• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Tekniskt sätt har det bara blivit ett köp i år 💸

Fick dock hem två klockor i förra veckan, varav Gameboyoaken beställdes innan nyår.

PXL_20210118_094954076.PORTRAIT~2.jpg

PXL_20210116_163058150.PORTRAIT~2.jpg

Försöker hålla i plånboken så att jag kan köpa en Speedmaster X-33 någon gång under året :)
F57990E7-8FFF-49C4-94EF-DBCC70DB1DF2.png

Asså denna är cool tycker jag!

Hej bullen.

Hittar en klassiker i rätt pris som budas hem. Allt i sin ordning. När jag letar efter band till den som är på väg hittar jag en annan klocka jag velat testa. Budar hem den också. Fullt rimligt. Har fortfarande inte hittat band till den första. Tänker det här är ju under kontroll. Men.... Glömmer bort att jag leder budet på en tredje klocka i Tyskland.

Känns väl som ett rimligt beteende?

Hej bullen.

Hittar en klassiker i rätt pris som budas hem. Allt i sin ordning. När jag letar efter band till den som är på väg hittar jag en annan klocka jag velat testa. Budar hem den också. Fullt rimligt. Har fortfarande inte hittat band till den första. Tänker det här är ju under kontroll. Men.... Glömmer bort att jag leder budet på en tredje klocka i Tyskland.

Känns väl som ett rimligt beteende?
”Det är inte killen i inlägget som skrivit brevet”

Man ska aldrig dölja något för virkarklubben 🧶 idag fick jag hem denna som varit en dröm länge.
Den hör inte hemma här men ja ni som vet ni vet.
Nu blir det vatten och bröd.
Jo fan @Nilas löser du ett virkat band i 20mm?
64D7C52B-D3C0-477A-9C60-89D14E174220.jpeg
03D86C20-357D-407D-9945-EB1FD55EBF8A.jpeg
0F7C8941-AC5E-4D60-BAA3-B500CE1CDD86.jpeg
A13333CA-CC38-4296-BB06-C491CA51DA87.jpeg
Stort grattis kompis! Nästan så det rinner lite i mungipan när man ser den 👍. Perfekt badklocka i sommar. Ja sen skulle det inte förvåna mig om du snart kör virkat på den också, i så fall en ren skymf mot pjäsen. Pöhh, virkat my a.. 🤘
Stort grattis igen 😊!

Bara "Sveits" och "Automekanisk" gör den klockan värd pengarna :D .... fast det är ju klart, en ostfralla kostar ju en halv månadslön i Oslo så den klockan lär ju kosta flis också och då är det mer tveksamt sett till bang-for-buck ;)
Haha, exakt..
Tror prissättningen blir ok. Förra modellen de gjorde, Froskemann, kostade 500eur. Denna har liknande specs men med den mer intrikata designen så tror jag den blir något dyrare.

Jag kör BB58 men har väl inte egentligen helt släppt en Seamaster! Så snygg. Stort grattis och hoppas på kärlek!
Så va det för min del med.
Hade 2 som jag alltid föll för Tudor BB41 Heritage alt BB58 samt Seamaster.
Köpte Tudorn va otroligt nöjd,men den stillade inte hungern efter virkat eh va fan mena Seamaster 😃
Så nu får vi se.

X-33:an är så jäkla cool 😎 grymt om du köper en💪

Den är väldigt unik får jag säga. Inte superpoppis vare sig här på forumet eller på Youtube. Kom ut några prisvärda exemplar under januari men tror inte min kära fru hade uppskattat det om jag köpte en till Omega så kort tid inpå Seamaster Professional köpet 😂

F57990E7-8FFF-49C4-94EF-DBCC70DB1DF2.png

Asså denna är cool tycker jag!

Dom är riktigt balla! Finns även en Omega Polaris med samma urverk.

omega-seamaster-polaris-multifunction-steel-yellow-gold-p1409-1900_zoom.jpg

Tyvärr är dom inte jättelätta att hitta om man inte vill betala uretvintage priser :/

Lovade återkomma med lite första intryck av Oak & Oscar Olmsted. Here goes....

Klockan är 38mm och en av dess största fördelar är de superbra proportionerna. Storlek, höjd, luglängd och glaset storlek....allt hänger ihop perfekt. Passform och bekvämlighet på armen är också superbra. Fit n Finish är riktigt bra. Inte riktigt Montaklass kanske men samtidigt hänger allt ihop bättre som helhet och nivån är lätt bättre än Sinn 556/104 som ligger i samma prisklass. Länken är superbekväm och har i mitt tycke en riktigt cool design. Den är helt "Platt" och har något längre avstånd än vanligt mellan länkarna. Det gör dels att den påminner lite om typ en Rolex Oyster Quartz utseendemässigt men också att den faller väldigt följsamt på armen.
Dock är länken jättelång....jag har 16,5 handled och har nu tagit bort alla länkbitar och har ett par hål kvar att tighta till det på mikrojusteringen. Men innersta hålet blir inte riktigt snyggt så i praktiken ett hål från minimal omkrets. Det kan vara värt att notera....på mig sitter den dock som en smäck.

Tavlan håller riktigt hög klass men väldigt exakt utskärningar och ett elegant egenutvecklat typsnitt som är coolt. Visarna likaså. AR är sådär. Den har en hel del "blänk" men är också glasklar i bra ljus så helt OK. Ingen sån mjölkig känsla som dålig/ingen AR kan ge.

Nu vet jag också efter lite ytterligare mailväxling men min kompis Chase vad det orange datumet står för men det är endast för de invigda att känna till så det kräver ett inköp för att bli insläppt in the know.;)

Bifogar lite bilder såklart!
IMG_20210115_084631.jpg
IMG_20210115_152514.jpg
IMG_20210119_081625.jpg
IMG_20210119_135039.jpg
IMG_20210119_135138.jpg
IMG_20210119_135243.jpg

Lovade återkomma med lite första intryck av Oak & Oscar Olmsted. Here goes....

Klockan är 38mm och en av dess största fördelar är de superbra proportionerna. Storlek, höjd, luglängd och glaset storlek....allt hänger ihop perfekt. Passform och bekvämlighet på armen är också superbra. Fit n Finish är riktigt bra. Inte riktigt Montaklass kanske men samtidigt hänger allt ihop bättre som helhet och nivån är lätt bättre än Sinn 556/104 som ligger i samma prisklass. Länken är superbekväm och har i mitt tycke en riktigt cool design. Den är helt "Platt" och har något längre avstånd än vanligt mellan länkarna. Det gör dels att den påminner lite om typ en Rolex Oyster Quartz utseendemässigt men också att den faller väldigt följsamt på armen.
Dock är länken jättelång....jag har 16,5 handled och har nu tagit bort alla länkbitar och har ett par hål kvar att tighta till det på mikrojusteringen. Men innersta hålet blir inte riktigt snyggt så i praktiken ett hål från minimal omkrets. Det kan vara värt att notera....på mig sitter den dock som en smäck.

Tavlan håller riktigt hög klass men väldigt exakt utskärningar och ett elegant egenutvecklat typsnitt som är coolt. Visarna likaså. AR är sådär. Den har en hel del "blänk" men är också glasklar i bra ljus så helt OK. Ingen sån mjölkig känsla som dålig/ingen AR kan ge.

Nu vet jag också efter lite ytterligare mailväxling men min kompis Chase vad det orange datumet står för men det är endast för de invigda att känna till så det kräver ett inköp för att bli insläppt in the know.;)

Bifogar lite bilder såklart!
IMG_20210115_084631.jpg
IMG_20210115_152514.jpg
IMG_20210119_081625.jpg
IMG_20210119_135039.jpg
IMG_20210119_135138.jpg
IMG_20210119_135243.jpg
Trevlig läsning. Visst var det datum 18 som hade annan färg? Det var inte med på bilderna ovan nämligen. ;)

Måste dock fråga mer om jämförelsen med Sinn. Den kostar då som en 556/104, dvs en 12-15 kkr? Som lite av en sinnist blir jag nyfiken på hur finishen skiljer sig? Jag tycker ofta Sinn har en finish över sin prisklass, men det är nog en del tycke och smak (min fru tycker de ser billiga ut, som att de kostar en tiondel av vad de gör!).

Man ska aldrig dölja något för virkarklubben 🧶 idag fick jag hem denna som varit en dröm länge.
Den hör inte hemma här men ja ni som vet ni vet.
Nu blir det vatten och bröd.
Jo fan @Nilas löser du ett virkat band i 20mm?
Äh, klart du kan flasha lite här. Det är den klockan trots allt värd. Alltid velat ha en sådan men inte riktigt vant mig vid tanken att lägga de pengarna på en klocka.
Tyvärr har jag fastnat i mod/klockbyggarträsket nu så pengarna rinner ju iväg ändå. Men det blir desto fler klockor 😊

Trevlig läsning. Visst var det datum 18 som hade annan färg? Det var inte med på bilderna ovan nämligen. ;)

Måste dock fråga mer om jämförelsen med Sinn. Den kostar då som en 556/104, dvs en 12-15 kkr? Som lite av en sinnist blir jag nyfiken på hur finishen skiljer sig? Jag tycker ofta Sinn har en finish över sin prisklass, men det är nog en del tycke och smak (min fru tycker de ser billiga ut, som att de kostar en tiondel av vad de gör!).
Japp det var 18...😇Vad gäller Sinn så gjorde jag jämförelsen mest för att det är lite samma typ av klocka till ca samma pengar. Denna är iofs lite dyrare 16-17 så mer som 105an. Men egentligen är väl utförande på denna ungefär som en Oris eller Longines eller Christoffer Ward på totalen. Jag hade en liten förhoppning att den skulle matcha Montan i utförande men inte riktigt där i detaljerna. Dock en enormt sammanhängande och genomarbetad design som helhet. Det som kunde vara lite bättre är väl spännet på clasp (exakt samma princip som på Sinns H-länk) och AR kanske. Men jämfört Sinn så är finish på tavla, visare, passning av ändlönk mot boett, borstning och metallarbeten samt känsla i kronan bättre. Sinn är dock såklart bättre på AR och länkarna är väl rätt likvärdiga kanske. (Jag gillar Sinn men tycker inte riktigt att dom är så värst finishmässigt. Coola klockor med mycket tool cred o bra urverk är det dock!)

Tillbaka
Topp