• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Trevlig fredag på er!
Fick hem denna idag. Ska sizea in länken ikväll. Fick bli ett grön nato så länge🙂

Jäkla trevlig grå färg på bezlen och tavlan har lite skön sunburst. Kan bli bra detta🙂
20220923_111317.jpg
 
Jag har en guide i några enkla steg.

1. Köp en ny klocka och va glad.
2. Ge dig direkt på att ta bort den fula datumbubblan innan du ens hunnit njuta av din nya klocka mer än nån timme.
3. Sätt igång och mecka innan middagen då både du och ungarna är skithungriga.
4. Låna en liten gasbrännare och värm försiktigt på bubblan.
5. Värm lite till, för det händer ju inte ett skit.
6. Låt klockan bli absurdt varm helt plötsligt så bubblan lossnar, samtidigt som glaset blir så in i helvete varmt så det expanderar och trycks ur boetten.
7. Bränn dig på fingrarna och säg fula ord.
8. Svär åt barnen som undrar vad du gör.
9. Andas djupt när frun undrar vad du håller på med egentligen.
10. Titta noga och upptäck att du även skadat chapterringen då det blev så jävla pissvarmt.
11. Samla ihop din alldeles nya, nu rätt trasiga klocka och åk till urmakaren.
12. Skäms hos urmakaren.
13. Vänta 2,5 månader på en ny chapterring.
14. Betala urmakaren för jobbet.
15. Klart.

PXL_20211129_180905499~2.jpg

Om du bestämmer dig för att ta bort bubblan - hur gör du då?

(jag tycker du ska ta bort den)

Får jag svara? 😬
Har ploppat av mängder av bubblor i mina dar. I all ödmjukhet fungerar metoden hundraprocentigt hittills.

Enklast är nog med en stabil vinkelslip skulle jag tro!

szlifierka.gif



Är faktiskt expert på att att bort bubblor sen tidigare, till och med skrivit en tutorial.


 
Som center-metoden men lite-lite annan smak... 🤷‍♂️
snabb googling på ploppmetoden.
Vete fan hur den skulle lossna efter den här metoden?

"Gör så här: 1) Lägg en handduk eller en stor t-shirt på ett bord/stol och vänd huvudet upp och ner. 2) Lägg allt hår i mitten av handduken i en "hög". Låt lockarna få falla naturligt. Ta tag i båda ändarna av handduken och när du ställer dig upp så kommer du att ha allt hår mitt på huvudet. 3) Twista handdukens ändar och fäst bak eller fram med en hårsnodd. Låt ploppen sitta i ca 20 min. Vänd på håret upp och ner när du sedan försiktigt tar ur handduken igen. Sedan kan man låta håret självtorka eller föna, som är nästa lektion i No poo metoden ;)

Är det någon som brukar ploppa? Berätta gärna hur det gick om du ska testa detta"
 
Är faktiskt expert på att att bort bubblor sen tidigare, till och med skrivit en tutorial.


...störtskönt 😆
En vanlig tändare är faktiskt allt man behöver, blir inte lika dramatiskt varmt.
Håll klockan upp å ner över lågan och vänta på ett * plopp * och lirka försiktigt av bubblan med typ en tandpetare.
Är smått allergisk mot allt som är vasst i närheten av klockor, vet att folk använder knivar, rakblad och grejer men då får man fasen skylla sig själv.
 
Disclaimer : Känns det för varmt är det förmodligen för varmt, vila klockan lite och brassa på igen, tålamod tålamod tålamod...ploppen kommer!
Fånigt att nämna måhända, men resultatet kan bli ganska dåligt om klockan har AR-behandling på utsidan 🙄
 
Har funderat mycket kring Sternglas kontra Junghans. Är det någon som äger (eller har ägt?) en Sternglas och kan uttala sig lite om kvalitet osv? Rätt look har de iaf enligt mig.
 
...störtskönt 😆
En vanlig tändare är faktiskt allt man behöver, blir inte lika dramatiskt varmt.
Håll klockan upp å ner över lågan och vänta på ett * plopp * och lirka försiktigt av bubblan med typ en tandpetare.
Är smått allergisk mot allt som är vasst i närheten av klockor, vet att folk använder knivar, rakblad och grejer men då får man fasen skylla sig själv.
haha, jo gick så jävla åt helskotta :) Men vet knappt om jag vågar ge mig på det igen, kanske få bli ett jobb för urmakare i så fall. Får se. Ska fundera på saken.
 
haha, jo gick så jävla åt helskotta :) Men vet knappt om jag vågar ge mig på det igen, kanske få bli ett jobb för urmakare i så fall. Får se. Ska fundera på saken.
Äh, man lär sig av mina misstag, på't igen ba! Vissa saker tycker jag inte man ska behöva springa till uris för, no offense såklart.

Eller ja, har förstått att somliga inte kan fylla på spolarvätska i bilen så helgarderar mig för säkerhets skull...gå till urmakaren gott folk 😄
 
Har funderat mycket kring Sternglas kontra Junghans. Är det någon som äger (eller har ägt?) en Sternglas och kan uttala sig lite om kvalitet osv? Rätt look har de iaf enligt mig.

Inte haft en junghans men sternglas juni, tyckte den kändes väldigt bra. Fin borstad finish och lite blockkänsla över boetten vilket jag gillade. Använde den dock aldrig 🙈

 
Tillbaka
Topp