• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Delgada

Patek
Fräna klockor 👍
Jag skulle lägga min röst på ploprof i brons. Du slipper köa i kaffeautomaten på morgnarna

Båda är riktigt kul och jag har själv kikat på dem. Dock tror jag att man tröttnar på "superdomen" hur cool den än är, så jag hade nog valt bronsaren eller ännu hellre den här med bezel i brons. 👌
3 719,50kr 63%OFF | STEELDIVE Brand SD1969S 56MM Oversize Solid Bronze Case Super Blue Luminous NH35 Movement 1200M Waterproof Dive Watches Reloj
Tack för input. Nja det lutar väl åt ploprof hommagen. Särskilt bra att den är brons då jag inte tror att Omega-originalet någonsin gjorts i brons. Någon som vet bättre?
Men det blir i så fall med svart bezel.
Har dock svårt att helt släppa tanken på Piccard även om jag nog känner på mig att den kan bli för topptung och vilja rulla runt handleden... är generellt inte heller lika förtjust i länk.
Men medge att båda två är riktiga hepanter-klockor! 😄👍
 

Kse

Omega
2-Faktor
Denna landade igår. Riktigt nöjd. 🍺

20240210_180930.jpg
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Jag har ännu inte gjort något klockköp 2024. Är ganska nöjd med min nuvarande samling och ingen av klockorna är på väg ut just nu.
Har dock vissa planer på att utöka med någon klocka och här vet jag inte vilken jag ska välja.
Det förefaller som det med viss mognad hos många blir så att man går ned i storlek. Den mognaden har jag inte nått ännu utan tänker mig nästa klocka som en rejäl pjäs.
Fram till ganska nyligen var jag helt inställd på att nästa klockköp skulle bli en Spinnaker Piccard. Inte helt klart vilken färg men troligen grön.
SP-5098-11-MS-04_900x.jpg
SP-5098-33-MS16_900x (1).jpg

SP-5098-33-MS-jirivratislav-06_900x (1).jpg

Den är ju förjäkla cool.
Men nu har det emellertid dykt upp en konkurrent i flödet.
En Ploprof hommage i brons från Steeldive.
1f3d87_41616b0376f049d0a9239bd3851cf2ff~mv2.jpg
1f3d87_d48174767d9c4de8ab46326de673e968~mv2.jpg

Också en riktig bamsebusing till klocka som har hög coolhetsfaktor!
Nu vet jag inte vilken jag ska välja...
Båda två är i kvartskiloklassen. Piccarden kan bli lite topptung är jag rädd men är mer unik med sin häftiga kupa.
Steeldive plopen är ju urfrän med brons. Och 1200 meter...till ingen nytta... Men fränt.
Vilken ska jag välja?
Hur mycket kan man lita på 1200 meter då ? Om man nu skulle behöva klockan på 1200 meters djup….. 🤔
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Tack för input. Nja det lutar väl åt ploprof hommagen. Särskilt bra att den är brons då jag inte tror att Omega-originalet någonsin gjorts i brons. Någon som vet bättre?
Men det blir i så fall med svart bezel.
Har dock svårt att helt släppa tanken på Piccard även om jag nog känner på mig att den kan bli för topptung och vilja rulla runt handleden... är generellt inte heller lika förtjust i länk.
Men medge att båda två är riktiga hepanter-klockor! 😄👍
Helt klart hepante material😎
1000016362.jpg
1000016361.jpg
1000016360.jpg
1000016359.jpg
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Visst. Risken finns väl att man själv slutat fungera innan klockan gör det. Själv dyker jag sällan djupare än 5 meter så jag har ju bred marginal, närmare bestämt 1195 meter.
Borde kännas tryggt...🤔
Det är ju en homage men bara för att man normalt sett inte fridyker ner till 1200 meter så tycker jag inte att man kan skriva/påstå vad som helst på urtavlan. Hade det stått ”1000 feet” så hade iaf känts trovärdigare.
Hade det varit enkelt att göra klockor som tål 1200 meter så hade vi nog sett fler….
Omega Ploproof finns ju i två varianter 600 o 1200 meter. Varför finns 600 meters varianten om det nu skulle vara enkelt (billigt) att göra en 1200 meters ?
Jag har egentligen inte emot, vi kan kalla dom, homager. Men tycker att ett påstående om 1200 meter får nog backas upp.
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Det är ju en homage men bara för att man normalt sett inte fridyker ner till 1200 meter så tycker jag inte att man kan skriva/påstå vad som helst på urtavlan. Hade det stått ”1000 feet” så hade iaf känts trovärdigare.
Hade det varit enkelt att göra klockor som tål 1200 meter så hade vi nog sett fler….
Omega Ploproof finns ju i två varianter 600 o 1200 meter. Varför finns 600 meters varianten om det nu skulle vara enkelt (billigt) att göra en 1200 meters ?
Jag har egentligen inte emot, vi kan kalla dom, homager. Men tycker att ett påstående om 1200 meter får nog backas upp.
Behöver nog inte va så dyrt att göra ett 1000m+ case egentligen.
Oftast är de ju solida case utan baklock klockorna brukar också ha en ansenligt tjocklek hur mer djup de klarar.
Vet inte hur mycket man kan trycktesta dom? Men kan de inte va så att man provtryckt dom till 1200 m under tillverkningen ?
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Behöver nog inte va så dyrt att göra ett 1000m+ case egentligen.
Oftast är de ju solida case utan baklock klockorna brukar också ha en ansenligt tjocklek hur mer djup de klarar.
Vet inte hur mycket man kan trycktesta dom? Men kan de inte va så att man provtryckt dom till 1200 m under tillverkningen ?
Ja, har dom gjort det ? Det är ju precis det jag funderar på ?
Kan dom backa upp det påståendet ?
Det är ju en kinestillverkad klocka o kineserna har väl inte alltid hållt sig till sanning…. 🤷‍♂️
 

Delgada

Patek
Ja, har dom gjort det ? Det är ju precis det jag funderar på ?
Kan dom backa upp det påståendet ?
Det är ju en kinestillverkad klocka o kineserna har väl inte alltid hållt sig till sanning…. 🤷‍♂️
Det är fullt möjligt att det är som du säger, men det är ju även tänkbart att den faktiskt klarar mer än en km vatten. Ryssarna har ju också visat att de har ett rätt flexibelt förhållande till sanningen, men där visade det sig enligt det här testet att 200 m amphibian klarade 800 m.
Men sammantaget kan jag säga att det är en ickefråga för mig. Jag kommer aldrig i närheten av detta och kommer heller aldrig trycktesta mina klockor. Bara jag vet att de går att bada med så är det fullt tillräckligt för mig.
 
Senast ändrad:

Nikk

Panerai
2-Faktor
De enda klockor jag med säkerhet aldrig kommer att sälja, av helt olika skäl. Båda har en särskild plats på grund av att de betyder så mycket mer för mig än att de bara är klockor. Candinon används aldrig utan har legat gömd i en låda länge. När jag nu plockade fram den visade det sig att länken saknade en ändlänk så den gick inte att sätta fast. tydligen äger jag inte heller något 18mm band längre. Jag har nog skickat alla med klockor jag har sålt. Jaja, den kommer ändå inte att användas. Tudorn använder jag ofta och i alla möjliga situationer, så som den är menad att användas.

Glad lördag! Ta ett järn och gör något som du egentligen inte vågar, som jag brukar säga till mina barn.

Edit: eftersom det finns medlemmar som vet att mina barn är 7 och 9 år vill jag dementera det där järn. Att göra saker man egentligen inte vågar uppmuntrar jag däremot alla till. :D
IMG_1109.jpg
IMG_1110.jpg
 
Senast ändrad:

Smooth Operator

Rolex
2-Faktor
Den va riktigt trevlig 🤩
Tack. Även om det är just det uret som fick mig att ogilla vita dag/datumskivor på mörka urtavlor. Hade det varit svarta skivor eller ännu hellre helt utan datum så hade det troligen varit mitt mest använda ur. Länken är ljuvligt komfortabel och notera den lilla detaljen som att "skruvskallarna" i glasringen är timglas precis som i logon. Att uppskatta det sistnämnda får nog anses vara detaljnörderi.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag har ännu inte gjort något klockköp 2024. Är ganska nöjd med min nuvarande samling och ingen av klockorna är på väg ut just nu.
Har dock vissa planer på att utöka med någon klocka och här vet jag inte vilken jag ska välja.
Det förefaller som det med viss mognad hos många blir så att man går ned i storlek. Den mognaden har jag inte nått ännu utan tänker mig nästa klocka som en rejäl pjäs.
Fram till ganska nyligen var jag helt inställd på att nästa klockköp skulle bli en Spinnaker Piccard. Inte helt klart vilken färg men troligen grön.
SP-5098-11-MS-04_900x.jpg
SP-5098-33-MS16_900x (1).jpg

SP-5098-33-MS-jirivratislav-06_900x (1).jpg

Den är ju förjäkla cool.
Men nu har det emellertid dykt upp en konkurrent i flödet.
En Ploprof hommage i brons från Steeldive.
1f3d87_41616b0376f049d0a9239bd3851cf2ff~mv2.jpg
1f3d87_d48174767d9c4de8ab46326de673e968~mv2.jpg

Också en riktig bamsebusing till klocka som har hög coolhetsfaktor!
Nu vet jag inte vilken jag ska välja...
Båda två är i kvartskiloklassen. Piccarden kan bli lite topptung är jag rädd men är mer unik med sin häftiga kupa.
Steeldive plopen är ju urfrän med brons. Och 1200 meter...till ingen nytta... Men fränt.
Vilken ska jag välja?
Varför välja 😅
 

Smulan

Rolex
En spaning. Av säkert +50 mekaniska klockar jag haft har två stuckit ut genom extremt bra tidshållning. Båda stabilt under1 sek/dygn på armen. Klockorna är en Hamiltion med 7750 verk och nu en Hemel med clone 7753. Förutom att båda börjar på H finns det ett samband? :)
 
Topp