• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Man skulle kunna skriva en avhandling om begreppet affordable.

Om begreppen prisvärd och överkomlig spelar in i det vi kallar affordable blir det på en gång problem.

Jag provar mig på att undersöka begreppet med Aristoteles teori om den gyllene medelvägen, för att se om något intressant resultat kan komma ut av det:
20200821_115637.jpg
20200821_120654.jpg
20200821_115712.jpg

Sedan i vilket prisspann medelvägen skall undersökas i är väl upp till gruppens som diskuterar ämnet ekonomi att avgöra.

Affordable är ett svårt ämne som kan få flera olika resultat beroende på vilka förutsättningar och villkor man ger begreppet. Jobbigt när man inte kan rista in saker i sten:banghead:

Tycker att tråden ska ha ett fortsatt öppet sinne när det gäller så kallade affordables. Trådens styrka är ju dess prestigelöshet och alltid lika trevliga stämning. Många trivs ju här just pga det.
Utsvävningarna som är helt off topic får man nog tänka över. Dock så önskas det ju inte att trådgillarna blir stela nu som om man svalt ett järnspett för det finns det tillräckligt av ändå på andra ställen.
Tjafs uppkommer aldrig med undantaget när andra icke intresserade medlemmar hoppar in och fäller någon kamikaze-kommentar och är smått dryga.
Dock är dom gångerna lätträknade just nu i alla fall vilket är skönt.
Rock on gubbs och gumms, fredag idag :D
7wG0Rem.jpg
Härlig bild! Fortfarande lika nöjd med denna? :cigar:

När vi ändå är inne på ämnet, @JohnMonchard kom med vad jag tycker är ett bra namn för tråden. ”Tråden om Micros, indiemärken, affordables och prisvärda klockor”
Vad säger ni andra om det?
Jag tycker nog inte att problemet egentligen ligger i vad tråden heter. Känns som att ledningen nu ändå sagt att affordables är helt okej oavsett storlek på märken, men att trams ska undvikas.

För egen del så undrar jag bara vad trådnamnet spelar för roll hos dig eller hur svårnavigerad tråden är? Har aldrig sett dig posta någon bild på något, ja eller det har kanske hänt men det är i vilket fall lätträknat. När något är lite infekterat så dyker du upp men aldrig annars. Tänker inte lockas in i någon långbänk här nu vilket det oftast brukar bli men undrar ändå.
Vill du munhuggas? Det vill inte jag. Trådnamnet är aktuellt då det togs upp och det styr innehållet.

Man skulle kunna skriva en avhandling om begreppet affordable.

Om begreppen prisvärd och överkomlig spelar in i det vi kallar affordable blir det på en gång problem.

Jag provar mig på att undersöka begreppet med Aristoteles teori om den gyllene medelvägen, för att se om något intressant resultat kan komma ut av det:
20200821_115637.jpg
20200821_120654.jpg
20200821_115712.jpg

Sedan i vilket prisspann medelvägen skall undersökas i är väl upp till gruppens som diskuterar ämnet ekonomi att avgöra.

Affordable är ett svårt ämne som kan få flera olika resultat beroende på vilka förutsättningar och villkor man ger begreppet. Jobbigt när man inte kan rista in saker i sten:banghead:

Och då är vi tillbaka i träsket att en Rolex kan vara prisvärd givet att andra är dyrare, eller att konkurrenter i samma prisklass skulle kunna anses göra sämre produkter.

Pudelns kärna är att begreppet är subjektivt, och att det inte går att hindra någon att tycka att deras klocka är prisvärd eller billig, och en sådan tråd måste obönhörligen få bli lite vilda västern...

Vill du munhuggas? Det vill inte jag. Trådnamnet är aktuellt då det togs upp och det styr innehållet.
:D Skrev ju att jag inte vill dra något i långbänk så munhuggas vill jag ju där av inte. Trodde du förstod det. Det har vi gjort tillräckligt.
Däremot så undrade jag vad trådnamnet spelar för roll hos dig som ändå aldrig är delaktig i den?
Det var väl inte en så konstig fråga och man behöver väl inte munhuggas för det känner jag.

Och då är vi tillbaka i träsket att en Rolex kan vara prisvärd givet att andra är dyrare, eller att konkurrenter i samma prisklass skulle kunna anses göra sämre produkter.

Pudelns kärna är att begreppet är subjektivt, och att det inte går att hindra någon att tycka att deras klocka är prisvärd eller billig, och en sådan tråd måste obönhörligen få bli lite vilda västern...
Fast affordable har inget med prisvärd att göra - bara lågt pris
IMG_20200821_112809.jpg

:D Skrev ju att jag inte vill dra något i långbänk så munhuggas vill jag ju där av inte. Trodde du förstod det. Det har vi gjort tillräckligt.
Däremot så undrade jag vad trådnamnet spelar för roll hos dig som ändå aldrig är delaktig i den?
Det var väl inte en så konstig fråga och man behöver väl inte munhuggas för det känner jag.
Fast läs mina inlägg och ditt. Du kommenterar bara så som du gör för att det är jag som skrev det. Det är skillnaden mellan oss. Tror alla andra förstår min poäng.

Fast läs mina inlägg och ditt. Du kommenterar bara så som du gör för att det är jag som skrev det. Det är skillnaden mellan oss. Tror alla andra förstår min poäng.
Tror aldrig att jag har fått något direkt svar på någon av mina frågor till dig, bara hänvisningar till annat varje gång, lite synd. Någon poäng ser jag i alla fall inte, det är ju bara dina personliga åsikter och vad säger att det är mer rätt än något annat?
I motsats till vad du tror så är jag nog inte ensam om att undra men jag kan lämna det så.

Okej, då tar vi bort prisvärd och går över till överkomlig. Men då ska jag fortfarande vara jobbig!

King seiko 45, en klocka som nog kan sägas är överkomlig för runt 4-5000.
20200821_122535.jpg

Men! Den har ett hi-beat urverk som kräver regelbunden service och ibland reservdelar som endast en auktoriserad verkstad i typ Belgien kan fixa. En service per 3 år, 7000 kronor.

Då platsar den plötsligt inte längre i begreppet affordable och hör inte hemma i tråden:banghead:

För att vara någon som "aldrig är delaktig" i tråden har @Aurum ett imponerande antal inlägg. Bara en enkel sökning bort också ;) Det där är alltså endast inläggen i Microtråden.

Skärmavbild 2020-08-21 kl. 12.31.57.png

För att vara någon som "aldrig är delaktig" i tråden har @Aurum ett imponerande antal inlägg. Bara en enkel sökning bort också ;) Det där är alltså endast inläggen i Microtråden.

Skärmavbild 2020-08-21 kl. 12.31.57.png
Ja ett antal inlägg är det ju. Dock dom senaste åren så är det bara en handfull inlägg där man är intaggad i någon fråga vilket är trevligt och där utöver mestadels tjafs i långa, trista och utdragna
diskussioner. Det tror jag att du redan vet annars kan du ju själv läsa inläggen och se hur merparten av dom ser ut ;).

Tror aldrig att jag har fått något direkt svar på någon av mina frågor till dig, bara hänvisningar till annat varje gång, lite synd. Någon poäng ser jag i alla fall inte, det är ju bara dina personliga åsikter och vad säger att det är mer rätt än något annat?
I motsats till vad du tror så är jag nog inte ensam om att undra men jag kan lämna det så.
Skumt, jag tänker inte att detta är en tråd för alla klockor alls. Dyra ”fina” klockor hör inte hemma här som Rolex och Panerai t.ex. Förstår helt ärligt varför man går in här om man inte gillar tråden.... om man nu hemskt gärna bara vill läsa om klockor från specifika märken, starta en egen tråd då eller? Inte så svårt kan jag tycka, vill man bara läsa om Bolm, starta en Bolmtråd. Denna tråden tycker jag handlar inte bara om klockorna utan även om att de som tycker om en viss typ av klockor har en social mötesplats med folk som delar samma intresse och om microbrandindustrin i stort.

Skumt, jag tänker inte att detta är en tråd för alla klockor alls. Dyra ”fina” klockor hör inte hemma här som Rolex och Panerai t.ex. Förstår helt ärligt varför man går in här om man inte gillar tråden.... om man nu hemskt gärna bara vill läsa om klockor från specifika märken, starta en egen tråd då eller? Inte så svårt kan jag tycka, vill man bara läsa om Bolm, starta en Bolmtråd. Denna tråden tycker jag handlar inte bara om klockorna utan även om att de som tycker om en viss typ av klockor har en social mötesplats med folk som delar samma intresse och om microbrandindustrin i stort.
1+ på den, håller med. Dock inte alla som kan acceptera det :).

”Tråden om Micros, indiemärken, affordables och prisvärda klockor” inkluderar nog de flesta medlemmars klockor och därmed väldigt bred? Vissa tror på konceptet och andra inte. Tycker tex själv det hade varit trevligt att kunna titta in och kommentera nya intressanta klockor från små/nya tillverkare. Fungerar inte som tråden ser ut nu.

Ja ett antal inlägg är det ju. Dock dom senaste åren så är det bara en handfull inlägg där man är intaggad i någon fråga vilket är trevligt och där utöver mestadels tjafs i långa, trista och utdragna
diskussioner. Det tror jag att du redan vet annars kan du ju själv läsa inläggen och se hur merparten av dom ser ut ;).

De gånger jag har sett @Aurum inblandad i utdragna diskussioner i den här tråden har det företrädelsevis varit med dig som antagonist. I övrigt är jag av uppfattningen att han postar mycket information om till exempel ursprung av boetter, modeller, tillverkare med mera i större utsträckning än många andra i tråden och som i allra högsta grad tillför kvalitet.

1+ på den, håller med. Dock inte alla som kan acceptera det :).
Mer trött på diskussionen än en stökig tråd även om jag också tycker att det kan gå lite väl OffT ibland.

I slutändan så får väl folk söka sig härifrån till ett annat forum och med tanke på aktiviteten här inne så kommer kanske KS att tappa ordentligt med fart. Topp 100 skribenter i denna tråden är nog topp 50 på hela forumet. Med ett sådant tapp så kommer sidvisningarna att dala och annonsintäkterna följer ju då efter. Sen får man också se till hur mycket material många av oss bidrar till övriga forumet, recensioner och annat, som antagligen genererar en hel googletrafik också. Flyttar folk så kanske de tar bort sådana inlägg också, och det vore synd med tanke på hur mycket jobb som lagts ner på att skapa innehållet.

Vi som skriver är inte kunder, vi är produkten som säljs.

De gånger jag har sett @Aurum inblandad i utdragna diskussioner i den här tråden har det företrädelsevis varit med dig som antagonist. I övrigt är jag av uppfattningen att han postar mycket information om till exempel ursprung av boetter, modeller, tillverkare med mera som inte många andra i tråden kan skryta med och som i allra högsta grad tillför kvalitet.
Ja det skrev jag ju också.
Intaggad i vissa ärenden då oftast och alltid trevligt vid dom tillfällena. Sen får du nog läsa lite mer då gällande antagonisterna som du kallar det.
Dom har varit betydligt fler än jag, många fler och den biten tror jag också du vet.
Nu är detta tråden som jag hänger i och vill helst inte pajja fredagen helt här med någon långdragen off topic diskussion som det lätt blir.
Fortsätter gärna diskussionen i PM om du vill att jag ska förtydliga något mer :).

Ska man vara petig så är det här @Birchgrove ´s tråd. Givetvis är en forumtråd av naturen organisk och kan ändra inriktning över tid, men om man läser första inlägget var åtminstone inte den ursprungliga tanken att Seiko, Casio, Sinn, Oris med mera skulle inkluderas i tråden.

Gällande OT så tycker jag fortfarande att ledningen borde skapa en hel microdel. Kan det übersmala Panerai få en egen del är det rimligt att även micro får det.

Då kan man ha trådar med klockor enligt @thewordfox definition ovan på sidan, trådar med affordables med en vidare definition av märken och inte minst en Vad gör du nu-, eller Ordet är fritt-tråd där den stökiga stämningen, (i positiv bemärkelse), som stundtals råder i tråden kan få fortsätta. Det är vansinnigt mycket OT och dålig content i den vanliga Vad gör du nu-tråden utan att det korrigeras eller modereras så det är lite svårt att förstå varför man gör skillnad i den här tråden.

Ska man vara petig så är det här @Birchgrove ´s tråd. Givetvis är en forumtråd av naturen organisk och kan ändra inriktning över tid, men om man läser första inlägget var åtminstone inte den ursprungliga tanken att Seiko, Casio, Sinn, Oris med mera skulle inkluderas i tråden.

Gällande OT så tycker jag fortfarande att ledningen borde skapa en hel microdel. Kan det übersmala Panerai få en egen del är det rimligt att även micro får det.

Då kan man ha trådar med klockor enligt @thewordfox definition ovan på sidan, trådar med affordables med en vidare definition av märken och inte minst en Vad gör du nu-, eller Ordet är fritt-tråd där den stökiga stämningen, (i positiv bemärkelse), som stundtals råder i tråden kan få fortsätta. Det är vansinnigt mycket OT och dålig content i den vanliga Vad gör du nu-tråden utan att det korrigeras eller modereras så det är lite svårt att förstå varför man gör skillnad i den här tråden.
1+ på det. Här är vi helt eniga :).

Verkligen +1 på detta!

100 % medhåll!

Precis så!
Skillnaden är nog så enkel som att admins själva äger/är intresserade av Panerai men inte har något som helst intresse för varken mikromärken eller för de personer som intresseras av dem.

Tillbaka
Topp