• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

En liten sväng idag igen.
1000008746.jpg

Tittar lite på nya SF med nya v2an. Båda två har värmesköldarna(eller vad det kallas) på avgassystemet. Vilket är lite utav en dealbreaker för mig, har du kollar om det går att ta bort dom utan att t ex färgen/platsen etc förstört under sitsen?

Även på den officiella slup-om/hemstaden från Termi har samma sköld:(

Grattis!
Klarade du på första med den hojen? 👍

Jajjemen!

Jag uppfattar det som att de uppskattar ett visst mått ödmjukt självförtroende i sin egna förmåga – ett stork*kslugn om man så vill. Att dyka upp på en stor, topptung, hemsk 1200 ger antagligen vissa pluspoäng när man också hanterar den.

Sen hade jag övat lågfart ganska mycket på firmans lastplan, så det var jag egentligen tryggast med. Och antagligen är det den största nedsidan med en stor hoj.

Jajjemen!

Jag uppfattar det som att de uppskattar ett visst mått ödmjukt självförtroende i sin egna förmåga – ett stork*kslugn om man så vill. Att dyka upp på en stor, topptung, hemsk 1200 ger antagligen vissa pluspoäng när man också hanterar den.

Sen hade jag övat lågfart ganska mycket på firmans lastplan, så det var jag egentligen tryggast med. Och antagligen är det den största nedsidan med en stor hoj.
Googlade fram att den är typ 840 hög vid sadeln, det är ju inte alls högt egentligen (om Google stämmer). Så stor, kanske, men särskilt hög verkar den inte vara?

Googlade fram att den är typ 840 hög vid sadeln, det är ju inte alls högt egentligen (om Google stämmer). Så stor, kanske, men särskilt hög verkar den inte vara?
Den är 870 (XE modellen) och det är väl inte cross-högt, men den är typ lika hög som KTM 890 Adventure R eller Husqvarna 901 Norden Expedition och det är väl bedömt ganska ståtliga hojar.

I vilket fall högre än vad de allra flesta kör upp på, standard i körskolorna är ju MT07or.

Den är väl något högre än en GS 1300 exempelvis.

Den är 870 (XE modellen) och det är väl inte cross-högt, men den är typ lika hög som KTM 890 Adventure R eller Husqvarna 901 Norden Expedition och det är väl bedömt ganska ståtliga hojar.

I vilket fall högre än vad de allra flesta kör upp på, standard i körskolorna är ju MT07or.

Den är väl något högre än en GS 1300 exempelvis.
Sen är det en bredare sadel än på Husqvarna 901 Norden och det gör också sitt till.

Tittar lite på nya SF med nya v2an. Båda två har värmesköldarna(eller vad det kallas) på avgassystemet. Vilket är lite utav en dealbreaker för mig, har du kollar om det går att ta bort dom utan att t ex färgen/platsen etc förstört under sitsen?

Blir nog bra varmt utan skulle jag gissa..

Blir nog bra varmt utan skulle jag gissa..
Vandemon har ingen sköld och är väldigt nära sitsen så är säkert görbart dock kanske ingen passagerare vill åka med :D
IMG_7862.jpeg

Om du inte har kört Ducati förr så är mitt tips att testa med värmesköldar före det blir en deal breaker att ta bort dom.
De blir djävulskt varma även vid höga hastigheter...

Om du inte har kört Ducati förr så är mitt tips att testa med värmesköldar före det blir en deal breaker att ta bort dom.
De blir djävulskt varma även vid höga hastigheter...
kör en monster 937 så är tyvärr van vid att allting är varmt på den. Värmehandtag behövs inte, bara skaffa en Ducati med testastretta-motor istället. Smält två MC-överdrag när jag har glömt att slip-on blir lite varm…

kör en monster 937 så är tyvärr van vid att allting är varmt på den. Värmehandtag behövs inte, bara skaffa en Ducati med testastretta-motor istället. Smält två MC-överdrag när jag har glömt att slip-on blir lite varm…
Haha, och ändå vill du få bort sköldarna? ;)
Jag har "folie" i mina skydd på insidan av kolfibern. Det hjälper rätt bra så det kan ju vara ett alternativ som backup om röven smälter utan :D

Har sett fram emot körningen på Mantorp sedan i höstas...
Så självklart fick jag feber, kanske covid och var knappt vaken. Man man får inte ge upp så jag hoppades på att bli frisk.
Vilket jag inte blev...

Men det blev 1,5 dag på Mantorp, dag 1 var solig och dag två var molnigt och började regna runt 14:30 så vi åkte hem.
Orkade knappt köra...

Filmade lite iallafall om någon är intresserad, eller sugen att testa köra på Mantorp:

Nu vill man ju boka fler dagar igen :)
Någon här som ska köra några banor/dagar i sommar?

Så självklart fick jag feber, kanske covid och var knappt vaken. Man man får inte ge upp så jag hoppades på att bli frisk.
Vilket jag inte blev...

Men det blev 1,5 dag på Mantorp, dag 1 var solig och dag två var molnigt och började regna runt 14:30 så vi åkte hem.
Orkade knappt köra...

Filmade lite iallafall om någon är intresserad, eller sugen att testa köra på Mantorp:

Tack för att du delar! Ser riktigt gött ut.

Vilket jag inte blev...

Orkade knappt köra...

Mantorp är en rolig bana, nästan så man saknar bankörningen. Körde där en gång och oljetrycksgivaren på 1198:an gick sönder och sprutade olja över bakhjulet precis när man skulle svänga in på långrakan. Blev rätt halt då kan jag säga :)

Tack för att du delar! Ser riktigt gött ut.

Kul att du gillade den. Trodde faktiskt du skulle gnälla lite på kvaliten ;)
Jag tog tom bort musiken för din skull denna gången...

Mantorp är en rolig bana, nästan så man saknar bankörningen. Körde där en gång och oljetrycksgivaren på 1198:an gick sönder och sprutade olja över bakhjulet precis när man skulle svänga in på långrakan. Blev rätt halt då kan jag säga :)

Rätt vanligt förr när Ducati var på banorna... Alltid långa streck med olja efter så man fick passa sig :D

Tror jag ska börja med yoga eller något... Man är inte ung längre...

360 - 12_09_0011_1780479598161.jpg

Tenker på å skifte ut OEM-fjæringer bak med enten YSS eller Öhlins. Noen her på forumet som har gjort dette og eventuelt har noen erfaringer å dele? Gjelder en Bonneville med to fjæringer bak. Öhlins er jo haute springology, mens YSS er mer mid-tier og muligens nok før diminishing return slår for mye inn?

Justert rider sag med alt utstyr, og det ble 33mm (justert for hysterese) i posisjon 5 av 5 etter preloadjusteringen, så akkurat innafor i teorien, men det var det da - ønsket om å være i fjæringens sweet spot og ikke i randbetingelsen mtp. preload.

Om det finns fler som jag som inte kan köra privat och letar plats att köra en intensivkurs på kan jag nog inte tala gott nog om Hässlö i Västerås.
Mitt mål med året har varit att vara förberedd inför nästa säsong (pga otrolig tidsbrist resten av sommaren) med avklarad risketta, risktvåa, teoriprov och körvana. Allt detta är klart och nu finns det ev. chans att jag till och med hinner lösa en uppkörning om jag löser en hoj vill säga (hade fått låna utan problem av Hässlö om jag bott/kört upp i närheten vilket jag inte gör).

Varenda person på den skolan var ödmjuk, trevlig, kunnig och intresserad. Avslutade dagen idag med stads/motorväg/landsvägskörning på en av lärarnas FJR1300 som var så otroligt mycket bekvämare än "moppen" MT07 man får träna på.

Så är du på jakt efter körskola kika med Hässlö!

Tillbaka
Topp