• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

johnz

Rolex
B0F5C04B-9C9D-428D-984D-08D87AE7A987.jpeg
Du är väldigt långt ifrån spam i denna tråden.
Här gillar vi bilder och mycket så ös på :).
Jag tar dig på orden och levererar en eftermiddags-Henry.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Det är samma där. Men det är ju ur min synvinkel, om du gillar den och inte ser de fel jag gör är det bara att njuta. Var bara tvungen att ställ frågan högt då jag har stört mig lite på dem.
Tack, ja, jag gillar looken, helheten, gillar jubilee, verket är det inget fel på , tvärtom, fit, finnish, jag är ingen expert som du, men har svårt att se stor skillnad jämfört med andra dinkor i samma klass, boett helt ok, applied details, logga på kronan, stor fin krona, opererar nicely...och sedan skickar de med xtra band, fin låda, decorated movement, så nog är den lite ”påkostad”jämfört med annan ”micro standard”...Men, men....tiden får utvisa om den stannar....
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack, ja, jag gillar looken, helheten, gillar jubilee, verket är det inget fel på , tvärtom, fit, finnish, jag är ingen expert som du, men har svårt att se stor skillnad jämfört med andra dinkor i samma klass, boett helt ok, applied details, logga på kronan, stor fin krona, opererar nicely...och sedan skickar de med xtra band, fin låda, decorated movement, så nog är den lite ”påkostad”jämfört med annan ”micro standard”...Men, men....tiden får utvisa om den stannar....
Visar på hur olika vi ser på saker och ting. De har ju sålt bra så du är verkligen inte ensam om att tycka resultatet blev bra. Hade prover på våra klockor haft denna finish hade vi aldrig beställd dem.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Visar på hur olika vi ser på saker och ting. De har ju sålt bra så du är verkligen inte ensam om att tycka resultatet blev bra. Hade prover på våra klockor haft denna finish hade vi aldrig beställd dem.
Du har mkt bättre koll än jag på detaljer, vilka 3-5 Micros skulle du säga ha bäst kvalitet, bäst helhet, låt oss säga i 500-1500 usd klassen ?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du har mkt bättre koll än jag på detaljer, vilka 3-5 Micros skulle du säga ha bäst kvalitet, bäst helhet, låt oss säga i 500-1500 usd klassen ?
Har tyvärr dålig koll på utbudet och vad de kostar. Jag tycker att just boettens finish är väldigt viktig och där är vissa imponerande fina. Verk är ju aldrig speciellt imponerande i denna prisklass så det bryr jag mig nästan inte alls om. Så länge det inte är dåliga verk.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Har tyvärr dålig koll på utbudet och vad de kostar. Jag tycker att just boettens finish är väldigt viktig och där är vissa imponerande fina. Verk är ju aldrig speciellt imponerande i denna prisklass så det bryr jag mig nästan inte alls om. Så länge det inte är dåliga verk.
Har du några exempel på boetter som du tycker är riktigt bra i mikrovärlden?
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Oerhört intressant fråga! Inte bara @Aurum som behöver svara. Let's go!
Ja asså, jag har inte hängt nog länge med Micros, var mest i ”high end träsket” innan, men jag håller nog Squale högt, i low end då i pris spannet, Sinn, förvisso ingen Micro men i det övre segmentet i pris spannet...För ange 2......o utan eftertanke, men för dra igång lite diskussion...
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Ja asså, jag har inte hängt nog länge med Micros, var mest i ”high end träsket” innan, men jag håller nog Squale högt, i low end då i pris spannet, Sinn, förvisso ingen Micro men i det övre segmentet i pris spannet...För ange 2......o utan eftertanke, men för dra igång lite diskussion...
Bästa jag har/har haft är utan tvekan min Ginault Ocean rover. Tycker även att Geckota lyckats bra med boetten (och mycket annat) på den orangea rackaren jag har :)

Squale måste jag verkligen testa!

Edit: Måste även tillägga att min Christopher Ward C9 Pulsometer var riktigt bra. Den ångrar jag oerhört att jag sålde
 

M26

Rolex
2-Faktor
Passar på att sporta en superaffordable Seiko 5 50års jubileum bullhead som jag köpte till min barndomsvän för att muntra upp honom när han hade en del motgångar i livet. Har den till låns för att ställa in länken åt honom. Önskar er alla hälsa och välmående!

IMG_20190701_175928.jpg
IMG_20190701_173233.jpg
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Visar på hur olika vi ser på saker och ting. De har ju sålt bra så du är verkligen inte ensam om att tycka resultatet blev bra. Hade prover på våra klockor haft denna finish hade vi aldrig beställd dem.
Jag blir väldigt sugen på att prova en Bolm. Jag gillar ju en knivskarp boett (helt ny sub eller Speedy är fantastiska att dra fingret över...).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag blir väldigt sugen på att prova en Bolm. Jag gillar ju en knivskarp boett (helt ny sub eller Speedy är fantastiska att dra fingret över...).
Det finns vassare, men vi blev riktigt nöjda med ytorna på boetten. Menade egentligen inte att våra boetter var föredömet, tex D1 Milano ser vassare ut men har också en annan typ av boett som är lättare att få till bra om man har fixturerna. Saken är ju den att det inte är direkt dyrare att hålla ytorna rätt och plana, men kräver tanke, fixturer samt lite känsla. Kan i sammanhanget nämnas att tex Rolex och Tudor har mjukare, och i mitt tycke sämre, boetter idag jämfört med vad de hade förr.
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Faan, känner mig inte lika glad när den åker på handleden som innan. Kanske låta den harva på några dagar i windern och testa igen? Har börjat snegla på annat, men vet inte. Sjukt att ha någon sorts separationsångest för en klocka:rolleyes:
IMG_20190701_183408.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ändå spännande ämne med finish i denna tråd! :)

Tror att det idag krävs mkt mer för att slå sig in bland mer kräsna köpare än tidigare. Köpare som vet vad andra märken erbjuder. Två exempel nedan där noll har lagts på att utveckla något eget gav däremot närmast flawless finish på tavla och visare/bezel. Iaf sett till prisintervallet. Skulle säga de är hyfsat nära den CW trident jag ägde (och de är oftast nämna som tipptopp även om min modell var äldre och nyare ser än bättre ut):

A3B63018-6AF4-4DC2-9324-CA55AC8592E5.jpeg
11436B3A-11F2-4496-A032-DE2EBF54B4CC.jpeg


Vissa klockor får också per automatik ett tycke om enklare/eller högre finish med eller avsaknad av applicerade index etc något jag inte tycker är tecken på kvalité. Känns snarare svårare göra lumen perfekt utan den silverramen.

Min egen tanke är också att jag föredrar ett enklare stryk- och bra hållbart verk (nh-35, mioyta exempelvis) med mer finish på övrigt än ett bra verk och hyfsade detaljer.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Ändå spännande ämne med finish i denna tråd! :)

Tror att det idag krävs mkt mer för att slå sig in bland mer kräsna köpare än tidigare. Köpare som vet vad andra märken erbjuder. Två exempel nedan där noll har lagts på att utveckla något eget gav däremot närmast flawless finish på tavla och visare/bezel. Iaf sett till prisintervallet. Skulle säga de är hyfsat nära den CW trident jag ägde (och de är oftast nämna som tipptopp även om min modell var äldre och nyare ser än bättre ut):

A3B63018-6AF4-4DC2-9324-CA55AC8592E5.jpeg
11436B3A-11F2-4496-A032-DE2EBF54B4CC.jpeg


Vissa klockor får också per automatik ett tycke om enklare/eller högre finish med eller avsaknad av applicerade index etc något jag inte tycker är tecken på kvalité. Känns snarare svårare göra lumen perfekt utan den silverramen.

Min egen tanke är också att jag föredrar ett enklare stryk- och bra hållbart verk (nh-35, mioyta exempelvis) med mer finish på övrigt än ett bra verk och hyfsade detaljer.
Jag är helt enig! Jag köper hellre en klocka med NH35 för tex 4000:- med grym känsla och finish, än en klocka med ett ETA2824 och taskig finish i övrigt för samma pengar
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Ändå spännande ämne med finish i denna tråd! :)

Tror att det idag krävs mkt mer för att slå sig in bland mer kräsna köpare än tidigare. Köpare som vet vad andra märken erbjuder. Två exempel nedan där noll har lagts på att utveckla något eget gav däremot närmast flawless finish på tavla och visare/bezel. Iaf sett till prisintervallet. Skulle säga de är hyfsat nära den CW trident jag ägde (och de är oftast nämna som tipptopp även om min modell var äldre och nyare ser än bättre ut):

A3B63018-6AF4-4DC2-9324-CA55AC8592E5.jpeg
11436B3A-11F2-4496-A032-DE2EBF54B4CC.jpeg


Vissa klockor får också per automatik ett tycke om enklare/eller högre finish med eller avsaknad av applicerade index etc något jag inte tycker är tecken på kvalité. Känns snarare svårare göra lumen perfekt utan den silverramen.

Min egen tanke är också att jag föredrar ett enklare stryk- och bra hållbart verk (nh-35, mioyta exempelvis) med mer finish på övrigt än ett bra verk och hyfsade detaljer.
Håller med till fullo där :).
 
Topp