• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Du har mkt bättre koll än jag på detaljer, vilka 3-5 Micros skulle du säga ha bäst kvalitet, bäst helhet, låt oss säga i 500-1500 usd klassen ?
Med denna diskussion känns spannet $500 till $1500 rätt stort sett till förväntningar och resultat... Moms inräknad?

EDIT: Finns en risk att den del klockor inte räcker upp till $500 (plus moms). Tisell t.ex.?

IMG_20190701_192412.jpg
redan efter några dagar så har Tesei fått lite Patina. Brons är ett häftigt material.
Snygg!!!

Ändå spännande ämne med finish i denna tråd! :)

Tror att det idag krävs mkt mer för att slå sig in bland mer kräsna köpare än tidigare. Köpare som vet vad andra märken erbjuder. Två exempel nedan där noll har lagts på att utveckla något eget gav däremot närmast flawless finish på tavla och visare/bezel. Iaf sett till prisintervallet. Skulle säga de är hyfsat nära den CW trident jag ägde (och de är oftast nämna som tipptopp även om min modell var äldre och nyare ser än bättre ut):

A3B63018-6AF4-4DC2-9324-CA55AC8592E5.jpeg
11436B3A-11F2-4496-A032-DE2EBF54B4CC.jpeg

Vissa klockor får också per automatik ett tycke om enklare/eller högre finish med eller avsaknad av applicerade index etc något jag inte tycker är tecken på kvalité. Känns snarare svårare göra lumen perfekt utan den silverramen.

Min egen tanke är också att jag föredrar ett enklare stryk- och bra hållbart verk (nh-35, mioyta exempelvis) med mer finish på övrigt än ett bra verk och hyfsade detaljer.
Och 2824 är inte särskilt upphetsande egentligen, ett Seiko eller Miyota-urverk är i min bok mer pang för pengen många gånger. 21600 eller 28800 bph, rätt orelevant för mig själv.

Jag antar att det nästan är lika riskfritt att bada och dyka med en sådan som med en Seiko 007/009:a?
EDIT: Mercedesvisarna till trots, det är något i designen som tilltalar mig. Dock inte så att jag någonsin skulle vilja hosta upp för originalet...
Wr 200m. Badar med båda mina så om inte Seikon den läcker så är dom minst lika badvänliga.
Inget undantag för Tisell.
Givetvis bör allt vara åtskruvat men det gäller ju för dom flesta badklockor.

Jag antar att det nästan är lika riskfritt att bada och dyka med en sådan som med en Seiko 007/009:a?
EDIT: Mercedesvisarna till trots, det är något i designen som tilltalar mig. Dock inte så att jag någonsin skulle vilja hosta upp för originalet...

Wr 200m. Badar med båda mina så om inte Seikon den läcker så är dom minst lika badvänliga.
Inget undantag för Tisell.
Givetvis bör allt vara åtskruvat men det gäller ju för dom flesta badklockor.
Det var ju någon som råkade ut för att länken hade börjat rosta och bli ful efter lite bad och när han kontaktade Mr. Oh sa han att bandstiften inte var rostfria... :D

Det var ju någon som råkade ut för att länken hade börjat rosta och bli ful efter lite bad och när han kontaktade Mr. Oh sa han att bandstiften inte var rostfria... :D

Vart har du läst det?
Känns som liite konstigt ändå, är ju trots allt stål även om det kan rosta såklart efter år och extrem användning. Sen kan ju alla klockor läcka, även seiko/rolex etc.

Edit: men väljer nog hellre seiko än tisell vid bad ändå, iaf otryckt av gammal vana. Eller 100kr plast Casio som tål allt typ :)

Vart har du sett det?
Känns som liite konstigt ändå (låg sanningshalt). Sen kan ju alla klockor läcka, även seiko/rolex etc.
Tror att det var en kommentar i Tiselltråden på WUS, ska se om jag kan hitta den. Baserat på kommentarer man läst verkar kvalitetskontrollen vara lite sisådär vilket är förståeligt med tanke på prisbilden och jag hade nog i alla fall inte vågat bada med en Tisell.

Tror att det var en kommentar i Tiselltråden på WUS, ska se om jag kan hitta den. Baserat på kommentarer man läst verkar kvalitetskontrollen vara lite sisådär vilket är förståeligt med tanke på prisbilden och jag hade nog i alla fall inte vågat bada med en Tisell.

Mycket möjligt. Var många måndagsexemplar i början vet jag och någon som ej var tät . Men tror de skärpt till sig då deras målgrupp ökat (och en dålig recension kontra 100st inte är lika skoj/mer förödande)...

Så med det sagt jag badar inte med min utan att trycka den innan vilket jag iof tänkt att göra :)

Senast ändrad:
Rant time. I cannot adequately communicate how sorry I am that I ever bought two Tisell watches! I purchased two Marine divers, one black bezel black face and one green bezel black face. The black bezel model was returned because of terrible bezel action and the green bezel watch was returned because it leaked/fogged up the first time I wore it in a pool. Both were replaced by Mr. Oh after the month long transit to and fro. The bezel on the replacement black bezel froze so that watch went back a second time, along with the bracelet for the green bezel model because the spring bars rusted and made a huge mess of the bracelet after a weekend of pool use. I was told that the reason was that the spring bars weren’t stainless steel. Who in the .... makes a dive watch bracelet and doesn’t use stainless spring bars?! You guessed it, Tisell! I went to set the time on my green bezel model when I got home from work and the ....ing crown came off the watch! What would you say is a reasonable amount of patience on my part at this point. Am I really going to have to return this watch to Korea for a third time?! That will make 5 returns for two watches since I ordered them in May!

I love the “remember it’s a $200 watch” comments. To me, it doesn’t matter. I can get a Seiko SKX for $230 all day long and I doubt I’ll have to return it to Seiko 3 times. I have two Marine Divers that are beautiful watches but have had multiple QC issues, frozen bezels, leaking, fogging up, rusting bracelet spring bars and now I have to return one, yet again, because the crown came off. Yeah it’s a $230 watch, I just wish I got a watch that was worth $230.
Vet inte hur man länkar till inlägg men det är #3503 och #3512 från oktober 2018.

Kan väl knappast gälla fortfarande ?
Se ovan. Kommentarer från oktober 2018 och det låter som att det var rätt färskt när inläggen skrevs. Det är så klart ett anonymt inlägg på ett internetforum och alla får göra sin egen bedömning kring trovärdigheten men eftersom jag har läst flera kommentarer om bl.a. kronor som lossnar tycker jag att det känns trovärdigt. Han bifogade även en bild på den lösa kronan.

20190701_203616.jpg

Jag vet inte om det var samma person men jag tror inte det. Det var i alla fall en person som hade tagit sin klocka till en urmakare efter att kronan hade lossnat och där konstaterades det att "stemmen" (vad heter det på svenska?) hade gått av på flera ställen.

Man får ju komma ihåg att det är en småskalig tillverkning av budgetklockor i en kinesisk fabrik med vad som verkar vara näst intill obefintlig kvalitetskontroll innan klockorna skeppas iväg. Inga vidare garantier verkar heller lämnas och jag antar att det helt enkelt är billigare för dem att skippa kvalitetskontroller och bara byta ut klockor som krånglar.

Senast ändrad:
Har för mig jag har läst något liknande men att det var minst ett par år gamla kommentarer.
Mycket har hänt med Tisell dom senaste två åren som jag har förstått det, både gällande länk och övrigt. Hade jag själv fått välja mellan en Skx007 som jag haft flera av och en Marine diver från senaste året/åren så hade jag valt det sistnämnda utan tvekan. Känns helt enkelt trevligare rakt igenom. Länk som är solid, clasp med glidelock, safirglas, keramisk bezel och båda mina går inom cosc. Individuellt givetvis vilket utseende man gillar men för mig är valet enkelt :).

Se ovan. Kommentarer från oktober 2018 och det låter som att det var rätt färskt när inläggen skrevs. Det är så klart ett anonymt inlägg på ett internetforum och alla får göra sin egen bedömning kring trovärdigheten men eftersom jag har läst flera kommentarer om bl.a. kronor som lossnar tycker jag att det känns trovärdigt. Han bifogade även en bild på den lösa kronan.

20190701_203616.jpg

Jag vet inte om det var samma person men jag tror inte det. Det var i alla fall en person som hade tagit sin klocka till en urmakare efter att kronan hade lossnat och där konstaterades det att "stemmen" (vad heter det på svenska?) hade gått av på flera ställen.

Man får ju komma ihåg att det är en småskalig tillverkning av budgetklockor i en kinesisk fabrik med vad som verkar vara näst intill obefintlig kvalitetskontroll innan klockorna skeppas iväg. Inga vidare garantier verkar heller lämnas och jag antar att det helt enkelt är billigare för dem att skippa kvalitetskontroller och bara byta ut klockor som krånglar.
Låter onekligen trist om det är så. Säger kommentaren om klockan var nyköpt eller om den brukad ett tag? Tar man den till urmakare istället för att byta ut den på garanti så känns den ju inte ny tänker jag.

Individuellt givetvis vilket utseende man gillar men för mig är valet enkelt :).
Givetvis. Rent utseendemässigt hade jag också valt en Tisell framför en SKX alla dagar i veckan men å andra sidan har jag enormt mycket störee förtroende för Seikos kvalitet(skontroller) och hade inte haft några problem att kasta mig i poolen med det sistnämnda.

Som jag skrev tidigare så tycker jag att det är trist att man inte höjer priset en aning och erbjuder bättre kvalitetskontroller och garantier. Mr. Oh har själv sagt på den egna hemsidan att klockorna är för billiga för att han ska kunna erbjuda garanti vilket säger en del.

Hade man bara ökat priset med 500-1000kr så skulle vi troligtvis slippa alla dessa småfel och Mr. Oh skulle kunna kosta på sig ett vettigt QC-team.

Givetvis. Rent utseendemässigt hade jag också valt en Tisell framför en SKX alla dagar i veckan men å andra sidan har jag enormt mycket störee förtroende för Seikos kvalitet(skontroller) och hade inte haft några problem att kasta mig i poolen med det sistnämnda.

Som jag skrev tidigare så tycker jag att det är trist att man inte höjer priset en aning och erbjuder bättre kvalitetskontroller och garantier. Mr. Oh har själv sagt på den egna hemsidan att klockorna är för billiga för att han ska kunna erbjuda garanti vilket säger en del.

Hade man bara ökat priset med 500-1000kr så skulle vi troligtvis slippa alla dessa småfel och Mr. Oh skulle kunna kosta på sig ett vettigt QC-team.
Kan bara hålla med där :).

• Like
Reactions: FOQ
Låter onekligen trist om det är så. Säger kommentaren om klockan var nyköpt eller om den brukad ett tag? Tar man den till urmakare istället för att byta ut den på garanti så känns den ju inte ny tänker jag.
Han hade köpt ett flertal klockor varav den första i maj samma år, 2018, och samtliga var nya. Det där med urmakare har flera skrivit om, att Oh ibland betalar för att fixa mindre småfel lokalt då det blir billigare för honom än att skicka klockan fram och tillbaka.

Tillbaka
Topp