• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Men vi har ju lärt oss något iallafall. Det var inte bara klockor som nazister använde, utan dessutom en stulen design.:)
Tänker inte ge mig in i clinch kring dessa frågor; tycker det är bra att denna tråd finns så den som uppskattar kopierad design har ett specifikt tillhåll för detta intresse och som vi andra helt enkelt kan undvika. Man får helt enkelt ha respekt för att alla har olika förutsättningar vad gäller att driva sitt klockintresse.
Osanningar, okunskap om historia och raljerande byggt på egna extrema tolkningar har jag däremot svårt för.

Det som däremot är fullständigt allmän kännedom är att javisst; Rolex och Panerais samarbete lade grunden för hela Panerais sväng mot armbandsur, inga konstigheter. Har dock som bekant hänt ett och annat sen 30-40-50-talet..
 
Senast ändrad:

[Bobo]

Rolex
Tänker inte ge mig in i clinch kring dessa frågor; tycker det är bra att denna tråd finns så den som uppskattar kopierad design har ett specifikt tillhåll för detta intresse och som vi andra helt enkelt kan undvika. Man får helt enkelt ha respekt för att alla har olika förutsättningar vad gäller att driva sitt klockintresse.
Osanningar, okunskap om historia och raljerande byggt på egna extrema tolkningar har jag däremot svårt för.

Det som däremot är fullständigt allmän kännedom är att javisst; Rolex och Panerais samarbete lade grunden för hela Panerais sväng mot armbandsur, inga konstigheter. Har dock som bekant hänt ett och annat sen 30-40-50-talet..
:pompus:
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
09A524E7-A0F4-4126-A179-9792888445DA.png


Alltså, det är ju en olycka.
Men det måste ha sett lite roligt ut ändå :)
Poliser som jagar grisar kors och tvärs !
Ja jävlar men hemskt ändå stackars grisar.
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Det är viktigt att alla vet att klockor är allvarliga saker och det är extremt viktigt att poängtera att det är smutsigt med designkopior. Utöver det får alla i denna tråd tycka precis som de vill (men de har fel om de inte tycker som jag).
 

M26

Rolex
2-Faktor
Tänker inte ge mig in i clinch kring dessa frågor; tycker det är bra att denna tråd finns så den som uppskattar kopierad design har ett specifikt tillhåll för detta intresse och som vi andra helt enkelt kan undvika. Man får helt enkelt ha respekt för att alla har olika förutsättningar vad gäller att driva sitt klockintresse.
Osanningar, okunskap om historia och raljerande byggt på egna extrema tolkningar har jag däremot svårt för.

Det som däremot är fullständigt allmän kännedom är att javisst; Rolex och Panerais samarbete lade grunden för hela Panerais sväng mot armbandsur, inga konstigheter. Har dock som bekant hänt ett och annat sen 30-talet..
Med all respekt så är det exakt det vi gör, vi ser det inte som vår uppgift att dra igång ett korståg genom vissa trådar som vi kan ha mindre förståelse för. Trots att detta är Micro och affordables tråden så har jag aldrig sett någon få en tillrättavisning av att dom sportar en Rolex, Panerai, Omega eller något annat lyxur i denna tråd utan snarare uppmuntran. Vi bemöter faktiskt alla med den respekt dom förtjänar men om man hoppar in med personangrepp och börjar kalla folk för wanabees då är det lätt hänt att man få svar på tal. Stort tack till dig dock för den respektfulla tonen, ingen som blir upprörd om det framförs på korrekt sätt :)
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Tänker inte ge mig in i clinch kring dessa frågor; tycker det är bra att denna tråd finns så den som uppskattar kopierad design har ett specifikt tillhåll för detta intresse och som vi andra helt enkelt kan undvika. Man får helt enkelt ha respekt för att alla har olika förutsättningar vad gäller att driva sitt klockintresse.
Osanningar, okunskap om historia och raljerande byggt på egna extrema tolkningar har jag däremot svårt för.

Det som däremot är fullständigt allmän kännedom är att javisst; Rolex och Panerais samarbete lade grunden för hela Panerais sväng mot armbandsur.
Nu är ju detta taget ur sitt sammanhang och du bör nog läsa på hur denna historia blossade upp från början.
Sen att du drar alla över en kam om hur vårat klockintresse ser ut här säger mer om dig själv än något annat.
Du har rätt i att man kan undvika trådar som inte är av intresse, du ser inte mig i Panna-avdelningen t.ex :rolleyes:
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Tänker inte ge mig in i clinch kring dessa frågor; tycker det är bra att denna tråd finns så den som uppskattar kopierad design har ett specifikt tillhåll för detta intresse och som vi andra helt enkelt kan undvika. Man får helt enkelt ha respekt för att alla har olika förutsättningar vad gäller att driva sitt klockintresse.
Osanningar, okunskap om historia och raljerande byggt på egna extrema tolkningar har jag däremot svårt för.

Det som däremot är fullständigt allmän kännedom är att javisst; Rolex och Panerais samarbete lade grunden för hela Panerais sväng mot armbandsur, inga konstigheter. Har dock som bekant hänt ett och annat sen 30-40-50-talet..
Tänkte att jag tar mig friheten och justerar din post, hoppas det är okej med dig?


Tror jag pratar för ganska många i gruppen med dessa justeringar, så behöver vi inte läsa din post som något potentiellt negativt och ha ytterligare något korståg med tråkigheter här inne i vår supertrevliga tråd :)

"Tänker inte ge mig in i clinch kring dessa frågor; tycker det är bra att denna tråd finns så den som uppskattar uppstickare, nya märken och/eller alternativ design har ett specifikt tillhåll för detta intresse och som vi andra helt enkelt kan undvika. Man får helt enkelt ha respekt för att alla har olika prioriteringar vad gäller att driva sitt klockintresse.
Osanningar, okunskap om historia och raljerande byggt på egna extrema tolkningar har jag däremot svårt för."
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Lite nytt från San Martin dagen till ära.

Stocked watch price $358, pre-sell watch price $330. Lead time within 3 months.
Model: SN0078Q
Movement: PT5000
Case: CUSN8 tin bronze
Diameter: 44mm
Thickness: 15mm
band width: 24mm
Glass: double dome sapphire crystal (with Swiss anti-reflective film inside)
Dial Panel: blue, black,green
Pointer: Swiss BGW9 blue super luminous hand
Luminous: BGW9 Super Luminous (Glowing Color: blue)
Crown: CUSN8 tin bronze curved protector
Bottom cover: Twist stailess steel caseback with limited logo deep engraved
Strap: top later genuine leather strap,
width 24*22mm
Buckle: CUSN8 tin bronze
IMG_20200708_104647.jpg
 

M26

Rolex
2-Faktor
Lite nytt från San Martin dagen till ära.

Stocked watch price $358, pre-sell watch price $330. Lead time within 3 months.
Model: SN0078Q
Movement: PT5000
Case: CUSN8 tin bronze
Diameter: 44mm
Thickness: 15mm
band width: 24mm
Glass: double dome sapphire crystal (with Swiss anti-reflective film inside)
Dial Panel: blue, black,green
Pointer: Swiss BGW9 blue super luminous hand
Luminous: BGW9 Super Luminous (Glowing Color: blue)
Crown: CUSN8 tin bronze curved protector
Bottom cover: Twist stailess steel caseback with limited logo deep engraved
Strap: top later genuine leather strap,
width 24*22mm
Buckle: CUSN8 tin bronze
IMG_20200708_104647.jpg
Just det såg det igår natt, kan bli grön eller blå för mig :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tänkte att jag tar mig friheten och justerar din post, hoppas det är okej med dig?


Tror jag pratar för ganska många i gruppen med dessa justeringar, så behöver vi inte läsa din post som något potentiellt negativt och ha ytterligare något korståg med tråkigheter här inne i vår supertrevliga tråd :)

"Tänker inte ge mig in i clinch kring dessa frågor; tycker det är bra att denna tråd finns så den som uppskattar uppstickare, nya märken och/eller alternativ design har ett specifikt tillhåll för detta intresse och som vi andra helt enkelt kan undvika. Man får helt enkelt ha respekt för att alla har olika prioriteringar vad gäller att driva sitt klockintresse.
Osanningar, okunskap om historia och raljerande byggt på egna extrema tolkningar har jag däremot svårt för."
Allt handlar om tolkning.. Är man lättkränkt och illvilligt inställd till andras intentioner kan man onekligen välja att tolka saker på ett visst sätt.

"uppstickare, nya märken och/eller alternativ design" - då diskussionen om jag förstått det rätt började med tal om designplagiat var min ursprungliga text högst relevant. Bara för att denna tråd inrymmer designkopior betyder det inte att den inte inrymmer även innehållet i din föreslagna text.

"olika prioriteringar" - "förutsättningar" behöver inte vara synonymt med "ekonomiska förutsättningar", utan kan i mitt tycke inrymma mycket mer än så.

Men jag uppskattar din omtanke om god ton :)
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Allt handlar om tolkning.. Är man lättkränkt och illvilligt inställd till andras intentioner kan man onekligen välja att tolka saker på ett visst sätt.

"uppstickare, nya märken och/eller alternativ design" - då diskussionen om jag förstått det rätt började med tal om designplagiat var min ursprungliga text högst relevant. Bara för att denna tråd inrymmer designkopior betyder det inte att den inte inrymmer även innehållet i din föreslagna text.

"olika prioriteringar" - "förutsättningar" behöver inte vara synonymt med "ekonomiska förutsättningar", utan kan i mitt tycke inrymma mycket mer än så.

Men jag uppskattar din omtanke om god ton :)
God ton är självklart toppen men du är inte alls med på att det kan ses som lite mästrande och drygt att dyka upp i en tråd och börja prata om andra medlemmar som ”uppskattar kopierad design”? Finns det andra trådar här på forumet du också håller koll på i folkbildande syfte och hur brukar det funka i såna fall?

Jag tror du vet exakt vad du håller på med.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Här kan vi snacka argument också.
Jag: nu måste du sova lillen.
Lillen: nä, jag vill inte sova.
Jag: (efter många om och men) försöker du inte sova nu så går jag ut.
Lillen: jag med. Och så går han ut och sätter sig under matsalsbordet och leker :hilarious:

Igenkänningsfaktor deluxe :) Detta plus att just nu är dottern dessutom i en härma-period, allt jag säger kommer i retur...

Nu skön morgon med Sommarlov och bronsklocka.
9C258245-EE04-4E1B-9914-2FAFCA7F836C.jpeg
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Lite nytt från San Martin dagen till ära.

Stocked watch price $358, pre-sell watch price $330. Lead time within 3 months.
Model: SN0078Q
Movement: PT5000
Case: CUSN8 tin bronze
Diameter: 44mm
Thickness: 15mm
band width: 24mm
Glass: double dome sapphire crystal (with Swiss anti-reflective film inside)
Dial Panel: blue, black,green
Pointer: Swiss BGW9 blue super luminous hand
Luminous: BGW9 Super Luminous (Glowing Color: blue)
Crown: CUSN8 tin bronze curved protector
Bottom cover: Twist stailess steel caseback with limited logo deep engraved
Strap: top later genuine leather strap,
width 24*22mm
Buckle: CUSN8 tin bronze
IMG_20200708_104647.jpg
Riktigt fina :) Men de påminner lite om något, kan vara att de liknar en...klocka. Ja, det är det, de liknar en klocka :)

Jag kör Volvo. Det är en kopia på en bil som är kopia på en bil som är kopia på en bil. Kan inte bara denna prestige med vem som har störst pung bara följa med sista vågen ut i havet? Alla tycker olika, det fick jag lära mig som barn :baby:
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
God ton är självklart toppen men du är inte alls med på att det kan ses som lite mästrande och drygt att dyka upp i en tråd och börja prata om andra medlemmar som ”uppskattar kopierad design”? Finns det andra trådar här på forumet du också håller koll på i folkbildande syfte och hur brukar det funka i såna fall?

Jag tror du vet exakt vad du håller på med.
Exakt vad i "uppskattar kopierad design" stämmer inte? Jag trodde absoluta merparten av skribenterna i denna tråd var rörande överens om att man uppskattar just detta? Vad i detta är mästrande och inte bara ett konstaterade av faktum?

Edit: som jag skrev i mitt första inlägg kring detta är jag inte intresserad av vidare diskussion kring detta. Var nog dumt att öht reagera på att det sprids lögner och dumheter i stil med "fascisten XXX "tog fram Panerai" vad det nu ska betyda...
 
Senast ändrad:

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Exakt vad i "uppskattar kopierad design" stämmer inte? Jag trodde absoluta merparten av skribenterna i denna tråd var rörande överens om att man uppskattar just detta? Vad i detta är mästrande och inte bara ett konstaterade av faktum?
Ja du, det kan man ju fundera över. Har du frågat skribenterna i tråden förresten? Eftersom du vet att alla är rörande överens?

Den springande punkten är nog (i detta fall) ditt behov av att dyka upp i en tråd där du vanligtvis inte bidrar till diskussionen bara för att i princip säga att det är bra att det här stället finns för oss som inte förstår bättre.

Är du inte alls med på att dina inlägg väldigt enkelt kan tolkas på detta sätt så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Och även om det är det helt oavsiktligt så kan ju mottagaren uppfatta budskapet på ett annat sätt än avsändaren avser och då ligger det definitivt till stor del på avsändaren att anpassa sig om denne vill nå framgång i sin argumentation.
 

[Bobo]

Rolex
Noterat; merparten av skribenterna i denna tråd uppskattar Inte kopierad design. Tack för klargörandet.
Merparten bryr sig inte det allra minsta om vem som ritade något först. Den stora frågan är varför det retar dig så mycket?
Känns som något du får jobba med själv. Vi bryr oss som sagt generellt inte om frågan och kommer därför antagligen inte ge dig några bra svar.

Fan, nu vevar jag ju igen, men det är bara för att du ignorerade mitt pm...
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ja du, det kan man ju fundera över. Har du frågat skribenterna i tråden förresten? Eftersom du vet att alla är rörande överens?

Den springande punkten är nog (i detta fall) ditt behov av att dyka upp i en tråd där du vanligtvis inte bidrar till diskussionen bara för att i princip säga att det är bra att det här stället finns för oss som inte förstår bättre.

Är du inte alls med på att dina inlägg väldigt enkelt kan tolkas på detta sätt så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Och även om det är det helt oavsiktligt så kan ju mottagaren uppfatta budskapet på ett annat sätt än avsändaren avser och då ligger det definitivt till stor del på avsändaren att anpassa sig om denne vill nå framgång i sin argumentation.
Merparten bryr sig inte det allra minsta om vem som ritade något först. Den stora frågan är varför det retar dig så mycket?
Känns som något du får jobba med själv. Vi bryr oss som sagt generellt inte om frågan och kommer därför antagligen inte ge dig några bra svar.

Fan, nu vevar jag ju igen, men det är bara för att du ignorerade mitt pm...
Wow, ni verkar tro att detta på något sätt retar mig och sluggar för fullt. Maken till att vara på hugget och vilja till misstolkning har jag sällan skådat. Efter att ha hängt på KS i många år har jag dock en viss förståelse för varför ni går med vässad klinga med tanke på kopiediskussionerna som med jämna mellanrum blossar upp..

Tror vi alla behöver en påminnelse om ett gammalt trådskrälle jag startade för några år sedan :D

https://klocksnack.se/threads/ks-de-eviga-kampernas-arena.85395/

Ha det fint boys!
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Wow, ni verkar tro att detta på något sätt retar mig och sluggar för fullt. Maken till att vara på hugget och vilja till misstolkning har jag sällan skådat. Efter att ha hängt på KS i många år har jag dock en viss förståelse för varför ni går med vässad klinga med tanke på kopiediskussionerna som med jämna mellanrum blossar upp..

Tror vi alla behöver en påminnelse om ett gammalt trådskrälle jag startade för några år sedan :D

https://klocksnack.se/threads/ks-de-eviga-kampernas-arena.85395/

Ha det fint boys!
Ok!
 
Topp