• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Lite nytt! Dagaz Aurora
IMG_20200819_123640.jpg
Jag skulle kunna vara en spekulantissimo om det blir aktuellt med försäljning.

Vilket antiklimax, hämtade precis ut en efterlängtad Seiko SPB143, superfin klocka dock så lider den av ickelinjerande vridring med tavelindex, mycket irriterande. Hur hade ni gjort, retur eller härda-ut-jag-kommer-över-det-kanske? Ändå en relativt dyr klocka som jag tycker inte borde ha såna här problem :mad:
Hur mycket diffar den? Att bezel-insert inte linar upp med index är ett vanligt fenomen på klockor i alla prisklasser, ofta eftersom tillverkare länge inte såg det som en nödvändighet att det linade upp exakt, utan det kunde diffa ”en halvminut” då det inte påverkade funktionen negativt eller sålänge finishen var on point.
Har du bild?

Hur mycket diffar den? Att bezel-insert inte linar upp med index är ett vanligt fenomen på klockor i alla prisklasser, ofta eftersom tillverkare länge inte såg det som en nödvändighet att det linade upp exakt, utan det kunde diffa ”en halvminut” då det inte påverkade funktionen negativt eller sålänge finishen var on point.
Har du bild?
Bezel är en sak. På Seiko finns det ofta lite spelrum ändå. Däremot minutmarkeringarna på den inre ringen (chapter ring). Pinsamt ofta fellinjerade. Och ack så störande!

Har du bild?
Den skiljer ett klick på vridringen vilket kanske inte låter så mycket men det blir en påtaglig synlig misslinjering. Tyvärr ingen bild, då klockan är på jobbet.

Bra haffat om det var den som låg på K&S för någon vecka sedan. Drog ett PM till säljaren typ 10 minuter efter att annonsen kom ut men fick aldrig något svar. Nu vet jag var den tog vägen i alla fall...den är riktigt bra :)
Tråkigt sånt där, hjärnan är inställd på köp. Men av någon anledning så går det inte igenom.

I eget fall brukar det resultera i något köp som jag egentligen inte ville ha från början, ett tröstköp om man så vill.
Flippas givetvis inom någon vecka eller två, och då till ett lägre pris än vad köpte skiten för :)

Kul! Gillar no-date bäst. Symmetrisk. Men linen dial är jag svag för. Hur långt fram i tiden ligger dem på ett ungefär?

Tycker han tar fram många fina modeller, men de ju halvt omöjliga att få köpa. Microvärldens svar på Rolex
Har tyvärr inga fler detaljer men lovar att uppdatera så snart jag vet :)

Är det ingen som tänkt slå till på Ocean Rover’n som ligger till salu ?
Jag hade definitivt slagit till om inte jag redan haft en, nu väntar jag tålmodigt på en OR2 med GSL och keramisk ring :hungry:

ginault-ocean-rover-201076GSCN-preview-1.jpg
ginault-ocean-rover-201878GSCN-preview-1.jpg

Ohhh va bra den där är. Vad får man betala egentligen?
Så jäkla bra men OR1 med alu bezel är inte mycket sämre, det som skiljer dom åt är framförallt urverket som i OR1 var Ginault Caliber 7275 som är en kinesisk ETA klon, endast alu. vridinlägg och antireflexbehandligen på framförallt datumbubblan på safirglaset som var nästintill obefintlig. I OR2 sitter det ett ETA 2824 eller Sellita SW200, keramisk eller alu. ring, skall vara något bättre bezelaction och det platta safirglaset ska ara något utöver det vanliga. Prismässigt ligger OR1 utan datum mellan 7000-9000kr, med datum 9000-10000kr. OR2 i fas 2 som gäller nu $1119 och med datum $1279.

Ahhh, skönhet-deluxe :). Den är ju fruktansvärt bra. Fick osunda tankar direkt.
Pris? Väntetid? :)
OR1 utan datum mellan 7000-9000kr, med datum 9000-10000kr. OR2 i fas 2 som gäller nu $1119 och med datum $1279, väntetid ca 6 månader :banghead:

Retsticka :)
Den är fanatiskt fantastisk.
Ja den är fantastisk men jag står endast på väntelista just nu :arghh:

Är de bättre än motsvarande Steinhart?
By leaps and bounds, i alla fall vad gäller formspråk (vi vet vem vi ska tacka för det), den underbara gold sand lumen och framförallt länken. Om det hade stått ett etablerat namn på tavlan så hade dom lätt sålt mellan 30-40tkr enligt min ödmjuka mening.

Här är motsvarigheten med Glowing Smurf lume på index och visare om man vill ha lite mer stilrent :)
ginault-201175lsicn-preview-4.jpg
ginault-201175lsicn-preview-1.jpg
AR-black-hole-effect-2.jpg
ginault-ocean-rover-2-ceramic-bezel.jpg

Senast ändrad:
Så jäkla bra men OR1 med alu bezel är inte mycket sämre, det som skiljer dom åt är framförallt urverket som i OR1 var Ginault Caliber 7275 som är en kinesisk klon, endast alu. vridinlägg och antireflexbehandligen på framförallt datumbubblan på safirglaset som var nästintill obefintlig. I OR2 sitter det ett ETA 2824 eller Sellita SW200, keramisk eller alu. ring, skall vara något bättre bezelaction och det platta safirglaset ska ara något utöver det vanliga. Prismässigt ligger OR1 utan datum mellan 7000-9000kr, med datum 9000-10000kr. OR2 i fas 2 som gäller nu $1119 och med datum $1279.

OR1 utan datum mellan 7000-9000kr, med datum 9000-10000kr. OR2 i fas 2 som gäller nu $1119 och med datum $1279, väntetid ca 6 månader :banghead:

By leaps and bounds, i alla fall vad gäller formspråk (vi vet vem vi ska tacka för det), den underbara gold sand lumen och framförallt länken. Om det hade stått ett etablerat namn på tavlan så hade dom lätt sålt mellan 30-40tkr enligt min ödmjuka mening.

Här är motsvarigheten med Glowing Smurf lume på index och visare om man vill ha lite mer stilrent :)
Ahh, inte så blodigt som jag trodde.
Lätt värt pengarna känns det som, känner dock att jag behöver glömma bort den och det fort :D.

Så jäkla bra men OR1 med alu bezel är inte mycket sämre, det som skiljer dom åt är framförallt urverket som i OR1 var Ginault Caliber 7275 som är en kinesisk klon, endast alu. vridinlägg och antireflexbehandligen på framförallt datumbubblan på safirglaset som var nästintill obefintlig. I OR2 sitter det ett ETA 2824 eller Sellita SW200, keramisk eller alu. ring, skall vara något bättre bezelaction och det platta safirglaset ska ara något utöver det vanliga. Prismässigt ligger OR1 utan datum mellan 7000-9000kr, med datum 9000-10000kr. OR2 i fas 2 som gäller nu $1119 och med datum $1279.

Kanske jag som är blind, men var ställer man sig i kö? För visst finns det väl en EU-sida?

Tillbaka
Topp