• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Förra gången jag badade med denna hittade jag ju en Doxa, undrar vad det blir denna gången??

IMG_20200816_142339.jpg


IMG_20200816_142344_1.jpg


P.S
@Von fan vad jag diggar den här klockan :)
En till Doxa? :woot:
Blir så glad varje gång du postar, den mår så himla bra hemma hos dig :cool:
 
Den där är från tidig 90-tal. Får man fråga efter de två första siffrorna i serienumret? De två första siffrorna säger nämligen år och månad den är tillverkad.

Jag köpte den ny i butik 1996, i en liten butik jag glömt namnet på i Kuta Kinabalu, Malaysia. Serienumret börjar med 4D vilket väl säger att den tillverkades december 1994 om jag fattar tabellerna rätt. :)

Detta är enda dykuret jag dykt med, på riktigt, med flaskor och så.
 
Jag köpte den ny i butik 1996, i en liten butik jag glömt namnet på i Kuta Kinabalu, Malaysia. Serienumret börjar med 4D vilket väl säger att den tillverkades december 1994 om jag fattar tabellerna rätt. :)

Detta är enda dykuret jag dykt med, på riktigt, med flaskor och så.
Häftigt! Själv har jag en från samma år och månad som jag är född.
Har du trycktestad klockan, senaste tiden?
 
Häftigt! Själv har jag en från samma år och månad som jag är född.
Har du trycktestad klockan, senaste tiden?

Den fick en täthetsservice förra sommaren. Inte för att den har fått bada sen dess men...

Lite skoj är det att tänka åter på det hela - när jag köpte klockan valde jag mellan denna som då kostade motsvarande c:a 700 svenska (på den tiden, växelkurser och inflation gör väl sitt till) och en automatisk Seiko som kostade ungefär det dubbla. Han argumenterade starkt för Seikon med argumentet "this mechanical watch will last you at least 20 years, sir!". Uppenbarligen höll kvartsuret lika länge. :)
 
Den fick en täthetsservice förra sommaren. Inte för att den har fått bada sen dess men...

Lite skoj är det att tänka åter på det hela - när jag köpte klockan valde jag mellan denna som då kostade motsvarande c:a 700 svenska (på den tiden, växelkurser och inflation gör väl sitt till) och en automatisk Seiko som kostade ungefär det dubbla. Han argumenterade starkt för Seikon med argumentet "this mechanical watch will last you at least 20 years, sir!". Uppenbarligen höll kvartsuret lika länge. :)
Haha, han tjänade nog mer på att sälja Seikon. ;)
 
Haha, han tjänade nog mer på att sälja Seikon. ;)

På den tiden, i den delen av asien, såldes ju piratkopierade klockor väldigt öppet på marknaderna, men jag köpte denna i en riktig butik i ett köpcentrum eftersom jag skulle ta den under ytan.

Nåt decennium senare i Hanoi var jag på en nattmarknad och fastnade lite vid ståndet med uppenbart kopierade klockor och tittade lite extra på ett dykur som de hade i en vattentank. Jag frågade om priset och det var HÖGT så jag började gå därifrån. "Stop Sir!", ropade säljaren, "real copy real copy - worth the price!".
 
På den tiden, i den delen av asien, såldes ju piratkopierade klockor väldigt öppet på marknaderna, men jag köpte denna i en riktig butik i ett köpcentrum eftersom jag skulle ta den under ytan.

Nåt decennium senare i Hanoi var jag på en nattmarknad och fastnade lite vid ståndet med uppenbart kopierade klockor och tittade lite extra på ett dykur som de hade i en vattentank. Jag frågade om priset och det var HÖGT så jag började gå därifrån. "Stop Sir!", ropade säljaren, "real copy real copy - worth the price!".
Piratkopior säljs fortfarande och många många många människor världen över livnär sig på dem.
Jag tror starkt att det säljs mer fejk än äkta klockor världen över.
 
Letar du fortfarande? :D
Nej, inte fortfarande men igen ;)
En till Doxa? :woot:
Blir så glad varje gång du postar, den mår så himla bra hemma hos dig :cool:
Har inte hittat något. Än. Skam den som ger sig :)
Ryssen säger att han trivs oerhört bra här och att du inte behöver vara orolig längre.
Så cool och fin! Förstärkt längtan engaged.
14074C9F-18C0-4822-A349-0DD905E65CB2.gif
Jaaa, den är fasen cool, det är rätt ord :)
 
Va hos Kiropraktor innan semester och enligt honom är jag väldigt sned och lägger mer tryck på ena benet.
Men nu hos sjukgymnast.
Diklonefnaken är dog döden för magen.
Är nog träning som gjort detta med tror jag,jag styrketränade 5-6dgr i veckan när jag va yngre o höll på i 10 år ca.
Sen slutat med all träning dom senaste 10 åren och kör lastbil på det :eek:
Tror ditt recept är en duktig naprapat som vet vad han sysslar med, en kiropraktor kan ställa saker och ting till rätta men om inte mjukvävnaden åtgärdas så är du snart tillbaks på ruta ett, hade kunnat rekommendera en riktigt bra naprapat i Stockholm men det hjälper ju tyvärr inte dig. När du fixat ryggen så behöver du lite moderat träning som håller stödjande muskulatur i form, tror det skulle hjälpa dig enormt :)

Trist som fasen. All behandling är ju inte gratis heller om man säger så. Har själv haft mycket ryggproblem, diskbråck och annan skit, har dock blivit av med nästan allt och det enbart pga mycket motion och träning. Diklofenak är förkastligt i längden, en total magdödare mm.
Krya på dig kompis :)
Så sant som det är sagt!
 
Senast ändrad:
Här ligger jag och orkar inte ta mig till stranden inte orkat ta på mig en klocka.
Ryggen är paj fått ut Diklonefnak som jag ska ta 3ggr per dag och magmedicin på det.
Har redan IBS och problem med magsyror så jag la ner dessa tabletter som slagit ut magen helt.
Hoppas ni har en bra dag allihop.
79B7063B-D257-44CE-BD6D-D4CAAD2E50F9.jpeg
Fy vad trist, jag vet själv alltför mycket om ryggproblem. Önskar man kunde köpa en ny ryggrad av titan på eBay. Knaprar Tramadol av och till när det är som värst :meh:
 
Väldigt! Jag rekommenderar. :)

En mycket trevlig affär och trevlig säljare. Finns mycket roligt där, lite annorlunda, och till rimlig peng. Du får också med en tysk påse ryska kringlor när du handlar därifrån. :)

Jag känner med dig. Har liknande problematik, både med muskelsmärtor och magen. Svårt att hitta en bra smärtstillande som lirar med antiaciderna för magen.

Grattis!! :D

Tack för detta! Har sneglat på den. Väldigt intressant släpp från Spinnaker. En Sinn 809 finns inte på kartan prismässigt, och jag föredrar ändå nytt före vintage. Baksidan ser riktigt rolig ut, sånt uppskattas. Skulle du rekommendera ett köp av denna fina klocka?

Tycker om den så långt :)
Lite snabba tanker efter ett drygt dygn.
Boetten är grymt bra. Snygg designad och bra finish.
Funkar bra med den integrerade länken.
Vridringen är helt ok, Dock bara greppbar från sidorna, inte över/under tavlan i och med att den inte sticker ut där.
Ingen större grej, men jag brukar greppa den där i bland.
Länken är bra. solid, ok finish och komfort.
Sämsta är nog låset som är lite skrangligt.
Sammanfattningsvis känns boetten som 10 000 och låset som 1500 och det övriga däremellan
Då jämförd med CW, Squale, Traska, Zelos, Ventus m.fl
Den (faktiskt) unika designen tycker jag lyfter den ett snäpp upp och gör att priset känns ok.


Tjusigt!
Du kommer kanske ihåg att jag kritiserade den något lökiga presentationen men det är ju klockan som ska vara bra och det verkar den ju faktiskt vara :)
Höll absolut med om din kritik. Den var lökig :)

Obligatorisk badbild.
Fin augusti på Österlen. Bad 16 av 16 dagar så långt.

20200816_150015.jpg
 
Tycker om den så långt :)
Lite snabba tanker efter ett drygt dygn.
Boetten är grymt bra. Snygg designad och bra finish.
Funkar bra med den integrerade länken.
Vridringen är helt ok, Dock bara greppbar från sidorna, inte över/under tavlan i och med att den inte sticker ut där.
Ingen större grej, men jag brukar greppa den där i bland.
Länken är bra. solid, ok finish och komfort.
Sämsta är nog låset som är lite skrangligt.
Sammanfattningsvis känns boetten som 10 000 och låset som 1500 och det övriga däremellan
Då jämförd med CW, Squale, Traska, Zelos, Ventus m.fl
Den (faktiskt) unika designen tycker jag lyfter den ett snäpp upp och gör att priset känns ok.



Höll absolut med om din kritik. Den var lökig :)

Obligatorisk badbild.
Fin augusti på Österlen. Bad 16 av 16 dagar så långt.
Donde esta el badbild?!
 
Tjo tråden!
Har ju haft Phoibos Voyager hemma från passaronden som @Jockinho så förnämligt styrde upp. :)
Eftersom sista tiden varit extremt körig packade jag bara upp den när den landade i början av veckan. Sedan glömde jag av det fram till igår när jag kom på att det snart var dags att skicka vidare. Så jag plockade fram den för lite provkörning och några snabba bilder. Mina intryck är att den känns välbyggt och rejäl. Loggan är lite rolig och den känns ganska egen. Boetten är väl typ liknande Sub men det tänker man nog inte på eftersom övriga attribut är väldigt annorlunda. Jag gillar designen på länken och den känns gedigen så även viklåset.
Orkade dock inte korta den eftersom tiden började rinna ut och den ska ha någon typ av pin and collar lösning. Ska man ha andra band på får man vara medveten om att det är ganska tight mellan bandstift och boett. Försökte sätta på ett lite rejälare läderband men gav upp. Körde istället på ett nato som jag fick dit efter en del fipplande. :rolleyes:
Tavlan är riktigt cool med någon sorts grövre sunburst och det som verkligen sticker ut dessutom här i grönt som jag gillar. Jag gillar att den har datum och det är smakfullt placerat kl.6.
Ska jag klaga på något är det väl att eftersom boettsidorna är helt lodräta upplevs den ganska hög. Dimensionerna 40mm och ca. 13 tjock är väl ganska moderata men jag upplevde den som stor men det beror väl mest på att jag bara burit ur på 36-38mm den sista tiden. :D

Bildkavalkad (av tveksam kvalitet :facepalm:). :snaphappy:

20200815_172243.jpg

20200815_172520.jpg

20200815_172540.jpg

20200815_173151.jpg

20200815_173155.jpg

20200815_173236.jpg

20200815_173554.jpg

20200815_173859.jpg

20200815_174016.jpg

20200815_182521.jpg


Nu är den på väg till näste man i tur. Tack för att jag fick vara med på min första passarond. :)
 
Här ligger jag och orkar inte ta mig till stranden inte orkat ta på mig en klocka.
Ryggen är paj fått ut Diklonefnak som jag ska ta 3ggr per dag och magmedicin på det.
Har redan IBS och problem med magsyror så jag la ner dessa tabletter som slagit ut magen helt.
Hoppas ni har en bra dag allihop.
79B7063B-D257-44CE-BD6D-D4CAAD2E50F9.jpeg
Hoppas det blir bättre så snabbt som möjligt!
CCDB746F-62F8-406D-8851-93434A6F871B.jpeg

45 bast idag. Man får hoppas man är som ett bra vin, bättre med åren. Laguppställningen för dagen ser ni på bilden. En som ansvarar för den lite eleganta delen av dagen, den andra tar över när man vet att det blir hårdare timmar
Grattis!
 
Tillbaka
Topp