• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

7D5C7B17-51AB-4EE3-88EB-9436EBCF5F4A.jpeg

Funderar på att införskaffa mig en Steinhart Ocean 1 Pepsi GMT

Men och det är ett stort men.
Jag hatar datumcyklopet!
Vet någon hur svårt det är att ta bort ?
Annars blir jag tvungen att köpa en Ocean 44 GMT trots att jag är inriktad på 42:an

F6206283-888C-4F54-B6E2-57A4EC40691A.jpeg
Finns bra instruktionsvideos på Youtube. Ser inte så svårt ut om man har rätt verktyg. Funderade själv på att göra samma sak på en annan klocka men blev aldrig av. :)

Funderar på att införskaffa mig en Steinhart Ocean 1 Pepsi GMT

Men och det är ett stort men.
Jag hatar datumcyklopet!
Vet någon hur svårt det är att ta bort ?
Annars blir jag tvungen att köpa en Ocean 44 GMT trots att jag är inriktad på 42:an

F6206283-888C-4F54-B6E2-57A4EC40691A.jpeg

Jag har läst om flera som Tar bort med rakblad. Finns även någon film på youtube. Däremot tror jag från gnomon att man kan lägga till utan bubblan på vissa modeller iallafall.
Jag har inte vågat göra det dock.

• Like
Reactions: M26
Har för mig att denna var uppe i tråden tidigare fast då med ETA 2892? Finns nu på KS med ETA 2824 och rimligt prissatt. 595 USD inkl. Frakt. Diggar den vita :)

Water Resistance
100 meters / 10 ATM / 333 ft

Dimensions
39 x 45.5mm

Thickness
13.3mm (including 2mm thick box sapphire crystal)

Lug width
20mm (with drilled lug holes)

Crown
Screw-down, engraved ALCADUS logo with Luminescent applied

0RUjkX.png

https://www.kickstarter.com/project...5-VULh_9D2Ev-xPRpYxelAkDlnVWPFwAGt335pRJIVgQA

Edit: Recension. https://www.ablogtowatch.com/alcadus-watch-co-launches-opus-39-watch/
Klockan med 2892 skulle ha kostat 840 USD som early bird price. 595 låter onekligen väldigt bra sett till vad man får.

Senast ändrad:
Har för mig att denna var uppe i tråden tidigare fast då med ETA 2892? Finns nu på KS med ETA 2824 och rimligt prissatt. 595 USD inkl. Frakt. Diggar den vita :)

Water Resistance
100 meters / 10 ATM / 333 ft

Dimensions
39 x 45.5mm

Thickness
13.3mm (including 2mm thick box sapphire crystal)

Lug width
20mm (with drilled lug holes)

Crown
Screw-down, engraved ALCADUS logo with Luminescent applied

0RUjkX.png

https://www.kickstarter.com/project...5-VULh_9D2Ev-xPRpYxelAkDlnVWPFwAGt335pRJIVgQA

Edit: Recension. https://www.ablogtowatch.com/alcadus-watch-co-launches-opus-39-watch/
Klockan med 2892 skulle ha kostat 840 USD som early bird price. 595 låter onekligen väldigt bra sett till vad man får.
Men den kostar 810 usd?

Men den kostar 810 usd?
Nej, S$ 810 or more About US$ 595
The movement has been replaced with Swiss ETA 2824 movement (from ETA 2892).
  • The Kickstarter price has been revised to US$ 597 (US$ 897+ retail price) as a result of the movement change.
  • The stretch goal #1 has been automatically unlocked - X1 Grade Super-LumiNova® luminescent will be applied to all OPUS watches.

Jag önskar jag hade större handleder :( Tycker Steinharts Dual Time designmässigt är bland det bästa i GMT väg. Dessvärre 42mm och 51mm L2L. Är detta samma dimensioner/case som vanliga Ocean One 42?
Någon som testat klockan irl och vet hur den bärs? @Watchie Skulle inte du köpa en :)
o1vdt_1kx1k_01.1545380577.jpg
Jodå var på väg, men då vart det Squale Fumoso o Blu Puro istället...

Jag önskar jag hade större handleder :( Tycker Steinharts Dual Time designmässigt är bland det bästa i GMT väg. Dessvärre 42mm och 51mm L2L. Är detta samma dimensioner/case som vanliga Ocean One 42?
Någon som testat klockan irl och vet hur den bärs? @Watchie Skulle inte du köpa en :)
Bör väl vara samma dimensioner som denna? Isf tyckte jag att den satt helt ok på min 18cm handled, även om jag tycker att den kanske varit ännu bättre i 40mm
IMG_20181018_100711_064.jpg

Boetten är inte lika Ocean One 42 mm uppenbarligen (kronskydden) och mina noteringar från att ha haft Ocean One GMT 42 och Ocean Vintage GMT 42 är att l2l är 49 respektive knappa 50 mm på de. Så inte riktigt samma dimensioner tydligen, om jag nu har noterat rätt. Verkar på bilderna som dual time har samma raka bandhorn som de andra dock och det är det som är mitt problem mer än l2l. :oops::)

Hej, kanske lite offtopic men ungefär vad ligger avgifter osv på ett köp från Gnomon (eller asien generellt) nuförtiden? Levt utanför klockbubblan ett tag så ursäkta dum fråga kanske :).
Låt säga ett exemplar runt 10k

Hej, kanske lite offtopic men ungefär vad ligger avgifter osv på ett köp från Gnomon (eller asien generellt) nuförtiden? Levt utanför klockbubblan ett tag så ursäkta dum fråga kanske :).
Låt säga ett exemplar runt 10k
Moms = 25% = 2500 kr, några kronor i tull och avgift till transportören för import plus eventuell frakt (tror att frakt ingår från Gnomon). Kan vara värt att notera att använder man "fel" transportör (ofta nationella postorganisationer) så finns en stor risk att det är postnord som sköter transporten inom Sverige och då också importen av varan vilket visat sig inte fungerar så bra, kan ta upp till ett par månader efter att paketet kommit till Sverige. Går det så kan det kanske vara värt att använda en internationell transportör (UPS, FedEx, Schenker...), kan kosta något mer...
EDIT: inte OT alls, synnerligen relevant för klockor som nästan aldrig finns i Sverige och en hel del utanför EU dvs mikromärken. Kan också noteras att postnord verkar fungera hyfsat för transporter inom EU. Någon har haft andra efarenheter dock.

Moms = 25% = 2500 kr, några kronor i tull och avgift till transportören för import plus eventuell frakt (tror att frakt ingår från Gnomon). Kan vara värt att notera att använder man "fel" transportör (ofta nationella postorganisationer) så finns en stor risk att det är postnord som sköter transporten inom Sverige och då också importen av varan vilket visat sig inte fungerar så bra, kan ta upp till ett par månader efter att paketet kommit till Sverige. Går det så kan det kanske vara värt att använda en internationell transportör (UPS, FedEx, Schenker...), kan kosta något mer...
Tack snälla för info, gäller att tänka till lite mao

Bör väl vara samma dimensioner som denna? Isf tyckte jag att den satt helt ok på min 18cm handled, även om jag tycker att den kanske varit ännu bättre i 40mm
IMG_20181018_100711_064.jpg
Boetten är inte lika Ocean One 42 mm uppenbarligen (kronskydden) och mina noteringar från att ha haft Ocean One GMT 42 och Ocean Vintage GMT 42 är att l2l är 49 respektive knappa 50 mm på de. Så inte riktigt samma dimensioner tydligen, om jag nu har noterat rätt. Verkar på bilderna som dual time har samma raka bandhorn som de andra dock och det är det som är mitt problem mer än l2l. :oops::)
@Lindellc Tycker att den satt bra på dina 18 cm handleder. Jag har dessvärre endast 16,5 :( Dock platta så stax över 5 cm brett sett uppifrån. OT: förstår inte att man kan ha så klena handleder. Är i övrigt 187cm lång och väger 90 kg :D
@kjesul Håller helt med att det är mer formen som är viktig. Synd att bandhornen är så pass raka. Fördelen i detta fall är dock länken, att första är en hona så att man ändå får en sluttning direkt efter boetten. Skulle vara bra att prova en med denna boett för att testa innan man eventuellt beställer. Ingen som bor i Västmanland som har en? :)

Vad har ni för tips på field- och explorer-klockor? Vad finns mer än Hamilton och Smiths? :rolleyes:
Jag har varit sugen på Weiss länge, men ligger lite högre i pris och kanske överdrivet att behöva skicka tillbaka till LA för service:p Däremot finns några på Mr Porter med så man slipper importavgifter:)
https://weisswatchcompany.com/collections/all/products/38mm-special-issue-field-watch-latte-dial
38mm_Standard_Issue_Field_Watch_Front_Latte_1080_2048x2048.jpg

Finns även origin som är snäppet billigare - deras nya använder seagulls istället för eta 6497 vilket i min värld tappar lite charm, men det är ju grymt individuellt:) https://www.originwatch.com
20171221-2013.jpg

edit: lade till origin

Tillbaka
Topp