• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

AndyJ

Panerai
Jadu, det finns inget lätt svar på den frågan. Själv har jag försökt trappa ner många gånger, men alltid fått elaka återfall. Efter att jag hade cirkulerat hundratals klockor och till slut blev stressad över allt skickande och åkande till olika postkontor bestämde jag mig för att skära ner och att 5 klockor var det magiska antalet. Såhär blev det:
  1. Dressare på läder
  2. Sportstålis
  3. Vintagechronograph
  4. Dykare på gummi
  5. Beater, typ G-Shock
Tyvärr höll denna perfekta line up bara nån månad innan jag lyckades övertala mig själv att en riktig samling givetvis måste innehålla en guldklocka, och en träningsklocka och en... Ja, ni fattar. Till slut satt jag med ett dussin olika modeller igen – som en smutsig återfallskriminell med lika dålig självkontroll som en blandmissbrukare på fest med Torsten Flinck. Nåväl. Ett tag senare försökte jag återigen tända av, och hade bara tre (!) klockor i samlingen:
  1. Dressare
  2. Sportstålis
  3. Dykare (som även var beater)
Det var happy days och en alldeles perfekt gyllene medelväg. Men säg den lycka som varar... Snart knackade flipparjävulen på dörren och så var det igång igen. Suck!
När man var ung oroade man sig för hur man skulle få in pengar. Nu när man är äldre oroar man sig lika mycket för vad man ska köpa för sina pengar istället. Suck.
Den här var ett bra köp iaf. Ser bra ut på vilket band som helst och barton funkar extra bra:)
PXL_20201010_102150100.jpg
 

Kreacon

Audemars
Tack! :)
Den vita tavlan kommer från dlwwatches.com, den gröna är från en kinesiskt hommagetillverkare "Fiftyfour watches" och boetterna kommer från luciusatelier.com, visarna från dlw respektive dagazwatch.com.



Tack snälla! :happyhappy:



Tack så mycket! :happyhappy: Japp luciusatelier.com. Står faktiskt "Case length 43mm" om man skrollar ner en bit. :p Jag har mätt med skjutmåttet nu och det stämmer. :D
Riktigt bra tycker jag, skrev en liten recension hos Lucius på boetten. :)
Riktigt fint!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Hej allesammans,

Med för många klockor finns ju risken att några får väldigt lite handledstid. Så jag undrar, hur många klockor anser ni utgör en ”perfekt” samling och varför? :)

För mig är nog fyra-fem bäst men oftast har jag fler. En vacker tanke är ju dress, kronograf, dykare, sport och Field men oftast är det i samlingen bara Sport/dykare :bookworm:
 

midikem

Cartier
Hej allesammans,

Med för många klockor finns ju risken att några får väldigt lite handledstid. Så jag undrar, hur många klockor anser ni utgör en ”perfekt” samling och varför? :)
Eftersom alla andra svarar på detta i tråden så föll jag för grupptrycket och vill berätta min syn också. För mig skulle nog kring 10 klockor vara en bra idé. Problemet är att jag aldrig kommer kunna komma till så få klockor då jag har lite arvegods jag inte har lust att göra mig av med. Så i praktiken kanske 16 klockor är mer realistiskt för mig. Jag har idag typ 27 stycken. Har egentligen som regel att jag ska ligga kring 20. Så har ju lite att jobba med om man säger så. Men 10 hade nog räckt för mig egentligen, då hade jag fått tillräckligt stor variation. Då skulle man kunna ha 4 dressare ... Som man kan snurra på under veckan på jobbet. Sedan 4 dykare som man kan snurra på under sommaren och helgen. De sista två kan ju exempelvis vara field eller beaters.
 

Kalvin

Rolex
2-Faktor

Kreacon

Audemars
Min bandförvaring är så rörig och ful så den vill man inte visa. Tips mottages tacksamt:)
Jag fick två nya barton idag. Fantasifull som man är så köpte jag grått och ... ja grått.
PXL_20201006_211047520.jpg
Efter din post har jag haft ett litet behov av att köpa ett par bartons oxå. Har bara haft ett innan, till en miniturtle. Använde det inte så mycket då. Hur är bandet när det kommer till damm och smuts?
 
Topp