• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nej, 45mm lug to lug stämmer inte trots att dom har det i sin spec. Kan inte begripa hur dom har mätt. Har mätt på min och den har 49mm (tip to tip).
Läste en recension igår kväll och där stod det precis som du skriver att den är 49 (eller ännu lite till).. Synd för då går den bort för mig. Typiskt, skulle verkligen vilja ha en lite minde flygare. Laco hade ju en i 36 tidigare men den verkar inte finnas längre enligt hemsidan.

Vet inte om Tiger fått någon uppmärksamhet i tråden, men jag lämnar mitt bidrag till er här!

8F1C06C3-C6AD-4667-B714-6B8F333FAEA0.jpeg

Har ju en förkärlek till Titan, och suget efter en titandykare har börjat smyga sig på..

Har ni här i tråden några tips om något skoj micromärke som fyller dessa kritierer? Hamtun vet jag, och hade gärna köpt en men dom är slutsålda.
Är det någon som har en liggande i byrålådan får ni gärna skicka ett PM, i övrigt tar jag gärna emot tips :)

Har ju en förkärlek till Titan, och suget efter en titandykare har börjat smyga sig på..

Har ni här i tråden några tips om något skoj micromärke som fyller dessa kritierer? Hamtun vet jag, och hade gärna köpt en men dom är slutsålda.
Är det någon som har en liggande i byrålådan får ni gärna skicka ett PM, i övrigt tar jag gärna emot tips :)

Helson SD finns i titan, Ocean7 LM-2 (äldre varianten, nya dålig wr...), Citizen ecozilla är kul med (ingen mikro iof). Alla stora klockor dock.

Helgray har en med, lite smårolig med färg!

Helson SD finns i titan, Ocean7 LM-2 (äldre varianten, nya dålig wr...), Citizen ecozilla är kul med (ingen mikro iof). Alla stora klockor dock.

Helgray har en med, lite smårolig med färg!
Tack för svar! Ecozillan har jag kikat på, men den är ju gigantisk. Där dilemmat kommer, dom flesta är väldigt stora.

Steinharts GMT? Den blå.

Jag var inne på Deep Blue i kika lite i vintras. Jag försöker få ihop det. Seiko SKX och Deep blue Nato Diver säljer för samma pris. Ser inte någon uppenbar skillnad förutom att Deep blue är 300m seiko 200m.
Samt att Deep Blue kör NH36 är aningens bättre än SKX urverk 7S26. 21 juveler vs 24... 7S26 saknar väl möjlighet att vrida upp den och "stanna" sekundvisaren ?

Lumen är ju bra på SKX så det är något jag missar. Båda är ju på pricken lika varandra ?
Risken är väl att man för betala massa tull och moms om man beställer en Deep Blue jämfört med en Seiko SKX som säljs lokalt här i sverige ?
Jag gissar också att Seiko har större närvaro i Sverige om man vill serva klockan. Men båda innehåller Seiko ur...

Min Deep Blue är PVD (dvs svart), "tidsprickarna" är inramade och klockan är 44mm. PVD coatingen var anledningen till att jag köpte den, hade inte köpt den i stål. Jag köpte den för samma pris som i USA genom en tysk återförsäljare. Jag är nöjd, det är det som räknas.
index1.jpg

Fin! Men som vanligt en del kopierat av herr Vail :)
Förutom specifikt just index så är resten av klockan en Sinn 240, inte en Speedmaster mark II. Stor skillnad på case och faktiskt även visare. Speedmastern är fett med tjock och jobbig att ha på sig. Sinn är mycket smidigare och bättre formad. Ärligt talat tycker jag att han har gjort en sjukt mycket snyggare kombo än Omega lyckas med med sin reissue. Han gjorde också, tillsammans med bl.a. mig, en klart bättre variant av en Omega med hans Commander 300. Så, han får gärna "kopiera" lite granna, precis som precis samtliga klocktillverkare alltid gör, och lägga till sin speciella touch som gör att klockorna blir sköna att bära.

Förutom specifikt just index så är resten av klockan en Sinn 240, inte en Speedmaster mark II. Stor skillnad på case och faktiskt även visare. Speedmastern är fett med tjock och jobbig att ha på sig. Sinn är mycket smidigare och bättre formad. Ärligt talat tycker jag att han har gjort en sjukt mycket snyggare kombo än Omega lyckas med med sin reissue. Han gjorde också, tillsammans med bl.a. mig, en klart bättre variant av en Omega med hans Commander 300. Så, han får gärna kopiera lite granna, precis som precis samtliga klocktillverkare alltid gör, och lägga till sin speciella touch som gör att klockorna blir sköna att bära.

Ja oj, den såg ju nästan ut som en Sinn 240 fast med tavla från Omegan. Lite som subbarna, typ det mesta från Rolex fast visare från Tudor.

Men det var nog ett smart move. IMHO kunde han verkligen inte designa själv så smartare att låna design från andra tillverkare.

Senast ändrad:
Hah, nej de släpper typ bara nya färger år efter år :) Men det finns en del mikros som är duktiga på att göra eget, tex Stratos, MWC, Autodromo, Roue, Kronaby osv. Klart man kan hitta likheter där också, men inte lika tydligt IMHO.
Nu tror jag bestämt att du inte har så bra koll på olika klockmärken. Straton tar mycket av sitt från olika 70-talsklockor. Den curve chrono jag har själv är en kombo av en Heuer Montreal och en Seiko nånting. MWC gör mest bara just kopior, på exempelvis Seiko, Panerai, AP, m.m. Autodromo har än så länge passerat Heuer Autavia, Heuer Carrera, Heuer Montreal och Hamilton. Kronabys klockor kan jag gå med på är lite mer unika, eller så är det bara jag som inte har stenkoll, så jag gissar att unikheten har nog mest att göra med att de har varit tvungna att göra ett case som kan husera teknologin. Ärligt talat så ser det för jävligt ut i profil :D
Kort sagt, man lånar drag av varandra hejvilt, och hur mycket man tycker saker är en kopia beror på hur insatt man är i märket. Jag tycker exempelvis inte att Magrette kopierar Panerai speciellt mycket alls. Däremot tycker jag att Omega PO ser ut mer eller mindre som en Rolex Sub och Subben ser ut precis som en Blancpain FF - klar kopiering.

Nu tror jag bestämt att du inte har så bra koll på olika klockmärken. Straton tar mycket av sitt från olika 70-talsklockor. Den curve chrono jag har själv är en kombo av en Heuer Montreal och en Seiko nånting. MWC gör mest bara just kopior, på exempelvis Seiko, Panerai, AP, m.m. Autodromo har än så länge passerat Heuer Autavia, Heuer Carrera, Heuer Montreal och Hamilton. Kronabys klockor kan jag gå med på är lite mer unika, eller så är det bara jag som inte har stenkoll, så jag gissar att unikheten har nog mest att göra med att de har varit tvungna att göra ett case som kan husera teknologin. Ärligt talat så ser det för jävligt ut i profil :D
Kort sagt, man lånar drag av varandra hejvilt, och hur mycket man tycker saker är en kopia beror på hur insatt man är i märket. Jag tycker exempelvis inte att Magrette kopierar Panerai speciellt mycket alls. Däremot tycker jag att Omega PO ser ut mer eller mindre som en Rolex Sub och Subben ser ut precis som en Blancpain FF - klar kopiering.
Jag får helt klart backa på det påståendet! Fick kolla upp bla Heuer Montreal och damn den ser ju likadan ut som Straton Curve ju. Hm.

Senast ändrad:
Lät vettigt tills du började blanda ihop PO, sub och FF.

Jag får helt klart backa på det påståendet! Fick kolla upp bla Heuer Montreal och damn den ser ju likadan ut som Straton Curve ju. Hm nu blev jag mindre sugen på att behålla den :/ Vågar inte Googla de andra nu.
Ett tips är att gå på såna där riktiga unika pjäser som någon konstnär har knåpat ihop, som är stora som ett hus, sitter dåligt på armen och som man knappt ser tiden på. Annars får du nog sluta med klockor helt :D

Btw, jag har haft en Montreal, och Curven sitter bättre :D

Tillbaka
Topp