• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Samma här. Delade inte ut många hjärtan kan jag säga ...
EA70B1A1-705D-48C3-B1E0-A066DC8E0ED3.jpeg
Nu tvi :depressed:

Hur definierar du dress? Det är alltid intressant att läsa dina inlägg, så skulle gärna vilja veta. Du har ju bevisligen en enorm kunskap om klockor. Är din definition mer av konservativt mått (vintage) eller mer modern (vad det nu är)?
Skulle säga att det viktigaste faktorn i detta resonemang är hur många kategorier av klockar man själv delar in klockorna i. Jag skulle säga typ:

Smokingur: Tunna i ädelmetall med två visare
Dressur: relativt tunna så de kan smita under manschetten, lite smidig profil, helst under 38 mm, ingen våldsam vattentäthet, oftast ingen lysmassa.
Bruksur: vattentäta, kanske lite större krona, lite stöddigare boett, kan ha vridring, rätt ofta på länk osv.
Verktygsur: specifikt gjorda för ett ändamål, tänk dykare, flygare osv. Ofta opraktiska i vardagen, stora, klumpiga, färgglada, odiskreta osv.

Mao tycker jag nog den aktuella klockan mer ser ut som ett bruksur.

Skulle säga att det viktigaste faktorn i detta resonemang är hur många kategorier av klockar man själv delar in klockorna i. Jag skulle säga typ:

Dressur: relativt tunna så de kan smita under manschetten, lite smidig profil, helst under 38 mm, ingen våldsam vattentäthet, oftast ingen lysmassa.
Bruksur: vattentäta, kanske lite större krona, lite stöddigare boett, kan ha vridring, rätt ofta på länk osv.
Verktygsur: specifikt gjorda för ett ändamål, tänk dykare, flygare osv. Ofta opraktiska i vardagen, stora, klumpiga, färgglada, odiskreta osv.

Mao tycker jag nog den aktuella klockan mer ser ut som ett bruksur.
Grymt bra sammanfattning.
Själv gillar jag klockor som passar till olika ändamål, t.ex. ett bruksur som är snyggt även till kostym - ”hybrider”.

Fast kladdigare urtavala än Panerai. En av sakerna som gör dem så läckra är ju enkelheten, i alla fall på de oförstörda modellerna. Två visare. Fyra siffergrupper (12-3-6-9). Några femminutresstreck. En diskret logga. Inga vridringar, datumbubblor eller ens datumfönster, inga gångreservsmätare, inga GMT- eller sekundvisare, ingen månfas... Bara lugn, avstressad tidshållning och riktigt bra läsbarhet.

Terrascopen har så mycket mer... finstilt. Detta sagt så har jag varit BRA sugen på den mörkare av de som varit till salu när nyligen. Nån slags kombination av finstilt och brutalt. https://klocksnack.se/threads/prisbump-1-12-jeanrichard-terrascope.123512/ ... de med vita tavlor känns för kontorsmässiga på något vis.

Smoking är ju kanske ingen vanlig klädkod i Sverige, i alla fall inte i mina kvarter, men jag skulle nog räknat smoking som frack i de lägena - dvs inget armbandsur alls. Men jag är kanske för gammalmodig och stockkonservativ igen? :)

Tillbaka
Topp