• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Tenker på å skifte ut OEM-fjæringer bak med enten YSS eller Öhlins. Noen her på forumet som har gjort dette og eventuelt har noen erfaringer å dele? Gjelder en Bonneville med to fjæringer bak. Öhlins er jo haute springology, mens YSS er mer mid-tier og muligens nok før diminishing return slår for mye inn?

Justert rider sag med alt utstyr, og det ble 33mm (justert for hysterese) i posisjon 5 av 5 etter preloadjusteringen, så akkurat innafor i teorien, men det var det da - ønsket om å være i fjæringens sweet spot og ikke i randbetingelsen mtp. preload.
Vad är det för årsmodell?
 
Vad är det för årsmodell?
T120 MY26

IMG_9700.jpeg
 
Senast ändrad:
Du får nog bättre svar på ett Triumph forum men förr i tiden var alla ändringar till de bättre när det gällde fjädring bak på de där. Jag bytte till Hagon bak för typ 4500kr och upplevde en massiv förbättring. Det är superlätt att byta bak själv. Du byter bara en i taget.

Googla är mitt tips och lägg bara pengar på dyr fjädring om du vet att du ska behålla hojen och om du gillar att leka med inställningar.
 
@yonsson Takk. Har lest på en del forum allerede (inkl. RAT, Facebook, etc), men ofte amerikanere og engelskmenn, som av og til har andre preferanser enn vi i Skandinavia. Det går mye i TEC, Hagon, FOX, o.l. Lurte derfor på om det er erfaringer her hjemme som tenker litt annerledes...

Det finnes derimot helt konkrete YT-videoer (e.g. RocketMan i Portugal - noenlunde objektiv kar) som har prøvd enkel YSS opp mot Öhlins mer avanserte versjon.

Jeg har lyst å prøve YSS, finnes hovedsak to hovedtyper - en enkel og en mer avansert med eksternt reservoar. YSS har kommet med en del modeller de siste årene, sammenlignet med f. eks. Öhlins.

Finner derimot få erfaringer med den nyeste YSS. Men, skal jeg være helt ærlig - så er det nok best å gå for Öhlins TR 654 med en gang. Pay once. Cry once. Så slipper man lure på om man valgte det "riktige". Samme som når jeg valgte T120 vs. T100. Sistnevnte er mer en god nok, men man ville jo alltid lurt på om "...burde man valgt T120 istedenfor...". Samme med MC som med klokker, dessverre.

tr654_01.jpg
 
Senast ändrad:
Har sett fram emot körningen på Mantorp sedan i höstas...
Så självklart fick jag feber, kanske covid och var knappt vaken. Man man får inte ge upp så jag hoppades på att bli frisk.
Vilket jag inte blev...

Men det blev 1,5 dag på Mantorp, dag 1 var solig och dag två var molnigt och började regna runt 14:30 så vi åkte hem.
Orkade knappt köra...

Filmade lite iallafall om någon är intresserad, eller sugen att testa köra på Mantorp:

Nu vill man ju boka fler dagar igen :)
Någon här som ska köra några banor/dagar i sommar?
Blir BKK på Falkenberg, det ser jag fram emot! :)
 
De har väl haft Aprilia i över ett år nu?
Säkerligen innan årskiftet då Piaggio Group tog över inporten från SPG Nordic.

Mellan 1 januari och till igår fanns det ingen åf till Aprilia. Gick inte att få tag på delar, göra garantiärende osv. Så skönt att det är löst nu så jag har ett garantiärende jag måste åtgärda 😅

Hoppas det blir fler åf runt om i Sverige framöver. Har tyvärr en bit till Gbg.
 
Säkerligen innan årskiftet då Piaggio Group tog över inporten från SPG Nordic.

Mellan 1 januari och till igår fanns det ingen åf till Aprilia. Gick inte att få tag på delar, göra garantiärende osv. Så skönt att det är löst nu så jag har ett garantiärende jag måste åtgärda 😅

Hoppas det blir fler åf runt om i Sverige framöver. Har tyvärr en bit till Gbg.
Jaha, kommer ihåg jag var där och de hade byggt upp den nya Aprilia avdelningen med monter och annat 😅

Ohtusan! Ja garantiställen behöver man ha nära om man ska köra Aprilia 😂
Skönt att Johans kan ge konkurrens åt Probike.
Vad har du för problem med din?
 
Jaha, kommer ihåg jag var där och de hade byggt upp den nya Aprilia avdelningen med monter och annat 😅

Ohtusan! Ja garantiställen behöver man ha nära om man ska köra Aprilia 😂
Skönt att Johans kan ge konkurrens åt Probike.
Vad har du för problem med din?

Fattar!
Haha ja lite så. Men snart tusen mil och inga större problem. Nu efter vintern så har bränslesensor pajjat så bränslemätaren fungerar inte. Kör ändå på trippen, så är inte hela världen, men ändå störigt.
 
Tyckte detta klipp var sevärt. Här visar man bl.a hur motocap gör sina tester.

Apropå temat så gick jag in och kollade lite betyg på Motocap. Jag hittade ett par otroligt sköna Knox-handskar igår.
Dom fick 2/10 i betyg för slit mot asfalt så det var tur att jag inte köpte dom.

Sen kollade jag vår favorit Knox Urbane pro mk3 och blev förvånad över hur dåligt betyg den fick.

Ai-summering:

"Kort sammanfattning – Knox Urbane Pro Mk3 (MotoCAP)

Knox Urbane Pro Mk3 är en mycket ventilerad meshjacka för varmt väder, men skyddsnivån mot nötning är relativt låg jämfört med mer traditionella MC-jackor.

MotoCAP-resultat:
  • Skyddsbetyg: ★★ (2 av 5 stjärnor)
  • Slagskydd (Impact): 7/10 – bra nivå på axel-, armbågs- och ryggskydd.
  • Sömstyrka (Burst strength): 10/10 – mycket stark konstruktion som håller ihop väl vid en olycka.
  • Nötningsmotstånd (Abrasion): 1/10 – svag punkt. Meshmaterialet nöts igenom snabbt vid glidning på asfalt.
  • Ventilation: ★★ – mycket god luftgenomströmning och lämpad för varma dagar.

Styrkor

✅ Mycket sval och bekväm i varmt väder
✅ Stark sömkonstruktion
✅ Bra CE-skydd för axlar, armbågar och rygg

Svagheter

❌ Mycket begränsat nötningsskydd jämfört med läder eller kraftigare textiljackor
❌ Inte vattentät
❌ Skyddsbetyget dras kraftigt ned av meshpanelerna i armar, bröst och rygg

För dig som kör Ducati Streetfighter

För landsvägskörning på sommaren är Urbane Pro Mk3 en av de mest bekväma och luftiga jackorna på marknaden. För aggressiv körning, bandagar eller högre hastigheter finns dock betydligt säkrare alternativ med högre nötningsmotstånd, exempelvis jackor från Rukka, Klim eller läderjackor från Dainese och Alpinestars.

Slutsats: Fantastisk sommarjacka för komfort och ventilation, men du kompromissar tydligt med glidskyddet vid en krasch. "

Jag blev förvånad iallafall....
 
För mig som har dålig koll på KTM, vad är skillnaden mellan RR och den vanliga?
Heter den vanliga 1390 EVO?
Den vanliga finns i R och Evo då Evo har semi aktiv fjädring.
RR, den jag ska hämta på måndag: (taget från web’n)

1. Viktbesparing (11 kg lättare)


RR-modellen har bantats med 11 kg jämfört med standardmodellen R. Detta har uppnåtts genom omfattande användning av kolfiber i karossen (bland annat en ny bakdel som endast är för föraren) och lättare komponenter genom hela hojen.


2. Uppgraderad fjädring (WP Pro Components)


Istället för standardfjädringen eller EVO-modellens semiaktiva system, är RR utrustad med WP Pro Components. Detta är fullt justerbara, passiva tävlingskomponenter (WP APEX Pro 7548 Closed Cartridge-gaffel och en dedikerad Pro-stötdämpare bak) som är framtagna för maximal precision och feedback på bana, snarare än för komfort på väg.


3. Bromsar och hjul


Bromsar: RR använder de nya Brembo HyPure-oken, vilket är ett steg upp från Stylema-oken på R-modellen, för att ge ännu bättre bromskraft och kontroll med mindre kraft.


Hjul: RR är utrustad med extremt lätta smidda fälgar, vilket minskar den ofjädrade massan och gör hojen betydligt mer lättsvängd.


4. Teknik och elektronik


Display: RR har en ny, större 8,8-tums TFT-pekskärm som är optimerad för att kunna läsas och styras även med handskar på.


Beast Mode: RR introducerar ett dedikerat "Beast Mode" som går ett steg längre än de vanliga körlägena genom att maximera gasrespons och kraft medan assistanssystemen minimeras.


5. Exklusivitet och design


Limited Edition: RR är en strikt limiterad modell (endast 350 exemplar produceras globalt för 2026-årsmodellen).


Aerodynamik: Den har specifika vingar (winglets) på tanken för att öka marktrycket på framhjulet i höga hastigheter och minska risken för "wheelies".


Avgassystem: Den levereras med ett Akrapovič-slip-on som standard för att optimera ljud och vikt.
 
Tack för info! Mina polare köpte precis 1390 R så då förstår jag att det är snikmodellen ;)

Reagerade på några punkter:

2. Uppgraderad fjädring (WP Pro Components)

Istället för standardfjädringen eller EVO-modellens semiaktiva system, är RR utrustad med WP Pro Components. Detta är fullt justerbara, passiva tävlingskomponenter (WP APEX Pro 7548 Closed Cartridge-gaffel och en dedikerad Pro-stötdämpare bak) som är framtagna för maximal precision och feedback på bana, snarare än för komfort på väg.
Låter som att det blir bra stabilitet på gata :)
3. Bromsar och hjul

Bromsar: RR använder de nya Brembo HyPure-oken, vilket är ett steg upp från Stylema-oken på R-modellen, för att ge ännu bättre bromskraft och kontroll med mindre kraft.

4. Teknik och elektronik
Display: RR har en ny, större 8,8-tums TFT-pekskärm som är optimerad för att kunna läsas och styras även med handskar på.
Den där displayen är samma som på RC9R va? Ser riktigt trevlig ut. Häftigt att kunna se kartor m.m.
Beast Mode: RR introducerar ett dedikerat "Beast Mode" som går ett steg längre än de vanliga körlägena genom att maximera gasrespons och kraft medan assistanssystemen minimeras.
Spännande! :D
5. Exklusivitet och design
Aerodynamik: Den har specifika vingar (winglets) på tanken för att öka marktrycket på framhjulet i höga hastigheter och minska risken för "wheelies".
Vad är detta bra för?? :)
Avgassystem: Den levereras med ett Akrapovič-slip-on som standard för att optimera ljud och vikt.
Underbart att slippa betala extra för det. Kanske behöver borras upp däremot för att låta lite?


Grattis! Ser fram emot foton och videos.
 
Tack för info! Mina polare köpte precis 1390 R så då förstår jag att det är snikmodellen ;)

Reagerade på några punkter:


Låter som att det blir bra stabilitet på gata :)
Hoppas det, får mixtra med dem lite.
Den där displayen är samma som på RC9R va? Ser riktigt trevlig ut. Häftigt att kunna se kartor m.m.
Ska vara samma display ja, kanske for stor?!
Beastmode, bara namnet ger lite härliga vibbar
Vad är detta bra för?? :)
Verkligen, precis som Wheelie Control, aldrig använt. Funderar på att kapa vingarna som skall motverka höghastighets-wheelie :)
Underbart att slippa betala extra för det. Kanske behöver borras upp däremot för att låta lite?
Skall definitivt testa borra, men har även back-up lösning

IMG_1060.jpeg

Grattis! Ser fram emot foton och videos.
Videos kommer :cool:

IMG_1206.jpeg
 
Apropå temat så gick jag in och kollade lite betyg på Motocap. Jag hittade ett par otroligt sköna Knox-handskar igår.
Dom fick 2/10 i betyg för slit mot asfalt så det var tur att jag inte köpte dom.

Sen kollade jag vår favorit Knox Urbane pro mk3 och blev förvånad över hur dåligt betyg den fick.

Ai-summering:

"Kort sammanfattning – Knox Urbane Pro Mk3 (MotoCAP)

Knox Urbane Pro Mk3 är en mycket ventilerad meshjacka för varmt väder, men skyddsnivån mot nötning är relativt låg jämfört med mer traditionella MC-jackor.

MotoCAP-resultat:
  • Skyddsbetyg: ★★ (2 av 5 stjärnor)
  • Slagskydd (Impact): 7/10 – bra nivå på axel-, armbågs- och ryggskydd.
  • Sömstyrka (Burst strength): 10/10 – mycket stark konstruktion som håller ihop väl vid en olycka.
  • Nötningsmotstånd (Abrasion): 1/10 – svag punkt. Meshmaterialet nöts igenom snabbt vid glidning på asfalt.
  • Ventilation: ★★ – mycket god luftgenomströmning och lämpad för varma dagar.

Styrkor

✅ Mycket sval och bekväm i varmt väder
✅ Stark sömkonstruktion
✅ Bra CE-skydd för axlar, armbågar och rygg

Svagheter

❌ Mycket begränsat nötningsskydd jämfört med läder eller kraftigare textiljackor
❌ Inte vattentät
❌ Skyddsbetyget dras kraftigt ned av meshpanelerna i armar, bröst och rygg

För dig som kör Ducati Streetfighter

För landsvägskörning på sommaren är Urbane Pro Mk3 en av de mest bekväma och luftiga jackorna på marknaden. För aggressiv körning, bandagar eller högre hastigheter finns dock betydligt säkrare alternativ med högre nötningsmotstånd, exempelvis jackor från Rukka, Klim eller läderjackor från Dainese och Alpinestars.

Slutsats: Fantastisk sommarjacka för komfort och ventilation, men du kompromissar tydligt med glidskyddet vid en krasch. "

Jag blev förvånad iallafall....
Tror jag skall försöka hitta nån tunn riding shirt eller liknande i dyneema eller kevlar som man kan ha utanpå Urban Pro jackan. Då kan man kasa lite på asfalten också. :)

Nån som har tips på nåt?
 
Hoppas det, får mixtra med dem lite.

Ska vara samma display ja, kanske for stor?!

Beastmode, bara namnet ger lite härliga vibbar

Verkligen, precis som Wheelie Control, aldrig använt. Funderar på att kapa vingarna som skall motverka höghastighets-wheelie :)

Skall definitivt testa borra, men har även back-up lösning

IMG_1060.jpeg


Videos kommer :cool:

IMG_1206.jpeg

Verkar som att du har fått vänta alldeles för länge ;)
Lär låta underbart med dom där. Minns inte om jag skrivit om det men jag lyckades inte använda mic mini för den har bara -6db gain tror jag det var.
Jag fick köpa Mic2 för den har 32bit float och -12db gain. Då funkar det till min hoj. Gissar att din har högt ljudtryck också.
 
Tror jag skall försöka hitta nån tunn riding shirt eller liknande i dyneema eller kevlar som man kan ha utanpå Urban Pro jackan. Då kan man kasa lite på asfalten också. :)

Nån som har tips på nåt?
Precis min tanke.
Man kan ju köpa från dom kända märkena eftersom dom inte skickar med ryggskydd oftast, då får man en säker jacka och knoxen komplettererar skydden innanför.
Tex en sån här: https://www.motoin.de/Clothing/Jack...hrome-Ignition-Hoodie::74938.html?language=en
1780670243629.png

Men alla stilar funkar ju så länge det klarar att glida och andas.
 
Tror jag skall försöka hitta nån tunn riding shirt eller liknande i dyneema eller kevlar som man kan ha utanpå Urban Pro jackan. Då kan man kasa lite på asfalten också. :)

Nån som har tips på nåt?
Det de gnäller på i testet är väl framförallt att inte HELA plagget har skyddsmaterial vilket det inte heller måste ha enligt standarden. Så visst, planerar man att rulla runt så är det väl bättre med ett genomgående skydd som slyddar all yta.
 
Det de gnäller på i testet är väl framförallt att inte HELA plagget har skyddsmaterial vilket det inte heller måste ha enligt standarden. Så visst, planerar man att rulla runt så är det väl bättre med ett genomgående skydd som slyddar all yta.
Nja.. det gäller hela plagget om man kollar på rapporten. De har testat alla de olika materialen som den är gjord utav och den klarar knappt 2s innan man är igenom (som bäst)
IMG_7871.jpeg
 
Det de gnäller på i testet är väl framförallt att inte HELA plagget har skyddsmaterial vilket det inte heller måste ha enligt standarden. Så visst, planerar man att rulla runt så är det väl bättre med ett genomgående skydd som slyddar all yta.
Trodde hela jackan var gjort i samma material? Jag har iaf inget extra material under någonstans där det inte sitter skydd.
 
@yonsson Takk. Har lest på en del forum allerede (inkl. RAT, Facebook, etc), men ofte amerikanere og engelskmenn, som av og til har andre preferanser enn vi i Skandinavia. Det går mye i TEC, Hagon, FOX, o.l. Lurte derfor på om det er erfaringer her hjemme som tenker litt annerledes...

Det finnes derimot helt konkrete YT-videoer (e.g. RocketMan i Portugal - noenlunde objektiv kar) som har prøvd enkel YSS opp mot Öhlins mer avanserte versjon.

Jeg har lyst å prøve YSS, finnes hovedsak to hovedtyper - en enkel og en mer avansert med eksternt reservoar. YSS har kommet med en del modeller de siste årene, sammenlignet med f. eks. Öhlins.

Finner derimot få erfaringer med den nyeste YSS. Men, skal jeg være helt ærlig - så er det nok best å gå for Öhlins TR 654 med en gang. Pay once. Cry once. Så slipper man lure på om man valgte det "riktige". Samme som når jeg valgte T120 vs. T100. Sistnevnte er mer en god nok, men man ville jo alltid lurt på om "...burde man valgt T120 istedenfor...". Samme med MC som med klokker, dessverre.

tr654_01.jpg
Jag har bara erfarenhet av YSS styrdämpare vilka jag köpt väldigt många av, men där är kvalitetsintrycket väldigt bra och 0% i reklamationsstatistik.
 
Nu har jag kört 56 mil om kvällarna sedan i lördags.
Fantastiskt roligt 😄

Måste skaffa lite bättre avgas bara. Även om de fixat avgaset något från tidigare årsmodeller för att få ner värmen med katten längre bak osv så är den väl tyst och kvävd. Lite dåligt utbud bara, man kanske får sno ihop något själv.

1000009455.jpg
 
Nu har jag kört 56 mil om kvällarna sedan i lördags.
Fantastiskt roligt 😄

Måste skaffa lite bättre avgas bara. Även om de fixat avgaset något från tidigare årsmodeller för att få ner värmen med katten längre bak osv så är den väl tyst och kvävd. Lite dåligt utbud bara, man kanske får sno ihop något själv.

1000009455.jpg
Googla lite på “slash cut exhaust” till den, finns ett par olika men det ser riktigt bra ut på.

Knox själva är inne i tråden och förklarar skillnaden i de olika testmetoderna vilket också är intressant.
 
Googla lite på “slash cut exhaust” till den, finns ett par olika men det ser riktigt bra ut på.

Jo, det är klart snyggast, men alla videos jag sett är tydliga med att de är riktigt bröliga och på gränsen till för mycket även med insatserna. Vet i fan hur jag ska göra.

Köper man ljuddämpare från en tidigare modell utan inbyggd katalysator får man lite mer muller och betydligt friare andningsvägar, men det är ju inte snyggare 😆
 
Jo, det är klart snyggast, men alla videos jag sett är tydliga med att de är riktigt bröliga och på gränsen till för mycket även med insatserna. Vet i fan hur jag ska göra.

Köper man ljuddämpare från en tidigare modell utan inbyggd katalysator får man lite mer muller och betydligt friare andningsvägar, men det är ju inte snyggare 😆
Testa slash och hoppas att folk är lite för gnälliga ;)
 
Tillbaka
Topp