• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Någon som testat någon Biatec? Ser ju svinläckra ut!
http://www.biatecwatches.com
De kommer snart ut med en GMT enligt dom själva. Då komemr jag nog slå till. Urverken från Eterna är ett mycket smart drag av dom. Hittar inte vart dom postat det. men nedan är discussion om vilket urverk deras GMT kommer få.

So about your question. If i understand your request well, you are looking for a movement with the exact Rolex GMT funktion, right ? Honestly our GMT movement (Eterna caliber 3942A) is working in another way. In the second stem position you can adjust the GMT hand without moving the hour hand. In the third position it will be possible to move the hour and minute hand, but the GMT will also move. So I think in your eyes this would be a not true GMT. The advantage of our system is, that the customer is able to adjust also half and quarter timezones, which is very special. This is possible, because the GMT hand is indipendend in order to the hour hand. So there is always advantage and disadvantage in every system.
http://forums.watchuseek.com/f2/biatec-watches-eterna-movements-3674338-3.html

De kommer snart ut med en GMT enligt dom själva. Då komemr jag nog slå till. Urverken från Eterna är ett mycket smart drag av dom. Hittar inte vart dom postat det. men nedan är discussion om vilket urverk deras GMT kommer få.
Ajdå, har precis inhandlat en gmt... Tycker deras corsair serie verkar grym. Blankt lackad tavla är mumma. Visarna är också snygga. Och kronan ska vi inte tala om.. Kul att ha en klocka som det står "Made in Slovakia" på också :). Har du någon koll på spec gångavvikelse?

Satan i gatan. Var inne nu och glodde på deras Majestic. 65h tidsreserv. Pianolackad låda, dom kör all in! hehe. Enligt deras December -17 nyhetsbrev släpper dom en dykare Octopus samt Majestic Nightsky under 2018. Skall nog maila dom om den där nightsky och hör om den där GMT:n kommer under 2018...
Majestic Night Sky.png

b656a6e3-262a-4d2a-a966-809e14ed2765.jpg

snygg förpackad Majestic

Ajdå, har precis inhandlat en gmt... Tycker deras corsair serie verkar grym. Blankt lackad tavla är mumma. Visarna är också snygga. Och kronan ska vi inte tala om.. Kul att ha en klocka som det står "Made in Slovakia" på också :). Har du någon koll på spec gångavvikelse?
Hoodinke har gjort en djupdykning i Eterna 3901A. Ser ut att vara en konkurrent till Eta när det gäller massproducerade urverk.

https://www.hodinkee.com/articles/dissecting-the-new-eterna-caliber-39
The Specs:
Size: 13 ¼ ligne (30 mm)
BpH: 28,800
Power Reserve: ~65 hours
Mean Rate: +/- 7 s/d
Maximum Variation between positions: 20 s/d
A note on the movement rate – Eterna tells us that they will also offer a chronometer movement which has tighter time-keeping tolerances.
70ab40cace5691402cfcc0cadab3a018.jpg

Fick svar från peter på Biatec.
Det gäller Corsair GMT, samt Majestic med "stjärnhimmel" urtavla.

In regards of Majestic Night Sky, yes, we would like to produce it within this year however there will most probably be some little changes. We are thinking to make a subdial from mother of pearl instead of printed Super-LumiNova® and probably with blued small seconds.

I think that we will need some time to achieve this so I do not predict sooner delivery date than September this year.

Our another project Corsair GMT we will probably release only at the beginning of next year due to the neccessity of changing the whole watch case.

Best regards,
Peter Kožár | Biatec Watches
Founder & General Manager

Tänkte att mitt allra första inlägg får bli i den här tråden. @Jax var det som lockade in mig i klockvärlden en gång i tiden och sen guidade mig djupare ner bland mikromärkena.

Så, idag var det paketöppning, en Ventus Mori Brass Diver.

Känns riktigt bra och ser fram att den får patina!
Stolt som en tupp

Bilagor

• 6390FF29-28AE-41A1-AC9A-D51C2F5949C4.jpeg
    6390FF29-28AE-41A1-AC9A-D51C2F5949C4.jpeg
    119.4 KB · Visningar: 2
  • A22E0003-B20B-4BD2-BB35-D31A67DB639E.jpeg
    A22E0003-B20B-4BD2-BB35-D31A67DB639E.jpeg
    115.1 KB · Visningar: 2
  • 837D666F-17FB-4244-9A03-296ED79EFFAA.jpeg
    837D666F-17FB-4244-9A03-296ED79EFFAA.jpeg
    164.4 KB · Visningar: 1
  • B4AC51DF-1F87-4579-9D5F-D78EF2E82234.jpeg
    B4AC51DF-1F87-4579-9D5F-D78EF2E82234.jpeg
    206.8 KB · Visningar: 1
Tänkte att mitt allra första inlägg får bli i den här tråden. @Jax var det som lockade in mig i klockvärlden en gång i tiden och sen guidade mig djupare ner bland mikromärkena.

Så, idag var det paketöppning, en Ventus Mori Brass Diver.

Känns riktigt bra och ser fram att den får patina!
Stolt som en tupp
@TobiasE Välkommen ner i klockträsket:)
Grattis till nyförvärvet. Den är riktigt snygg. Dessutom med egen design, vilket är ett stort plus.

Senast ändrad:
Hur har jag missat den här tråden?! Micromärken är roliga, inspirerande och kanske det som håller glädjen kvar i den här hobbyn för de av oss utan oändligt med kosing. Imorgon ska jag gräva fram min Ginault och bomba loss med bilder (alla andra har jag faktiskt sålt)!

Kollade igenom klocklådan och micromärkerna... Dykare rakt igenom. Har blivit några stycken trots allt.. Räknar in 5 st samt 7 dykare till av mer vanliga märken. Sorry för dålig bildkvalité (Smög in en bild av dykarsamlingen. Det saknas 3 Seiko SKX:er i olika utförande.) Hur ser eran Microsamling ut?
fullsizeoutput_2663.jpeg

Bilagor

• fullsizeoutput_2662.jpeg
    fullsizeoutput_2662.jpeg
    490.3 KB · Visningar: 2
73C22857-15F2-4875-9969-FFBE840DF5AD.jpeg
Håller med, det verket onekligen som om Ventus tagit inspiration från JLC’s Diver.
(Som efter lite googlande också hamnat på önskelistan!)

Jag känner dock att deras Mori är tillräckligt olik för att, för mig i alla fall, kännas som rimligt egen design (tänker att det inte går att variera en Diver hur mycket som helst längre).

Försökte mig på en bild från sidan på klockan så mässingen syns lite bättre. Sandwich-dialen är dessvärre svår att få på bild med en iPhone

//TobiasE

Kollade igenom klocklådan och micromärkerna... Dykare rakt igenom. Har blivit några stycken trots allt.. Räknar in 5 st samt 7 dykare till av mer vanliga märken. Sorry för dålig bildkvalité (Smög in en bild av dykarsamlingen. Det saknas 3 Seiko SKX:er i olika utförande.) Hur ser eran Microsamling ut?
fullsizeoutput_2663.jpeg
Skön samling.

73C22857-15F2-4875-9969-FFBE840DF5AD.jpeg

Håller med, det verket onekligen som om Ventus tagit inspiration från JLC’s Diver.
(Som efter lite googlande också hamnat på önskelistan!)

Jag känner dock att deras Mori är tillräckligt olik för att, för mig i alla fall, kännas som rimligt egen design (tänker att det inte går att variera en Diver hur mycket som helst längre).

Försökte mig på en bild från sidan på klockan så mässingen syns lite bättre. Sandwich-dialen är dessvärre svår att få på bild med en iPhone

//TobiasE
Jag kör med Ventus äldre kusin Zelos idag :)
15187703003255164108522414035815.jpg

20180216_180953.jpg
20180216_172538.jpg
20180216_165604.jpg
20180216_165537.jpg
Några bilder på det senaste inköpet Boldr Odyssey Vintage Black. Old Radium Lume fick mig att ångra beställningen tills jag fick veta att Old Radium Lume inte innehåller radium, det är bara ett namn. :) Första intrycket är en välbyggd klocka i rätt storlek för mig. Vridringen är lite svår att få grepp om men det har egentligen ingen betydelse då den enda dykningen den jag kommer att utsätta den för är deskdiving. Läderbandet känns sådär, och kommer att bytas ut i framtiden då jag föredrar länk eller gummi. Urverket är STP1-11, ett ganska nytt Schweiziskt urverk men liknar/är kopia av ETA 2824

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp