• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Riktigt kul läsning, stort tack för det! :) Skissen längst till vänster såg ju sjukt najs ut. Får Squale 1157-vibbar av den och det är ett betyg som är top notch i min värld! :D
14_11-1024x1536.jpg
Första gången jag ser den modellen, snygg! :) Är ju säkert casen och visarna som gör dom lika. Vanlig case back-in-the-day. Vet att många mindre märken köpte färdiga boetter och satte sina egna urtavlor i. Denna typ av case är i mitt tycke svincool! :)

Tack! :) Det värmer att läsa!

Haha, nej, tyvärr är storyn kring namnet väldans ordinär. Det är ett taget namn som vi tyckte lät bra och passade för ett klockmärke. Sånt kanske inte gör för en bra historia, men men...
Jag tycker det är härligt med ett klockmärke som är ärliga med det och inte hittar på en fejkad historia bara för marknadsföringen! :)

Första gången jag ser den modellen, snygg! :) Är ju säkert casen och visarna som gör dom lika. Vanlig case back-in-the-day. Vet att många mindre märken köpte färdiga boetter och satte sina egna urtavlor i. Denna typ av case är i mitt tycke svincool! :)
Squale tillverkade den boetten till ett flertal andra märken (tillverka just boetter var ju deras huvudsakliga business). Var ju som du säger många andra märken som också tillverkade den boettformen eller liknande och jag tycker också att de är fantastiskt coola. :)

Squale tillverkade den boetten till ett flertal andra märken (tillverka just boetter var ju deras huvudsakliga business). Var ju som du säger många andra märken som också tillverkade den boettformen eller liknande och jag tycker också att de är fantastiskt coola. :)
Där ser man! Det hade jag noll koll på, då är det säkert deras case man sett på allsköns gamla divers med det snittet. Vad kallas den typen av case?

Det där var inte mycket till GMT?

Näh, det har du rätt i :D ... men den finns där, redan på 70-talet. Var bara tvungen att kolla Ball's hemsida och det kan vara så att de har rätt då alla tidigare day/date GMT jag sett har varit 2x12timmars och deras är 12&24timmars, men så var det inte heller.

Ball skriver: "The world’s first day-date GMT timepiece with patented GMT push buttons" och "Most of our GMT collections feature the world’s only selfilluminated second time zone, not only the hour hand, but also the hour itself is traced across the dial"

Kan det ha varit så att de gjort en liten smygpudel kanske? ;)

Sen verkar de vara hyfsat nya klockor också och det finns en del High-End grejer, tror inte att alla är nyare än Ball även om Ulysse Nardin kanske är det.
Patek t.ex.
patek-philippe-nautilus-automatic-gmt-moonphase-black-dial-stainless-steel-mens-watch-5726a-001.jpg

14678226-xrdmihr1wds4lcv8ibccjhx3-Zoom.jpg

Sen finns det...

Seiko
unnamed2.jpg

Credor
seiko_credor_phoenix_limited_edition_retrograde_daydate_gmt_1431312710_d273833b.jpg

Omega
P1398-Omega.jpg

Longines
s-l1600.jpg

... och om man klarar sig utan GMT-visare så finns ju t.ex. Orient World Diver
unnamed.jpg

Vad har man alla visare till? :)

Kronografsekund, splittid, GMT, timmar och minuter :D

Senast ändrad:
Näh, det har du rätt i :D ... men den finns där, redan på 70-talet. Var bara tvungen att kolla Ball's hemsida och det kan vara så att de har rätt då alla tidigare day/date GMT jag sett har varit 2x12timmars och deras är 12&24timmars, men så var det inte heller.

Ball skriver: "The world’s first day-date GMT timepiece with patented GMT push buttons" och "Most of our GMT collections feature the world’s only selfilluminated second time zone, not only the hour hand, but also the hour itself is traced across the dial"

Sen verkar de vara hyfsat nya klockor också och det finns en del High-End grejer, tror inte att alla är nyare än Ball även om Ulysse Nardin kanske är det.
Patek t.ex.
patek-philippe-nautilus-automatic-gmt-moonphase-black-dial-stainless-steel-mens-watch-5726a-001.jpg

Seiko
unnamed2.jpg

Credor
seiko_credor_phoenix_limited_edition_retrograde_daydate_gmt_1431312710_d273833b.jpg

Omega
P1398-Omega.jpg

Longines
s-l1600.jpg

unnamed.jpg

Det var den gula visaren jag tänkte på, splittid antar jag? Vad är det? :)

Det var den gula visaren jag tänkte på, splittid antar jag? Vad är det? :)
Den gula är GMT, de vita är tid, den orangea är sekund och den orangea med flygplanet på är split tror jag. Split är när du vill fortsätta och ta tid på något efter du tagit tid på det första du ville kolla, typ ett varv i löpspåret tar en splittid och sen ser du om nästa varv är snabbare eller långsammare än det första typ :)

Patek t.ex.

Seiko
unnamed2.jpg

Credor

Omega
P1398-Omega.jpg

Longines
s-l1600.jpg

unnamed.jpg

”With patented GMT push buttons”, tror det är där de fular sig?

Den gula är GMT, de vita är tid, den orangea är sekund och den orangea med flygplanet på är split tror jag. Split är när du vill fortsätta och ta tid på något efter du tagit tid på det första du ville kolla, typ ett varv i löpspåret tar en splittid och sen ser du om nästa varv är snabbare eller långsammare än det första typ :)
Känner att den där är inget för mig, kommer bli helt snurrig av alla visare.. Haha.

Deras uppdaterade SKX kommer nästa vecka också som jag bara måste ha :facepalm:

https://www.heimdallr.watch/dive-watches/140-heimdallr-skx007-jubi.html

Case Material: 316L Stainless Steel

Version: 2K20 (Seiko aftermarket parts compatible)

Case Back: 316L Stainless Steel

Bezel: Unidirect rotatable bezel (360 degrees)

Bezel Insert: Ceramic Bezel Insert with luminous dot (green glowing)

Crown: Screw-down, sterile no logo

Color of Insert: Black

Crystal: Sapphire glass with AR-Coating

Movement: Seiko SII NH36A Automatic Movement

Strap: Stainless Steel with solid endlinks, 5 link Jubi bracelet

Clasp: Milled Clasp with HEIMDALLR wording

Water resistance: 200 m / 20 ATM

Luminous on dial: Swiss SuperLuminova C3

Dial: Black, Orange, Yellow, Green

Date: English / Japanese

Height: 13.0 mm

Diameter: 42.0 mm (without crown)

Weight: 160.0 g

Lug Size: 22 mm

Crown: Screw-Down

Warranty: 2 Years

heimdallr-skx007-jubi.jpg
heimdallr-skx007-jubi (8).jpg
heimdallr-skx007-jubi (3).jpg
heimdallr-skx007-jubi (7).jpg
Den med grön tavla är inte dum!
Sjukt glad att jag har denna klocka igen. Skulle inte överleva 3 min i naturen utan den.. :D
IMG_20200607_142807-01.jpeg
IMG_20200607_142656-01.jpeg
Bättre än den med negativ display?

• Like
Reactions: M26
Tillbaka
Topp