• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Tack tack, tycker jag med :)

Köpte den NOS men lumen hade krackelerat på originalvisarna som var av fencepost-typ, snarlika dem som sitter på Sinn 809 i samma boett. @rogart-63 hade dock några visare liggandes som jag tyckte passade fint så han var så vänlig nog att trycka dit dem :D Blev ett verkligt lyft, en av mina favoritklockor nu.
3A55833A-F201-4630-B37C-718CEEE54E12.jpeg
F13A0590-8087-40E5-BA57-68C89B0E45C4.jpeg

Definitivt ett lyft! Inte för att det var något fel på de smala, men de nya får det hela att kännas grymt mycket mer tool-watch på ett bra sätt:) Är de nya typ Squale 50 atm visare??

Definitivt ett lyft! Inte för att det var något fel på de smala, men de nya får det hela att kännas grymt mycket mer tool-watch på ett bra sätt:) Är de nya typ Squale 50 atm visare??
De är från en Scubapro :)

Den MRPSA boetten finns i en uppsjö med olika visare, tavlor och verk. Älskar verkligen storleken och formen på den, precis lagom med sina 39mm. Den finns hos bl.a. Sinn, Heuer, Bucherer, City, Candino, Bell&Ross, Dugena, Cyma m.fl. Rekommenderas varmt om man hittar den till ett schysst pris.

Ingen dykare, men Fransk och lite kul tycker jag https://www.merci-merci.com/en/la-montre-merci-lmm-01/
Tyvärr är det inte många som "satsar" på kvarts, snarare har några modeller med kvarts som erbjuds som billigare alternativ. Men Japanerna kan man alltid lita på ;)
Longines har förutom i Conquest och sin nya VHP, även kvarts i deras elegantare linjer som håller hög kvalité med kvartsverk som ETA gör exklusivt åt dem. Ett tips är att kolla urverk på Watchbase och se vilka klockor som finns med det urverket du är intresserad av :)
Vilken rolig idé med neovintage, då får man pålitligheten hos moderna klockor samtidigt som man får designen från förr. Extra roligt att man kan få dem på tidstypiska länkar och att de i allra högsta grad är affordable.
Det finns några iallafall som försöker sjung kvartsgospel och kämpar för mer kvarts åt folket :D

Jag skulle nog visserligen sträcka mig till att påstå att de absolut flesta mikroklockorna är kvarts, men de syns inte här och inte alla mikrokvarts är DW rip-offs. Tyvärr kan de ju inte nischa sig med intressanta urverk utan det är 99% design som gäller.

Mitt råd om man letar efter intressant högklassig kvarts är att titta på vintage. Jag har en liten tråd om kvarts från typ 1975 - 1983 och det är tycker jag kvartsens absoluta guldålder. Då letade man hela tiden nya tekniska lösningar och finesser och då var det kvarts som kostade pengar och inte mekaniska. Finns enormt mycket skoj för inte jättemycket pengar där MEN priserna går hela tiden upp så de riktiga finingarna som t.ex. Seiko Superior börjar kosta en hel del pengar.
Jo, jag spanar på eBay nästan dagligen och det finns verkligen hur mycket som helst att välja bland till oförskämt låga priser.
Räknas mecaquartz?

I så fall har du Straton, Nezumi och Moto Koure som alla kör hårt på just det. Riktigt snygga klockor med (om du gillar racingkronografer)!
Jag antar att det är samma sak som autoquartz och kinetic med en rotor som laddar batteriet? Jag har ganska svårt för kronografer överlag men det finns faktiskt ett fåtal som jag är intresserad av, däribland Bulova Curv. Jag har egentligen ingenting emot kronografer i sig, jag upplever bara att väldigt många av dem känns röriga i tavlan samt att jag störs till förbannelse av att de flesta envisas med att ha subsekund och att den ordinarie sekundvisaren används till kronografen. Tack för tipset!

Glöm inte bort Mondaine, speciellt inte deras Stop2Go som har ett sjukt coolt kvartsverk! :)
LRM_EXPORT_2087330079841661_20190402_083301031.jpeg

Haha, vilken rolig funktion! Jag antar dock att sekundvisaren mest bara är för syns skull med tanke på gången eller kompenserar den för stoppet genom att forta sig vid ett senare tillfälle?

Vilken rolig idé med neovintage, då får man pålitligheten hos moderna klockor samtidigt som man får designen från förr. Extra roligt att man kan få dem på tidstypiska länkar och att de i allra högsta grad är affordable.
Jo, jag spanar på eBay nästan dagligen och det finns verkligen hur mycket som helst att välja bland till oförskämt låga priser.
Jag antar att det är samma sak som autoquartz och kinetic med en rotor som laddar batteriet? Jag har ganska svårt för kronografer överlag men det finns faktiskt ett fåtal som jag är intresserad av, däribland Bulova Curv. Jag har egentligen ingenting emot kronografer i sig, jag upplever bara att väldigt många av dem känns röriga i tavlan samt att jag störs till förbannelse av att de flesta envisas med att ha subsekund och att den ordinarie sekundvisaren används till kronografen. Tack för tipset!

Haha, vilken rolig funktion! Jag antar dock att sekundvisaren mest bara är för syns skull med tanke på gången eller kompenserar den för stoppet genom att forta sig vid ett senare tillfälle?
@MaBr Får gärna rätta mig om jag har fel men sekundvisaren går ett varv på 58s och väntar sen i 2s för att sen ticka vidare? Det har ingen funktion alls på ett armbandsur men på stationsklockorna synkades dem varje minut för att gå exakt rätt och likadant över hela nätet. De tickade inte vidare förrens huvudklockan gett en signal som tillåter det. Utöver att få lite marginal för att synka klockor som gick ojämnt så underlättade stoppet vid helminut synkning för tågpersonalens klockor när tåget stod på stationen.

@MaBr Får gärna rätta mig om jag har fel men sekundvisaren går ett varv på 58s och väntar sen i 2s för att sen ticka vidare? Det har ingen funktion alls på ett armbandsur men på stationsklockorna synkades dem varje minut för att gå exakt rätt och likadant över hela nätet. De tickade inte vidare förrens huvudklockan gett en signal som tillåter det. Utöver att få lite marginal för att synka klockor som gick ojämnt så underlättade stoppet vid helminut synkning för tågpersonalens klockor när tåget stod på stationen.
Ah, det låter vettigt. Jag tänkte mer att den tickade på som vanligt men inte påverkar tidshållningen och att den bara finns där för att addera en rolig aspekt till det hela. Tack för den intressanta historielektionen och kul att se hur man förvaltat arvet och gjort en egen tolkning av systemet! :)

Helt korrekt! :)

Mecaquartz innebär att tidshållningen sköts av ett kvartsverk, men kronografen är delvis mekanisk. Inga rotorer som laddar något alltså :)

Kan slå ett slag för LMM. Hade deras första utgåva i svart en tid innan den sedermera gavs bort till familj, men fortfarande lite sugen på att testa en av de klassiskt vita. Sjukt mysiga och en klassiskt 2801 på det så har man en grymt skön klocka:)
https://www.instagram.com/p/Blf9mZ-nw3I/?utm_source=ig_web_copy_link

Den där var riktigt fin. Har varit sugen på en ett tag, men läste någonstans att kvalitén var lie sådär, men det kanske inte stämmer?

Den där var riktigt fin. Har varit sugen på en ett tag, men läste någonstans att kvalitén var lie sådär, men det kanske inte stämmer?

Inga direkta kvalitetsproblem som jag upplevt! Akrylen blev lite repig ganska snabbt och själva klockan är mer charmig än exklusiv, men rent QC mässigt märkte jag inte av några issues :) Däremot hade jag idag antagligen hellre gått på hamiltons "nya" mechanical khaki field (speciellt den vita), men gillar fortfarande LMMs design och det faktum att de bla kör helvetica (japp, gillar sjysta fonts:p)

Inga direkta kvalitetsproblem som jag upplevt! Akrylen blev lite repig ganska snabbt och själva klockan är mer charmig än exklusiv, men rent QC mässigt märkte jag inte av några issues :) Däremot hade jag idag antagligen hellre gått på hamiltons "nya" mechanical khaki field (speciellt den vita), men gillar fortfarande LMMs design och det faktum att de bla kör helvetica (japp, gillar sjysta fonts:p)
Ah, nice sinnet för detaljer! I like it. Helvetica är bra grejer.

Ah, nice sinnet för detaljer! I like it. Helvetica är bra grejer.

Oh ja! Helvetica känns alltid så stilrent:D Så just designen på LMM är ju dess starka sida. Men med just 2801an med så blir den ju ganska klockren (hehe) klocka överlag (känns som att 2801an inte är helvanlig nuförtiden med Swatchgroup och hela ETA grejen).

Wait... what...?!

Nej nej nej, finns ett gäng som gillar kvarts även om kanske jag och @BarbaBaba är några av dem som låter mest :) Kan rekommendera den lilla tråden för kvartssamtal t.ex..

Det finns många märken som kör på kvarts, och ett par satsar mycket på att ta fram nya verk med nya funktioner och/eller som är mer och mer exakta. Dock krävs det stora finansiella muskler för att ta fram nya kvartsverk och/eller köpa högklassiga sådana att stoppa i sina egna klockor, de flesta kör bara tråk-seiko, tråk-Ronda, tråk-ETA eller tråk-Citizen verk, men det finns undantag som du säger t.ex. Charlie Concordia eller Timefactors Smiths Seafire med flytande sekundvisare. De som verkligen plockar fram nytänkande verk är ju japanerna med Seiko och Citizen i spetsen, men deras roliga highend grejer finns bara i deras egna grejer. Citizen har ju sitt 1spy verk och tunnisen One. Seiko har sina Astron och GS modeller. Casio har sina Oceanus.

Om du vill ha lite roligare klockor med kvartsverk som inte kostar bäver skulle jag först kolla Casio Oceanus OCW-s100, vill du ha lite mer udda kolla Yema Superman eller Spacegraf kanske :)

... och kom ihåg att COSC hos mekaniska är 10sdp medans hos kvarts är det 25,5spY ;)

Vill du ha mer highend? Kolla Grand Seiko eller Breitling. Annat skoj? Longines, Junghans... finns ett gäng :)

EDIT: Stulen kvarts-porr från nätet
072A05FB-56AD-465C-9FD1-0060ACE265C8.jpeg
0B016A0C-CA02-44AD-8F37-6392DD21DD4D.jpeg
8AD4EAAC-6907-46D5-B874-B72AA2564F03.jpeg
0DD5B8D3-32C4-4892-B193-86A7AC43B38A.jpeg
D84F7065-44E9-4E22-8EB7-EA6B75C5C818.jpeg
B330F266-151F-48A6-9665-22B91A200D00.png
E48C3267-D328-467F-B7B3-748C892B8F13.png
9EC84868-5E84-4E65-8DE9-76C10BB50FD9.jpeg
4EA003CF-09DA-4FBA-A260-FC6DBCCEE8E4.jpeg
8B101F51-BFC3-47B8-A1BA-7462628A34D6.jpeg
E1F4B968-455C-4436-A5BA-440AE493E5B0.jpeg
FAD19EE6-5E0E-4496-8825-90AC45AB5DF6.jpeg
35E8A89E-0258-40A0-8ACE-31F32DC9948A.jpeg
B2D6C269-DD70-4702-95F4-D10E95AE1ED2.jpeg
C1AF338E-C87D-4193-9843-10C3444A4B06.jpeg
C3BA3D17-D71D-4B23-8E49-7FEBE24789ED.jpeg

6425F11F-FFC9-440E-B7E9-52FC00C5AC24.jpeg
2AE6CE61-2085-4D35-ADA8-4E7DF9AA1825.jpeg
4D270A7D-6D99-48D2-9E11-86CCE406A75E.jpeg
E3C666C4-1506-46CE-86E9-9CA72392A0F8.jpeg

5B2439D4-834B-439A-A4B1-5CC3FBDAC83B.jpeg
944AB171-5145-41A4-9798-AAB74278F838.jpeg
FE479D9E-B8E0-4AAD-8F58-7AEEFF551B29.jpeg
Jag blev med micro/quartz/affordable idag. Blir nog bra på ett jubilee eller nato.
1D13E981-6207-41FD-AD16-7FAA8418A7DE.jpeg

Kunde inte låta bli, jag såg den på YT. Aldrig varit sugen på Squale även om jag tycker att de är snygga, men 1545YG, fyfan. En solid 18k guld-sub för 40k? Om inte det är affordable... ja då vet jag inte vilken guldklocka som är det :) 40mm diameter, 20mm luggar, 46mm lug2lug och 12,8mm hög. 72g.
DEC90F8D-4997-42ED-9E6C-C410C983970F.jpeg

Tillbaka
Topp