• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Vad kan man hitta för roligt runt 1500 till 2500 tror ni? :)
Man kompromissar inte, utan lägger till lite till (typ hoppar över ett par McD meals ngn månad) och köper en sådan här feting:
upload_2019-4-17_17-45-11.png

https://www.nitewatches.com/store/gb/alpha/alpha-202-t100/

Intressant, har ryggat tillbaka från Everest tidigare men de nya modellerna ser lovande ut. Har det sagts något om när de går att köpa och vad de kommer att kosta?
Näh, inte vad jag har sett. Jag gissar på att de dyker upp i mitten på sommaren kanske, priset är nog detsamma som gen1 dvs typ 4100-4200kr (350£) om inte pundet rasat massor mot i december. Det jobbiga är ju att Eddie är lite snål med att sälja dem då han inte hinner med att packa och skicka mer än 50st i stöten. När gen1 släpptes fick man en tid och när de första 50 var sålda stängde han ner och så fick man vänta i två veckor till nästa gång. Har för mig att han bara tar emot beställningar på torsdagar typ kl09. När jag köpte min tog det kanske 10min innan han stängde ner så man får vara snabb.

Kul och spännande men även lite förvirrande. Vad är det för något? :)
Det är en 24-timmarsklocka. Det finns bara en visare och den går ett varv på ett dygn. Minsta indexen visar varje kvart så om man tittar noga så kan man se ungefär vad klockan är. Inget man mäter gångavvikelsen på alltså... :rolleyes: Den här varianten kommer från Slow Watches och heter Slow Jo 15. :)

Woa! Kul att få med ett canvas. Något jag gärna hade sett mer av:D
Ja, det är riktigt trevligt. Jag gillar framförallt att det är ganska tunt och följsamt men ändå är skönt mot huden eftersom det är läder på undersidan. :)

Det är en 24-timmarsklocka. Det finns bara en visare och den går ett varv på ett dygn. Minsta indexen visar varje kvart så om man tittar noga så kan man se ungefär vad klockan är.
Kul, det var ungefär vad jag trodde men jag förstod inte riktigt vitsen med att bara kunna se tiden sånär som på en kvart. Jag blev även lite förvirrad av att index "Klockan tolv" är just tolv eller sitter kronan på vänster sida? Jag har ingen klocka med 24h-visning men standarden är väl att den börjar på 0 dvs. tvärtom denna klocka?

Kul, det var ungefär vad jag trodde men jag förstod inte riktigt vitsen med att bara kunna se tiden sånär som på en kvart. Jag blev även lite förvirrad av att index "Klockan tolv" är just tolv eller sitter kronan på vänster sida? Jag har ingen klocka med 24h-visning men standarden är väl att den börjar på 0?
Finns ingen vits, det är det som är vitsen. :p Tanken är väl att man inte ska stressa, därav namnet Slow Watches. Det finns nog två läger där, såna som jag som det funkar bra för och såna som hade blivit superstressade av att inte ha koll på exakt tid. :rolleyes: Inget man ska använda på jobbet om man behöver vara punktlig, men och andra sidan; vem använder klockan för att se vad klockan är? :D

Tror inte att det finns någon standard precis men denna har midnatt där man har klockan sex på en vanlig klocka. :)

Finns ingen vits, det är det som är vitsen. :p Tanken är väl att man inte ska stressa, därav namnet Slow Watches. Det finns nog två läger där, såna som jag som det funkar bra för och såna som hade blivit superstressade av att inte ha koll på exakt tid. :rolleyes: Inget man ska använda på jobbet om man behöver vara punktlig, men och andra sidan; vem använder klockan för att se vad klockan är? :D

Tror inte att det finns någon standard precis men denna har midnatt där man har klockan sex på en vanlig klocka. :)
Hehe, det är lite som med personer som kan ta en avstannad klocka, dra upp den och sen ta på sig den utan att ställa den då. :p Jag skulle få tokspel men det kanske bara är ett tecken på att man egentligen skulle behöva en sån här rackare.

Jag har alltid trott att 0/24 är standard då i stort sett alla tycks använda det och tolv är den naturliga positionen för midnatt. Jag har aldrig sett "12 som 12" så att säga men för att krångla till det ytterligare så har Alpina någon egen konstig 36h-bezel även om indexen visar 0/24 kl. 12. o_O

(ursäkta det kassa kollaget, det var så meckigt att få till på mobilen)

collage.png

• Like
Reactions: C.C
Näh, inte vad jag har sett. Jag gissar på att de dyker upp i mitten på sommaren kanske, priset är nog detsamma som gen1 dvs typ 4100-4200kr (350£) om inte pundet rasat massor mot i december. Det jobbiga är ju att Eddie är lite snål med att sälja dem då han inte hinner med att packa och skicka mer än 50st i stöten. När gen1 släpptes fick man en tid och när de första 50 var sålda stängde han ner och så fick man vänta i två veckor till nästa gång. Har för mig att han bara tar emot beställningar på torsdagar typ kl09. När jag köpte min tog det kanske 10min innan han stängde ner så man får vara snabb.
Misstänker att vi är ett gäng här i tråden som är intresserade, kanske främst av Type C. Undrar om det skulle gå att kontakta honom och göra någon typ av gruppköp...

Den såg riktigt trevlig ut :) var hittar man den?

https://meranom.com/en/amphibian-se/vostok-watch-amphibian-se-020b33.html

och olika bezels, var bara uppmärksam på att just den ringen du väljer är kompatibel med 020 boetten.
https://meranom.com/en/search/?search=bezel&limit=100

En sak att ha i åtanke är att det är plexi på denna och inte mineral eller safirglas, jag tycker dock det höjer charmen :cigar:

Hehe, det är lite som med personer som kan ta en avstannad klocka, dra upp den och sen ta på sig den utan att ställa den då. :p Jag skulle få tokspel men det kanske bara är ett tecken på att man egentligen skulle behöva en sån här rackare.

Jag har alltid trott att 0/24 är standard då i stort sett alla tycks använda det och tolv är den naturliga positionen för midnatt. Jag har aldrig sett "12 som 12" så att säga men för att krångla till det ytterligare så har Alpina någon egen konstig 36h-bezel även om indexen visar 0/24 kl. 12. o_O

collage.png
Min bild är att det inte har något med 36 timmar att göra utan det är en kompass, 0 - 360.
Så med hjälp av den skall du alltid kunna peka ut norr.
Rotera bezeln så att 36 är alignad med vad klockan är på innerringen och vrid sedan klockan så att timvisaren pekar mot solen, då har du norr i den riktning som 36 pekar.

collage.png
Fast det du har bifogat bilder på är inte 24-timmars onehanders utan GMT-klockor. :) Timmar man på andra likadana så hittar jag ingen som har midnatt längst upp.

Edit: Om det är någon som är sugen på en klocka från Slow Watches så har ju @Borone två stycken fina på K&S just nu. Gillar att det är dubbla nollor vid midnatt på dem också, det ser riktigt coolt ut. :D

Några exempel på 24h från andra märken:
8176321_xxl.jpg
5f7993be75d2f75f304605d05a057009_original.jpg
uhrenprinzip-24-en.jpg
s-l300.jpg

Fast det du har bifogat bilder på är inte 24-timmars onehanders utan GMT-klockor. :) Timmar man på andra likadana så hittar jag ingen som har midnatt längst upp.

Edit: Om det är någon som är sugen på en klocka från Slow Watches så har ju @Borone två stycken fina på K&S just nu. Gillar att det är dubbla nollor vid midnatt på dem också, det ser riktigt coolt ut. :D

Några exempel på 24h från andra märken:
8176321_xxl.jpg
5f7993be75d2f75f304605d05a057009_original.jpg
uhrenprinzip-24-en.jpg
s-l300.jpg
Trevliga de där, är väl bara Meistersinger som har icke-batteri drivet urverk?

Tillbaka
Topp