• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

HSK

Patek
2-Faktor
Här kommer världens längsta inlägg men det är som sagt lite svårt att undvika med tanke på aktiviteten i tråden...

Tjena tråden,
Den Mondaine jag fick hem idag är nu till salu. Jag gillar klockan, men en av mina absoluta favoritklockor har kommit upp på en rea och jag bara måste knipa den. Så vill ni köpa min Mondaine så får ni gärna PM:a mig, jag tänker mig runt 14-1600kr (vet inte vad som är rimligt men jag tror det är rimligt). Fullsett i mycket fint skick :)
15907482836995634847809423612481.jpg
Nu blir man ju nyfiken. Vad är det för klocka som du är sugen på? :happyhappy:
(P.S. Grattis till avslutade studier!)
Helt klart värt det. Påminner väldigt mycket om en Breitlinglänk i miniatyr :D
2199F1B3-0C5F-475E-954F-AA97D8A3F647.JPEG
Samma sak på Montas länkar, sjuuukt följsamma och bekväma. :)
3bd6b42f6e0241ac336655149d5f75f4-jpg.1379161

c5db1816910f80f15a7cbd3e5a766b60-jpg.1379162

Nästa klocka får nog fanimej bli en Tuna...har varit sugen på en SBBN035 bra länge nu och känner att det börjar bli dags att göra slag i saken. Lustigt nog så kom det upp en på K&S tidigare ikväll men det känns som en keeper och då köper jag gärna nytt. :) Hur sitter det där bandet fast? Jag vet inte varför men jag har sett att de flesta kör någon typ av tvådelade band, kanske för att det blir för tjock om man trär igenom det som ett nato eller så kanske det inte ens går att trä ett band igenom båda bandstiften?
Lite ”affordable” ändå, ca 80h i PR skämtar man inte bort :)
B5824826-3104-4912-885A-A14271710EA5.jpeg
Hur är Mido som märke? Jag har ingen riktig koll på dem men de har en del grymma dykare som verkar vara väldigt prisvärda.
Skål kompis och ha en trevlig afton tråden! :happyhappy:
PSX_20200529_200238.jpg
Den där i 42mm och jag hade sålt ena njuren i ett nafs! :doctor:
Man kan bara läsa sig till grunderna, resten lär man sig genom att klicka på. Det är fördelen med digitalt, finns ingen begränsning. :) Man ska börja med att fotografera sånt som är kul och är det bara en hobby så ska man hålla ambitionsnivån låg, bilderna kommer tids nog!
Jag har alltid imponerats av andras bilder och det gör ju så klart jättestor skillnad beroende på vilken utrustning man har men vissa tar helt fantastiska bilder med mobilkameror och som du säger så handlar det mycket om intresse också. Jag kör tyvärr bara med mobilkamera men har på senare tid börjat intressera mig mer för att försöka ta bättre bilder och tänker på ljussättning, positionering osv. och är ganska nöjd faktiskt. Fortfarande en glad amatör låååångt ifrån proffs som er men det är ändå kul att det märks sån stor skillnad på bilderna bara man tar sig lite tid och tänker igenom hur man tar bilderna. :happyhappy:
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Här kommer världens längsta inlägg men det är som sagt lite svårt att undvika med tanke på aktiviteten i tråden...

Nu blir man ju nyfiken. Vad är det för klocka som du är sugen på? :happyhappy:
(P.S. Grattis till avslutade studier!)
Samma sak på Montas länkar, sjuuukt följsamma och bekväma. :)
3bd6b42f6e0241ac336655149d5f75f4-jpg.1379161

c5db1816910f80f15a7cbd3e5a766b60-jpg.1379162

Nästa klocka får nog fanimej bli en Tuna...har varit sugen på en SBBN035 bra länge nu och känner att det börjar bli dags att göra slag i saken. Lustigt nog så kom det upp en på K&S tidigare ikväll men det känns som en keeper och då köper jag gärna nytt. :) Hur sitter det där bandet fast? Jag vet inte varför men jag har sett att de flesta kör någon typ av tvådelade band, kanske för att det blir för tjock om man trär igenom det som ett nato eller så kanske det inte ens går att trä ett band igenom båda bandstiften?
Hur är Mido som märke? Jag har ingen riktig koll på dem men de har en del grymma dykare som verkar vara väldigt prisvärda.
Den där i 42mm och jag hade sålt ena njuren i ett nafs! :doctor:
Jag har alltid imponerats av andras bilder och det gör ju så klart jättestor skillnad beroende på vilken utrustning man har men vissa tar helt fantastiska bilder med mobilkameror och som du säger så handlar det mycket om intresse också. Jag kör tyvärr bara med mobilkamera men har på senare tid börjat intressera mig mer för att försöka ta bättre bilder och tänker på ljussättning, positionering osv. och är ganska nöjd faktiskt. Fortfarande en glad amatör låååångt ifrån proffs som er men det är ändå kul att det märks sån stor skillnad på bilderna bara man tar sig lite tid och tänker igenom hur man tar bilderna. :happyhappy:
Tack! Det är en Certina, det var den första klockan jag köpte för egna pengar för en cirka 3 år sedan. Jag sålde den ganska fort för att testa nytt men jag har saknat den sedan dess. Kommer inte säga exakt vilken det är så ni inte går och köper den sista (finns typ bara en i lager kvar där jag tittar på den) ;)
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Tog ett karaktärsovanligt snabbt klockköparbeslut under kvällen och slog till på en ny Yema Rallygraf, blå. 39mm och härlig boxkristall, ser så läcker ut på bild och video! Blir förhoppningsvis ett trevligt steg in i denna tråd, när den dyker upp :)
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Här kommer världens längsta inlägg men det är som sagt lite svårt att undvika med tanke på aktiviteten i tråden...

Nu blir man ju nyfiken. Vad är det för klocka som du är sugen på? :happyhappy:
(P.S. Grattis till avslutade studier!)
Samma sak på Montas länkar, sjuuukt följsamma och bekväma. :)
3bd6b42f6e0241ac336655149d5f75f4-jpg.1379161

c5db1816910f80f15a7cbd3e5a766b60-jpg.1379162

Nästa klocka får nog fanimej bli en Tuna...har varit sugen på en SBBN035 bra länge nu och känner att det börjar bli dags att göra slag i saken. Lustigt nog så kom det upp en på K&S tidigare ikväll men det känns som en keeper och då köper jag gärna nytt. :) Hur sitter det där bandet fast? Jag vet inte varför men jag har sett att de flesta kör någon typ av tvådelade band, kanske för att det blir för tjock om man trär igenom det som ett nato eller så kanske det inte ens går att trä ett band igenom båda bandstiften?
Hur är Mido som märke? Jag har ingen riktig koll på dem men de har en del grymma dykare som verkar vara väldigt prisvärda.
Den där i 42mm och jag hade sålt ena njuren i ett nafs! :doctor:
Jag har alltid imponerats av andras bilder och det gör ju så klart jättestor skillnad beroende på vilken utrustning man har men vissa tar helt fantastiska bilder med mobilkameror och som du säger så handlar det mycket om intresse också. Jag kör tyvärr bara med mobilkamera men har på senare tid börjat intressera mig mer för att försöka ta bättre bilder och tänker på ljussättning, positionering osv. och är ganska nöjd faktiskt. Fortfarande en glad amatör låååångt ifrån proffs som er men det är ändå kul att det märks sån stor skillnad på bilderna bara man tar sig lite tid och tänker igenom hur man tar bilderna. :happyhappy:
Det är ett singlestrap. Jag upplevde min "nya" 1000m som högre på NATO än denna. Detta var riktigt bekvämt :) Klart du ska ha en Tuna :cigar: ALLA ska ha minst en Tuna :D
 

Dondon

Cartier
Du som kan fota, hur får man till det med porträttläget så bakgrunden blir så där skönt blurrad utan att objektet i fråga påverkas? Behöver jag någon specifik lins? (Har en systemkamera)

Fin, tycker jag! Hade gärna haft lite mer beska men den är fin & lättdrucken :)
Kort skärpedjup, dvs ju öppnare linsen är desto kortare djup blir det från det du fokuserar på. Enklast är om du har ett A(aperture)-läge på kameran. Heter ibland Av beroende på tillverkare och finns säkert andra beteckningar med. Då ställer kameran in slutartiden och eventuellt ISO beroende på hur du brukar använda det. Du ska alltså ha så lågt värde som möjligt på kameran(vilket egentligen är högt). Så t.ex 2.8 om objektivet tillåter det.

Känns som det blev rörigt ovan, vet inte om det var begripligt alls. Nedan har jag låtit min pixel 4 fuska dit oskärpa då jag nyligen sålde min Fuji x-t3. Dåligt exempel då jackan är 6 meter bort, blir mer påtagligt om det är mer avstånd.

Reserverar mig för felaktigheter i ovanstående då jag är självlärd och eventuellt usel på att förklara.

00000PORTRAIT_00000_BURST20200529205250369.jpg
00100lrPORTRAIT_00100_BURST20200529205250369_COVER.jpg
 

M26

Rolex
2-Faktor
Försökte mig på att fota lite för en stund sedan. Stod och grejade och bytte vinklar. Funderade på att gå och hämta ett paraply för att få lite bättre ljus. Tur jag inte gjorde det för när jag vände mig om och skulle gå in så stod de yngre grannarna på ovanvåningen och tittade med nyfikna ögon på mig :hilarious: Undrade nog vad jag höll på med :p Resultatet? Ja det blev väl helt oki med min kunskap :bag:
IMG_20200529_200242_499.jpg
IMG_20200529_200242_500.jpg
Och då bestämde du dig för att förklara allt :D

FB_IMG_1578964408930.jpg
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Kort skärpedjup, dvs ju öppnare linsen är desto kortare djup blir det från det du fokuserar på. Enklast är om du har ett A(aperture)-läge på kameran. Heter ibland Av beroende på tillverkare och finns säkert andra beteckningar med. Då ställer kameran in slutartiden och eventuellt ISO beroende på hur du brukar använda det. Du ska alltså ha så lågt värde som möjligt på kameran(vilket egentligen är högt). Så t.ex 2.8 om objektivet tillåter det.

Känns som det blev rörigt ovan, vet inte om det var begripligt alls. Nedan har jag låtit min pixel 4 fuska dit oskärpa då jag nyligen sålde min Fuji x-t3. Dåligt exempel då jackan är 6 meter bort, blir mer påtagligt om det är mer avstånd.

Reserverar mig för felaktigheter i ovanstående då jag är självlärd och eventuellt usel på att förklara.

00000PORTRAIT_00000_BURST20200529205250369.jpg
00100lrPORTRAIT_00100_BURST20200529205250369_COVER.jpg
Åh, bra förklaring! Tack så mycket!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Du som kan fota, hur får man till det med porträttläget så bakgrunden blir så där skönt blurrad utan att objektet i fråga påverkas? Behöver jag någon specifik lins? (Har en systemkamera)
För att generalisera så kan man säga såhär; stor bländaröppning (lågt f-tal), lång brännvidd (zooma så mycket du kan) och gå så nära du kan utan att det du ska fotografera kommer ur bild. Det är såklart mer avancerat än så men det är en bra start. :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Kort skärpedjup, dvs ju öppnare linsen är desto kortare djup blir det från det du fokuserar på. Enklast är om du har ett A(aperture)-läge på kameran. Heter ibland Av beroende på tillverkare och finns säkert andra beteckningar med. Då ställer kameran in slutartiden och eventuellt ISO beroende på hur du brukar använda det. Du ska alltså ha så lågt värde som möjligt på kameran(vilket egentligen är högt). Så t.ex 2.8 om objektivet tillåter det.

Känns som det blev rörigt ovan, vet inte om det var begripligt alls. Nedan har jag låtit min pixel 4 fuska dit oskärpa då jag nyligen sålde min Fuji x-t3. Dåligt exempel då jackan är 6 meter bort, blir mer påtagligt om det är mer avstånd.

Reserverar mig för felaktigheter i ovanstående då jag är självlärd och eventuellt usel på att förklara.

00000PORTRAIT_00000_BURST20200529205250369.jpg
00100lrPORTRAIT_00100_BURST20200529205250369_COVER.jpg
Missade att du redan hade svarat, din förklaring var bättre än min! :D
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Den är bra härlig din Bronzo, nästan så man vill beställa en ny :rolleyes:

Min Anonimo hälsar i kvällssolen, trevlig helg Microvänner!
IMG_20200529_203617.jpg
Jag är så tacksam att du släppte den till mig! Den där är verkligen inte fy skam heller, visst är det väl en tidigare designer på Panerai som ligger bakom Anonimo?
 
Topp