• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Känns som att man har lämnat det där med "homager bakom sig nu. Själv kör jag ju Bratte 😊.
PSX_20210122_230121.jpg

😂 Du har då alltid svar på tal...dååå gick vi vidare och så var den med den saken!
Det skapas ofta magi när Nilas är med 😂🤣😂 Tack! 🤘🏻😄

Varumärkesskyddet beträffande Marina militare gäller bara vissa artiklar. Så tryck upp en t-shirt 🤌
källa:
United States Patent and Trademark Office​
http://tmsearch.uspto.gov/bin/showfield?f=doc&state=4804:jzno11.2.1
A86A0A4D-3B46-4098-872E-7020861583C2.jpeg
Ja, den där källan ser verkligen trovärdig ut, om du tror att jag kommer klicka på den där så tror du fel.

(förresten hade dom inte vita speedos i min storlek ☹️...xxxl btw tack).

Edit: Eller vänta nu, sidan är seriös va? Cartier ligger ju fan under Richemont om jag inte är helt ute och cyklar.

Senast ändrad:
Varumärkesskyddet beträffande Marina militare gäller bara vissa artiklar. Så tryck upp en t-shirt 🤌
källa:
United States Patent and Trademark Office​
http://tmsearch.uspto.gov/bin/showfield?f=doc&state=4804:jzno11.2.1
A86A0A4D-3B46-4098-872E-7020861583C2.jpeg
Bah, mycket text och lite verkstad. Vi bor i Sverige, är det skyddat här liksom?

Det anges inte om det är ett varumärkesskydd som bara gäller i USA eller om det finns fler territorier där de ville skydda det. Det vi ser är "bara" skydd i USA.

Kul va

OBS: gäller även den textmassa från USA som @Björn Boett boett kom dragande med :) ni tror ni vann eller...

Verkar dock ha ett WIPO-skydd med prioritet i NZ och Benelux.
Från PRV's varumärkesdatabas:
Skärmavbild 2021-01-22 kl. 23.38.10.png

Senast ändrad:
Bah, mycket text och lite verkstad. Vi bor i Sverige, är det skyddat här liksom?

Det anges inte om det är ett varumärkesskydd som bara gäller i USA eller om det finns fler territorier där de ville skydda det. Det vi ser är "bara" skydd i USA.

Kul va

OBS: gäller även den textmassa från USA som @Björn Boett boett kom dragande med :) ni tror ni vann eller...
USA är lika med världen, det vet alla som har snackat med en jänkare. I övrigt har jag ingen aning men tycker det börjar bli intressant 😇

Kul va

Verkar dock ha ett WIPO-skydd med prioritet i NZ och Benelux.
Från PRV's varumärkesdatabas:
Skärmavbild 2021-01-22 kl. 23.38.10.png
Jag ville bara ge ett exempel på hur ett ™️-skydd kan se ut. Vet inte om jag kom dragandes med något annat? Förstod inte kontentan av din text i övrigt, vem har vunnit? Vilka tävlar?

Jag ville bara ge ett exempel på hur ett ™️-skydd kan se ut. Vet inte om jag kom dragandes med något annat? Förstod inte kontentan av din text i övrigt, vem har vunnit? Vilka tävlar?
Sorry, inte meningen att vara dryg mot dig. Jag hade nog senaste årens diskussioner i bakhuvudet om copyright mm, lättare att hålla samma nivå när man ses i samma rum, nu är vi på var sin kammare och tolkar saker olika. Trevlig kväll :)

Ur mitt perspektiv glömde du att dölja en sak till på den här urtavlan.

När Italien var fascistiskt så fanns det alltså en hemlig grupp med attackdykare, de var hemliga och hade inget namn. När nazisterna tog halva Italien, inkl. La Spezia där dessa attackdykare var stationerade, så tvingades de att utbilda nazisternas blivande Kampschwimmers, och några av italienarna bytte sida till nazisternas (och resten flydde och slogs för de allierade). Det var då förbandet blev officiellt, fick ett namn, skaffade en logga (en döskalle med en ros i munnen) och började kallas gamma-gruppen i den 10:e flottan (Flottiglia X-MAS). Så, de flesta Paneristi som känner till den här storyn undviker dessa termer och loggan. Det är ett stort skäl till att jag personligen inte skulle vilja bära "homager" från bl.a. San Martin.

Lördagsbyte:

Kan bytas mot andra band, kanske läder eller kanvas i 18 eller 22. Eller något helt annat... Pengar funkar såklart också och tycker man priset är fel så är jag inte omöjlig. 😉

När Italien var fascistiskt så fanns det alltså en hemlig grupp med attackdykare, de var hemliga och hade inget namn. När nazisterna tog halva Italien, inkl. La Spezia där dessa attackdykare var stationerade, så tvingades de att utbilda nazisternas blivande Kampschwimmers, och några av italienarna bytte sida till nazisternas (och resten flydde och slogs för de allierade). Det var då förbandet blev officiellt, fick ett namn, skaffade en logga (en döskalle med en ros i munnen) och började kallas gamma-gruppen i den 10:e flottan (Flottiglia X-MAS). Så, de flesta Paneristi som känner till den här storyn undviker dessa termer och loggan. Det är ett stort skäl till att jag personligen inte skulle vilja bära "homager" från bl.a. San Martin.
Ja, det finns mycket mörk krigshistoria som jag själv ställer mig aningens skeptisk till att ens glorifiera men och andra sidan så vet jag inte hur mycket värdering man bör lägga i det när det kommer till en så pass banal sak som...klockor.
Kan väl tillägga att Panerai aldrig har lockat mig personligen, mycket pga historian men respekterar samtidigt nörderi i alla dess former✌🏼

Intressant läsning. Man får en helt annan förståelse för Gruppo Gammas val av namn och logga.. klocktillverkaren då alltså.

Nu med passande band. Hade jag fått välja hade boetten fått vara liiite mindre, tavlan varit kolsvart istället för den lite blekt svarta och index kritvita istället för luminova-gröna. Men annars så!
1.jpg
Lite smalare bandhorn vore guld men ändå mycket nöjd. Gillar dock att det är lagom tajt mellan bandstift och case, skönt att slippa curved ends-bekymret för en gångs skull om man vill ha ett gummi på och ser bra ut med valfritt läder utan en stor glipa mellan. :)

Intressant läsning. Man får en helt annan förståelse för Gruppo Gammas val av namn och logga.. klocktillverkaren då alltså.
Nåväl, det finns tyvärr en hel del mörka historier om många bolag från den tiden som står för helt andra värderingar idag än vad de gjorde då. Eller jobbar för helt andra leverantörer än vad de gjorde då. Gruppo Gamma (klocktillverkaren) har givetvis noll & ingenting med fascism att göra, på samma sätt som varesig Volkswagen, Barclays Bank, Panerai eller Hugo Boss är leverantörer och/eller informatörer till någon nazistisk makt längre. Man ska inte glömma vad saker & ting kommer från, men heller inte glömma vad de står för idag och har utvecklats till.

Senast ändrad:
Nåväl, det finns tyvärr en hel del mörka historier om många bolag från den tiden som står för helt andra värderingar idag än vad de gjorde då. Eller jobbar för helt andra leverantörer än vad de gjorde då. Gruppo Gamma (klocktillverkaren) har givetvis noll & ingenting med fascism att göra, på samma sätt som varesig Volkswagen, Barclays Bank, Panerai eller Hugo Boss är leverantörer och/eller informatörer till någon nazistisk makt längre. Man ska inte glömma vad saker & ting kommer från, men heller inte glömma vad de står för idag och har utvecklats till.
I stort sett alla tyska företag som bildades före 1940 och lever vidare i någon form idag har ett mörkt förflutet under kriget. Liksom många andra europeiska företag, inklusive svenska.

Tillbaka
Topp