• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Någon som känner till något märke som gör visare som FP Journe eller Sarpaneva? Inte sugen att lägga 100k+ just nu :p
sarpaneva_new_korona_k1_01.jpg
800x500-Govberg-8Things-FPjourne-03.jpg
Inte exakt så, men hyfsat nära?

• Airman DC 4 GMT Black Ref. GL0071

Man kan hitta såna här Bulova för någon tusenlapp ibland. Finns flera olika varianter med kronograf också. Denna heter 96b230. Riktigt trevlig :)
IQjkczO.jpg

Den där har ju dessutom svepande sekund, riktigt trevligt! 😊

Samt att den har deras 262 KHz verk, som går extremt korrekt.
"The Bulova UHF quartz movements operate at 262 KHz, which offers accuracy of a few seconds per year. The UHF movements also offer sweeping seconds hands similar to those in mechanical watches"

Har haft en sådan, bra finish, skruvkrona och väldigt mysigt med den svepande sekundvisaren. Hittar tyvärr ingen bild... 😕

"The Bulova UHF quartz movements operate at 262 KHz, which offers accuracy of a few seconds per year. The UHF movements also offer sweeping seconds hands similar to those in mechanical watches"
Ja deras urverk är riktigt häftigt! Har sneglat på deras modeller men det är få som är "lagom" i mitt tycke. Många av deras modeller har så vräkiga designer i mina ögon. Tror de hade tjänat på att göra några mer klassiska designer med det urverket.

Kung Bore är i farten igen, mysigt tycker jag. Trevlig fredag alles!
Y9JnIu4.jpg

jRDI1Z9.jpg
Vad är detta för rebelliskt uppförande jag ser? :O

Wearing a Wristwatch for Long Sleeves​

Before moving on to the rules of combination, let's talk about four important things to consider:

1. The first rule is that about 85% of your watch should disappear inside the sleeves while your arm is straight. In other words, your watch should come out fully only when you fold your arm. If you can see the entire watch while your arm is straight, your clothing will fold up too much when you fold your arm, and this will not create a pleasant appearance.
  2. The second rule is that your watch should always stay under your sleeve. You should wear your watch under your clothing, not above.
  3. The third rule is that the watch should be thin enough to slip easily under the sleeves of the shirt or jacket.
;)

Kung Bore är i farten igen, mysigt tycker jag. Trevlig fredag alles!
Y9JnIu4.jpg

jRDI1Z9.jpg

Before moving on to the rules of combination, let's talk about four important things to consider:

1. The first rule is that about 85% of your watch should disappear inside the sleeves while your arm is straight. In other words, your watch should come out fully only when you fold your arm. If you can see the entire watch while your arm is straight, your clothing will fold up too much when you fold your arm, and this will not create a pleasant appearance.
  2. The second rule is that your watch should always stay under your sleeve. You should wear your watch under your clothing, not above.
  3. The third rule is that the watch should be thin enough to slip easily under the sleeves of the shirt or jacket.
;)

Inte nog med det! 😲 Orange är ju en sommarfärg och det får man inte ha på vintern, då ska det endast vara murriga toner. 🧐

;)
Ah, vad roligt att det fanns ett regelverk också, hoppas ingen anmäler mig :nailbiting:

;)

Jag som trodde att det var inne att vara normbrytande :angel: #krossabärarnormen

Men det måste finnas kvalitetsnivåer även inom detta som med allt annat!? Det kostar med all säkerhet inte 5.000:- men Sinn och andra märken dammsuger väl inte marknaden efter billigast möjliga, utan bästa möjliga. Får jag hoppas. Men ja, den här branschen sysslar inte med välgörenhet.
Att tillverka ett platt safirglas är enklare än ett enkelkupat, som är enklare än ett dubbelkupat. Men det finns dubbelkupade att köpa för under 100 kr på ebay, så det är inte extremt dyrt. Kvaliteten bestäms främst av hur slätpolerat det är (kallas scratch-dig på optikspråk). Men det har ingen praktisk betydelse för klockglas, det är främst för känsliga optiska system det har betydelse.

AR är inte heller dyrt numera, det lägger på en försumbart liten extrakostnad på ett klockglas. Det är nog bara att konstatera att premien man betalar för safirglas numera nästan enbart handlar om att ta betalt för vad kunderna är beredda att betala, inte för vad det kostar tillverkaren. Ungefär som när Apple tar 2000 kr extra för mer minne i en iPhone, som kostar dem 20 kr extra i tillverkningen.

Då jag sprang på den i höstas var den slutsåld överallt. Det stod att den ev skulle dyka upp igen. Det begagnade exet jag såg på bukten var dubbla nypriset. Plötsligts hade en
2678DBF4-9179-49FC-9504-E64A3344BCC0.jpeg
handlare den i januarioch nu har den landat, en i mitt tycke, av de snyggaste ryssarna någonsin. Även om inspirationen är klar... nu återstår bara att se kvaliteten.

Den där har ju dessutom svepande sekund, riktigt trevligt! 😊

Det är det garanterat, jag har deras moonwatch, går som sagt som tåget, jag ställer mina andra klockor efter den. :)
bulova.PNG
Bulova-Moon-Watch-Chronograph-C-98A186-aBlogtoWatch-06.jpg
bulovamoon.PNG
Man undrar varför inte deras Moonwatch har svepande sekund? De har 2 tick/sec, medan kronografens centrumsekund är svepande. Skulle kunna vara något med batteriet, men varför kan de i så fall ha svepande på klockor med stor sekundvisare? På Moonwatch är den ju så liten och kan inte väga mycket alls.

Tillbaka
Topp