• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Har du några officiella siffror som backar upp ditt påstående? Länka gärna dit.

Vad vill du veta? Vad ska man ha en skruvad krona till?

Nu är jag en novis, men är det inte så att det är lättare att garantera vattentäthet med skruvade krona? (och hyfsat enkelt att tillverka? ). Sen behöver väl de flesta inte mer än 100m vattentäthet, vilket jag har på bla min sarb033 med vanlig krona. Fast 50m kanske fungerar som badklocka också?
 
Nu är jag en novis, men är det inte så att det är lättare att garantera vattentäthet med skruvade krona? (och hyfsat enkelt att tillverka? ). Sen behöver väl de flesta inte mer än 100m vattentäthet, vilket jag har på bla min sarb033 med vanlig krona. Fast 50m kanske fungerar som badklocka också?
Vattentätningen har inget med gängorna i kronan att göra, det är gummipackningarna som gör jobbet. Förr hade man problem med att hålla tryck på skinn/kork/gummi-packningarna och då var gängningen bra. Konstruktionerna var även enkla med endast ett tätningsskikt. Nu kan vi bygga med flera barriärer och se till att packningarna utsätts för lagom tryck.

Är bara klockan seriöst byggd räcker 50 m ja.
 
Good Jul på er alla!



Ramlade över en sökmotor för micro brands. Den verkar täcka in nästan allt jag slängt mot den. Dock saknade den Krypton Watches.
Om ni som jag sett något på bild men vet inte namnet på klockan kan det nog gå att fiska upp i deras sökmotor "mymicrowatch".

Fanns inte speciellt vettig info om skaparna förutom.
About the project
Mymicrowatch is a search platform for microbrand watches. Micro brands are increasingly enjoying a wide following of watch aficionados and this site is made to support the hunt for available watches in the exciting world of watches made by small companies and watch enthousiasts.

Watch brands actively manage their content on this site so you will always find the latest watches, pre-orders, limited editions and news about what is happening in the microbrand world.


Sitter och skruvar på samlingen : )
IMG_20181225_154055977.jpg
 
Nej, att 99,9% inte behöver det.
Trollar du nu? Klart att det inte är en korrekt statistiskt framtagen siffra, är väl rätt uppenbart? Hur skulle du kunna samla den datan? Håll dig till ämnet ist och förklara vad man ska ha en skruvad krona till.
För egen det tycker jag att det är bekvämt med skruvkrona eftersom kronan då inte riskerar att klicka ut, sen är det ju inte nödvändigt i sig med skruvad krona för att få en klocka tät
 
Tycker skruvkrona är viktigt i den mening att det bidrar till att förmedla en känsla av att klockan är välbyggd och med omtänke oavsätt om detta bidrar till ökad vattentäthet eller ej. För mig är det lustfyllt att skruva lite, får mig att connecta lite med klockan, nästan som att amma :)
 
Flera gånger faktiskt, efter 70m händer det konstiga grejer, rätt ofta kronorna skjuter ut, tror till och med jag har en video på detta, ska kolla.
Jag gör ca 10 dyk per år runt 100m, skruvad krona är ett måste.
Risken att det ska hända är som sagt liten, men är nog inte så säker på att det aldrig hänt eller att risken är obefintlig. När man kränger av/på med dykutrustning och dylikt händer det att klockan kommer i vägen och vad är det då som säger att kronan inte kan klickas ut?
 
Risken att det ska hända är som sagt liten, men är nog inte så säker på att det aldrig hänt eller att risken är obefintlig. När man kränger av/på med dykutrustning och dylikt händer det att klockan kommer i vägen och vad är det då som säger att kronan inte kan klickas ut?
Helt korrekt, det händer, inte ofta men ibland.
Nu är vi dock och snurrar ot, men praktiskt WR och WR under optimala förhållanden är helt olika sporter.
 
Ett oprovocerat personangrepp helt OT är lite hårt? Snarare direkt idiotiskt och fördummande.

Låt oss fokusera på kronornas konstruktion ist.
Nej, det tycker jag inte alls. Jag tycker att du är ett mongo. Du verkar ofta hamna i någon form av konflikt med saker du skriver. Jag tycker att du för det mesta har en ganska tråkig ton, med en form av en hånfull underton eller fördummande kommentarer.
Sen att du sitter på massor av rolig och bra information som du mer än gärna delar med dig av är ju kul. Men ibland när du gör det så gör du det på ett sätt som underminerar eller är på gränsen till otrevligt. Men det är klart, det kanske bara är jag som uppfattar dig så.
 
Nej, det tycker jag inte alls. Jag tycker att du är ett mongo. Du verkar ofta hamna i någon form av konflikt med saker du skriver. Jag tycker att du för det mesta har en ganska tråkig ton, med en form av en hånfull underton eller fördummande kommentarer.
Sen att du sitter på massor av rolig och bra information som du mer än gärna delar med dig av är ju kul. Men ibland när du gör det så gör du det på ett sätt som underminerar eller är på gränsen till otrevligt. Men det är klart, det kanske bara är jag som uppfattar dig så.
Håller med till stor del. Den här tråden har för det mesta en mycket trevlig ton och atmosfär, men när ett fåtal individer skriver uppstår det konflikter vid 99,9% av fallen (helt klart en siffra alla ska tro på men ingen får be om källa)
 
Trollar du nu? Klart att det inte är en korrekt statistiskt framtagen siffra, är väl rätt uppenbart? Hur skulle du kunna samla den datan? Håll dig till ämnet ist och förklara vad man ska ha en skruvad krona till.

Bra nivå, kanske hålla igen på drogerna lite?

Ta nu inte illa upp :) Jag gillar och uppskattar att du delar med dig av din kunskap men du hugger på allt som rör sig och ofta verkar den enda anledningen vara att mästra lite... även om det kanske inte är din mening. Om någon annan t.ex. hade skrivit 99,9% hade du garanterat ifrågasatt den siffran ganska direkt.

Och droger... det var väl lite onödigt eller?

Nu tycker jag att vi alla tar varandra i hand och sjunger we skall overcome.

Nej, det tycker jag inte alls. Jag tycker att du är ett mongo. Du verkar ofta hamna i någon form av konflikt med saker du skriver. Jag tycker att du för det mesta har en ganska tråkig ton, med en form av en hånfull underton eller fördummande kommentarer.
Sen att du sitter på massor av rolig och bra information som du mer än gärna delar med dig av är ju kul. Men ibland när du gör det så gör du det på ett sätt som underminerar eller är på gränsen till otrevligt. Men det är klart, det kanske bara är jag som uppfattar dig så.

Nappa inte, för allas trevnad :) Han har inprincip alltid rätt och det är ingen större ide att argumentera, ens om han har fel, även om det kan vara svårt att låt bli. Använd anmäl-knappen!0

Håller med till stor del. Den här tråden har för det mesta en mycket trevlig ton och atmosfär, men när ett fåtal individer skriver uppstår det konflikter vid 99,9% av fallen (helt klart en siffra alla ska tro på men ingen får be om källa)

Tycker vi sätter igång operation ”Rädda microbrandtråden” så att vi som gillar en hemtrevlig, statusfri och aktiv tråd får ha den kvar. Vi bekämpar besök från rolextrådarna med kärlek så kanske vi klarar oss :)
 
Tillbaka
Topp