• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Skulle du kunna kika på en modell med Seiko VH31? Kvarts men svepande sekundvisare. Borde bli några kronor extra men ett kul, lite udda urverk.

Kanske en KS special? :)
Vi kollade på det verket och liknande varianter, men det var inget för oss.
Ska vi köra sekundvisare på en motsv. modell så blir det handjagat eller auto, men det driver upp priset samt drar ned driftsäkerhet. :/

Frugan har önskat sig en Steinhart Ocean 39 White (103-0722) en längre tid.
http://www.chronomaster.co.uk/watch...cean-one-39-white-mother-of-pearl/103+-+0722/

Så nu när jag äntligen tänkte göra slag i saken och beställa en från Steinhart, ja då har den precis utgått och ersatts med en ny design (103-1084). Som grädde på moset så avskyr hon allt vad guldfärger heter så den nya designen går bort. Den gamla modellen verkar vara stört omöjlig att få tag i nu.

Har forat några tips på liknande klockmodeller i samma prisklass och byggkvalitet? Har själv en Ocean 500 titan som jag är mycket nöjd med. Folk tror att den kostar mångdubbelt mer :)

http://www.chronomaster.co.uk/watch...cean-one-39-white-mother-of-pearl/103+-+0722/

Så nu när jag äntligen tänkte göra slag i saken och beställa en från Steinhart, ja då har den precis utgått och ersatts med en ny design (103-1084). Som grädde på moset så avskyr hon allt vad guldfärger heter så den nya designen går bort. Den gamla modellen verkar vara stört omöjlig att få tag i nu.

Har forat några tips på liknande klockmodeller i samma prisklass och byggkvalitet? Har själv en Ocean 500 titan som jag är mycket nöjd med. Folk tror att den kostar mångdubbelt mer :)
Hej!

Har du sökt på diverse klockforum, eBay, Chrono24 (om de har Steinhart) och liknande? Lägg upp en bevakning så att du får meddelande när någon kommer ut till försäljning. Förstår att det kan bli lite av en långskott med en dammodell av en Steinhart, men man vet aldrig. ;)

Denna? Då finns den på lager hos Kronos Time som är Hong Kong baserad AD för Steinhart

https://kronostime.com.hk/product/ocean-one-39-white/

o39_white_1kx1k_01.1512744810.jpg

Dom verken vi kollade på så tickar visaren med 4 beats per s, vi tyckte det såg lite ryckigt ut helt enkelt. :)
Ah, det var inte mycket, vad är det, 2 Hz? Personligen har jag lite svårt även för low-beat-verken på 21,600 vph, som Seiko alltsomoftast kör med. Vill nog gärna upp i standard beat, 4 Hz/28,000 vph. High-beat på 5 Hz/36,000 har jag förstått sliter onödigt mycket på verket.

Hej!

Har du sökt på diverse klockforum, eBay, Chrono24 (om de har Steinhart) och liknande? Lägg upp en bevakning så att du får meddelande när någon kommer ut till försäljning. Förstår att det kan bli lite av en långskott med en dammodell av en Steinhart, men man vet aldrig. ;)

Jodå, överallt.
Har sett att den finns utanför EU, men då åker man ju på moms, tull m.m

Ah, det var inte mycket, vad är det, 2 Hz? Personligen har jag lite svårt även för low-beat-verken på 21,600 vph, som Seiko alltsomoftast kör med. Vill nog gärna upp i standard beat, 4 Hz/28,000 vph. High-beat på 5 Hz/36,000 har jag förstått sliter onödigt mycket på verket.
14400 bph blir det, ser tyvärr lite trist ut, iaf tyckte vi/jag det, så vi valde att köra 2-hander istället. :)

Jodå, överallt.
Har sett att den finns utanför EU, men då åker man ju på moms, tull m.m
Blir till göra en bedömning om det kan vara värt ändå. Med DHL Express har det i alla fall varit snabb frakt från det området även under corona.

Kolla om det går att få rabatt eller fri frakt någonstans, det kan göra en hel del på slutpriset!

Sliter kanske lite mer med 36,000, men vad skönt det är för ögat :)
Skulle gärna ha en hi-beat i samlingen, som dessutom skulle godkännas av trådtiteln...

@hook @Leben, finns det några praktiska skäl för den plötsliga kampen mot trådens liv och leverne, dvs kostar det mer att drifta för er med trafiken och alla bilder som läggs upp? De är nog många med mig som frågar sig vad som orsakat denna veckas storm av påpekanden och rensanden?

Går det verkligen inte att ha en (1 styck) tråd där det är lite fria tyglar? Att gå in här och klaga om man inte är intresserad är ju som att gå in på diversebutik med grejer man inte gillar alls och gå runt och klaga för butiksägaren att man inte gillar den eller den grejen och kräva att det ska ändras. Man kunde lika gärna bara undvika att gå in i sådan affär och ha ett bra liv med alla andra trådar som finns här tänker jag.

Jag hade varit inne på KS någon gång i veckan om det inte vore för denna tråden. Innehållet här ser jag som "klocksnack" helt enkelt och mycket sker i samband med vardagslivet som pågår kring var och en här. Vi tar emot nya klockintresserade med öppna armar och det är troligen lite av en inkörsport för att sedan gå vidare till övriga trådar. Så var i ligger det negativa, berätta mer utförligt, snälla?

För denna trådens liv är ju i princip ett kvitto på att KS har lyckats med en bra plattform för klocksnack.

Mvh Mats

(tar detta öppet och inget PM, för det är fler som undrar, det är jag säker på)

Edit: nu i rätt tråd, så kan det gå :)

@hook @Leben, finns det några praktiska skäl för den plötsliga kampen mot trådens liv och leverne, dvs kostar det mer att drifta för er med trafiken och alla bilder som läggs upp? De är nog många med mig som frågar sig vad som orsakat denna veckas storm av påpekanden och rensanden?

Går det verkligen inte att ha en (1 styck) tråd där det är lite fria tyglar? Att gå in här och klaga om man inte är intresserad är ju som att gå in på diversebutik med grejer man inte gillar alls och gå runt och klaga för butiksägaren att man inte gillar den eller den grejen och kräva att det ska ändras. Man kunde lika gärna bara undvika att gå in i sådan affär och ha ett bra liv med alla andra trådar som finns här tänker jag.

Jag hade varit inne på KS någon gång i veckan om det inte vore för denna tråden. Innehållet här ser jag som "klocksnack" helt enkelt och mycket sker i samband med vardagslivet som pågår kring var och en här. Vi tar emot nya klockintresserade med öppna armar och det är troligen lite av en inkörsport för att sedan gå vidare till övriga trådar. Så var i ligger det negativa, berätta mer utförligt, snälla?

För denna trådens liv är ju i princip ett kvitto på att KS har lyckats med en bra plattform för klocksnack.

Mvh Mats

(tar detta öppet och inget PM, för det är fler som undrar, det är jag säker på)

Edit: nu i rätt tråd, så kan det gå :)
Bra skrivet

En himla skillnad på diskussion kring klockor och det andra som pågår här från stund till stund.
Helt övertygad om att ni kan klara att hålla er från att sväva iväg.
Ni är ändå på ett klockforum.
Har ju blivit ganska familjär stämning här inne mellan oss som hänger här dagligen och även med andra som kikar in.
Att då posta någon av sina andra klockor som inte är mikromärke tex Casio,Seiko,what ever gör ju grejen roligare iom att man skriver med dessa underbara människor dagligen här.
Men att sväva iväg förstår jag helt klart även om det lyfter upp och allt blir lite roligare.

Vart var de ni klickade hem dom?:)

Har köpt den ena via Amazon UK och den andra på eBay. Tror @SpaceAce köpte sin på Chrono24? Sök på modellkoden så hittar du men jämför priser innan du slår till för det kan diffa en tusing mellan dyrast och billigast.

Digitalaren heter P5A033X1 och min nya anadigi heter PZ4021X1.
Yes, jag köpte min via en säljare på Chrono24 och de verkar fortfarande ha fler i lager. 609:- inkl frakt. Affordable! :cigar:

Tillbaka
Topp