Jag har själv väldigt svårt att acceptera det vilket också är anledningen till att jag avstår från en del mikroklockor.Helt sant. Tar man betalt rostfritt så kan man ligga lägre i pris. Men precis som det finns dyra och billiga skomakare så borde det gälla även urmakare. Skulle till och med kunna tänka mig att prova att lämna min Sharkmaster till en dålig urmakare. Om han var billig... Kanske inte förresten nu när jag läser det jag nyss skrev. Synd att man inte kan sudda.
Jag tar till mig av det du skriver om att bortse från inköpspriset. Men jag tror att priset på service kommer leda till att många av den här typen av klockor kommer hamna i en byrålåda när dom börjar strula. Det ska väl jag skita i egentligen. Men jag tycker att det är synd... Om det nu är så. Jag kan ju ha helt fel. Majoriteten kanske tänker som du skriver, att gillar man klockan så får det kosta vad det kostar? Svinbra, i så fall...
Jag kan ju skicka min till Helson om jag inte hittar någon billig i Sverige. Utgår ifrån att andra mikromärken erbjuder motsvarande service till sina kunder. Men det är intressant att få lite friska synvinklar i ämnet.
Bobo
Precis som du är inne på så leder det nog tyvärr till att många mikros hamnar i någon byrålåda till slut och jag har jättesvårt att förstå varför inte fler märken väljer att använda sig av quartz för att dels hålla nere inköpspriset (vilket till stor del är poängen med s.k. affordables) men även mer eller mindre eliminera löpande servicekostnader och därmed förlänga livslängden men å andra sidan är mikroklockor väldigt ofta slit och släng och då spelar det ju inte jättestor roll vad servicekostnaderna ligger på om man ändå aldrig behåller klockorna så pass länge att en service blir aktuell även om det så klart är tråkigt för den som till slut väljer att kosta på den det.
Det vore kul att köra en liten poll i tråden och se hur länge folk behåller sina mikros i snitt samt hur länge man som längst har ägt en mikro. Jag vågar nog gissa att det är väldigt få om ens någon som ägt en enda mikro i mer än typ 4-5 år...