• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Trevlig fredag!
8B1BFADE-C757-4FAE-ABC1-AD5B88B39FF0.jpeg

Affordable översätts prisvärd på Svenska vilket inte är liktydigt enligt mig. En Vacheron kan vara prisvärd, men svindyr.

Affordable är väl generellt något som kan köpas av den största allmänheten, alltså något som är prisvärt, och som kan uppnås utan större ansträngningar på en svenssonlön?

Nu när administratörerna ändå är är. Kan vi inte komma överens om vad en ”affordable” är? Det kryper ju in en och annan dyr klocka här i tråden under namnet ”affordable”.
Det är inte där skon klämmer.
En affordable går aldrig att komma överens om vad det är, helt upp till dig vad du lägger för värdering i ordet.
Har diskuterats en miljard ggr men leder aldrig någonvart.

Man blir ändå bra impad över Casios stryktålighet. Igår drog jag i en dörrkarm så förbannat att jag trodde jag skulle slå sönder både handled och klocka, men icke. Handleden är förvisso öm, men allt klarade sig! Tre steg fick jag justera minutvisaren för att den skulle synka igen, men annars går den perfekt igen :)

IMG_20200821_112057.jpg

Affordable översätts prisvärd på Svenska vilket inte är liktydigt enligt mig. En Vacheron kan vara prisvärd, men svindyr.

Affordable är väl generellt något som kan köpas av den största allmänheten, alltså något som är prisvärt, och som kan uppnås utan större ansträngningar på en svenssonlön?
Detta är din värdering av ordet, inget annat.

Nu var det länge sedan senast, men detta är en fråga som lyfts med jämna mellanrum i tråden. Du har ju rätt, i båda avseenden, enligt mig. Affordable är inte direkt översättbart till prisvärt utan här finns en konnotation som inte alltid kommer fram.

Herregud, vad är detta. Vi är väl ändå värdet av detta forumet. Aktiva medlemmar, vissa (som jag) som till och med betalar en slant för att man uppskattar den trevliga miljön.

Jag kan bara rösta med fötterna, och kommer så göra om man aktivt arbetar med att fördärva det jag värderar med forumet, och jag uppmuntrar er att tänka över hur ni behandlar användarna. Vid det här läget tycker jag att det rakryggade inte bara är att backa, utan också be om ursäkt.

Affordable betyder precis det du visar med skärmdumpen.

Prisvärd betyder inte precis det.

Affordable är något som inte kostar så mycket. Även om vi inte kan sätta en exakt summa så kan de flesta enas om en någorlunda nivå, och skulle vi vara oense är det om relativt små summor.

Prisvärt är när man får mycket för pengarna, oavsett hur stor den summan är.

"Överkomlig" skulle jag översätta det till. Men det är väl ungefär samma sak. Svårt att sätta en gräns dock.

Men kommer du utnyttja bredden? Påverkas du? Kan du tänka dig att tråden finns och dina klockor klassas in och att du använder en annan tråd du finner lämpligare, eller kanske rentav postar i tråden med ett leende på läpparna?
Är inte av uppfattningen att breda svårnavigerade trådar är bra för ett klockforum.

• Like
Reactions: HSK
Tycker att tråden ska ha ett fortsatt öppet sinne när det gäller så kallade affordables. Trådens styrka är ju dess prestigelöshet och alltid lika trevliga stämning. Många trivs ju här just pga det.
Utsvävningarna som är helt off topic får man nog tänka över. Dock så önskas det ju inte att trådgillarna blir stela nu som om man svalt ett järnspett för det finns det tillräckligt av ändå på andra ställen.
Tjafs uppkommer aldrig med undantaget när andra icke intresserade medlemmar hoppar in och fäller någon kamikaze-kommentar och är smått dryga.
Dock är dom gångerna lätträknade just nu i alla fall vilket är skönt.
Rock on gubbs och gumms, fredag idag :D
7wG0Rem.jpg

Är inte av uppfattningen att breda svårnavigerade trådar är bra för ett klockforum.
Det som händer i detta nu är att ett stort antal användare vänder sig emot att admins och ägare agerar efter en sådan uppfattning.
Är ambitionen att förlora dessa medlemmars aktivitet så är det ett fenomenalt tilltag, och jag hoppas att det är många som delar uppfattningen som blir väldigt nöjda med utfallet, om nu yxan nödvändigtvis ska slås i båten.

Det som händer i detta nu är att ett stort antal användare vänder sig emot att admins och ägare agerar efter en sådan uppfattning.
Är ambitionen att förlora dessa medlemmars aktivitet så är det ett fenomenalt tilltag, och jag hoppas att det är många som delar uppfattningen som blir väldigt nöjda med utfallet, om nu yxan nödvändigtvis ska slås i båten.
Inte det jag kommenterade.

När vi ändå är inne på ämnet, @JohnMonchard kom med vad jag tycker är ett bra namn för tråden. ”Tråden om Micros, indiemärken, affordables och prisvärda klockor”
Vad säger ni andra om det?
Jag gillar, och förespråkar för, FB-gruppen Microbrand Watches definition. Micromärken är små företag, oftast en eller ett fåtal personer, som outsourcar tillverkning men designar, marknadsför och till största delen säljer sina egna klockor i sina egna kanaler. Fabriker som låtsas vara en person tillåts inte. Fabriker som pumpar ut tiotusentals klockor är inte ett micromärke. Klockor som plockas ihop från kataloger tillåts inte. Att sätta sin logo på en redan utvecklad produkt tillåts inte.

Då främjas innovation, vilket jag tycker är det viktigaste och roligaste med micromärken. Men då försvinner alla hommager, kopior, kinesiska fabriksmärken och stora tillverkare.

För egen del så undrar jag bara vad trådnamnet spelar för roll hos dig eller hur svårnavigerad tråden är? Har aldrig sett dig posta någon bild på något, ja eller det har kanske hänt men det är i vilket fall lätträknat. När något är lite infekterat så dyker du upp men aldrig annars. Tänker inte lockas in i någon långbänk här nu vilket det oftast brukar bli men undrar ändå.

Tillbaka
Topp