• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Helt galet, 4 år?! Vad säger herr Bill Yao själv om att ha en väntetid på 4+ år?
Sorry nu ljög jag 24 månader är det. Med all respekt för Bills jobb får du bilda dig en egen uppfattning här:
https://www.mkiiwatches.com/categor...-built-watches-aka-what-the-hll-takes-so-long

Men det är inte hela sanningen, har följt honom i mer än 10 år och för en rättvis bild måste man gräva ner sig i WUS. Därefter klarnar det, han är imho en tvättäkta WIS

24 månader när inget, plankarna har väntat i flera år :)
 
Sorry nu ljög jag 24 månader är det. Med all respekt för Bills jobb får du bilda dig en egen uppfattning här:
https://www.mkiiwatches.com/categor...-built-watches-aka-what-the-hll-takes-so-long

Men det är inte hela sanningen, har följt honom i mer än 10 år och för en rättvis bild måste man gräva ner sig i WUS. Därefter klarnar det, han är imho en tvättäkta WIS

24 månader när inget, plankarna har väntat i flera år :)
Ja han är ju välkänd Bill. Hans namn har ju florerat på alla större forum så länge jag kan minnas. Och som sagt, hans WIS-status är ju legendarisk :)

Pfft! Det där är ju ingenting. Tänk på alla stackare som väntar på en Rolex i stål. De har ju tom en egen tråd där de endast snackar väntetider.
(Jätteironisk såklart- låt microtråden vara vår oas)
Haha, ja. När Bill Yao har samma väntetid som Rolex :D
 
Det är precis så folk resonerar och därför så många klockor har skruvad krona. Det är inte för att det behövs, utan för att folk tycker det känns säkrare. Jag lyfte frågan då det verkade som folk undviker vissa ur pga avsaknaden av skruvkrona med motiveringen av vattentätheten. Helt onödigt enligt mig.
Det är ju självklart att det är säkrare med gängad krona. Inte för att gängorna i sig tätar, men för att den skruvade kronan ser till att o-ringarna sitter rätt, tryggt och säkert.
 
Det är ju självklart att det är säkrare med gängad krona. Inte för att gängorna i sig tätar, men för att den skruvade kronan ser till att o-ringarna sitter rätt, tryggt och säkert.
Vad jag vet har inte Aurum påstått annat - utan bara att det inte behövs för de flesta (läs de som inte ägnar sig åt djupdykning).

Många (inte alla) på forumet som har Sub och andra dykarur som knappt vågar bada med klockan, men tycker gängad krona är tryggt. Visst är det dumt att diska med utdragen krona men då ska man vara riktigt klantig eller ha riktig otur.
 
Det är ju självklart att det är säkrare med gängad krona. Inte för att gängorna i sig tätar, men för att den skruvade kronan ser till att o-ringarna sitter rätt, tryggt och säkert.
Inte vid vanligt användande, ingen märkbar skillnad. O-ringarna tätar i vilket fall. Har du däremot en oskyddad krona utan kronskydd och använder klockan långt under vatten medan du arbetar med saker som kan fastna i kronan kan en skruvad vara motiverat. Då hade jag däremot varit mycket mer tveksam angående konstruktionen i helhet om vi pratar om microtillverkare som inte har resurserna att testa dem på riktigt.
 
Så taggad inför denna, bästa släppet på länge :)
644D8AD9-D956-4D03-8B97-C8488B3A9619.jpeg
 
Vad jag vet har inte Aurum påstått annat - utan bara att det inte behövs för de flesta (läs de som inte ägnar sig åt djupdykning).

Många (inte alla) på forumet som har Sub och andra dykarur som knappt vågar bada med klockan, men tycker gängad krona är tryggt. Visst är det dumt att diska med utdragen krona men då ska man vara riktigt klantig eller ha riktig otur.

Inte vid vanligt användande, ingen märkbar skillnad. O-ringarna tätar i vilket fall. Har du däremot en oskyddad krona utan kronskydd och använder klockan långt under vatten medan du arbetar med saker som kan fastna i kronan kan en skruvad vara motiverat. Då hade jag däremot varit mycket mer tveksam angående konstruktionen i helhet om vi pratar om microtillverkare som inte har resurserna att testa dem på riktigt.
Varför överanalysera gängornas betydelse? Gängorna gör klockan säkrare mot vatteninträngning jämfört mot en klocka med ogängad krona. Det är ett faktum.
Vad som sen är ett normalt användande är oväsentligt. Leka med dampiga barn i poolen, är det onormalt?
Man kan se gängorna som ett slags säkerhetsbälte. Dvs. något som är lite besvärligt att använda och som enbart fyller en funktion utifall olyckan är framme.
 
Vad är praktisk WR och WR under optimala förhållanden för dig?
Vad är det för ur detta har hänt på? Är det då i samband med uppstigning?
Det är en riktig pseudo benämning som du förstår så inget grundat:)
Men en WR rating är ofta inte gjord under former som motsvarar det arbete som kan tänkas utföra utan det är ett kvitto att klockan pallar trycket.
Att en klocka klarar arbete under samma förhållanden är givetvis en annan femma som även ställer andra krav än bara WR som ex skruvad krona.

En luminox och en JLC master compressor, (olåst)
Korrekt under uppstigning:)
 
Vad jag vet har inte Aurum påstått annat - utan bara att det inte behövs för de flesta (läs de som inte ägnar sig åt djupdykning).

Många (inte alla) på forumet som har Sub och andra dykarur som knappt vågar bada med klockan, men tycker gängad krona är tryggt. Visst är det dumt att diska med utdragen krona men då ska man vara riktigt klantig eller ha riktig otur.
För mig helt obegripligt hur man inte kan använda sina (täta) dykare vid dyk/bad. Använder alltid mina dykare när jag dyker och det är ju skitskoj. Hade givetvis även tagit med mig en klocka med oskruvad krona, men, då hade jag haft lite extra koll inför att jag hoppar ner i plurret. Just därför jag föredrar skruvad krona på de dykare som ska få följa med ner för när jag väl ska hoppa i vill jag hellre ta en extra kontroll av regulatorn och inte av kronan - alltså en faktor mindre att tänka på där och då.

Räcker oskruvad krona för de allra flesta fall i vardagen? Givetvis gör det det!
 
Senast ändrad:
Det är en riktig pseudo benämning som du förstår så inget grundat:)
Men en WR rating är ofta inte gjord under former som motsvarar det arbete som kan tänkas utföra utan det är ett kvitto att klockan pallar trycket.
Att en klocka klarar arbete under samma förhållanden är givetvis en annan femma som även ställer andra krav än bara WR som ex skruvad krona.

En luminox och en JLC master compressor, (olåst)
Korrekt under uppstigning:)
Jag som först trodde att du var sarkastisk och drev med mig när du citerade Aurum och sa det där om att kronorna hoppat ut, förstod inte att du var seriös..! Det var även därför jag citerade dig på det. Men det var som fasen, då har det alltså hänt på dykare med oskruvad krona, även om det är under omständigheter som de allra flesta inte stöter på. Har du film på det så vore det intressant att få se!
 
Senast ändrad:
Varför överanalysera gängornas betydelse? Gängorna gör klockan säkrare mot vatteninträngning jämfört mot en klocka med ogängad krona. Det är ett faktum.
Vad som sen är ett normalt användande är oväsentligt. Leka med dampiga barn i poolen, är det onormalt?
Man kan se gängorna som ett slags säkerhetsbälte. Dvs. något som är lite besvärligt att använda och som enbart fyller en funktion utifall olyckan är framme.
Varför överskatta behovet av gängorna? Precis det som var min ursprungliga frågeställning.

Vad ska du ha gängorna till?
 
Senast ändrad:
Om man håller sin klocka ställd får man ju skruva i och ur gängorna rätt ofta. Jag har ett ur som under det dryga decennium jag har det har behövt reparation av gängningen en gång och det kanske inte var sista gången. Dock inget "Micro", men jag vet inte om Swatch Group har sämre koll på mekaniken än alla dessa småmärken.

Utan gängorna, en sak mindre som kan strula. :)
 
Det är en riktig pseudo benämning som du förstår så inget grundat:)
Men en WR rating är ofta inte gjord under former som motsvarar det arbete som kan tänkas utföra utan det är ett kvitto att klockan pallar trycket.
Att en klocka klarar arbete under samma förhållanden är givetvis en annan femma som även ställer andra krav än bara WR som ex skruvad krona.

En luminox och en JLC master compressor, (olåst)
Korrekt under uppstigning:)
Förstår inte vad du menar faktiskt. Packningarna tätar så länge de sitter där de ska sitta.

Låter mycket underligt att kronorna poppar ut på dessa ur som du beskriver, dålig kvalitetssäkring mao. Har ni råkat ut för glas som lossnat?
 
Förstår inte vad du menar faktiskt. Packningarna tätar så länge de sitter där de ska sitta.
Så är det, men det är också därför skruvade kronor finns; för att säkra att kronan förblir i ett tätande läge. Vilket uppenbarligen inte varit fallet vid åtminstone två tillfällen med oskruvade kronor (hyfsat extrema förhållanden som jag sagt tidigare, men ändå).
 
Förstår inte vad du menar faktiskt. Packningarna tätar så länge de sitter där de ska sitta.

Låter mycket underligt att kronorna poppar ut på dessa ur som du beskriver, dålig kvalitetssäkring mao. Har ni råkat ut för glas som lossnat?
Nej inget glas som lossnat, JLC fick vatten in med det tog dom på garantin, luminoxen hände det inget med.
 
Som jag skrev. För att säkerställa att o-ringarna sitter på plats och gör sitt jobb.
De flyttar inte på sig. Du kan lugnt använda klockor utan skruvad krona vid vattenaktiviteter. Uppdaterade även mitt inlägg ovan.
Så är det, men det är också därför skruvade kronor finns; för att säkra att kronan förblir i ett tätande läge. Vilket uppenbarligen inte varit fallet vid åtminstone två tillfällen med oskruvade kronor (hyfsat extrema förhållanden som jag sagt tidigare, men ändå).
Fast det var inte länkat med det jag citerade vad jag kunde läsa mig till? Dvs test mot verkligheten.
 
Förstår inte vad du menar faktiskt. Packningarna tätar så länge de sitter där de ska sitta.

Låter mycket underligt att kronorna poppar ut på dessa ur som du beskriver, dålig kvalitetssäkring mao. Har ni råkat ut för glas som lossnat?
Fast nu är väl diskussionen lite äpplen och päron. Din fråga är om man verkligen behöver en skruvad krona. Nej, det behöver man inte under normala förhållanden. En skruvad krona fyller säkerligen sin funktion när man är ute på djuphavsdykning och har användning för sin 300bar WR. Det är lite som att köpa en Porsche med 500hästar när man ändå aldrig kommer att köra på bana och mer än 120kmh är inte tillåtet. Samma sak med Rolex, varför köpte en sån när det går lika bra med en Casio.

Alla vet att du har rätt ändå, ingen ide att överbevisa dig själv :)
 
Fast det var inte länkat med det jag citerade vad jag kunde läsa mig till? Dvs test mot verkligheten.
Om jag förstod Tactical trader rätt så är det skillnad mellan WR och WR på så sätt att vissa klockor har större möjlighet att bibehålla sin vattentäthet (exempelvis vid dykning under tuffa förhållanden) än andra även om de vid optimala och lugna förhållanden, exempelvis om de kontrollerat sänks ner till 200m, är lika täta båda två. Men jag kanske missförstod och skitsamma, tror vi egentligen har i princip samma åsikt, dvs att oskruvad krona räcker för de allra, allra flesta fallen.
 
Senast ändrad:
De flyttar inte på sig. Du kan lugnt använda klockor utan skruvad krona vid vattenaktiviteter. Uppdaterade även mitt inlägg ovan.
En skruvad krona säkerställer att kronan inte oavsiktligen dras ut i samband med tex. vattenaktiviteter.
Eller menar du att o-ringarna tätar till 100% även när kronan är utdragen?
 
Tillbaka
Topp