• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

HSK

Patek
2-Faktor
Helt sant. Tar man betalt rostfritt så kan man ligga lägre i pris. Men precis som det finns dyra och billiga skomakare så borde det gälla även urmakare. Skulle till och med kunna tänka mig att prova att lämna min Sharkmaster till en dålig urmakare. Om han var billig... Kanske inte förresten nu när jag läser det jag nyss skrev. Synd att man inte kan sudda.

Jag tar till mig av det du skriver om att bortse från inköpspriset. Men jag tror att priset på service kommer leda till att många av den här typen av klockor kommer hamna i en byrålåda när dom börjar strula. Det ska väl jag skita i egentligen. Men jag tycker att det är synd... Om det nu är så. Jag kan ju ha helt fel. Majoriteten kanske tänker som du skriver, att gillar man klockan så får det kosta vad det kostar? Svinbra, i så fall...

Jag kan ju skicka min till Helson om jag inte hittar någon billig i Sverige. Utgår ifrån att andra mikromärken erbjuder motsvarande service till sina kunder. Men det är intressant att få lite friska synvinklar i ämnet.

Bobo
Jag har själv väldigt svårt att acceptera det vilket också är anledningen till att jag avstår från en del mikroklockor. :p Det är till 100% en psykologisk spärr för som jag skrev tidigare handlar det om exakt samma urverk och exakt samma servicekostnad men det upplevs som oerhört mycket dyrare om inköpspriset är lågt trots att totalkostnaden (inköpspris + servicekostnad) under de närmaste 30 åren kan vara lägre än bara inköpspriset för den dyrare klockan...Självklart finns det både billigare och dyrare urmakare och det är alltid en god idé att jämföra men att försöka få ner priset hos en professionell uris till samma nivå som en hemmafixare som gör allting svart är inte görbart och finns det någon som påstår sig göra det så finns det alltid en hake.

Precis som du är inne på så leder det nog tyvärr till att många mikros hamnar i någon byrålåda till slut och jag har jättesvårt att förstå varför inte fler märken väljer att använda sig av quartz för att dels hålla nere inköpspriset (vilket till stor del är poängen med s.k. affordables) men även mer eller mindre eliminera löpande servicekostnader och därmed förlänga livslängden men å andra sidan är mikroklockor väldigt ofta slit och släng och då spelar det ju inte jättestor roll vad servicekostnaderna ligger på om man ändå aldrig behåller klockorna så pass länge att en service blir aktuell även om det så klart är tråkigt för den som till slut väljer att kosta på den det.

Det vore kul att köra en liten poll i tråden och se hur länge folk behåller sina mikros i snitt samt hur länge man som längst har ägt en mikro. Jag vågar nog gissa att det är väldigt få om ens någon som ägt en enda mikro i mer än typ 4-5 år... :D
 

[Bobo]

Rolex
Såhär ser den ut. Helson Sharkmaster 600.
En karbonkopia av en Omega Ploprof 600. Det som skiljer är urverket och texten på tavlan.
IMG_20200303_162904(1).jpg

Om Omega hade haft den goda smaken att göra den moderna Ploprof 1200 lika stor som 600 var på sjuttiotalet så hade jag köpt en sån istället. Men det gjorde dom inte. Dom gjorde den för stor för min lilla arm. Originalet hade plastglas och aluminiumring och ett urverk som är dyrt på riktigt att serva. Med rätt inställning skulle man till och med kunna hävda att en Helson Sharkmaster 600 från idag med moderna reptåliga material och ett relativt billigt men pålitligt verk är en bättre rova än Omega ploprof 600 var på sjuttiotalet. Som sagt. Rätt inställning krävs, men det går om man verkligen vill.

Bobo
 
Senast ändrad:

Code

AKA Vincent B
Jag har själv väldigt svårt att acceptera det vilket också är anledningen till att jag avstår från en del mikroklockor. :p Det är till 100% en psykologisk spärr för som jag skrev tidigare handlar det om exakt samma urverk och exakt samma servicekostnad men det upplevs som oerhört mycket dyrare om inköpspriset är lågt trots att totalkostnaden (inköpspris + servicekostnad) under de närmaste 30 åren kan vara lägre än bara inköpspriset för den dyrare klockan...Självklart finns det både billigare och dyrare urmakare och det är alltid en god idé att jämföra men att försöka få ner priset hos en professionell uris till samma nivå som en hemmafixare som gör allting svart är inte görbart och finns det någon som påstår sig göra det så finns det alltid en hake.

Precis som du är inne på så leder det nog tyvärr till att många mikros hamnar i någon byrålåda till slut och jag har jättesvårt att förstå varför inte fler märken väljer att använda sig av quartz för att dels hålla nere inköpspriset (vilket till stor del är poängen med s.k. affordables) men även mer eller mindre eliminera löpande servicekostnader och därmed förlänga livslängden men å andra sidan är mikroklockor väldigt ofta slit och släng och då spelar det ju inte jättestor roll vad servicekostnaderna ligger på om man ändå aldrig behåller klockorna så pass länge att en service blir aktuell även om det så klart är tråkigt för den som till slut väljer att kosta på den det.

Det vore kul att köra en liten poll i tråden och se hur länge folk behåller sina mikros i snitt samt hur länge man som längst har ägt en mikro. Jag vågar nog gissa att det är väldigt få om ens någon som ägt en enda mikro i mer än typ 4-5 år... :D
Hmm vad ville din lokala urmakare ha? 4500kr? Det är väl inte så dyrt egentligen, 900kr per år (om du servar vart 5:e år). Lovar att du slösar 900kr (om inte mer per år på annat skräp istället). Samt gillar du klockan och tänkte behålla, köör. Efter service lär den (om det är ETA 2824)hålla åtminstone i 6-7år..och då blir det ännu billigare årskostnad...Då får du väl nya packningar också?
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Jag har själv väldigt svårt att acceptera det vilket också är anledningen till att jag avstår från en del mikroklockor. :p Det är till 100% en psykologisk spärr för som jag skrev tidigare handlar det om exakt samma urverk och exakt samma servicekostnad men det upplevs som oerhört mycket dyrare om inköpspriset är lågt trots att totalkostnaden (inköpspris + servicekostnad) under de närmaste 30 åren kan vara lägre än bara inköpspriset för den dyrare klockan...Självklart finns det både billigare och dyrare urmakare och det är alltid en god idé att jämföra men att försöka få ner priset hos en professionell uris till samma nivå som en hemmafixare som gör allting svart är inte görbart och finns det någon som påstår sig göra det så finns det alltid en hake.

Precis som du är inne på så leder det nog tyvärr till att många mikros hamnar i någon byrålåda till slut och jag har jättesvårt att förstå varför inte fler märken väljer att använda sig av quartz för att dels hålla nere inköpspriset (vilket till stor del är poängen med s.k. affordables) men även mer eller mindre eliminera löpande servicekostnader och därmed förlänga livslängden men å andra sidan är mikroklockor väldigt ofta slit och släng och då spelar det ju inte jättestor roll vad servicekostnaderna ligger på om man ändå aldrig behåller klockorna så pass länge att en service blir aktuell även om det så klart är tråkigt för den som till slut väljer att kosta på den det.

Det vore kul att köra en liten poll i tråden och se hur länge folk behåller sina mikros i snitt samt hur länge man som längst har ägt en mikro. Jag vågar nog gissa att det är väldigt få om ens någon som ägt en enda mikro i mer än typ 4-5 år... :D
Service är anledningen till att jag väljer ett NH35 före ett ETA/Sellita och så vidare i mina microklockor.
 
Kollat lite på Geckota, någon som har erfarenhet?
Screenshot_20200328_233601.jpg
Exakt den referensen på c-01 du har på bilden var till salu alldeles nyss på k&s. Jag har haft den och tyckte den var riktigt fin, fina detaljer. Allt jag köpt från geckota har varit schyssta grejer. Hade inte tvekat. Brukar kunna gå och få rabattkod också. Har även haft denna, cool och välbyggd men hyfsat stor pryl!
E34B0EEB-0345-46A8-BE44-0F7F78117189.jpeg

Här är c-01an föresten
8143E303-B54C-410A-AEB8-882EC4AF7F0D.jpeg
 

Code

AKA Vincent B
Exakt den referensen på c-01 du har på bilden var till salu alldeles nyss på k&s. Jag har haft den och tyckte den var riktigt fin, fina detaljer. Allt jag köpt från geckota har varit schyssta grejer. Hade inte tvekat. Brukar kunna gå och få rabattkod också. Har även haft denna, cool och välbyggd men hyfsat stor pryl!
E34B0EEB-0345-46A8-BE44-0F7F78117189.jpeg

Här är c-01an föresten
8143E303-B54C-410A-AEB8-882EC4AF7F0D.jpeg
Wow riktigt snygg.. Varför sålde du?
 

Code

AKA Vincent B
Exakt den referensen på c-01 du har på bilden var till salu alldeles nyss på k&s. Jag har haft den och tyckte den var riktigt fin, fina detaljer. Allt jag köpt från geckota har varit schyssta grejer. Hade inte tvekat. Brukar kunna gå och få rabattkod också. Har även haft denna, cool och välbyggd men hyfsat stor pryl!
E34B0EEB-0345-46A8-BE44-0F7F78117189.jpeg

Här är c-01an föresten
8143E303-B54C-410A-AEB8-882EC4AF7F0D.jpeg
Föressten, bärs den stort?
 
Föressten, bärs den stort?
Den är ju inte direkt nätt (pga boettens form) men det har hyfsat korta bandhorn så det var ingen större fara för mig iaf, har 18cm handled. Den har riktigt fin närvaro och fick ofta fina kommentarer.
Tänkte nästan köpa tillbaks den när den kom ut :p Har du sett den gula c-01an? Den är jag sugen på. *edit* med det sagt hade den varit ännu vassare med ett par mm mindre storlek :)
 

Code

AKA Vincent B
Den är ju inte direkt nätt (pga boettens form) men det har hyfsat korta bandhorn så det var ingen större fara för mig iaf, har 18cm handled. Den har riktigt fin närvaro och fick ofta fina kommentarer.
Tänkte nästan köpa tillbaks den när den kom ut :p Har du sett den gula c-01an? Den är jag sugen på
Yes sett den riktig snygg.. Men automat, kanske blir strul sen när den ska servas?
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Jag har själv väldigt svårt att acceptera det vilket också är anledningen till att jag avstår från en del mikroklockor. :p Det är till 100% en psykologisk spärr för som jag skrev tidigare handlar det om exakt samma urverk och exakt samma servicekostnad men det upplevs som oerhört mycket dyrare om inköpspriset är lågt trots att totalkostnaden (inköpspris + servicekostnad) under de närmaste 30 åren kan vara lägre än bara inköpspriset för den dyrare klockan...Självklart finns det både billigare och dyrare urmakare och det är alltid en god idé att jämföra men att försöka få ner priset hos en professionell uris till samma nivå som en hemmafixare som gör allting svart är inte görbart och finns det någon som påstår sig göra det så finns det alltid en hake.

Precis som du är inne på så leder det nog tyvärr till att många mikros hamnar i någon byrålåda till slut och jag har jättesvårt att förstå varför inte fler märken väljer att använda sig av quartz för att dels hålla nere inköpspriset (vilket till stor del är poängen med s.k. affordables) men även mer eller mindre eliminera löpande servicekostnader och därmed förlänga livslängden men å andra sidan är mikroklockor väldigt ofta slit och släng och då spelar det ju inte jättestor roll vad servicekostnaderna ligger på om man ändå aldrig behåller klockorna så pass länge att en service blir aktuell även om det så klart är tråkigt för den som till slut väljer att kosta på den det.

Det vore kul att köra en liten poll i tråden och se hur länge folk behåller sina mikros i snitt samt hur länge man som längst har ägt en mikro. Jag vågar nog gissa att det är väldigt få om ens någon som ägt en enda mikro i mer än typ 4-5 år... :D

Problemet med oservade klockor som säljare förväntas gå för marknadspris gäller både mikro som premium. Men den frågan kanske Covid-19 löser. Har sällan fått förståelse varför pris bör sänkas för t ex Panerai eller liknande som varit oservade i +6-7 år. Man behöver inte serva om man är ok med att verket blir torrt, jämför med vintage där många kör på utan att någonsin serva :) (känns det som).

Mängden automater man har kan spela roll, visst. Jag har servat min Spacematic efter 5 år, kostade 2.8k tror jag för smörjning och några små slitdelar. Det sved då men nu är det ok. Samma sak med cyklarna, de kräver också regelbunden service för att gå bra och undvika större ras.

För mig är det en del av löpande kostnad och jag köper bara mekaniska ur då quartz är ointressant. Jag har testat, men de ingår tydligen inte i min hobby :)
 
Topp