Du gick inte med på äktenskapsförordVadå då, jag har ju inte heller någon Traska...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du gick inte med på äktenskapsförordVadå då, jag har ju inte heller någon Traska...
Okej, så sett så har jag en halv Traska!Du gick inte med på äktenskapsförord
I've thought about s hirsh pure for mine, worried it might be too thick thoughHade gärna kompletterat med gummi till denna (svårt att hitta rätt nyans, samt för långa storlekar.. tips tas gärna). Tycker dock att natot från @Singular funkar sjukt bra, och då speciellt i vårsolen.
En sån jävel ska jag ha!Inkommande sommarur, ska bli kul att poppa loss med 3 bezels
Nej den är såld....
Finns denna kvar hos dig?
Den där är ruggigt snygg!!Mycket tjat om Traska, inget fel med det iofs då klockorna ser fantastiska ut!
Men fan... Ondan är bra. Men lite ledsen i brist på handledstid. Ingen i micro som sitter på ett mesh för att få mig att ändra uppfattning? Tavlan är ju äckligt bra.
Wow! Dom är så snygga! Trodde dom va slutsålda för länge sen? Iaf när jag grävde efter en... stort grattis. Kan nog va den micron jag suktar efter mestUnboxing.
Staten ska ha sitt.
Tråkig papp.
Se här... Som jag har väntat.
Första intryck wow!
Sizad och klar för armen. Sitter hur bra som helst på mina handleder. Klockan ger en tung känsla, vilket är trevligt. Färgen, wow säger jag bara. Lumen är matchad också. Älskar hur timvisaren möter index helt perfekt vid tre och nio.
Edit: jag har nog nr 002
Wait... what...?!Finns det några kul märken som satsar på quartz? Jag är förmodligen rätt ensam om det, åtminstone här i tråden och forumet i allmänhet, men jag älskar alla fördelar som quartz bär med sig. Tyvärr verkar det dock nästan bara användas i de fall det verkligen krävs, dvs. extremt tooliga klockor som Smiths PRS-40, Sinn UX, Horloscaphe som postades någon sida bakåt i tråden osv.
Concordian från Charlie Paris var ett välkommet avsteg från det men var så klart redan slutsåld i den färg jag ville ha...
Wow! Dom är så snygga! Trodde dom va slutsålda för länge sen? Iaf när jag grävde efter en... stort grattis. Kan nog va den micron jag suktar efter mest
Hehe, ja det verkar mest vara ni två som propagerar för quartz. Jag följer tråden för kvartssamtal (hysteriskt rolig titel) och tyvärr är aktiviteten ganska låg men jag lovar att börja bidra i takt med att samlingen växer.Wait... what...?!
Nej nej nej, finns ett gäng som gillar kvarts även om kanske jag och @BarbaBaba är några av dem som låter mest Kan rekommendera den lilla tråden för kvartssamtal t.ex..
Det finns många märken som kör på kvarts, och ett par satsar mycket på att ta fram nya verk med nya funktioner och/eller som är mer och mer exakta. Dock krävs det stora finansiella muskler för att ta fram nya kvartsverk och/eller köpa högklassiga sådana att stoppa i sina egna klockor, de flesta kör bara tråk-seiko, tråk-Ronda, tråk-ETA eller tråk-Citizen verk, men det finns undantag som du säger t.ex. Charlie Concordia eller Timefactors Smiths Seafire med flytande sekundvisare. De som verkligen plockar fram nytänkande verk är ju japanerna med Seiko och Citizen i spetsen, men deras roliga highend grejer finns bara i deras egna grejer. Citizen har ju sitt 1spy verk och tunnisen One. Seiko har sina Astron och GS modeller. Casio har sina Oceanus.
Om du vill ha lite roligare klockor med kvartsverk som inte kostar bäver skulle jag först kolla Casio Oceanus OCW-s100, vill du ha lite mer udda kolla Yema Superman eller Spacegraf kanske
... och kom ihåg att COSC hos mekaniska är 10sdp medans hos kvarts är det 25,5spY
Vill du ha mer highend? Kolla Grand Seiko eller Breitling.
Ingen dykare, men Fransk och lite kul tycker jag https://www.merci-merci.com/en/la-montre-merci-lmm-01/Finns det några kul märken som satsar på quartz? Jag är förmodligen rätt ensam om det, åtminstone här i tråden och forumet i allmänhet, men jag älskar alla fördelar som quartz bär med sig. Tyvärr verkar det dock nästan bara användas i de fall det verkligen krävs, dvs. extremt tooliga klockor som Smiths PRS-40, Sinn UX, Horloscaphe som postades någon sida bakåt i tråden osv.
Concordian från Charlie Paris var ett välkommet avsteg från det men var så klart redan slutsåld i den färg jag ville ha...
Hehe, ja det verkar mest vara ni två som propagerar för quartz. Jag följer tråden för kvartssamtal (hysteriskt rolig titel) och tyvärr är aktiviteten ganska låg men jag lovar att börja bidra i takt med att samlingen växer.
Det finns som bekant en miljard olika quartz från Seiko och Citizen men väldigt många är enligt mig urtråkiga och extremt snarlika med mindre variationer även om det så klart går att hitta en del guldkorn om man vadar igenom det djupa träsket av massproducerade dussinklockor.
Tråkigt nog verkar väldigt få mikromärken använda sig av quartz vilket är synd då det skulle kunna kapa priserna ordentligt och jag tror faktiskt att en hel del skulle välja det om alternativet bara fanns där. Det finns så otroligt många mikroklockor man är sugen på men antalet som har quartzverk kan man nästan räkna på fingrarna.
Tack för tipset om Yema! Jag har bara sett deras fula rallyklockor tidigare och trott att det var deras grej men de verkar ha en del andra kul klockor också.
Edit: Tack för bildinspirationen. Den där Bulova Curv har jag faktiskt varit sugen på ett tag och det finns en passaroundtråd här i forumet med lite fräna bilder och ett obligatoriskt dopp av @jabla
Watchbase - Check!Ingen dykare, men Fransk och lite kul tycker jag https://www.merci-merci.com/en/la-montre-merci-lmm-01/
Tyvärr är det inte många som "satsar" på kvarts, snarare har några modeller med kvarts som erbjuds som billigare alternativ. Men Japanerna kan man alltid lita på
Longines har förutom i Conquest och sin nya VHP, även kvarts i deras elegantare linjer som håller hög kvalité med kvartsverk som ETA gör exklusivt åt dem. Ett tips är att kolla urverk på Watchbase och se vilka klockor som finns med det urverket du är intresserad av
Räknas mecaquartz?Finns det några kul märken som satsar på quartz? Jag är förmodligen rätt ensam om det, åtminstone här i tråden och forumet i allmänhet, men jag älskar alla fördelar som quartz bär med sig. Tyvärr verkar det dock nästan bara användas i de fall det verkligen krävs, dvs. extremt tooliga klockor som Smiths PRS-40, Sinn UX, Horloscaphe som postades någon sida bakåt i tråden osv.
Wait... what...?!
Nej nej nej, finns ett gäng som gillar kvarts även om kanske jag och @BarbaBaba är några av dem som låter mest Kan rekommendera den lilla tråden för kvartssamtal t.ex..
Det finns många märken som kör på kvarts, och ett par satsar mycket på att ta fram nya verk med nya funktioner och/eller som är mer och mer exakta. Dock krävs det stora finansiella muskler för att ta fram nya kvartsverk och/eller köpa högklassiga sådana att stoppa i sina egna klockor, de flesta kör bara tråk-seiko, tråk-Ronda, tråk-ETA eller tråk-Citizen verk, men det finns undantag som du säger t.ex. Charlie Concordia eller Timefactors Smiths Seafire med flytande sekundvisare. De som verkligen plockar fram nytänkande verk är ju japanerna med Seiko och Citizen i spetsen, men deras roliga highend grejer finns bara i deras egna grejer. Citizen har ju sitt 1spy verk och tunnisen One. Seiko har sina Astron och GS modeller. Casio har sina Oceanus.
Om du vill ha lite roligare klockor med kvartsverk som inte kostar bäver skulle jag först kolla Casio Oceanus OCW-s100, vill du ha lite mer udda kolla Yema Superman eller Spacegraf kanske
... och kom ihåg att COSC hos mekaniska är 10sdp medans hos kvarts är det 25,5spY
Vill du ha mer highend? Kolla Grand Seiko eller Breitling. Annat skoj? Longines, Junghans... finns ett gäng
EDIT: Stulen kvarts-porr från nätet
Klart att det kvartsfredagSpeaking of sköna kvarts. Dagens!
Missade memot och kör bronsfredagKlart att det kvartsfredag
Snyggt! Kvartsfredag får bli ny tradition. BTW fåglan va sjysst den där orangea visaren poppar!Klart att det kvartsfredag
Glöm inte bort Mondaine, speciellt inte deras Stop2Go som har ett sjukt coolt kvartsverk!Wait... what...?!
Vill du ha mer highend? Kolla Grand Seiko eller Breitling. Annat skoj? Longines, Junghans... finns ett gäng
Tack tack, tycker jag medSnyggt! Kvartsfredag får bli ny tradition. BTW fåglan va sjysst den där orangea visaren poppar!
Kom på den i samma sekund jag klickade på svara, men jag visste att den skulle dyka upp ändåGlöm inte bort Mondaine, speciellt inte deras Stop2Go som har ett sjukt coolt kvartsverk!
You know me by now...Kom på den i samma sekund jag klickade på svara, men jag visste att den skulle dyka upp ändå
Letar man efter en tuff kvarts så behöver man inte leta längre än till en stop2go helt klart