• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

DD393271-1D5D-4A4B-AB57-86DCD1C0E5E9.jpeg
Längtar till sommaren, snart sommartid, så vi är på rätt väg...

Har haft en SNE435 och var riktigt nöjd med den. Det räckte med någon dag i solen för full laddning som höll i typ 6-10 månader eller något i den stilen. :)

Seiko-Prospex-Solar-Diver-SNE435-PADI-aBlogtoWatch-15.jpg
Tack! kanske man ska ta och prova en men det låter ju nästan för bra för att vara sant med batteri tiden men då lär dom ju överleva även här i norrland på vintern :cool:

Tack! kanske man ska ta och prova en men det låter ju nästan för bra för att vara sant med batteri tiden men då lär dom ju överleva även här i norrland på vintern :cool:
Jag minns inte exakt vad det stod i manualen men det var något i den stilen. Man behöver i alla fall inte vara orolig för att de ska få slut på kräm om man säger så, en dags laddning ska räcka för att hålla den levande i över ett halvår (är rätt säker på att det var tio månader för SNE435 men det kanske varierar) i totalt mörker. :woot:

Samma med denna Citizen.. Eco-drive.. Vid fulladdning ska den hålla ca 6mån i total mörker. Och enligt vissa källor ska battericellen ha 80% kvar av sin kapacitet efter 20år..(inte för att det är dyrt och lämna in för service vid byte av solcellspanelen efter 10-15år)..men laddar man den ca 1gång i mån lär den hålla lääääänge... Gillar dessa "grab-and-go" klockor. Stannar aldrig, håller alltid tiden.. :D
IMG_20200325_133817_443.jpg

Har servat nån 2824 och tror jag betalade 2 300 kr. Då med bara rengöring och byte av huvudfjäder och några slitagdelar samt justering. Skall det göras mer som byte av glas, visare, polering eller lume så lär det kosta mer. Har låtit serva hustruns dam-oris och tror det gick på 3 000 ungefär. Sen har jag låtit helrenovera en äldre kronometer Omega hos Omega och det kostade väl 6 500 eller nåt sånt. Och har nu en äldre kronograf med en Landeron 48 i som kommer kosta 4 000 - 4 500 har jag fått i prisuppgift om inget extra tillstöter. Kanske ger en bild av vad "min uris" tar i ena änden och Omega i andra. :)
Ja, alltså, stormärkena och deras auktoriserade servicecenter och deras priser är jag mycket välbekant med. Har en Oris chronograph som snart har kostat lika mycket i service som i inköp, men det är utspritt över 20års nästan dagligt bruk.

Men bevisligen saknas det en kategori urisar, dom som förstår att om värdet på det som lämnats in knappt överstiger kostnaden för servicen så kommer väldigt få sådana klockor lämnas in. Här finns business att göra för den som lyckas pressa priserna.

Dom flesta som jag kontaktat i ärendet har försvarat sina priser med att deras utrustning är så fantastiskt high-tech och top of the line. Jag behöver inte den typen av serviceinrättningar. Jag behöver en lite udda gubbe med en lupp och en pincett som inte har miljoner i maskiner att betala av.
Den billigaste jag hittade ville ha 3500, förutsatt att jag innan han ens öppnade klockan försåg honom med alla packningar, en ny krona och ett nytt glas "ifall något går sönder"...
Jag har lagat många bilar i mina dar. Har aldrig köpt hem reservdelar utan att veta att dom behövs... Fick inget förtroende för den tjommen.

Ska kolla med dom som tipsades om tidigare, men det lutar åt att det blir en t.o.r till Hong Kong för min Sharkmaster. 7-8 veckor i coronatider...
Surt att vara utan så länge, men den är ju tillbaka till sommaren iallafall.

Bobo

Edit: Tror förresten att Zachrisson sa att dom kunde göra jobbet för runt 3000. Det var inte dom som ville ha reservdelar. Rätt ska vara rätt.

Senast ändrad:
Jag minns inte exakt vad det stod i manualen men det var något i den stilen. Man behöver i alla fall inte vara orolig för att de ska få slut på kräm om man säger så, en dags laddning ska räcka för att hålla den levande i över ett halvår (är rätt säker på att det var tio månader för SNE435 men det kanske varierar) i totalt mörker. :woot:
Samma med denna Citizen.. Eco-drive.. Vid fulladdning ska den hålla ca 6mån i total mörker. Och enligt vissa källor ska battericellen ha 80% kvar av sin kapacitet efter 20år..(inte för att det är dyrt och lämna in för service vid byte av solcellspanelen efter 10-15år)..men laddar man den ca 1gång i mån lär den hålla lääääänge... Gillar dessa "grab-and-go" klockor. Stannar aldrig, håller alltid tiden.. :D
IMG_20200325_133817_443.jpg
Tack grabbar riktiga enablers:D

Tillbaka
Topp