• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

5C601DE7-A937-4341-B293-0BAB895ADEEC.png
Halloj!
Jagar fortfarande årets sommarklocka som ska vara just somrig, inte för stor och inte gräva för stort hål i lädret.
Glycine ligger fortfarande bra till; tvåtons blåbling möter matt vintagetavla. Plus för datum. Men...
så började jag fundera på bronsare och fastnade för San Martin. Kanske det är ultimata sommarklocka på båten? Lär få skön patina och vem bryr sig om dag/datum på semestern? Tills...
jag syn på pepsivarianterna från Mathey-Tissot. Somrigt färgglatt! 42 resp. 40 mm. Tycker den mindre har snyggare proportioner och form på visarna, fake-patina till trots men hur tänkte man med GMT-bezel utan tillhörande visare??? Går den ens att använda till något vettigt?
Hjälp tack!
Även fast den saknar GMT visare så får du ändå tillgång till en extra tidszon:)

Om jag var du skulle jag överväga denna:
https://klocksnack.se/threads/timex-q-”albino”-sista-chansen-innan-retur.132947/
 
-! Varning: Wall of text !-

Sekundär varning: jag blandar friskt mellan Engelska och Svenska i många uttryck och är inte alltid konsekvent vad gäller bindestreck eller stora bokstäver. :D

Tänke som kuriosa och utan någon annan baktanke än att jag tycker det är kul att snacka klockor dela med mig av lite historik kring designen på Trenchhuntern och Oceantimern.
När jag började skissa på en ny modell så visste jag från början att jag ville att vi skulle göra en mindre klocka, jag ville köra på 36mm, men det fick motstånd av mina kollegor som inte är lika vintage-nördiga som jag är. Jag var också inne på att köra mer av ett Tonneau-case eller ett case likande det på Seiko 62MAS, men detta var inte heller något som överlevde omröstning (ingen skugga på mina kollegor eller de beslut som togs, utan vill bara delge processen). Vi enades tillslut om 38mm och tänkte att det kunde vara den size som skulle vara mest gångbar i dagens moderna stilvärld men samtidigt kännas "vintage".
Jag ville vi skulle ha drilled lugs, domed hesalite, strukturerad dial och sk. fumée dial, och detta blev som ni ser en verklighet.

Jag vill också inflika att det må låta som att jag ensam gjort mkt här, men det är många diskussioner fram och tillbaka om luggarnas utforming, bezelns tjocklek osv. osv. dock är jag skaparen av både caset och kronan som båda klockorna delar samt Trenchhuntern. Oceantimerns tavla skapades av min kollega Oskar som är en mkt duktig designer och fotograf.

De tidigada skisserna, som till en början var på en diver, ändrade form till det som idag blev THn och OTn. En Diver finns också framtagen i renderad form, baserad på Trenchhunterns tavla och layout.
Vi diskuterade länge och väl om en Diver vore nästa steg, men efter lite analys misstänkte vi att Field-watches skulle kunna bli en klockmodell som började växa i popularitet efter att både Divers, Chronografer och enkla dresstyp-klockor delat på tronen i många år. Huruvida detta är en sanning låter jag vara osagt, men jag vill mena att den enkla field-watchen har vuxit i popularitet det senaste.

När det blivit beslutat att en field watch så påbörjade jag casen. Vi var överens vid detta laget om att vi ville ha en nätt case som skulle kännas vintage och, beroende på finish, tool:ig eller dressad. Från början var det tänkt att Trenchhuntern bara skulle finnas i blästrad finish, men i sista sekund innan prototypning så beställdes även en med polerad bezel och borstade luggar och sidor.

Jag utgick ifrån, i mitt tycke, ett klassisk case, stilar som mina kollegor inte tyckte passade in fick gå bort. Vi ville åt en design som "hugs the wrist", därför var vi nog med att lug-ändarna och casebacken möter samma linje när man lägger klockan på ett bord exempelvis.
Casebacken, som skulle vara en screw-in caseback fick sina utskurna verktygsspår efter indexerna på Trenchhuntern där spetsen huggts av. Sen valde vi en enkel gravering på casebacken, dels för att det går med modellerna, men också givetvis för att kunna lägga pengar på saker som vi ansåg var viktigare hos klockan (plus att våra Skytoucher har en rätt så utsmyckad caseback, så gick vi den simplare rutten denna gång).

Tavlan, som är det som i hög grad bestämmer hur klockan ser ut, ville jag skulle styra fritt från homager och motsv. (inget fel med homager, men denna ville jag formge mer fritt). Sen går det säkert alltid att hitta klockor som påminner om denna och att denna påminner om dem, men "everything is a remix".
Inspiration var i stort Amerikanska Typ A-11 field watch, men istället för att göra en direkt homage så drog jag från många populära gamla field watches, men även några divers och Chronos.
Tavlan har gått i några olika varianter där jag testade med Railroad track för minuterna, andra visare osv. Men tillslut hade vi en modell vi var nöjda med. I datorn gjorde jag även flera tavelfärger, bla. Tropical, Green och en blå, allt baserat på den som tillslut blev producerad. Även en gilt-variant gjordes, men fick läggas på is för produktion. Det är absolut inte uteslutet att vi kommer tillverka någon av de tavlorna i kommande varianter, allt beroende på lönsamhet etc. Att det blev "old radium lume" på idexar och visare var dels för att knyta an till vintage-känslan, men också för att det ger ett varmare intryck. Och så tycker jag det är förbannat snyggt i rätt sammanhand.

För Oceantimern så drog Oskar mkt inspiration från gamla fatygskronometrar, men istället för romerska siffror valde vi klassiska/arabiska i en klassisk stil som återfinns hos en uppsjö äldre klockor i liknande stil. Istället för en helt vit tavla så drog Oskar den till en mer "äggskal" eller off-white nyans, även denna med en textur, dock inte samma sandpapperstextur som THn, utan mer en textur som ett grövre papper har om man tittar mkt nära. Visarna är i "feuille-stil" och "heat treated" för att få den blåa nyansen (istället för målade eller kemiskt färgade, som visserligen hade sparat oss några kronor, men som ibland ger ett ojämnt resultat där färgen lägger sig olika tjock etc.), dessa matchas upp av den blåa hårkorset på urtavlan. Den guldfärgade varianten av OTn är i en färg som mer drar mot det gulare håller än rödguld, detta då vi dels såg att många klockor från den tidsperioden var i gult guld om inte i silver/stål men också som en vinkning till gamla skeppsur i mässing som har en gulguldig ton.

Kronan undslapp inte heller tanke eller arbete. Vi kollade på gamla vintage-klockor från 40-50&60-talet och tyckte att en domed crown, med lite oversize skulle passa på både en field och en dressad kusin. Kronan, precis som allt annat är modellerat i Cad (solidworks) och testad i olika storlekar innan vi bestämde oss för den 7mm's som sitter på idag. Vi har fått en del frågor gällande den polerade kronan på den matta THn, och varför vi valde den. Svaret är helt enkelt att den blästrade varianten inte såg bra ut i våra ögon, något gjorde att den fick ett för "ofärdigt" eller grovt utseende. Kronan fick också en signering av vår ankarlogga med "M:et" i.

Att välja hesalit/acrylic crystal var ett givet val. Dels ger det mer "värme" än safir eller mineral, och dels är det ett periodkorrekt val. Dock är det svårt att försvara för någon som inte är klocknörd, då acrylic är ett "sämre" material för klockglas än ex. safir. Nåväl, man kan inte vinna alla slag, och vi gör ju klockorna efter eget tycke och smak också.

En sak som vi ändrade/förbättrade mellan prototyp/samples och färdig produkt är bla. att vi skar in i casen mellan luggarna, så att det skulle bli lättare att dra i en nato och att klockar skulle sitta lite lägre. Kan Seiko göra det på sina SKX:er så kan vi minsann tyckte vi.

Väldigt mkt text, och det finns klart mer att säga om detta. Ni som kommit såhär långt; grattis och tack, hoppas ni tyckte att denna text var av intresse, hoppas också att det inte ses som ngn slags sjävförhärligande eller skryt, tanken var helt och hållet att utan att försöka sälja på någon något berätta lite om klockornas design och uppkomst.

Här är några mkt tidiga skisser, innan case och klocktyp hade blivit fastställt, och en av de första dator-renderingarna på Trenchhuntern och den Diver som är baserad på Trenchhuntern. Notera att THn har railroadtrack på denna skiss, men vi valde sedan den stil på minute-track som divern har, på THn.

Skisser1.jpg
Skisser2.jpg


Mvh,
John
 
-! Varning: Wall of text !-

Sekundär varning: jag blandar friskt mellan Engelska och Svenska i många uttryck och är inte alltid konsekvent vad gäller bindestreck eller stora bokstäver. :D

Tänke som kuriosa och utan någon annan baktanke än att jag tycker det är kul att snacka klockor dela med mig av lite historik kring designen på Trenchhuntern och Oceantimern.
När jag började skissa på en ny modell så visste jag från början att jag ville att vi skulle göra en mindre klocka, jag ville köra på 36mm, men det fick motstånd av mina kollegor som inte är lika vintage-nördiga som jag är. Jag var också inne på att köra mer av ett Tonneau-case eller ett case likande det på Seiko 62MAS, men detta var inte heller något som överlevde omröstning (ingen skugga på mina kollegor eller de beslut som togs, utan vill bara delge processen). Vi enades tillslut om 38mm och tänkte att det kunde vara den size som skulle vara mest gångbar i dagens moderna stilvärld men samtidigt kännas "vintage".
Jag ville vi skulle ha drilled lugs, domed hesalite, strukturerad dial och sk. fumée dial, och detta blev som ni ser en verklighet.

Jag vill också inflika att det må låta som att jag ensam gjort mkt här, men det är många diskussioner fram och tillbaka om luggarnas utforming, bezelns tjocklek osv. osv. dock är jag skaparen av både caset och kronan som båda klockorna delar samt Trenchhuntern. Oceantimerns tavla skapades av min kollega Oskar som är en mkt duktig designer och fotograf.

De tidigada skisserna, som till en början var på en diver, ändrade form till det som idag blev THn och OTn. En Diver finns också framtagen i renderad form, baserad på Trenchhunterns tavla och layout.
Vi diskuterade länge och väl om en Diver vore nästa steg, men efter lite analys misstänkte vi att Field-watches skulle kunna bli en klockmodell som började växa i popularitet efter att både Divers, Chronografer och enkla dresstyp-klockor delat på tronen i många år. Huruvida detta är en sanning låter jag vara osagt, men jag vill mena att den enkla field-watchen har vuxit i popularitet det senaste.

När det blivit beslutat att en field watch så påbörjade jag casen. Vi var överens vid detta laget om att vi ville ha en nätt case som skulle kännas vintage och, beroende på finish, tool:ig eller dressad. Från början var det tänkt att Trenchhuntern bara skulle finnas i blästrad finish, men i sista sekund innan prototypning så beställdes även en med polerad bezel och borstade luggar och sidor.

Jag utgick ifrån, i mitt tycke, ett klassisk case, stilar som mina kollegor inte tyckte passade in fick gå bort. Vi ville åt en design som "hugs the wrist", därför var vi nog med att lug-ändarna och casebacken möter samma linje när man lägger klockan på ett bord exempelvis.
Casebacken, som skulle vara en screw-in caseback fick sina utskurna verktygsspår efter indexerna på Trenchhuntern där spetsen huggts av. Sen valde vi en enkel gravering på casebacken, dels för att det går med modellerna, men också givetvis för att kunna lägga pengar på saker som vi ansåg var viktigare hos klockan (plus att våra Skytoucher har en rätt så utsmyckad caseback, så gick vi den simplare rutten denna gång).

Tavlan, som är det som i hög grad bestämmer hur klockan ser ut, ville jag skulle styra fritt från homager och motsv. (inget fel med homager, men denna ville jag formge mer fritt). Sen går det säkert alltid att hitta klockor som påminner om denna och att denna påminner om dem, men "everything is a remix".
Inspiration var i stort Amerikanska Typ A-11 field watch, men istället för att göra en direkt homage så drog jag från många populära gamla field watches, men även några divers och Chronos.
Tavlan har gått i några olika varianter där jag testade med Railroad track för minuterna, andra visare osv. Men tillslut hade vi en modell vi var nöjda med. I datorn gjorde jag även flera tavelfärger, bla. Tropical, Green och en blå, allt baserat på den som tillslut blev producerad. Även en gilt-variant gjordes, men fick läggas på is för produktion. Det är absolut inte uteslutet att vi kommer tillverka någon av de tavlorna i kommande varianter, allt beroende på lönsamhet etc. Att det blev "old radium lume" på idexar och visare var dels för att knyta an till vintage-känslan, men också för att det ger ett varmare intryck. Och så tycker jag det är förbannat snyggt i rätt sammanhand.

För Oceantimern så drog Oskar mkt inspiration från gamla fatygskronometrar, men istället för romerska siffror valde vi klassiska/arabiska i en klassisk stil som återfinns hos en uppsjö äldre klockor i liknande stil. Istället för en helt vit tavla så drog Oskar den till en mer "äggskal" eller off-white nyans, även denna med en textur, dock inte samma sandpapperstextur som THn, utan mer en textur som ett grövre papper har om man tittar mkt nära. Visarna är i "feuille-stil" och "heat treated" för att få den blåa nyansen (istället för målade eller kemiskt färgade, som visserligen hade sparat oss några kronor, men som ibland ger ett ojämnt resultat där färgen lägger sig olika tjock etc.), dessa matchas upp av den blåa hårkorset på urtavlan. Den guldfärgade varianten av OTn är i en färg som mer drar mot det gulare håller än rödguld, detta då vi dels såg att många klockor från den tidsperioden var i gult guld om inte i silver/stål men också som en vinkning till gamla skeppsur i mässing som har en gulguldig ton.

Kronan undslapp inte heller tanke eller arbete. Vi kollade på gamla vintage-klockor från 40-50&60-talet och tyckte att en domed crown, med lite oversize skulle passa på både en field och en dressad kusin. Kronan, precis som allt annat är modellerat i Cad (solidworks) och testad i olika storlekar innan vi bestämde oss för den 7mm's som sitter på idag. Vi har fått en del frågor gällande den polerade kronan på den matta THn, och varför vi valde den. Svaret är helt enkelt att den blästrade varianten inte såg bra ut i våra ögon, något gjorde att den fick ett för "ofärdigt" eller grovt utseende. Kronan fick också en signering av vår ankarlogga med "M:et" i.

Att välja hesalit/acrylic crystal var ett givet val. Dels ger det mer "värme" än safir eller mineral, och dels är det ett periodkorrekt val. Dock är det svårt att försvara för någon som inte är klocknörd, då acrylic är ett "sämre" material för klockglas än ex. safir. Nåväl, man kan inte vinna alla slag, och vi gör ju klockorna efter eget tycke och smak också.

En sak som vi ändrade/förbättrade mellan prototyp/samples och färdig produkt är bla. att vi skar in i casen mellan luggarna, så att det skulle bli lättare att dra i en nato och att klockar skulle sitta lite lägre. Kan Seiko göra det på sina SKX:er så kan vi minsann tyckte vi.

Väldigt mkt text, och det finns klart mer att säga om detta. Ni som kommit såhär långt; grattis och tack, hoppas ni tyckte att denna text var av intresse, hoppas också att det inte ses som ngn slags sjävförhärligande eller skryt, tanken var helt och hållet att utan att försöka sälja på någon något berätta lite om klockornas design och uppkomst.

Här är några mkt tidiga skisser, innan case och klocktyp hade blivit fastställt, och en av de första dator-renderingarna på Trenchhuntern och den Diver som är baserad på Trenchhuntern. Notera att THn har railroadtrack på denna skiss, men vi valde sedan den stil på minute-track som divern har, på THn.

Skisser1.jpg
Skisser2.jpg


Mvh,
John
... och när kommer Aquahunter?
 
Några gamla lokalkändisar från min hemstad Kristinehamn har för andra gången skakat liv i ”Koppartrans”. Koppartrans var från början ett svenskt bensinbolag som figurerade under 50- & 60-talet. Under 90-talet (vill jag minnas), köpte Kristinehamnaren och kläddesignern Per-Eric Melinder rättigheterna och började sälja kläder under varumärket, kläderna inspirerades till en början av de kläder som bars av mackpesronalen när det begav sig men klädmärket har på senare tid gått mot en mer minimalistisk design (tänk cheap monday). Nu verkar Melinder tillsammans med gamla Cabby-VDn Per Nilsson ha skakat liv i koppartrans igen och börjat att tillvecka klockor. Bezeln ska se ut som ett gammalt schysst tanklock enligt egen utsago. Miyota 2115, safirglas, 5atm.
Edit: Jag har altid älskat Koppartransloggan, riktigt cool :cigar:
CE9D6EAF-331F-4995-9AA2-1EE9336B85ED.jpeg

E8DB98B2-946F-4FE3-8E65-2241786ADCC3.jpeg
2655B530-E47C-4EEF-B0D2-E2B7B2E9F63D.jpeg
491748BD-CD83-4D13-96B6-88E6D481B757.jpeg
AD510093-896D-4204-9A52-292A49E26B1C.jpeg
 
-! Varning: Wall of text !-

Sekundär varning: jag blandar friskt mellan Engelska och Svenska i många uttryck och är inte alltid konsekvent vad gäller bindestreck eller stora bokstäver. :D

Tänke som kuriosa och utan någon annan baktanke än att jag tycker det är kul att snacka klockor dela med mig av lite historik kring designen på Trenchhuntern och Oceantimern.
När jag började skissa på en ny modell så visste jag från början att jag ville att vi skulle göra en mindre klocka, jag ville köra på 36mm, men det fick motstånd av mina kollegor som inte är lika vintage-nördiga som jag är. Jag var också inne på att köra mer av ett Tonneau-case eller ett case likande det på Seiko 62MAS, men detta var inte heller något som överlevde omröstning (ingen skugga på mina kollegor eller de beslut som togs, utan vill bara delge processen). Vi enades tillslut om 38mm och tänkte att det kunde vara den size som skulle vara mest gångbar i dagens moderna stilvärld men samtidigt kännas "vintage".
Jag ville vi skulle ha drilled lugs, domed hesalite, strukturerad dial och sk. fumée dial, och detta blev som ni ser en verklighet.

Jag vill också inflika att det må låta som att jag ensam gjort mkt här, men det är många diskussioner fram och tillbaka om luggarnas utforming, bezelns tjocklek osv. osv. dock är jag skaparen av både caset och kronan som båda klockorna delar samt Trenchhuntern. Oceantimerns tavla skapades av min kollega Oskar som är en mkt duktig designer och fotograf.

De tidigada skisserna, som till en början var på en diver, ändrade form till det som idag blev THn och OTn. En Diver finns också framtagen i renderad form, baserad på Trenchhunterns tavla och layout.
Vi diskuterade länge och väl om en Diver vore nästa steg, men efter lite analys misstänkte vi att Field-watches skulle kunna bli en klockmodell som började växa i popularitet efter att både Divers, Chronografer och enkla dresstyp-klockor delat på tronen i många år. Huruvida detta är en sanning låter jag vara osagt, men jag vill mena att den enkla field-watchen har vuxit i popularitet det senaste.

När det blivit beslutat att en field watch så påbörjade jag casen. Vi var överens vid detta laget om att vi ville ha en nätt case som skulle kännas vintage och, beroende på finish, tool:ig eller dressad. Från början var det tänkt att Trenchhuntern bara skulle finnas i blästrad finish, men i sista sekund innan prototypning så beställdes även en med polerad bezel och borstade luggar och sidor.

Jag utgick ifrån, i mitt tycke, ett klassisk case, stilar som mina kollegor inte tyckte passade in fick gå bort. Vi ville åt en design som "hugs the wrist", därför var vi nog med att lug-ändarna och casebacken möter samma linje när man lägger klockan på ett bord exempelvis.
Casebacken, som skulle vara en screw-in caseback fick sina utskurna verktygsspår efter indexerna på Trenchhuntern där spetsen huggts av. Sen valde vi en enkel gravering på casebacken, dels för att det går med modellerna, men också givetvis för att kunna lägga pengar på saker som vi ansåg var viktigare hos klockan (plus att våra Skytoucher har en rätt så utsmyckad caseback, så gick vi den simplare rutten denna gång).

Tavlan, som är det som i hög grad bestämmer hur klockan ser ut, ville jag skulle styra fritt från homager och motsv. (inget fel med homager, men denna ville jag formge mer fritt). Sen går det säkert alltid att hitta klockor som påminner om denna och att denna påminner om dem, men "everything is a remix".
Inspiration var i stort Amerikanska Typ A-11 field watch, men istället för att göra en direkt homage så drog jag från många populära gamla field watches, men även några divers och Chronos.
Tavlan har gått i några olika varianter där jag testade med Railroad track för minuterna, andra visare osv. Men tillslut hade vi en modell vi var nöjda med. I datorn gjorde jag även flera tavelfärger, bla. Tropical, Green och en blå, allt baserat på den som tillslut blev producerad. Även en gilt-variant gjordes, men fick läggas på is för produktion. Det är absolut inte uteslutet att vi kommer tillverka någon av de tavlorna i kommande varianter, allt beroende på lönsamhet etc. Att det blev "old radium lume" på idexar och visare var dels för att knyta an till vintage-känslan, men också för att det ger ett varmare intryck. Och så tycker jag det är förbannat snyggt i rätt sammanhand.

För Oceantimern så drog Oskar mkt inspiration från gamla fatygskronometrar, men istället för romerska siffror valde vi klassiska/arabiska i en klassisk stil som återfinns hos en uppsjö äldre klockor i liknande stil. Istället för en helt vit tavla så drog Oskar den till en mer "äggskal" eller off-white nyans, även denna med en textur, dock inte samma sandpapperstextur som THn, utan mer en textur som ett grövre papper har om man tittar mkt nära. Visarna är i "feuille-stil" och "heat treated" för att få den blåa nyansen (istället för målade eller kemiskt färgade, som visserligen hade sparat oss några kronor, men som ibland ger ett ojämnt resultat där färgen lägger sig olika tjock etc.), dessa matchas upp av den blåa hårkorset på urtavlan. Den guldfärgade varianten av OTn är i en färg som mer drar mot det gulare håller än rödguld, detta då vi dels såg att många klockor från den tidsperioden var i gult guld om inte i silver/stål men också som en vinkning till gamla skeppsur i mässing som har en gulguldig ton.

Kronan undslapp inte heller tanke eller arbete. Vi kollade på gamla vintage-klockor från 40-50&60-talet och tyckte att en domed crown, med lite oversize skulle passa på både en field och en dressad kusin. Kronan, precis som allt annat är modellerat i Cad (solidworks) och testad i olika storlekar innan vi bestämde oss för den 7mm's som sitter på idag. Vi har fått en del frågor gällande den polerade kronan på den matta THn, och varför vi valde den. Svaret är helt enkelt att den blästrade varianten inte såg bra ut i våra ögon, något gjorde att den fick ett för "ofärdigt" eller grovt utseende. Kronan fick också en signering av vår ankarlogga med "M:et" i.

Att välja hesalit/acrylic crystal var ett givet val. Dels ger det mer "värme" än safir eller mineral, och dels är det ett periodkorrekt val. Dock är det svårt att försvara för någon som inte är klocknörd, då acrylic är ett "sämre" material för klockglas än ex. safir. Nåväl, man kan inte vinna alla slag, och vi gör ju klockorna efter eget tycke och smak också.

En sak som vi ändrade/förbättrade mellan prototyp/samples och färdig produkt är bla. att vi skar in i casen mellan luggarna, så att det skulle bli lättare att dra i en nato och att klockar skulle sitta lite lägre. Kan Seiko göra det på sina SKX:er så kan vi minsann tyckte vi.

Väldigt mkt text, och det finns klart mer att säga om detta. Ni som kommit såhär långt; grattis och tack, hoppas ni tyckte att denna text var av intresse, hoppas också att det inte ses som ngn slags sjävförhärligande eller skryt, tanken var helt och hållet att utan att försöka sälja på någon något berätta lite om klockornas design och uppkomst.

Här är några mkt tidiga skisser, innan case och klocktyp hade blivit fastställt, och en av de första dator-renderingarna på Trenchhuntern och den Diver som är baserad på Trenchhuntern. Notera att THn har railroadtrack på denna skiss, men vi valde sedan den stil på minute-track som divern har, på THn.

Skisser1.jpg
Skisser2.jpg


Mvh,
John
Riktigt kul läsning, stort tack för det! :) Skissen längst till vänster såg ju sjukt najs ut. Får Squale 1157-vibbar av den och det är ett betyg som är top notch i min värld! :D
14_11-1024x1536.jpg
 
Några gamla lokalkändisar från min hemstad Kristinehamn har för andra gången skakat liv i ”Koppartrans”. Koppartrans var från början ett svenskt bensinbolag som figurerade under 50- & 60-talet. Under 90-talet (vill jag minnas), köpte Kristinehamnaren och kläddesignern Per-Eric Melinder rättigheterna och började sälja kläder under varumärket, kläderna inspirerades till en början av de kläder som bars av mackpesronalen när det begav sig men klädmärket har på senare tid gått mot en mer minimalistisk design (tänk cheap monday). Nu verkar Melinder tillsammans med gamla Cabby-VDn Per Nilsson ha skakat liv i koppartrans igen och börjat att tillvecka klockor. Bezeln ska se ut som ett gammalt schysst tanklock enligt egen utsago. Miyota 2115, safirglas, 5atm.
Edit: Jag har altid älskat Koppartransloggan, riktigt cool :cigar:
CE9D6EAF-331F-4995-9AA2-1EE9336B85ED.jpeg

E8DB98B2-946F-4FE3-8E65-2241786ADCC3.jpeg
2655B530-E47C-4EEF-B0D2-E2B7B2E9F63D.jpeg
491748BD-CD83-4D13-96B6-88E6D481B757.jpeg
AD510093-896D-4204-9A52-292A49E26B1C.jpeg
Bra initiativ, men namnet klingar annorlunda idag än det gjorde förr. Kommer personligen ej bära en ’Transa’.
 
-! Varning: Wall of text !-

Sekundär varning: jag blandar friskt mellan Engelska och Svenska i många uttryck och är inte alltid konsekvent vad gäller bindestreck eller stora bokstäver. :D

Tänke som kuriosa och utan någon annan baktanke än att jag tycker det är kul att snacka klockor dela med mig av lite historik kring designen på Trenchhuntern och Oceantimern.
När jag började skissa på en ny modell så visste jag från början att jag ville att vi skulle göra en mindre klocka, jag ville köra på 36mm, men det fick motstånd av mina kollegor som inte är lika vintage-nördiga som jag är. Jag var också inne på att köra mer av ett Tonneau-case eller ett case likande det på Seiko 62MAS, men detta var inte heller något som överlevde omröstning (ingen skugga på mina kollegor eller de beslut som togs, utan vill bara delge processen). Vi enades tillslut om 38mm och tänkte att det kunde vara den size som skulle vara mest gångbar i dagens moderna stilvärld men samtidigt kännas "vintage".
Jag ville vi skulle ha drilled lugs, domed hesalite, strukturerad dial och sk. fumée dial, och detta blev som ni ser en verklighet.

Jag vill också inflika att det må låta som att jag ensam gjort mkt här, men det är många diskussioner fram och tillbaka om luggarnas utforming, bezelns tjocklek osv. osv. dock är jag skaparen av både caset och kronan som båda klockorna delar samt Trenchhuntern. Oceantimerns tavla skapades av min kollega Oskar som är en mkt duktig designer och fotograf.

De tidigada skisserna, som till en början var på en diver, ändrade form till det som idag blev THn och OTn. En Diver finns också framtagen i renderad form, baserad på Trenchhunterns tavla och layout.
Vi diskuterade länge och väl om en Diver vore nästa steg, men efter lite analys misstänkte vi att Field-watches skulle kunna bli en klockmodell som började växa i popularitet efter att både Divers, Chronografer och enkla dresstyp-klockor delat på tronen i många år. Huruvida detta är en sanning låter jag vara osagt, men jag vill mena att den enkla field-watchen har vuxit i popularitet det senaste.

När det blivit beslutat att en field watch så påbörjade jag casen. Vi var överens vid detta laget om att vi ville ha en nätt case som skulle kännas vintage och, beroende på finish, tool:ig eller dressad. Från början var det tänkt att Trenchhuntern bara skulle finnas i blästrad finish, men i sista sekund innan prototypning så beställdes även en med polerad bezel och borstade luggar och sidor.

Jag utgick ifrån, i mitt tycke, ett klassisk case, stilar som mina kollegor inte tyckte passade in fick gå bort. Vi ville åt en design som "hugs the wrist", därför var vi nog med att lug-ändarna och casebacken möter samma linje när man lägger klockan på ett bord exempelvis.
Casebacken, som skulle vara en screw-in caseback fick sina utskurna verktygsspår efter indexerna på Trenchhuntern där spetsen huggts av. Sen valde vi en enkel gravering på casebacken, dels för att det går med modellerna, men också givetvis för att kunna lägga pengar på saker som vi ansåg var viktigare hos klockan (plus att våra Skytoucher har en rätt så utsmyckad caseback, så gick vi den simplare rutten denna gång).

Tavlan, som är det som i hög grad bestämmer hur klockan ser ut, ville jag skulle styra fritt från homager och motsv. (inget fel med homager, men denna ville jag formge mer fritt). Sen går det säkert alltid att hitta klockor som påminner om denna och att denna påminner om dem, men "everything is a remix".
Inspiration var i stort Amerikanska Typ A-11 field watch, men istället för att göra en direkt homage så drog jag från många populära gamla field watches, men även några divers och Chronos.
Tavlan har gått i några olika varianter där jag testade med Railroad track för minuterna, andra visare osv. Men tillslut hade vi en modell vi var nöjda med. I datorn gjorde jag även flera tavelfärger, bla. Tropical, Green och en blå, allt baserat på den som tillslut blev producerad. Även en gilt-variant gjordes, men fick läggas på is för produktion. Det är absolut inte uteslutet att vi kommer tillverka någon av de tavlorna i kommande varianter, allt beroende på lönsamhet etc. Att det blev "old radium lume" på idexar och visare var dels för att knyta an till vintage-känslan, men också för att det ger ett varmare intryck. Och så tycker jag det är förbannat snyggt i rätt sammanhand.

För Oceantimern så drog Oskar mkt inspiration från gamla fatygskronometrar, men istället för romerska siffror valde vi klassiska/arabiska i en klassisk stil som återfinns hos en uppsjö äldre klockor i liknande stil. Istället för en helt vit tavla så drog Oskar den till en mer "äggskal" eller off-white nyans, även denna med en textur, dock inte samma sandpapperstextur som THn, utan mer en textur som ett grövre papper har om man tittar mkt nära. Visarna är i "feuille-stil" och "heat treated" för att få den blåa nyansen (istället för målade eller kemiskt färgade, som visserligen hade sparat oss några kronor, men som ibland ger ett ojämnt resultat där färgen lägger sig olika tjock etc.), dessa matchas upp av den blåa hårkorset på urtavlan. Den guldfärgade varianten av OTn är i en färg som mer drar mot det gulare håller än rödguld, detta då vi dels såg att många klockor från den tidsperioden var i gult guld om inte i silver/stål men också som en vinkning till gamla skeppsur i mässing som har en gulguldig ton.

Kronan undslapp inte heller tanke eller arbete. Vi kollade på gamla vintage-klockor från 40-50&60-talet och tyckte att en domed crown, med lite oversize skulle passa på både en field och en dressad kusin. Kronan, precis som allt annat är modellerat i Cad (solidworks) och testad i olika storlekar innan vi bestämde oss för den 7mm's som sitter på idag. Vi har fått en del frågor gällande den polerade kronan på den matta THn, och varför vi valde den. Svaret är helt enkelt att den blästrade varianten inte såg bra ut i våra ögon, något gjorde att den fick ett för "ofärdigt" eller grovt utseende. Kronan fick också en signering av vår ankarlogga med "M:et" i.

Att välja hesalit/acrylic crystal var ett givet val. Dels ger det mer "värme" än safir eller mineral, och dels är det ett periodkorrekt val. Dock är det svårt att försvara för någon som inte är klocknörd, då acrylic är ett "sämre" material för klockglas än ex. safir. Nåväl, man kan inte vinna alla slag, och vi gör ju klockorna efter eget tycke och smak också.

En sak som vi ändrade/förbättrade mellan prototyp/samples och färdig produkt är bla. att vi skar in i casen mellan luggarna, så att det skulle bli lättare att dra i en nato och att klockar skulle sitta lite lägre. Kan Seiko göra det på sina SKX:er så kan vi minsann tyckte vi.

Väldigt mkt text, och det finns klart mer att säga om detta. Ni som kommit såhär långt; grattis och tack, hoppas ni tyckte att denna text var av intresse, hoppas också att det inte ses som ngn slags sjävförhärligande eller skryt, tanken var helt och hållet att utan att försöka sälja på någon något berätta lite om klockornas design och uppkomst.

Här är några mkt tidiga skisser, innan case och klocktyp hade blivit fastställt, och en av de första dator-renderingarna på Trenchhuntern och den Diver som är baserad på Trenchhuntern. Notera att THn har railroadtrack på denna skiss, men vi valde sedan den stil på minute-track som divern har, på THn.

Skisser1.jpg
Skisser2.jpg


Mvh,
John
Sånt här är jättekul att läsa. Tack för det! Tycker fortfarande både TH och OT är riktigt lyckade. Att sen välja mellan stål/mässing och borstad/polerad gör det svårt att hitta en(1) favorit.

Finns det någon mer story bakom själva namnet, dess uppkomst eller hur det växte fram från att någon sa något i still med ”Monta Chopard!”? (Obs! Skämt)
 
Några gamla lokalkändisar från min hemstad Kristinehamn har för andra gången skakat liv i ”Koppartrans”. Koppartrans var från början ett svenskt bensinbolag som figurerade under 50- & 60-talet. Under 90-talet (vill jag minnas), köpte Kristinehamnaren och kläddesignern Per-Eric Melinder rättigheterna och började sälja kläder under varumärket, kläderna inspirerades till en början av de kläder som bars av mackpesronalen när det begav sig men klädmärket har på senare tid gått mot en mer minimalistisk design (tänk cheap monday). Nu verkar Melinder tillsammans med gamla Cabby-VDn Per Nilsson ha skakat liv i koppartrans igen och börjat att tillvecka klockor. Bezeln ska se ut som ett gammalt schysst tanklock enligt egen utsago. Miyota 2115, safirglas, 5atm.
Edit: Jag har altid älskat Koppartransloggan, riktigt cool :cigar:
CE9D6EAF-331F-4995-9AA2-1EE9336B85ED.jpeg

E8DB98B2-946F-4FE3-8E65-2241786ADCC3.jpeg
2655B530-E47C-4EEF-B0D2-E2B7B2E9F63D.jpeg
491748BD-CD83-4D13-96B6-88E6D481B757.jpeg
AD510093-896D-4204-9A52-292A49E26B1C.jpeg
Får man med en liten bensinpump likt den på första bilden? Den ska vara gjutjärn och lackad i gult!
 
Sånt här är jättekul att läsa. Tack för det! Tycker fortfarande både TH och OT är riktigt lyckade. Att sen välja mellan stål/mässing och borstad/polerad gör det svårt att hitta en(1) favorit.

Finns det någon mer story bakom själva namnet, dess uppkomst eller hur det växte fram från att någon sa något i still med ”Monta Chopard!”? (Obs! Skämt)
Tack! :) Det värmer att läsa!

Haha, nej, tyvärr är storyn kring namnet väldans ordinär. Det är ett taget namn som vi tyckte lät bra och passade för ett klockmärke. Sånt kanske inte gör för en bra historia, men men...
 
-! Varning: Wall of text !-

Sekundär varning: jag blandar friskt mellan Engelska och Svenska i många uttryck och är inte alltid konsekvent vad gäller bindestreck eller stora bokstäver. :D

Tänke som kuriosa och utan någon annan baktanke än att jag tycker det är kul att snacka klockor dela med mig av lite historik kring designen på Trenchhuntern och Oceantimern.
När jag började skissa på en ny modell så visste jag från början att jag ville att vi skulle göra en mindre klocka, jag ville köra på 36mm, men det fick motstånd av mina kollegor som inte är lika vintage-nördiga som jag är. Jag var också inne på att köra mer av ett Tonneau-case eller ett case likande det på Seiko 62MAS, men detta var inte heller något som överlevde omröstning (ingen skugga på mina kollegor eller de beslut som togs, utan vill bara delge processen). Vi enades tillslut om 38mm och tänkte att det kunde vara den size som skulle vara mest gångbar i dagens moderna stilvärld men samtidigt kännas "vintage".
Jag ville vi skulle ha drilled lugs, domed hesalite, strukturerad dial och sk. fumée dial, och detta blev som ni ser en verklighet.

Jag vill också inflika att det må låta som att jag ensam gjort mkt här, men det är många diskussioner fram och tillbaka om luggarnas utforming, bezelns tjocklek osv. osv. dock är jag skaparen av både caset och kronan som båda klockorna delar samt Trenchhuntern. Oceantimerns tavla skapades av min kollega Oskar som är en mkt duktig designer och fotograf.

De tidigada skisserna, som till en början var på en diver, ändrade form till det som idag blev THn och OTn. En Diver finns också framtagen i renderad form, baserad på Trenchhunterns tavla och layout.
Vi diskuterade länge och väl om en Diver vore nästa steg, men efter lite analys misstänkte vi att Field-watches skulle kunna bli en klockmodell som började växa i popularitet efter att både Divers, Chronografer och enkla dresstyp-klockor delat på tronen i många år. Huruvida detta är en sanning låter jag vara osagt, men jag vill mena att den enkla field-watchen har vuxit i popularitet det senaste.

När det blivit beslutat att en field watch så påbörjade jag casen. Vi var överens vid detta laget om att vi ville ha en nätt case som skulle kännas vintage och, beroende på finish, tool:ig eller dressad. Från början var det tänkt att Trenchhuntern bara skulle finnas i blästrad finish, men i sista sekund innan prototypning så beställdes även en med polerad bezel och borstade luggar och sidor.

Jag utgick ifrån, i mitt tycke, ett klassisk case, stilar som mina kollegor inte tyckte passade in fick gå bort. Vi ville åt en design som "hugs the wrist", därför var vi nog med att lug-ändarna och casebacken möter samma linje när man lägger klockan på ett bord exempelvis.
Casebacken, som skulle vara en screw-in caseback fick sina utskurna verktygsspår efter indexerna på Trenchhuntern där spetsen huggts av. Sen valde vi en enkel gravering på casebacken, dels för att det går med modellerna, men också givetvis för att kunna lägga pengar på saker som vi ansåg var viktigare hos klockan (plus att våra Skytoucher har en rätt så utsmyckad caseback, så gick vi den simplare rutten denna gång).

Tavlan, som är det som i hög grad bestämmer hur klockan ser ut, ville jag skulle styra fritt från homager och motsv. (inget fel med homager, men denna ville jag formge mer fritt). Sen går det säkert alltid att hitta klockor som påminner om denna och att denna påminner om dem, men "everything is a remix".
Inspiration var i stort Amerikanska Typ A-11 field watch, men istället för att göra en direkt homage så drog jag från många populära gamla field watches, men även några divers och Chronos.
Tavlan har gått i några olika varianter där jag testade med Railroad track för minuterna, andra visare osv. Men tillslut hade vi en modell vi var nöjda med. I datorn gjorde jag även flera tavelfärger, bla. Tropical, Green och en blå, allt baserat på den som tillslut blev producerad. Även en gilt-variant gjordes, men fick läggas på is för produktion. Det är absolut inte uteslutet att vi kommer tillverka någon av de tavlorna i kommande varianter, allt beroende på lönsamhet etc. Att det blev "old radium lume" på idexar och visare var dels för att knyta an till vintage-känslan, men också för att det ger ett varmare intryck. Och så tycker jag det är förbannat snyggt i rätt sammanhand.

För Oceantimern så drog Oskar mkt inspiration från gamla fatygskronometrar, men istället för romerska siffror valde vi klassiska/arabiska i en klassisk stil som återfinns hos en uppsjö äldre klockor i liknande stil. Istället för en helt vit tavla så drog Oskar den till en mer "äggskal" eller off-white nyans, även denna med en textur, dock inte samma sandpapperstextur som THn, utan mer en textur som ett grövre papper har om man tittar mkt nära. Visarna är i "feuille-stil" och "heat treated" för att få den blåa nyansen (istället för målade eller kemiskt färgade, som visserligen hade sparat oss några kronor, men som ibland ger ett ojämnt resultat där färgen lägger sig olika tjock etc.), dessa matchas upp av den blåa hårkorset på urtavlan. Den guldfärgade varianten av OTn är i en färg som mer drar mot det gulare håller än rödguld, detta då vi dels såg att många klockor från den tidsperioden var i gult guld om inte i silver/stål men också som en vinkning till gamla skeppsur i mässing som har en gulguldig ton.

Kronan undslapp inte heller tanke eller arbete. Vi kollade på gamla vintage-klockor från 40-50&60-talet och tyckte att en domed crown, med lite oversize skulle passa på både en field och en dressad kusin. Kronan, precis som allt annat är modellerat i Cad (solidworks) och testad i olika storlekar innan vi bestämde oss för den 7mm's som sitter på idag. Vi har fått en del frågor gällande den polerade kronan på den matta THn, och varför vi valde den. Svaret är helt enkelt att den blästrade varianten inte såg bra ut i våra ögon, något gjorde att den fick ett för "ofärdigt" eller grovt utseende. Kronan fick också en signering av vår ankarlogga med "M:et" i.

Att välja hesalit/acrylic crystal var ett givet val. Dels ger det mer "värme" än safir eller mineral, och dels är det ett periodkorrekt val. Dock är det svårt att försvara för någon som inte är klocknörd, då acrylic är ett "sämre" material för klockglas än ex. safir. Nåväl, man kan inte vinna alla slag, och vi gör ju klockorna efter eget tycke och smak också.

En sak som vi ändrade/förbättrade mellan prototyp/samples och färdig produkt är bla. att vi skar in i casen mellan luggarna, så att det skulle bli lättare att dra i en nato och att klockar skulle sitta lite lägre. Kan Seiko göra det på sina SKX:er så kan vi minsann tyckte vi.

Väldigt mkt text, och det finns klart mer att säga om detta. Ni som kommit såhär långt; grattis och tack, hoppas ni tyckte att denna text var av intresse, hoppas också att det inte ses som ngn slags sjävförhärligande eller skryt, tanken var helt och hållet att utan att försöka sälja på någon något berätta lite om klockornas design och uppkomst.

Här är några mkt tidiga skisser, innan case och klocktyp hade blivit fastställt, och en av de första dator-renderingarna på Trenchhuntern och den Diver som är baserad på Trenchhuntern. Notera att THn har railroadtrack på denna skiss, men vi valde sedan den stil på minute-track som divern har, på THn.

Skisser1.jpg
Skisser2.jpg


Mvh,
John
Mycket intressant läsning! Kul att du delar med dig :)
 
Tillbaka
Topp