• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Ingen som är sugen? :D

3289E5FB-1144-4799-B50A-4771045EF11A.jpeg
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Hej allesammans,

Med för många klockor finns ju risken att några får väldigt lite handledstid. Så jag undrar, hur många klockor anser ni utgör en ”perfekt” samling och varför? :)

Jag körde länge 1-2 klockor som byttes nån gång... inte varje år, men ibland.
Sen hittade jag in hit för 2 år sen... har varit uppe i drygt 30 klockor, men nu är jag nere i 15... har väl 4-5 som väl aldrig lär flippas, men då ingår morfars guldcertina bland dom.
Så... skulle nog vara bra om jag kunde hålla mej inom 12... fina lådan har 12 platser.
Jag tycker inte det gör något om vissa klockor inte används så mkt, bara det är kul när man väl tar på dom...

Ekonomi är inte en viktig variabel... jag är ganska sansad och sparsam när det kommer till andra saker. Har inget extravagant mer än bilar och lite klockor... skulle kunna fylla lådan med 12 rolex, men det intresserar mej inte.
Pengar är frihet för mej, och jag vill vara likvid när det kommer till frihet.
Viktigt med så kallat "fuck of kapital"
 

Code

AKA Vincent B
Haha, skoja inte! Jag har en ständigt växande mapp med sparade bilder som just nu ligger på 255st... :woot:
Det är ett så pass billigt verk att det nog knappt lönar sig att serva när behovet uppstår (vilket kan vara allt från ett par månader till en livstid mellan tumme och pekfinger :D).
Ja vet att man byter urverk istället för serva..men ingen som vet hur länge dom håller innan byte..?
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Det var satan vad du var kreativ!
Vart hittar du tavlorna? Och vad är det för boett du kör?

Tack! :)
Den vita tavlan kommer från dlwwatches.com, den gröna är från en kinesiskt hommagetillverkare "Fiftyfour watches" och boetterna kommer från luciusatelier.com, visarna från dlw respektive dagazwatch.com.

Detsamma och magiskt bra även denna gång :)

Tack snälla! :happyhappy:

Schnyggt som vanligt! Sjukt, kollade på dom där boetterna tidigare idag (tror jag :confused:) Lucas Atelier? Om det är det vad är det för L2L, står ju ingenstans...och är dom ok tycker du?

Tack så mycket! :happyhappy: Japp luciusatelier.com. Står faktiskt "Case length 43mm" om man skrollar ner en bit. :p Jag har mätt med skjutmåttet nu och det stämmer. :D
Riktigt bra tycker jag, skrev en liten recension hos Lucius på boetten. :)
 

v0n

Patek
2-Faktor
Tack så mycket! :happyhappy: Japp luciusatelier.com. Står faktiskt "Case length 43mm" om man skrollar ner en bit. :p Jag har mätt med skjutmåttet nu och det stämmer. :D
Riktigt bra tycker jag, skrev en liten recension hos Lucius på boetten. :)
Lucius, Lucas whatever haha, jag är blind ska kika lite mer, ser grym ut, Tack!
Förresten så är det väl helt andra mått än standard om man vill byta glas och så va?
 

Code

AKA Vincent B
NH/4R är ju ett uppgraderat 7S som är en uppgraderat 7002 och det lever ju en del gamla sådana. Seiko har gjort billiga arbetshästar länge och de kan tugga på ett bra tag, extemt länge ofta verkar det som.

Hursomhelst lär du ha sålt och köpt nya långt innan det blir ett problem... ;):p
Möjligt...men intressant och veta om det är värt och "satsa" på mikromärken..men har kommit fram till att det är det....som många säger dör urverket, köper man ett nytt och låter urmakare byta ut rakt av..:D
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Hej allesammans,

Med för många klockor finns ju risken att några får väldigt lite handledstid. Så jag undrar, hur många klockor anser ni utgör en ”perfekt” samling och varför? :)

Sju stycken tycker jag, då kan man rotera hela lådan under en vecka. Var, i princip, OWG med min DJ i fyra månader men det blev lite väl tråkigt i längden. Hade man slutat hänga på KS hade det nog gått :angel:
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Känner som du. Inte den dyra klockan jag är ute efter utan modellen. Och liknande finns ju i betydligt billigare och lika bra alternativ om inte bättre vissa gånger. Får helt enkelt finna sig i att fortsätta flippa och börja lägga pengar på en frimärkssamling istället :hilarious: eller i andra hål som det alltid finns :rolleyes: men inte alls lika kul som jag försöker förklara för tant Totte :hilarious:
Det är onekligen ett plus att ha ”hålvana”.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det beror lite på vad som ska räknas in i ”samlingen”. Tar jag med det jag inte gillar eller inte använder av olika skäl så är det fler än 30. Kanske 40...

Hjälp.
Jag är nere i 10 + 7, där andra siffran utgör de där ”övriga”, som inte används men som finns av andra skäl. De räknas inte.

Tycker själv det är för många. Vill ner till <7! Men ... har nu en ny, större klocklåda på väg hem. :bag:
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Hej allesammans,

Med för många klockor finns ju risken att några får väldigt lite handledstid. Så jag undrar, hur många klockor anser ni utgör en ”perfekt” samling och varför? :)

Svårt det där.
Har allt för många, samtidigt som det finns ett antal jag vill köpa.
Drygt 20 jag använder mer eller mindre regelbundet.
Skulle nästan önska jag kunde dra ner till 5-6 stycken fast jag klarar inte att välja vilka det skulle vara.
Har dagar det är svårt att välja klocka på morgonen för att det är så många jag vill använda, och dagar det är tvärt om, ingen som lockar.
Sen alltid nått man inte har man vill ha...
Pinsamt att man kan känna sig missnöjd trotts att man har haft tur och haft möjligheten att köpa så mycket man suktad efter.
Har några gånger haft lust att sälja undan mikros och affordables för att köpa en riktig "dyrgrip" fast risken att bli besviken verkar så mycket större då.
Ser inte något direkt samband mellan pris och hur mycket jag gillar de klockor jag redan har och jag blir inte särskild imponerad av "fina" varumärken så dyr klocka bara för att märket är "bra" lockar inte alls.
 
Senast ändrad:

Weberg

Audemars
Hej allesammans,

Med för många klockor finns ju risken att några får väldigt lite handledstid. Så jag undrar, hur många klockor anser ni utgör en ”perfekt” samling och varför? :)

Jadu, det finns inget lätt svar på den frågan. Själv har jag försökt trappa ner många gånger, men alltid fått elaka återfall. Efter att jag hade cirkulerat hundratals klockor och till slut blev stressad över allt skickande och åkande till olika postkontor bestämde jag mig för att skära ner och att 5 klockor var det magiska antalet. Såhär blev det:
  1. Dressare på läder
  2. Sportstålis
  3. Vintagechronograph
  4. Dykare på gummi
  5. Beater, typ G-Shock
Tyvärr höll denna perfekta line up bara nån månad innan jag lyckades övertala mig själv att en riktig samling givetvis måste innehålla en guldklocka, och en träningsklocka och en... Ja, ni fattar. Till slut satt jag med ett dussin olika modeller igen – som en smutsig återfallskriminell med lika dålig självkontroll som en blandmissbrukare på fest med Torsten Flinck. Nåväl. Ett tag senare försökte jag återigen tända av, och hade bara tre (!) klockor i samlingen:
  1. Dressare
  2. Sportstålis
  3. Dykare (som även var beater)
Det var happy days och en alldeles perfekt gyllene medelväg. Men säg den lycka som varar... Snart knackade flipparjävulen på dörren och så var det igång igen. Suck!
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Jadu, det finns inget lätt svar på den frågan. Själv har jag försökt trappa ner många gånger, men alltid fått elaka återfall. Efter att jag hade cirkulerat hundratals klockor och till slut blev stressad över allt skickande och åkande till olika postkontor bestämde jag mig för att skära ner och att 5 klockor var det magiska antalet. Såhär blev det:
  1. Dressare på läder
  2. Sportstålis
  3. Vintagechronograph
  4. Dykare på gummi
  5. Beater, typ G-Shock
Tyvärr höll denna perfekta line up bara nån månad innan jag lyckades övertala mig själv att en riktig samling givetvis måste innehålla en guldklocka, och en träningsklocka och en... Ja, ni fattar. Till slut satt jag med ett dussin olika modeller igen – som en smutsig återfallskriminell med lika dålig självkontroll som en blandmissbrukare på fest med Torsten Flinck. Nåväl. Ett tag senare försökte jag återigen tända av, och hade bara tre (!) klockor i samlingen:
  1. Dressare
  2. Sportstålis
  3. Dykare (som även var beater)
Det var happy days och en alldeles perfekt gyllene medelväg. Men säg den lycka som varar... Snart knackade flipparjävulen på dörren och så var det igång igen. Suck!

Känner igen mig i ditt "återfallande", tycker själv att det är väldigt svårt att hålla sig till en plan då man upptäcker nya modeller hela tiden. Exempelvis @Derix tipsade om en väldigt trevlig Sinn som får undertecknad att överväga en betydande klockbudgetsökning :oops:
 
Topp