• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Har själv haft en väldigt krokig väg fram till där jag är idag med min samling. Köpt på mig klockor under tiden men, får erkänna, haft lite flyt när det hittats något som jag önskat köpa en längre tid. Kunnat byta eller sälja så jag kunnat köpa det jag suktat lite mer efter. Enligt vissa köper man och byter för ofta, även enligt de som håller till på KS. Men det är väl en del av klockintresset tänker jag? Att köpa, testa, sälja tills man kommer fram till vad man vill ha? Om jag tror att något kan vara bra och det visar sig efter bara några dagar så betyder väl inte det att det måste stanna en viss tid innan man "får" sälja vidare? Här får ni en bild som kompensation för OT. Ni får skicka psykolog kostnaden som faktura, kan Swisha annars :p
IMG_20200523_195635.jpg
Jag tror nog att vi alla känner samma sak och det är lite av ett nödvändigt ont att prova mycket för att inse vad man gillar. Ibland kan man tänka att det känns onödigt att ha gått back si och så mycket på att ha köpt klockor som det visade sig att man inte tyckte om men å andra sidan hade man inte varit där man är idag utan ett gäng felköp. Till slut lär man sig som sagt vad man gillar och det ger en slags inre frid att slippa hålla på att springa till postombudet var och varannan dag men bara för att man vet vad man gillar behöver det inte heller nödvändigtvis innebära att man inte kan eller bör fortsätta att chansa ibland och prova lite nytt, det tror jag nästan att man måste göra oavsett för att hålla intresset vid liv även om man kanske har en keeper-trippel eller liknande som aldrig säljs.

Sen utvecklas man så klart även som person så även om man har väldigt klart för sig vad man gillar så kanske det inte är likadant efter ett par år.
 
Senast ändrad:
Har själv haft en väldigt krokig väg fram till där jag är idag med min samling. Köpt på mig klockor under tiden men, får erkänna, haft lite flyt när det hittats något som jag önskat köpa en längre tid. Kunnat byta eller sälja så jag kunnat köpa det jag suktat lite mer efter. Enligt vissa köper man och byter för ofta, även enligt de som håller till på KS. Men det är väl en del av klockintresset tänker jag? Att köpa, testa, sälja tills man kommer fram till vad man vill ha? Om jag tror att något kan vara bra och det visar sig efter bara några dagar så betyder väl inte det att det måste stanna en viss tid innan man "får" sälja vidare? Här får ni en bild som kompensation för OT. Ni får skicka psykolog kostnaden som faktura, kan Swisha annars :p
IMG_20200523_195635.jpg
Det är rätt, om man inte testar vad man tror är bra lär man aldrig få vet om det är bra. Hur skall man då lära sig? Finns en del flippare här men också en del samlare... Allt är rätt så länge man trivs med det, det är väl enda anledningen till att hålla på med det här, nån logisk anledning kan inte finnas väl?:)
 
Vet ni. Den här tråden är så skön. Inget snobberi. Jag har ägt Steinhart och andra ”kopior”. I andra delar av forumet har man fått så mycket skit för det. Snobberi snobberi och snobberi.
Här kan man t.o.m. ha en Triwa eller DW utan att dissas. sköna snubbar med rätt inställning. Man blir nästan rörd. Skön kväll på er.
image.jpg
Håller med dig till fullo :). Svårt att tröttna på klockor om man hänger här inne. Det bara rullar på och den ena figuren är galnare än den andra :D
Helt prestigelöst precis som det ska vara. Gillestugan välkomnar och applåderar alla.
För egen del så tror jag att trådens framfart och storhet förvånar och svider lite i ögonen på vissa vilket är lite synd men det är bara att se och lära isåfall :). Precis som du säger så blir man nästan lite rörd ibland. Mysigt-deluxe.
 
Jag tror nog att vi alla känner samma sak och det är lite av ett nödvändigt ont att prova mycket för att inse vad man gillar. Ibland kan man tänka att det känns onödigt att ha gått back si och så mycket på att ha köpt klockor som det visade sig att man inte tyckte om men å andra sidan hade man inte varit där man är idag utan ett gäng felköp. Till slut lär man sig som sagt vad man gillar och det ger en slags inre frid att slippa hålla på att springa till postombudet var och varannan dag men bara för att man vet vad man gillar behöver det inte heller nödvändigtvis innebära att man inte kan eller bör fortsätta att chansa ibland och prova lite nytt, det tror jag nästan att man måste göra oavsett för att hålla intresset vid liv även om man kanske har en keeper-trippel eller liknande som aldrig säljs.

Sen utvecklas man så klart även som person så även om man har väldigt klart för sig vad man gillar så kanske det inte är likadant efter ett par år.
Ja fy för tusan vad back man har gått genom åren men så jäkla kul man har haft under tiden :)
Jag brukar tänka att allt kostar så skit i det.
Har numera bara keepers dock :angel:
 
Har själv haft en väldigt krokig väg fram till där jag är idag med min samling. Köpt på mig klockor under tiden men, får erkänna, haft lite flyt när det hittats något som jag önskat köpa en längre tid. Kunnat byta eller sälja så jag kunnat köpa det jag suktat lite mer efter. Enligt vissa köper man och byter för ofta, även enligt de som håller till på KS. Men det är väl en del av klockintresset tänker jag? Att köpa, testa, sälja tills man kommer fram till vad man vill ha? Om jag tror att något kan vara bra och det visar sig efter bara några dagar att det inte är något för mig, så betyder väl inte det att det måste stanna en viss tid innan man "får" sälja vidare? Här får ni en bild som kompensation för OT. Ni får skicka psykolog kostnaden som faktura, kan Swisha annars :p
IMG_20200523_195635.jpg
Det här med att ha lite flyt alltså. Jag hade chansen att köpa en Seiko Presage Star Bar Starlight (SSA361/SARY087) här på forumet, ny och oanvänd, för 4.000 kr. Ett riktigt pangpris. Listade 6.000 och är enligt mig den snyggaste klockan i Cocktailserien. Modellen kom 2018. Limiterad till 3500 st worldwide.

Dum som jag var köpte jag den inte. Det är ju ändå fyra tusen som jag inte riktigt hade då. Efter några månader såg jag den på Magnussons Ur och köpte den för 6.000. Tyvärr var det inte den riktiga boxen till (blå sammet med Limited Edition). Samt att jag inte riktigt hade råd med det då. Så jag skickade tillbaka den.

Det skulle jag inte ha gjort. Den finns typ aldrig att köpa på andrahandsmarknaden och de få som säljer den ny nu tar 12-13.000 kr. Lätt begagnad för ca 10.000. Helt galet. Typiskt – bara för att jag vill ha den så gärna.

Men men, jag håller ögonen öppna för när en rimligt prissatt kommer ut någonstans.

6CF45678-F131-4F75-AE66-36DD3AF9CC96.jpeg
670C8399-6D27-4ECE-BF52-08B25E1AFF08.jpeg
6885A4A4-3E47-48E1-B67C-1CBBD3904B6B.jpeg
00CF6DCC-6362-427B-874B-C044A73968E8.jpeg
B2B4858F-C7F6-4325-AAC2-57D3F3F730FA.jpeg
 
Det är rätt, om man inte testar vad man tror är bra lär man aldrig få vet om det är bra. Hur skall man då lära sig? Finns en del flippare här men också en del samlare... Allt är rätt så länge man trivs med det, det är väl enda anledningen till att hålla på med det här, nån logisk anledning kan inte finnas väl?:)
Tycker det är kul med responsen man får här inne när man lyckats med ett köp/byte man strävat efter eller är nöjd med :) Även om det inte är något som ni kanske skulle köpt så får man ändå lite glad respons. Jag tycker själv det är kul att läsa och se när någon hittar något som de uppskattar :) Det sprider lite skön glädje :happyhappy:
 
Det här med att ha lite flyt alltså. Jag hade chansen att köpa en Seiko Presage Star Bar Starlight (SSA361/SARY087) här på forumet, ny och oanvänd, för 4.000 kr. Ett riktigt pangpris. Listade 6.000 och är enligt mig den snyggaste klockan i Cocktailserien. Modellen kom 2018. Limiterad till 3500 st worldwide.

Dum som jag var köpte jag den inte. Det är ju ändå fyra tusen som jag inte riktigt hade då. Efter några månader såg jag den på Magnussons Ur och köpte den för 6.000. Tyvärr var det inte den riktiga boxen till (blå sammet med Limited Edition). Samt att jag inte riktigt hade råd med det då. Så jag skickade tillbaka den.

Det skulle jag inte ha gjort. Den finns typ aldrig att köpa på andrahandsmarknaden och de få som säljer den ny nu tar 12-13.000 kr. Lätt begagnad för ca 10.000. Helt galet. Typiskt – bara för att jag vill ha den så gärna.

Men men, jag håller ögonen öppna för när en rimligt prissatt kommer ut någonstans.

6CF45678-F131-4F75-AE66-36DD3AF9CC96.jpeg
670C8399-6D27-4ECE-BF52-08B25E1AFF08.jpeg
6885A4A4-3E47-48E1-B67C-1CBBD3904B6B.jpeg
00CF6DCC-6362-427B-874B-C044A73968E8.jpeg
B2B4858F-C7F6-4325-AAC2-57D3F3F730FA.jpeg
Ja det där är nog något de flesta råkar ut för, att man inte har pengarna just då när tillfället ges. Och det där med att vara efterklok är ju såååå drygt :confused: Inte precis så att man vill "SMSA LÅÅNAA" för en klocka heller :D
 
Tillbaka
Topp