• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Waldorf

Audemars
Svårt jag har att hålla mej till klockor ikväll. Köpt ett nytt band till denna från klockia. Skeppas tydligen från gotland. Så långt borta att det nästan tar en vecka att skeppa. Klockan kom från holland på tre dar. Jaja ingen brådska.
IMG_20190927_220321_2.jpg
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Njae, inte alls samma faktiskt. Squale var ju ett företag som bara tillverkade boetter från början innan de började tillverka sina egna klockor. Anledningen till att klocktillverkarna hade Squales logga på tavlan och boettlocket samt en Von Buren-logga på kronan var för att man var stolta över att man använde sig av Squales grejer. Det var liksom ett mått på toppkvalitet. Squale tillverkarkade ju boetter till t.ex. Doxa, Blancpain, Heuer mfl så inga små spelare! :)

Det är också anledning till att Squale nu har två logotyper på sina klockor, de tillverkar ju både boetten och resten av klockan. Enda delen de inte gör är urverket. Många stör sig på att Squale har dubbla logotyper men känner man roll historien så är det helt rätt och jäkligt kul att de fortsatt med båda.

Lite roliga exempel:
8636292194_e336e85b75_c.jpg

d961c2bc3e9596a63d1b081b0ef28989aad6c5d7.jpg

SqualeEagleStar-500x563.jpg

P_20170719_110641.jpg

lk6wm5mv2jb31.png

92174a0b158013e683bd48cef76e8665.jpg

b18e84f3df00b1930f237cf27e8f7719.jpg

02145a (2).jpg
Wow, bra förklaring om något! Tack som fasen för detta, ny kunskap gör aldrig ont! Detta öppnade en helt ny värld:wideyed:
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor

v0n

Patek
2-Faktor
Är väl inget suspekt med deras samarbeten? De tillverkade ju boetter åt andra klockmärken bara, det var deras business. :) Sen cirkulerar det iofs väldigt mycket falsk information om Squale och det finns typ ingen riktig dokumentation så nästan allt är spekulationer. Jag tycker som du att det är lite spännande! :D
Det mesta är suspekt och dolt i dunkel och det vet du haha...det är just spekulationer som gör det så jäkla kul, spär liksom bara på mystiken (på ett bra sätt) :heart:
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Wow, bra förklaring om något! Tack som fasen för detta, ny kunskap gör aldrig ont! Detta öppnade en helt ny värld:wideyed:
Det är det som gör vintage Squale både svårt och väldigt intressant. Det finns i hur många olika varianter som helst och med massor av olika tavlor. :) Just nu så är jag på jakt efter den twin crown men de är sjukt svåra att hitta i vettigt skicka och för en vettig peng. :confused:
EXACTUS_1.jpg
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Jag har ägt två Breitling, mycket trevliga klockor :)
Det är ju inte själva klockorna det är fel på idag, det är hypen och priserna som är fel.
Hypen trissar användarna upp själva till stor del och det får man sen betala för med vansinnespriser på t.ex begagnat. Vissa märken värre än andra. Själv skulle jag inte handla något som jag tycker är överprisat och ej värt det pga en upptrissad hype. Affordable gäller för min del oavsett klocka och prisnivå :).
 

Waldorf

Audemars
Double twelve?? Jag gillar den... Men lite för dyr, kan jag tycka....
Ja, vridringen går att ställa på en tid till men "bara" med 12 timmars visning. Förenklad gmt?! :)
Edit: denna har samma funktion men här blir det full 24 timmars visning av bägge tiderna. Glycine kallar det "purist" respektive "double-twelve"
IMG_20180828_115355_7.jpg

Edit: och sen finns ju "gmt" som har en extra visare.... (Ni vet ju detta, sorry)
 
Senast ändrad:

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Det mesta är suspekt och dolt i dunkel och det vet du haha...det är just spekulationer som gör det så jäkla kul, spär liksom bara på mystiken (på ett bra sätt) :heart:
Det är ju lite grejen. Squale är som den där amerikanske onkeln Dino med en röd Cadillac som inte jobbar men ändå har ganska mycket pengar (men inte för mycket) och en 20 yngre år blond fru och som mellan släktträffar är omöjlig att få tag på.
 
Topp