• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora servicetråden

Buffi

Panerai
Ja, och jag kanske överdriver lite, priset på delarna är förstås inte försumbart. Det bör man tänka på när man jämför servicepriser, om delar ingår eller inte. Om jag minns rätt (fritt ur huvet) så ligger en Rolex-service (för de vanliga modellerna) på runt 8000, och då ingår de vanligaste slitagedelarna.
Om något ovanligt behöver bytas så blir det rövdyrt med Rolex dock. Här är prisförslaget för när jag senast servade min 116264 turnograph (samma urverk som datejust 36). Servad på Nymans.


Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)

Service + polering7100kr
Balansaxel2500kr
Fjäderhusbrygga3000kr
Löpverksbrygga3900kr
Kronhjulsbrygga1800kr
Balansskydd700kr
Summa åtgärder:19000kr

Så delar bytta för runt 12000. Man undrar vad fan Rolex bygger sina bryggor av som gör att dom kostar 3900kr…

Skön pungspark det där.

Omega har alltid haft betydligt billigare delar när jag fått grejer servade av dom.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Om något ovanligt behöver bytas så blir det rövdyrt med Rolex dock. Här är prisförslaget för när jag senast servade min 116264 turnograph (samma urverk som datejust 36). Servad på Nymans.


Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)

Service + polering7100kr
Balansaxel2500kr
Fjäderhusbrygga3000kr
Löpverksbrygga3900kr
Kronhjulsbrygga1800kr
Balansskydd700kr
Summa åtgärder:19000kr

Så delar bytta för runt 12000. Man undrar vad fan Rolex bygger sina bryggor av som gör att dom kostar 3900kr…

Skön pungspark det där.

Omega har alltid haft betydligt billigare delar när jag fått grejer servade av dom.
Det var ju rätt saftigt, men som du säger, ovanliga bytesdelar. Det är inte vad jag skulle kalla bara en "service", det är ju halva urverket. Vad hade den drabbats av för att behöva byta bryggor? Rostangrepp?

(Varför bryggorna är så dyra kan man bara spekulera om. Jag skulle gissa på att det inte är materialet så mycket som arbetet som kostar. Grundbitarna stansas nog ut maskinellt, men finishen med mönster och blanka kanter görs nog till stor del för hand. Och sedan ett påslag bara för att det är Rolex.)
 

Buffi

Panerai
Vad hade den drabbats av för att behöva byta bryggor?
Jadu bra fråga men gissar på rost. Det specificerades inte av urmakaren och jsg frågade inte (utan svor mest för mig själv).

Klockan köptes utan känd servicehistorik för 4-ish år sen eller nåt, så man får väl vad man betalar för. Prisökningen sen dess är fortfarande mer än servicekostnaden iaf (tror jag betalade 36k ungefär) så ska väl inte klaga antar jag.

Oavsett om det är hantverk bakom tycker jag ändå att nästan 4000kr för en brygga i ett sånt vanligt urverk känns rätt oförsvarbart.

Hur många datejust36 görs inte liksom? Är ju inga ovanliga urverk här.
 
  • Like
Reactions: fc2

th0m

Cartier
2-Faktor
Jadu bra fråga men gissar på rost. Det specificerades inte av urmakaren och jsg frågade inte (utan svor mest för mig själv).

Klockan köptes utan känd servicehistorik för 4-ish år sen eller nåt, så man får väl vad man betalar för. Prisökningen sen dess är fortfarande mer än servicekostnaden iaf (tror jag betalade 36k ungefär) så ska väl inte klaga antar jag.

Oavsett om det är hantverk bakom tycker jag ändå att nästan 4000kr för en brygga i ett sånt vanligt urverk känns rätt oförsvarbart.

Hur många datejust36 görs inte liksom? Är ju inga ovanliga urverk här.
Sannolikt har rotorlagret/stolpen varit så sliten att rotorn har börjat äta upp bryggorna. Det är ganska vanligt förekommande på äldre Rolex som inte servats på länge att det blir på det viset, men lite skumt på en så pass ny klocka om den inte använts väldigt hårt eller kanske konstant suttit på winder. Borde bli mer ovanligt sedan 32xx-kalibrarna kom eftersom rotorn nu är kullagrad.

Hur som helst, så fort det blir nödvändigt att byta flera bryggor så skenar kostnaderna snabbt iväg då det är de dyraste komponenterna i ett verk generellt.
 
  • Like
Reactions: fc2

fc2

Rolex
Om något ovanligt behöver bytas så blir det rövdyrt med Rolex dock. Här är prisförslaget för när jag senast servade min 116264 turnograph (samma urverk som datejust 36). Servad på Nymans.


Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)

Service + polering7100kr
Balansaxel2500kr
Fjäderhusbrygga3000kr
Löpverksbrygga3900kr
Kronhjulsbrygga1800kr
Balansskydd700kr
Summa åtgärder:19000kr

Så delar bytta för runt 12000. Man undrar vad fan Rolex bygger sina bryggor av som gör att dom kostar 3900kr…

Skön pungspark det där.

Omega har alltid haft betydligt billigare delar när jag fått grejer servade av dom.
Auch!
Skulle vara kul att se vad andra märken tar för samma delar. Tänker både nedåt (Longines, Oris etc), likvärdig (Omega) samt uppåt (VC, AP PP).
 

HSK

Patek
2-Faktor
Auch!
Skulle vara kul att se vad andra märken tar för samma delar. Tänker både nedåt (Longines, Oris etc), likvärdig (Omega) samt uppåt (VC, AP PP).
Var det inte någon här i forumet som fick typ 300k som kostnadsförslag på en PP? 😅 Då gällde det en äldre modell som man var tvungen att specialtillverka nya delar till.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Alla Omega/Longines (allt SwatchGroup?) under garanti skickas dit. Min halvårsgamla AT 8500 var dit tre vändor 2016 då den gick +10/dygn. Men andra vändan så gick den vidare till Omega i Bienne så det var nog inget fel på SGN i sig? En månad efter tredje vändan sålde jag den så vet inte om/hur länge det höll. En Omega-anställd urmakare tyckte i efterhand att jag borde ha fått ett nytt urverk.
Jag killgissar bara men man kan kanske tänka sig att SGN är lite mer frikostiga med ev. goodwill på klockor där garantin har löpt ut jämfört med om man lämnar in hos AD.
 

3R1K

Cartier
2-Faktor
6263 konstadsförslah för 200k service @3R1K

Dock ej specifikt de saker du skrev om

Det var Rolex Service Center på Klarlund i Köpenhamn som indikerade 150-175.000 DKK för en full service och genomgång av en 6263 Daytona. Rolex har upprättat en speciell vintage avdelning som hanterar äldre ur av ”attraktiv karaktär”. Otroligt alltså. När jag påpekade att det lät helt sjukt sa han ”what other options do you have?”.
 

fc2

Rolex
Var det inte någon här i forumet som fick typ 300k som kostnadsförslag på en PP? 😅 Då gällde det en äldre modell som man var tvungen att specialtillverka nya delar till.
Urmakaren jag använder berättade om en kund som hade fått ett sånt pris, på en vintage PP, och tre år. Kan tänka mig att en sån prislapp inte är ovanlig hos PP.
 

Buffi

Panerai
Att vintage-grejer eller ovanligare grejer har dyra priser kan jag 100% fatta.

Grejen är väl mest att det här är en sex-siffrig datejust-variant, som har caliber 3135 vilket ju är ett super-massproducerat urverk som Rolex skitit ut hur många som hellst av per år rätt länge nu känns det som? 8700kr för tre bryggor till en sån tycker jag fan är ganska saftigt.

Det är ju ett antal klockor som använder det här urverket liksom:

(Ja, jag är bitter)
 

3R1K

Cartier
2-Faktor
Ju mer man läser den här tråden ju mer lockar ETA och Sellitas urverk 😆

Så sant! ETAs verk är ju ofta grymt pålitliga och robusta dessutom. Vissa Omega verk är dessutom baserade på ETAs arkitektur dessutom vilket gör dem förlåtande att serva utanför officiella service partners.
 

_bb58_

Cartier
Så sant! ETAs verk är ju ofta grymt pålitliga och robusta dessutom. Vissa Omega verk är dessutom baserade på ETAs arkitektur dessutom vilket gör dem förlåtande att serva utanför officiella service partners.
Ja med tanke på kostnad och stabilitet så kanske man skulle införskaffa en black bay 36 medans det fortfarande har ETA verk i klockan.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kvarts billigt? Tja, Aerospace slutade pipa. AD Jarl Sandin skickade vidare till Breitling som gav prisförslag 3072:- för underhållsservice och limma dit en ny piezo. På plussidan så har den gått som ett atomur efter det besöket.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Kvarts billigt? Tja, Aerospace slutade pipa. AD Jarl Sandin skickade vidare till Breitling som gav prisförslag 3072:- för underhållsservice och limma dit en ny piezo. På plussidan så har den gått som ett atomur efter det besöket.
Jag har aldrig någonsin behövt serva ett kvartsur. Även några vintageklockor från 80-talet fungerar fortfarande helt perfekt. Kvartsverk är extremt billiga att äga jämfört med mekaniska verk.
 

Buffi

Panerai
Kvarts billigt? Tja, Aerospace slutade pipa. AD Jarl Sandin skickade vidare till Breitling som gav prisförslag 3072:- för underhållsservice och limma dit en ny piezo. På plussidan så har den gått som ett atomur efter det besöket.
Jag menar... jämfört med valfritt strul på mekaniska ur så är det ju fortfarande jävligt billigt.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Köpte en Breitling med 7750 ifjol. Kronan kass så gick först till Gastons som sa att han skulle försöka fixa en krona. Inget hände och gick till den lokale urmakaren i Lerum som ringde och sa att den behöver helservice och det hela landar på 8500:- o_O . Säljaren var schysst nog att ta tillbaka klockan (tog en annan klocka han hade som jag ville testa). Köpte inte det där svaret med helservice då den gick skitbra med lååång gångreserv men vem är jag att säga emot?
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Köpte en Breitling med 7750 ifjol. Kronan kass så gick först till Gastons som sa att han skulle försöka fixa en krona. Inget hände och gick till den lokale urmakaren i Lerum som ringde och sa att den behöver helservice och det hela landar på 8500:- o_O . Säljaren var schysst nog att ta tillbaka klockan (tog en annan klocka han hade som jag ville testa). Köpte inte det där svaret med helservice då den gick skitbra med lååång gångreserv men vem är jag att säga emot?
8500:- för ett 7750 hos lokala urmakaren låter jävligt saftigt.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
8500:- för ett 7750 hos lokala urmakaren låter jävligt saftigt.
Breitling 13 skall sägas. Ny krona ( chronomat) också tror jag men sen frågade jag inte mer. Lokale ja, men han tar AD-priser. Står med på Omegas hemsida (men inte Breitlings). Det har överlag blivit väldigt DYRT, pensionärer som Börje/Gastons håller på några år till men inte många. Finns några fler runtom i landet men samma med dom. Svanberg i Kungsbacka är en lite yngre förmåga som jag skall kolla med nästa gång jag har något, mycket goda omdömen och sansade räkningar.

Bergströms med en Batman, service 10K qoute en forumvän. Vet inga mer detaljer men första servicen så vad skulle behöva bytas? Kronografer = plussa på 50% överlag (Daytona mao) ?
 
Senast ändrad:

Jesper

Cartier
2-Faktor
Breitling 13 skall sägas. Ny krona ( chronomat) också tror jag men sen frågade jag inte mer. Lokale ja, men han tar AD-priser. Står med på Omegas hemsida (men inte Breitlings). Det har överlag blivit väldigt DYRT, pensionärer som Börje/Gastons håller på några år till men inte många. Finns några fler runtom i landet men samma med dom. Svanberg i Kungsbacka är en lite yngre förmåga som jag skall kolla med nästa gång jag har något, mycket goda omdömen och sansade räkningar.

Bergströms med en Batman, service 10K qoute en forumvän. Vet inga mer detaljer men första servicen så vad skulle behöve bytas? Kronografer = plussa på 50% överlag (Daytona mao) ?
Dom har gått upp priserna på service. Det har ju blivit löjligt dyrt att serva.
Servar inte verkmästarna ETA verk mfl?
 

fc2

Rolex
Nu när ETA blir svåra att få tag i går allt fler tillverkare över till Sellita. Är de billigare att serva eller är det samma priser (pratar generellt).
 
Har en Planet Ocean 2500 och en Speedmastwr som behöver service. Vart går man för att inte få en prislapp som är så hög att man trillar av stolen?
 

lord_hw

Omega
Nu när ETA blir svåra att få tag i går allt fler tillverkare över till Sellita. Är de billigare att serva eller är det samma priser (pratar generellt).

Skulle bli mycket förvånad om det skulle någon prisskillnad pga det. Ex sellita sw200 är ju i princip en klon på 2824 och det är knappast materialkostnaderna som driver på servicepriserna.
 
  • Like
Reactions: fc2
Topp