Inte exakt så, men hyfsat nära?Någon som känner till något märke som gör visare som FP Journe eller Sarpaneva? Inte sugen att lägga 100k+ just nu
![]()
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Inte exakt så, men hyfsat nära?Någon som känner till något märke som gör visare som FP Journe eller Sarpaneva? Inte sugen att lägga 100k+ just nu
![]()
![]()
Tack för input.. dessa är dock lite för klassiska dauphine.Inte exakt så, men hyfsat nära?
![]()
![]()
![]()
Man kan hitta såna här Bulova för någon tusenlapp ibland. Finns flera olika varianter med kronograf också. Denna heter 96b230. Riktigt trevlig
![]()
Den där har ju dessutom svepande sekund, riktigt trevligt!![]()
Samt att den har deras 262 KHz verk, som går extremt korrekt.
"The Bulova UHF quartz movements operate at 262 KHz, which offers accuracy of a few seconds per year. The UHF movements also offer sweeping seconds hands similar to those in mechanical watches"
Hur tycker du att satt den på armen? Är några millimeter för stor om man tittar på pappret men måtten kan luras med den boettformen.Har haft en sådan, bra finish, skruvkrona och väldigt mysigt med den svepande sekundvisaren. Hittar tyvärr ingen bild...![]()
Hur tycker du att satt den på armen? Är några millimeter för stor om man tittar på pappret men måtten kan luras med den boettformen.
Snyggt har du köpt dig en till eller är det "same old"?Ajemen, den är tillbaka på handleden igen! Och händerna lär ju lossna snart av allt frenetiskt handtvättande.
![]()
Det är en ny, den andra cirkulerar nog kvar här på forumet dockSnyggt har du köpt dig en till eller är det "same old"?
Spanat lite efter en faktiskt, bra grejer.
Själv har jag min första Seiko-"femma" på ingång idag.
![]()
Det ju helt OK... Riktigt bra klocka!Tack, jag giller den fortfarande
47,1 mm skall den vara l2l
C3, den är väl troligtvis övermålad så den är nog inte absurt bra.Det är en ny, den andra cirkulerar nog kvar här på forumet dock. Oh den där är cool, är det någon lume på den?
Ja deras urverk är riktigt häftigt! Har sneglat på deras modeller men det är få som är "lagom" i mitt tycke. Många av deras modeller har så vräkiga designer i mina ögon. Tror de hade tjänat på att göra några mer klassiska designer med det urverket.Samt att den har deras 262 KHz verk, som går extremt korrekt.
"The Bulova UHF quartz movements operate at 262 KHz, which offers accuracy of a few seconds per year. The UHF movements also offer sweeping seconds hands similar to those in mechanical watches"
Kul, en av de första San Martins, innan de fanns på Aliexpress etcNöp denna affordable från marketplace till ett förmånligt pris, någon som har/haft denna? Annorlunda och fränt med sandblasted finish tyckte jag!
Vad är detta för rebelliskt uppförande jag ser? :OKung Bore är i farten igen, mysigt tycker jag. Trevlig fredag alles!
![]()
![]()
Kung Bore är i farten igen, mysigt tycker jag. Trevlig fredag alles!
![]()
![]()
Vad är detta för rebelliskt uppförande jag ser? :O
Wearing a Wristwatch for Long Sleeves
Before moving on to the rules of combination, let's talk about four important things to consider:
- The first rule is that about 85% of your watch should disappear inside the sleeves while your arm is straight. In other words, your watch should come out fully only when you fold your arm. If you can see the entire watch while your arm is straight, your clothing will fold up too much when you fold your arm, and this will not create a pleasant appearance.
- The second rule is that your watch should always stay under your sleeve. You should wear your watch under your clothing, not above.
- The third rule is that the watch should be thin enough to slip easily under the sleeves of the shirt or jacket.
![]()
Ah, vad roligt att det fanns ett regelverk också, hoppas ingen anmäler migVad är detta för rebelliskt uppförande jag ser? :O
Before moving on to the rules of combination, let's talk about four important things to consider:
- The first rule is that about 85% of your watch should disappear inside the sleeves while your arm is straight. In other words, your watch should come out fully only when you fold your arm. If you can see the entire watch while your arm is straight, your clothing will fold up too much when you fold your arm, and this will not create a pleasant appearance.
- The second rule is that your watch should always stay under your sleeve. You should wear your watch under your clothing, not above.
- The third rule is that the watch should be thin enough to slip easily under the sleeves of the shirt or jacket.
![]()
Vad är detta för rebelliskt uppförande jag ser? :O
![]()
Första Spinnaker jag sett som får mig att sagla, grym grym grymTestade farsans ”lilla” klocka
![]()
![]()
![]()
Ok, såpass, kul med den infonKul, en av de första San Martins, innan de fanns på Aliexpress etcvill minnas att nån hade en sån i tråden för några år sen (typ 2018) men kan inte minnas vem tyvärr. Roligt köp!
Oh den första Sinn homagen jag sett!Nöp denna affordable från marketplace till ett förmånligt pris, någon som har/haft denna? Annorlunda och fränt med sandblasted finish tyckte jag!
Att tillverka ett platt safirglas är enklare än ett enkelkupat, som är enklare än ett dubbelkupat. Men det finns dubbelkupade att köpa för under 100 kr på ebay, så det är inte extremt dyrt. Kvaliteten bestäms främst av hur slätpolerat det är (kallas scratch-dig på optikspråk). Men det har ingen praktisk betydelse för klockglas, det är främst för känsliga optiska system det har betydelse.Men det måste finnas kvalitetsnivåer även inom detta som med allt annat!? Det kostar med all säkerhet inte 5.000:- men Sinn och andra märken dammsuger väl inte marknaden efter billigast möjliga, utan bästa möjliga. Får jag hoppas. Men ja, den här branschen sysslar inte med välgörenhet.
Den där har ju dessutom svepande sekund, riktigt trevligt!![]()
Samt att den har deras 262 KHz verk, som går extremt korrekt.
Man undrar varför inte deras Moonwatch har svepande sekund? De har 2 tick/sec, medan kronografens centrumsekund är svepande. Skulle kunna vara något med batteriet, men varför kan de i så fall ha svepande på klockor med stor sekundvisare? På Moonwatch är den ju så liten och kan inte väga mycket alls.Det är det garanterat, jag har deras moonwatch, går som sagt som tåget, jag ställer mina andra klockor efter den.
![]()
![]()
![]()
Den ser köpvärd ut!Hörni! Snabbt fredags-paketpris bara i denna härliga tråd. Köp en grön och en blå, Tisell och Duro, för ringa 2000 plus frakt! Detta är mest för att ni ska slippa bytes-lördagsposten
trevlig fredag! Owgar (ord?) Alpinisten för utvärdering:
![]()
Ja det blir en annorlunda pjäs i min lilla samling, och en keeper förhoppningsvisOh den första Sinn homagen jag sett!
Där har du en bra rotation med den gröna AlpinistenDen ser köpvärd ut!