• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Fast nu är väl diskussionen lite äpplen och päron. Din fråga är om man verkligen behöver en skruvad krona. Nej, det behöver man inte under normala förhållanden. En skruvad krona fyller säkerligen sin funktion när man är ute på djuphavsdykning och har användning för sin 300bar WR. Det är lite som att köpa en Porsche med 500hästar när man ändå aldrig kommer att köra på bana och mer än 120kmh är inte tillåtet. Samma sak med Rolex, varför köpte en sån när det går lika bra med en Casio.
Jo, det blir det snabbt lite förvirrat.

Själva skruvfunktionen gör inte kronan tät. Gängningen är för att man inte kan dra ut kronan av misstag eller råka snurra på den under tryck och på så vis riskera att packningarna inte tätar perfekt.

Det är inget fel på att ha en skruvad krona, men för oss som inte dyker djupt fyller det ingen funktion så länge kronan inte är väldigt oskyddad.

Så min poäng är som sagt att skruvade kronor är överskattade och överflödiga i 99.9% av fallen. Jag föredrar icke-skruvade kronor.

Senast ändrad:
Om jag förstod Tactical trader rätt så är det skillnad mellan WR och WR på så sätt att vissa klockor har bättre möjlighet att bibehålla sin vattentäthet än andra även om de vid optimala och lugna förhållanden, exempelvis om de kontrollerat sänks ner till 200m, är lika täta båda två. Men jag kanske missförstod och skitsamma, tror vi egentligen har i princip samma åsikt, dvs att oskruvad krona räcker för de allra, allra flesta fall.
Korrekt i hela stycket :)
Oskruvat räcker hur långt som helst, nu drog vi det bara till sin spets....att det alltså KAN ske.
Sen kan jag räkna upp 1000 tillfällen när det inte skett så.
Men personligen föredrar jag skruvad krona,
Sen kan jag tappa en valfri klocka på klinker golvet och sabba den helt, sen kan man jobba ett hårt liv i industrin med en annan utan påverkan.
Man får värdera sitt användande och göra bedömningen där ut efter

Om jag förstod Tactical trader rätt så är det skillnad mellan WR och WR på så sätt att vissa klockor har större möjlighet att bibehålla sin vattentäthet (exempelvis vid dykning under tuffa förhållanden) än andra även om de vid optimala och lugna förhållanden, exempelvis om de kontrollerat sänks ner till 200m, är lika täta båda två. Men jag kanske missförstod och skitsamma, tror vi egentligen har i princip samma åsikt, dvs att oskruvad krona räcker för de allra, allra flesta fall.
Fast det är en faktor man testar med vanliga trycktest, tryckförändringar. Mao ingen skillnad mellan tester i lab och verkligheten.
En skruvad krona säkerställer att kronan inte oavsiktligen dras ut i samband med tex. vattenaktiviteter.
Eller menar du att o-ringarna tätar till 100% även när kronan är utdragen?
Vissa gör, andra inte. Kronskydd är till för att skydda kronan från att dras ut, men visst gör även gängorna det. Försök dock att få ut kronan oavsiktligt när den sitter på handleden om du har kronskydd. Inte lätt.

Hur som helst så sportar jag även en icke-micro även idag, Juldagen till ära. Barnen sover, och jag tittar på LOTR: Return of the King :)
Samt leker med ljuset i klockan.
20181225_201034~2.jpg

Fast det är en faktor man testar med vanliga trycktest, tryckförändringar. Mao ingen skillnad mellan tester i lab och verkligheten.

Vissa gör, andra inte. Kronskydd är till för att skydda kronan från att dras ut, men visst gör även gängorna det. Försök dock att få ut kronan oavsiktligt när den sitter på handleden och du har kronskydd. Inte lätt.
Ah, det var det du syftade på. Ja det är helt sant. Jag tänkte endast på det Tactical trader skrev om att förmågan att bibehålla tätheten kan skilja mellan olika klockor under olika förhållanden.

Ja, har man kronskydd dessutom så är ju risken extremt liten, då är det nog nästan bara tryckförändringar som kan orsaka att kronan åker ut och som du säger - det ska ju inte ens hända.

Nu ska jag träna så nu ska jag inte störa tråden nå mer.

Ah, det var det du syftade på. Ja det är helt sant. Jag tänkte endast på det Tactical trader skrev om att förmågan att bibehålla tätheten kan skilja mellan olika klockor under olika förhållanden.

Ja, har man kronskydd dessutom så är ju risken extremt liten, då är det nog nästan bara tryckförändringar som kan orsaka att kronan åker ut och som du säger - det ska ju inte ens hända.

Nu ska jag träna så nu ska jag inte störa tråden nå mer.

Apapap.... -> https://klocksnack.se/threads/den-lilla-men-intressanta-tråden-om-skruvade-kronor.104286/

Då ser vi din gmt ute på KS snart? :rolleyes::D
Återkom om en 15-20 år så kanske vi kan snacka. Har inte sagt när jag tänker släppa den... :angel: Just nu så är den och nosar min 1521 i hasorna som favorit så den lär bli kvar ett bra tag! :D Finns ju kvar hos Gnomon och är värd varenda krona så det är bara att beställa. ;)

Återkom om en 15-20 år så kanske vi kan snacka. Har inte sagt när jag tänker släppa den... :angel: Just nu så är den och nosar min 1521 i hasorna som favorit så den lär bli kvar ett bra tag! :D Finns ju kvar hos Gnomon och är värd varenda krona så det är bara att beställa. ;)

Risken är stor stt det blir så :)

Det är ju inget mikromärke men affordable är det ju definitivt .

Tycker den här är galet bra. Zaratsu polering. Tough movement som i g shocks med visare som återställer sig efter stötar osv, dessutom solladdning och multiband.

Tror inte man kan önska sig mycket mer.

DSC02972.jpg
DSC02942.jpg

Tillbaka
Topp