• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Länge sedan jag postade så idag kändes det på tiden! Red special special får äran
DSC_0098.jpg
Fantastisk bild som vanligt, lite vissen basilika och en skål med grodyngel som bakgrund 👏🏻👏🏻👏🏻😘

Spinnaker idag på originallädret.
Jag är inte helt överens med spinnaker att detta är det ultimata bandet. Det är inte helt svart utan lite grått med dragning åt blått. Kimrök tror jag att man skulle beskriva det som i färgsammanhang.
Jag tror att helt svart som överensstämmer med bezeln är bättre. Vad säger ni?
20230830_143019.jpg
20230830_143027.jpg

Spinnaker idag på originallädret.
Jag är inte helt överens med spinnaker att detta är det ultimata bandet. Det är inte helt svart utan lite grått med dragning åt blått. Kimrök tror jag att man skulle beskriva det som i färgsammanhang.
Jag tror att helt svart som överensstämmer med bezeln är bättre. Vad säger ni?
20230830_143019.jpg
20230830_143027.jpg
Bandet är blått enligt specifikation här och det var också vad som angavs på Spinnakers egen sida innan uret blev slutsålt där. Absolut är ett helsvart band att föredra till den bezeln.

Nu är sommardykarnas tid snart över och en månkronografer passar bra i höstmörket.
Förra hösten hade jag en bulova lunar pilot, en riktig favorit men den bar lite väl stort tyvärr.
Nu finns ju nya mindre versionen, men inte med samma matta finish.
Moonswatch tycker jag är lite coola men överprisade.
En omega är långt utanför min budget just nu, och jag drar mig för att verkligen använda en klocka i den prisklassen.

Nu har jag kommit över denna pjäs, från pagani design.
Och det finns mycket bra
Seiko vk63 verk, saffirglas, roligt graverad bakstycke, keramisk bezel, 100m wr.
Länken lämnar lite att önska, den har lite vassa kanter. men har endå solida endlänkar och "milled clasp".

Förvånansvärt mycket för dryga tusenlappen!
IMG_20230830_163146.jpg
IMG_20230830_163222.jpg
IMG_20230830_163243.jpg
IMG_20230830_163248.jpg
IMG_20230830_163801.jpg
IMG_20230830_164330.jpg

Vi gillar varandra - inga skruvmejslar har dykt upp än så kör vidare på gummit vilket fungerar riktigt bra.
Första titanaren, känns svårskrapad och skön mot huden.
IMG_0587.jpeg
Den kombon är helläcker och det kommer kombon med grå bezel och länk också att vara. Ett svart sailcloth lirar också bra med svart bezel, t.ex. på vintern då man kanske inte vill ha "lufthål" på bandet. Jädrans bra köp det där uret! 😍

Hur mår bandet efter bad?
Inga problem. Torkar rätt fort och förändras inte varken till form eller färg.
Jag tycker i allmänhet att rädslan att utsätta ett läderband för väta är klart överdriven. (Jag har hört att det finns vandringskängor i läder som används även på blött underlag)
Ett polstrat läder kanske torkar lite långsammare, men enkelt läder ska absolut tåla en simtur.

Inga problem. Torkar rätt fort och förändras inte varken till form eller färg.
Jag tycker i allmänhet att rädslan att utsätta ett läderband för väta är klart överdriven. (Jag har hört att det finns vandringskängor i läder som används även på blött underlag)
Ett polstrat läder kanske torkar lite långsammare, men enkelt läder ska absolut tåla en simtur.
Jag har hört att det finns någon italiensk klocktillverkare som använder läderband.
Kanske en skröna.
Troligen flodhästskinn.

Bandet är blått enligt specifikation här och det var också vad som angavs på Spinnakers egen sida innan uret blev slutsålt där. Absolut är ett helsvart band att föredra till den bezeln.
Så sant. Jag bara tänkte att det egentligen borde vara svart men det står ju faktisk på spec att det är blått.

Så sant. Jag bara tänkte att det egentligen borde vara svart men det står ju faktisk på spec att det är blått.
Jo visst, men hur tänkte de då ett blått band blev valet som originalband? Ett svart borde vara det självklara valet med tanke bezelinsertet. Ett vinrött i samma nyans som den ljuvliga tavlan skulle kunna vara bra, men också bli för mycket. Rätt stronk gör ju så mycket för helheten.

Tillbaka
Topp