryg månad tills jag får hämta ut min Triumph Bobber. Har velat fram och tillbaka om jag skulle göra den mattsvart då det inte finns i utbudet att beställa i dagsläget. Har beställt den mattgrå nu, och tänker den får rulla så under säsongen innan jag kommer fram till vad jag vill göra. Antar att den kommer i mattsvart nästa år.

Men, utrustning! Har ryggskydd och handskar, men behöver resten... har ni några tips på vad ni uppskattat? Utbudet på Gotland är inte det bästa eller största om man som jag vill prova sig fram.
Är lite inne på en schubert hjälm, men inte provat än, Shoei och Nolan hör väl också till de usual suspects?
Kevlar jeans?

Tack
Hjälm, du måste prova. Helt individuellt vilken som passar dig. Även olik passform inom samma märke. Säkrast atthplla sig till de kända märkena.

Skinnställ, bäst skydd. Opraktiskt.
Allväder, praktiskt. Sämre skydd. Fult.
Kevlar jeans/hoodie, minst skydd. Praktiskt vid kortare turer alt posörhäng.

Två av ovan så klarar du dig långt.

Kevlar jeans?

Tack
Som ovan. Du MÅSTE prova hjälmen innan köp. Den är viktigast (och känsligast passform) i hela utrustningen.

Eftersom jag är ingenjör inom just fordonssäkerhet, dock bälten, så blev jag lite nyfiken på det här och hittade den här filmen:

Där gör dem DOT drop test vilket innebär att man kör testet två gånger. Som ni kan se så är G-krafterna markant högre den andra gången, dock fortfarande innanför lagkravet. Nu räknar vi dock med att vi tappar hjälmen utan extra vikt första gången(När vi tappar den i backen alltså), vilket förmodligen kommer att göra att skillnaden blir mindre i verkligheten när man sen krockar. Dock är jag helt säker på att cellkärnan deformeras något även vid ett tapp utan vikt.

Så, min slutsats är att en tappad hjälm fortfarande kommer att ge ett bra skydd, men det kommer inte ge ett riktigt lika bra skydd som en otappad hjälm. Eftersom hjärnan är en skör liten sak så skulle jag personligen gärna se till att ha maximalt skydd och skulle nog ändå rekommendera er att kassera en tappad hjälm.

Trista är att jag brukar tappa hjälmen ett antal gånger per säsong.... inte fan har jag råd med fyra hjälmar per säsong :(

Trista är att jag brukar tappa hjälmen ett antal gånger per säsong.... inte fan har jag råd med fyra hjälmar per säsong :(
Jag förstår ditt problem.
Finns det någon vaneändring du kan göra för att sluta tappa den?

Skinnställ, bäst skydd. Opraktiskt.
Allväder, praktiskt. Sämre skydd. Fult.
Kevlar jeans/hoodie, minst skydd. Praktiskt vid kortare turer alt posörhäng.

När jag gjorde riskettan i tisdags så påstods det att kevlar är ungefär dubbelt så bra slitskydd som skinn och textil(som är ungefär lika).
Sen skiljer det givetvis lite hur mycket och bra själva skydden(för knä, armbåge m.m.) är, men har du någon källa på att skinn är bäst och kevlar är sämst? Vore intressant att läsa!

Kevlar jeans?

Tack
Det helt & hållet "åt vilket håll" du vill åka. Nätt & lugn på posörrundor, eller smiska runt på Gotland ring.. Jag har själv gjort allt från att ha haft roadracinglicens till att köra med skinnväst. Men jag som jag kör nu hade rekommenderat ett par Gore texbyxor & ett par kevlarjeans. En allvädersjacka & en typ hoodie eller softshelljacka m kevlar. Så är du mer än redo

Jag förstår ditt problem.
Finns det någon vaneändring du kan göra för att sluta tappa den?

När jag gjorde riskettan i tisdags så påstods det att kevlar är ungefär dubbelt så bra slitskydd som skinn och textil(som är ungefär lika).
Sen skiljer det givetvis lite hur mycket och bra själva skydden(för knä, armbåge m.m.) är, men har du någon källa på att skinn är bäst och kevlar är sämst? Vore intressant att läsa!
För att svara enkelt, be en vän köra bilen till motorvägshastighet. Ta på dig valfri utrustning och hoppa ut ur bilen. Förslagsvis på en raksträcka så att du bara glider på asfalten raktfram. Vilken utrustning hade du valt?

Har, tyvärr, testa detta flera gånger (dock hoppat av från MC, pga samarbetsproblem). Ganska säker på att de flesta vill ha ett skinnställ då det även har skydd som sitter på plats, med allväders så åker de runt lättare och med bara kevlar så ökar risken väsentligt för diverse krosskador mm.

För att svara enkelt, be en vän köra bilen till motorvägshastighet. Ta på dig valfri utrustning och hoppa ut ur bilen. Förslagsvis på en raksträcka så att du bara glider på asfalten raktfram. Vilken utrustning hade du valt?

Har, tyvärr, testa detta flera gånger (dock hoppat av från MC, pga samarbetsproblem). Ganska säker på att de flesta vill ha ett skinnställ då det även har skydd som sitter på plats, med allväders så åker de runt lättare och med bara kevlar så ökar risken väsentligt för diverse krosskador mm.
Jag har ingen aning om vilken utrustning jag hade valt, eftersom jag är ny på detta.

Bra kevlarjeans har väl dessutom inbyggda skydd för höfter och knän för att undvika krosskador och om man köper kvalitetskläder i rätt storlek, ibland med möjlighet att spänna åt där skydden sitter så borde just skydden för krosskador inte vara olika?

Här finns ett test av kevlarjeans.

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/MAria/2016/036-041 Jeanstest.pdf

Jag har ett par Draggin men de är alldeles för varma för att använda som jeans och känns mindre säkra än ett riktigt ställ. De är förstås inte vattentäta heller. Jag har ett skinnställ som jag nog använder vid fler turer än mitt allvädersställ men skulle jag köpa allt från början skulle jag fortfarande börja med ett riktigt bra allvädersställ i goretex. Det är mycket mer mångsidigt och man behöver inte stanna och sätta på sig regnställ vid minsta skur. Dessutom är det skönare om det är kallt eller varmt. Är man riktig vackert väder-åkare som mest kör korta turer kan väl ett skinnställ kanske vara ett alternativ att börja med. Känner man att man att alternativet till kevlarjeans är ett par vanliga byxor är kevlarjeansen förstås bättre, den bästa skyddsutrustningen är alltid den som används.

Tillbaka
Topp