• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Det är samma Xa MAS som står på (vissa) Gruppo Gamma-klockorna? Det nämns något i wikiartikeln om en "Gamma"-enhet. Synd med sådant arv, men likt Panerai och Hugo Boss kanske det hör till det historiska och inte är relevant för märket idag. Vet inte alltid hur man ska tänka kring varumärken med delvis mörk historia eller ursprung.
Inte helt enkelt - men symboler bör helt klart rensas upp.

Helt rätt dag för att välja en klocka utan WR. IQ fiskmås? Nej, men klocka fiskmås! Tur man jobbar inomhus.
21D749B3-C640-4342-8036-7D38F82E5D13.jpeg
6C58429D-F0C0-4C00-B016-B7103DBC7B05.jpeg

Verkligen intressant att få ta del av allas olika resor i denna tråden :) Själv köpte jag en Citizen för runt 5k 2002 när jag muckat från lumpen. Något år senare en Certina för runt 5k. Hade dessa med lite blandat "skräp" tills vintern 2018/2019. Sen blev det nästan Seiko för hela slanten när jag skapade konto här feb 2019. Lite annat med. Nu har jag 10st klockor, 4 av dom är Seiko men nyaste från '83. Har kommit och gått ca 45 klockor inklusive några som jag redan hade sedan jag blev medlem här :hilarious:
Wow! Men då har du hållit på mkt längre ön mig. Jag började typ 2015 eller nåt sånt.

Är det inte det många mikromärken fortfarande gör idag? :D Man åker ner till Schweiz för att flukta lite och så drar man igång en homageproduktion i Asien.
Jo, men ingen kommer tro om 30 år att den kinesiska kopian var originalet. Min mormor dog vid 102 års ålder tidigare i år (obs, ej sorgligt. Hon fattade ingenting dom sista åren) hade aldrig hört talas om en baguett, men pain riche (uttalades pennrish) var en av hennes favoriter...:D

@KlockTotte
Hur var den?
Ställde frågan i Vostoktråden men de är inte lika många nattugglor där. =)
710 är en skön boett och jag tycker inte att Vostok har dålig kvalitet, tål allt ju :) Jag tyckte att 710 var lite stor dock. Vissa egenheter som vobblig krona och inga klick i vridringen känns b men är designade så. Jag personligen gillade den nya 670-boetten bättre och den påminner lite lite om 710. Sen är det stor skillnad på vanliga Amphibia och SE där SE är lätt värd dem extra pengarna. Med SE får du en länk som oftast faktiskt är användbar, bättre lume, bättre QC och en vridring i stål med inlägg istället för den kromade på dem vanliga.
50B30827-E1EA-4DF8-A073-45BFF942605E.jpeg
DA5EFAB4-8ED9-4F36-8988-88EEAB6616E1.jpeg
E50A23EA-8F74-4CF0-A7FB-F571012477B8.jpeg

Det är samma Xa MAS som står på (vissa) Gruppo Gamma-klockorna? Det nämns något i wikiartikeln om en "Gamma"-enhet. Synd med sådant arv, men likt Panerai och Hugo Boss kanske det hör till det historiska och inte är relevant för märket idag. Vet inte alltid hur man ska tänka kring varumärken med delvis mörk historia eller ursprung.
Om Hugo Boss släppte en "heritage"-serie med små hakkors broderade i fodret skulle folk gå i taket.
Men när en klocktillverkare flörtar med fascismen är det ingen som bryr sig...

Man ska ta avstånd från det ens föregångare ställde till med. Dagens Hugo Boss har ju ingenting med fascismen att göra, såklart. Precis som Memphis Belle antagligen inte är fascister heller.
Men att använda symbolerna är att flörta med något mörkt som inte bör kommersialiseras som jag ser det.

Tillbaka
Topp