• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

MMMM :D
67787449-E5ED-4309-B0DF-97898BCF6599.jpeg
 
Duktigt snygga kombos! :)

Ja, klockorna är ju väldigt slimmade och med en tunnare lite lagom rasslig länk blir det väldigt mycket vintage-feeling på alltihop! Håller helt med om balansen och att en tung länk fuckar upp allt!

Menar du 200kr för ett HEL bracelet och 400kr för ett SEL? Det kan tyvärr bli svårt att få att gå ihop, tror man får lägga sig någonstans runt 500-ingen, sen beror det som tidigare skribenter sagt på hur mycket lull man lägger på.

Min tanke är att man ska försöka efterlikna gamla tiders Rolle-länkar, typ till Explorer 1016 eller motsv. En taper på 20/16 är helrätt och given! :)
Nja, min personliga åsikt är att för 200kr får man en vikt länk med vikta ändlänkar, men du har nog en poäng i att lägga sig någonstans mittemellan för att det inte skall kännas för cheap-o. En snygg vintage länk med nitade länkar och vikta ändlänkar och lite mer finish är värt mer och är ett bättre alternativ. 500kr tycker jag som konsument är lite mycket premium för en länk som inte är solid hela vägen. En annan grej som kan vara bra att tänka på är att låset bör vara ett enkelt och tunt plåtlås med bra mikrojustering. Timefactors/Smiths gjorde misstaget med en helt solid länk med riktigt spänne och glidelock till sin 36mm PRS25... blev helt kajko med en så liten klocka och gen2 av klockan fick en ny länk med nitade länkar och plåtlås.
20181223_132610791_iOS.jpg
20181227_192747511_iOS.jpg
20181227_192803102_iOS.jpg
 
Härlig samling!
Har du testat något färgglatt band på Obris Morgan Gulfen?
Typ orange?:D
Jag stod faktiskt med den i handen och valde om den skulle få det orangea istället för Squalen, men tyckte att nyansen av orange var för olik. Dock har Squalen sina lugholes så sjukt nära boetten så lär byta tillbaka till länk ganska snart
 
Jag stod faktiskt med den i handen och valde om den skulle få det orangea istället för Squalen, men tyckte att nyansen av orange var för olik. Dock har Squalen sina lugholes så sjukt nära boetten så lär byta tillbaka till länk ganska snart
Ok, testade lite band på Squale LE:n, men jädrans va svårt/pilligt det var att få tillbaka länken. Säkert handhavande fel men ändå...:cool:
 
Nja, min personliga åsikt är att för 200kr får man en vikt länk med vikta ändlänkar, men du har nog en poäng i att lägga sig någonstans mittemellan för att det inte skall kännas för cheap-o. En snygg vintage länk med nitade länkar och vikta ändlänkar och lite mer finish är värt mer och är ett bättre alternativ. 500kr tycker jag som konsument är lite mycket premium för en länk som inte är solid hela vägen. En annan grej som kan vara bra att tänka på är att låset bör vara ett enkelt och tunt plåtlås med bra mikrojustering. Timefactors/Smiths gjorde misstaget med en helt solid länk med riktigt spänne och glidelock till sin 36mm PRS25... blev helt kajko med en så liten klocka och gen2 av klockan fick en ny länk med nitade länkar och plåtlås.

Håller med dig, men det är skillnad på en generisk länk och en som är gjord specifikt till en viss klocka (som inte är en Sub). Toolingkostnader för endlinks och custom clasp osv. och liknande ställer till ekonomin en del, så att sälja ut för 200kr även med hollow endlinks är nog inte möjligt, iallafall inte för oss med dom volymerna vi producerar. Sen är ju tanken att det skall vara lika fin finish på länk som på klockan. :)
Håller helt med om claspen. En klassisk pressed clasp med bra med micro-adjustments, typ som en gammal klassisk Rolle eller en SKX.
Men vi får se vad det blir. Förhoppningen är kunna supplya en bra länk med fin finish för vettiga pengar. Stort tack för input! :)
 
Tillbaka
Topp