• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Mitt 2024 - 22 nya in varav 3 har hunnit lämna
(Eftersom jag lyckades sälja 26 st så har samlingen ändå krympt med 4 under året.)
IMG_9921.jpeg
IMG_9736.jpeg IMG_9730.jpeg IMG_9529.jpeg IMG_9438.jpeg IMG_9405.jpeg IMG_9351.jpeg IMG_9112.jpeg IMG_8837.jpeg IMG_8808.jpeg IMG_8701.jpeg IMG_8370.jpeg image00000011.jpeg IMG_8227.jpeg IMG_8089.jpeg IMG_8045.jpeg IMG_8052.jpeg IMG_8025.jpeg IMG_8009.jpeg IMG_7833.jpeg IMG_7996.jpeg IMG_7805.jpeg

Lite detaljbilder.
Haft den på armen 24/7 sen julafton. Ligger på +8 spd, timegrapher och andra appar säger +4-5spd.
Verket har tystare rotorgång än de Sellita och Miyotaverk jag har erfarenhet av.
Det jag inte gillar(på alla klockor) är screw down crown. Får ångestpåslag när jag ska skruva fast den, rädd för att dra sönder gängorna 😰
Okej jag fattar att det kan vara bra på riktiga dykarklockor, mest för att kronan inte ska få sig en smäll, men att ha det på klockor som klarar 50-100m är ju bara dumt. En massa små detaljer som kan gå sönder(vilket de gör) istället för en rak pinne in i verket.

DO5170876.jpeg
DO5170878.jpeg
DO5170880.jpeg
DO5170881.jpeg
DO5170879.jpeg

Senast ändrad:
Lite detaljbilder.
Haft den på armen 24/7 sen julafton. Ligger på +8 spd, timegrapher och andra appar säger +4-5spd.
Verket har tystare rotorgång än de Sellita och Miyotaverk jag har erfarenhet av.
Det jag inte gillar(på alla klockor) är screw down crown. Får ångestpåslag när jag ska skruva fast den, rädd för att dra sönder gängorna 😰
Okej jag fattar att det kan vara bra på riktiga dykarklockor, mest för att kronan inte ska få sig en smäll, men att ha det på klockor som klarar 50-100m är ju bara dumt. En massa små detaljer som kan gå sönder(vilket de gör) istället för en rak pinne in i verket.

DO5170876.jpeg
DO5170878.jpeg
DO5170880.jpeg
DO5170881.jpeg
DO5170879.jpeg

Kan hålla med delvis att det är lite överskattat även om jag kan tycka det är en lite mysig procedur. Det knasigaste är väl manuella ur (t.ex första versionen av Sericas field watch) med skruvkrona.
Packningen/o-ringen sitter ju oftast bara i kronhalsen ändå på en klocka med upp till 100m WR.

Har dock hittills funkat bra utan missöden på alla sådana ur jag haft. Brukar bara vara lätt på handen och skruva motsols tills man känner att gängorna möts innan jag skruvar in. Att jag i dagsläget är OWG med en automatare gör ju även att jag inte behöver göra det mer än när avvikelsen blir för stor eller i månadsskifte från en månad med färre än 31 dagar.

Grymt tjusig klocka hursomhelst, tack för en trevlig bildkavalkad! 📸👌

Kan hålla med delvis att det är lite överskattat även om jag kan tycka det är en lite mysig procedur. Det knasigaste är väl manuella ur (t.ex första versionen av Sericas field watch) med skruvkrona.
Packningen/o-ringen sitter ju oftast bara i kronhalsen ändå på en klocka med upp till 100m WR.

Har dock hittills funkat bra utan missöden på alla sådana ur jag haft. Brukar bara vara lätt på handen och skruva motsols tills man känner att gängorna möts innan jag skruvar in. Då jag i dagsläget är OWG med en automatare gör ju även att jag inte behöver göra det mer än när avvikelsen blir för stor eller i månadsskifte från en månad med färre än 31 dagar.

Grymt tjusig klocka hursomhelst, tack för en trevlig bildkavalkad! 📸👌
Den här kronan poppar ut mycket kraftigare än på Sellita, fjädern i kronan är troligen mycket kraftigare så när jag ska göra som du säger att skruva motsols och känna "klicket" är det inte helt lätt på den här rackarn...
Bra video som visar alla små delar som kan sönder...

IMG_6026.jpeg

Den här kronan poppar ut mycket kraftigare än på Sellita, fjädern i kronan är troligen mycket kraftigare så när jag ska göra som du säger att skruva motsols och känna "klicket" är det inte helt lätt på den här rackarn...
Bra video som visar alla små delar som kan sönder...

IMG_6026.jpeg

Det borde väl inte ha med vilket verk det är att att göra?! Fjädern sitter ju som du säger i kronan som den aktuella tillverkaren specat och kan såklart vara mer eller mindre kraftig.

Japp det var en bra genomgång. Fuskat lite med att pilla lite i div enklare ur (mest Seiko) förr men en gång fick jag förmånen att byta glas och packningar på en rejäl pjäs från 1981 iof. med ganska ordentliga dimensioner på grejerna men hållt fint i 40+ år utan gängpaj trots att den uppenbarligen fått bekänna färg och brukats flitigt.

20210411_213437.jpg

20210411_215231.jpg

20210411_225401.jpg

Såklart behöver man inte skruva fram och tillbaka så ofta med batteri men det känns ändå som att I en mekanisk klocka med massa relativt känslig finmekanik ska det inte vara omöjligt med en skruvkrona som funkar bra och håller för användning.
Sen kan det naturligtvis gå sönder av massa anledningar precis som allt annat och en enklare konstruktion med färre delar har såklart färre felkällor.

Hjälp vad mycket det blev av denna lilla detalj... 😅

Det borde väl inte ha med vilket verk det är att att göra?! Fjädern sitter ju som du säger i kronan som den aktuella tillverkaren specat och kan såklart vara mer eller mindre kraftig.

Japp det var en bra genomgång. Fuskat lite med att pilla lite i div enklare ur (mest Seiko) förr men en gång fick jag förmånen att byta glas och packningar på en rejäl pjäs från 1981 iof. med ganska ordentliga dimensioner på grejerna men hållt fint i 40+ år utan gängpaj trots att den uppenbarligen fått bekänna färg och brukats flitigt.

20210411_213437.jpg

20210411_215231.jpg

20210411_225401.jpg

Såklart behöver man inte skruva fram och tillbaka så ofta med batteri men det känns ändå som att I en mekanisk klocka med massa relativt känslig finmekanik ska det inte vara omöjligt med en skruvkrona som funkar bra och håller för användning.
Sen kan det naturligtvis gå sönder av massa anledningar precis som allt annat och en enklare konstruktion med färre delar har såklart färre felkällor.

Hjälp vad mycket det blev av denna lilla detalj... 😅
Helt rätt, inget speciellt med det verk som sitter i, ogillar screw down crown generellt 😅
Fast vissa är lättare att få på plats än andra. Lättast hittills av mina var på RZE, Miyotaverk.

Tillbaka
Topp