• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Acos

Audemars
Denna har en lite rolig egenskap. Kemmner, som är namnet på klockan, är killen som tillverkar boetten. In-house boett alltså :).
Urverket är ett vanligt odekorerat Eta/Unitas 6498/97. Han hade aldrig någon katalog utan man fick maila honom om vad man ville ha, boett, finish, urtavla, visare och länk (baserat på bilder man klippte ut från nötet) och så plockade han ihop det. I efterhand ångrar jag lite att jag inte körde på en borstad istf polerad.

Jag tror att han jobbade för någon av de andra tyska boettsvarvarna men sedan bestämde sig för att starta eget. Jag dock att han har upphört med verksamheten sedan några år tillbaka.

14CFBFC0-D7F8-468A-8F90-97F47291A4C5.jpeg
Kul klocka! Borstad borde väl gå att lösa nu i efterhand?:)
 

Urtyp

Audemars
Jag är en sådan typ av person som gärna nördar ner mig när det finns en intressant historia bakom saker & ting. Har således fastnat för Sinn nu, då de tillverkar ca 12.000 klockor per år så är det såklart inte renodlat micro, men ändå väldigt långt bakom tex Seiko. Men frågan är egentligen, har någon i tråden erfarenhet av deras klockor? Spanar primärt på denna
155366390-origpic-b9026a.jpg
Exakt den modellen (fast med röd sekundvisare) har jag varit riktigt sugen på då jag tycker den är underbart snygg. Men det är ett aber som gör att köplusten dämpas lite. Den har ingen "Sinn-tech" i sig. När jag tänker på Sinn så tänker jag teknisk innovation av olika slag. Att då "bara" nöja sig med utseende och kvalitet känns inte helt hundra. Det kommer nog kännas lite som det saknas något när man kollar ner på klockan. Lite som att kolla ner på en fet Casio och så är det ingen G-Shock. Nå, det är såklart bara i mitt huvud detta spökar och kanske kommer jag över det någon gång. Dom har ju trots allt ingen annan modell i samma stil/storlek. :)

Ett litet citat från en gammal W&W recension:
"I will talk about what it doesn’t have: Sinn tech. Sinn is known for it’s various technologies, most notably Tegimented cases (hardened to 1200 vickers surface), copper sulphate capsules (de-humidifying), anti-magnetic shrouds and others you can read about here. The 556’s lack any of that, as do other models, such as the 356 and 103. So, the 556i is less about engineering and more about aesthetics and execution."

Med det sagt så säger jag: Köp! Sen säljer du billigt till mig efter en månad... ;)
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Exakt den modellen (fast med röd sekundvisare) har jag varit riktigt sugen på då jag tycker den är underbart snygg. Men det är ett aber som gör att köplusten dämpas lite. Den har ingen "Sinn-tech" i sig. När jag tänker på Sinn så tänker jag teknisk innovation av olika slag. Att då "bara" nöja sig med utseende och kvalitet känns inte helt hundra. Det kommer nog kännas lite som det saknas något när man kollar ner på klockan. Lite som att kolla ner på en fet Casio och så är det ingen G-Shock. Nå, det är såklart bara i mitt huvud detta spökar och kanske kommer jag över det någon gång. Dom har ju trots allt ingen annan modell i samma stil/storlek. :)

Ett litet citat från en gammal W&W recension:
"I will talk about what it doesn’t have: Sinn tech. Sinn is known for it’s various technologies, most notably Tegimented cases (hardened to 1200 vickers surface), copper sulphate capsules (de-humidifying), anti-magnetic shrouds and others you can read about here. The 556’s lack any of that, as do other models, such as the 356 and 103. So, the 556i is less about engineering and more about aesthetics and execution."

Med det sagt så säger jag: Köp! Sen säljer du billigt till mig efter en månad... ;)
Haha, well att "bara" nöja sig med utseende samt kvalité inte så bara, den osar ju just kvalité!:D Angående deras tech-delar, visst har det mycket coolt.
Men inget som är en dealbreaker för mig, även om t ex deras oljefyllda klockor är sjukt häftiga!
 

Acos

Audemars
Tack! Jo, jag har lekt med olika tankar. Allt från Scotch brite-borste till att låta få det gjort när den ska servas nästa gång. Helst skulle jag behålla glasringen polerad och borsta boetten.
Låter ju inte som en dum idé, aldrig provat själv men sett en del här på forumet som borstat med riktigt snyggt resultat så finns säkert nåt att hämta inspiration ifrån :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Låter ju inte som en dum idé, aldrig provat själv men sett en del här på forumet som borstat med riktigt snyggt resultat så finns säkert nåt att hämta inspiration ifrån :)
Finns även de som gjort det med riktigt dåligt resultat. Men är ytorna man ska borsta lite buktade brukar det inte vara några problem att få snyggt, plana ytor är desto svårare.
 

Acos

Audemars
Finns även de som gjort det med riktigt dåligt resultat. Men är ytorna man ska borsta lite buktade brukar det inte vara några problem att få snyggt, plana ytor är desto svårare.
Så pass? Har inga planer på borsta men har några skräp boetter man skulle kunna pröva på ifall suget skulle komma
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Denna har en lite rolig egenskap. Kemmner, som är namnet på klockan, är killen som tillverkar boetten. In-house boett alltså :).
Urverket är ett vanligt odekorerat Eta/Unitas 6498/97. Han hade aldrig någon katalog utan man fick maila honom om vad man ville ha, boett, finish, urtavla, visare och länk (baserat på bilder man klippte ut från nötet) och så plockade han ihop det. I efterhand ångrar jag lite att jag inte körde på en borstad istf polerad.

Jag tror att han jobbade för någon av de andra tyska boettsvarvarna men sedan bestämde sig för att starta eget. Jag dock att han har upphört med verksamheten sedan några år tillbaka.

14CFBFC0-D7F8-468A-8F90-97F47291A4C5.jpeg
Riktigt kul! Visst är det inte många som kör egen tillverkning av boetter?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så pass? Har inga planer på borsta men har några skräp boetter man skulle kunna pröva på ifall suget skulle komma
Beror på hur noga man är. Jag har blivit en poleringssnobb med åren. Om du vill se mina mardrömmar kan du söka på dåligt polerade AP RO. Handlar om att hålla plana ytor plana, parallell borstning och rätt grovhet på kornen.
 

ångan

Breitling
Fy fasen vad skönt att faktiskt bli avrådd från ett potentiellt köp i denna tråd! Tack! :D
Jag har själv två klockor från dem, en Nereide GMT och en Nereide 3.0 och måste säga att jag är nöjd. Visst var det en del stök med kommunikation och försening i samband med deras senaste Kickstarter-kampanj. Jag skulle inte tveka att beställa från dem, men det är min personliga uppfattning.
 

Acos

Audemars
Beror på hur noga man är. Jag har blivit en poleringssnobb med åren. Om du vill se mina mardrömmar kan du söka på dåligt polerade AP RO. Handlar om att hålla plana ytor plana, parallell borstning och rätt grovhet på kornen.
Kan tänka mig att det ligger en hel del teknik bakom och man får nog öva sig fram helt enkelt, kul med någon som e kunnig i området :)
 

Acos

Audemars
Tyvärr behöver man maskiner till riktigt bra planpolering. Styva slipskivor (lapping machine) eller slipband med fixturer.
Gubben har mer eller mindre en bil verkstad, kanske går att köpa till något till vanliga polermaskiner?.. men borsta med sån här liten handborste är bara att glömma eller?

Edit:Gillar tex dom som lyckats borsta skx casen blir ruskigt tooligt
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Gubben har mer eller mindre en bil verkstad, kanske går att köpa till något till vanliga polermaskiner?.. men borsta med sån här liten handborste är bara att glömma eller?

Edit:Gillar tex dom som lyckats borsta skx casen blir ruskigt tooligt
Beror på vilken yta du ska ge dig på. Plana ytor ska ju tex inte slipas med annat är styva slipdon, inga mjuka svampar eller liknande. Skx tex har väl inga helt plana ytor?
IMG_3432.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man blir alltid förvånad över den breda kunskap folk besitter på det här forumet, tack för ”uppläxningen” :)
... sedan är det ju allt relativt. Tänker man efter på hur man drar och var man lägger tryck kan man oftast snygga till er borstad plan yta ett par gånger innan den börjar se rund ut. Dock inte på en Royal Oak, där kommer det synas direkt. Nu är det iofs inte många tillverkare som har så plana ytor längre. Royal Oak och Grand Seiko är väl mest kända för det idag. Rolex har tagit genvägen över till lite buktade/avrundade ytor.
 

Acos

Audemars
... sedan är det ju allt relativt. Tänker man efter på hur man drar och var man lägger tryck kan man oftast snygga till er borstad plan yta ett par gånger innan den börjar se rund ut. Dock inte på en Royal Oak, där kommer det synas direkt. Nu är det iofs inte många tillverkare som har så plana ytor längre. Royal Oak och Grand Seiko är väl mest kända för det idag. Rolex har tagit genvägen över till lite buktade/avrundade ytor.
Du får gärna länka till några skräck exemplar ifall du har några i bakhuvudet
 
Topp