• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Alltså hur länge ska han ha 10 min fönster varannan vecka? Är det inte dags att skala upp produktionen/inköpen/anställa någon?

Jo det kan man ju undra... :rolleyes:

Kul med fler Monta på forumet, den är jättefin! :happyhappy: Nyinkommen?
Jag tror faktiskt inte att han kommer att göra det. Någon frågade om det förut och han svar var något i stil med att han ville ha full kontroll på allting själv och den typen av personer brukar tyvärr sällan ändra uppfattning. :(

Han verkar vara en väldigt speciell person.

Han har ju kört likadant i 25 år väl så det känns väl som han kommer göra det in i kaklet ja.
Jag vet inte riktigt hur mycket drag det var förr men det känns spontant som att efterfrågan gått upp särskilt med Everestserien som blivit väldigt poppis.
Sen är han väl inte helt döv för input heller och han lägger upp nya modeller i planeringsstadiet på TZ-UK så folk kan tycka till. :)

Jag har full förståelse för dom som blir irriterade när dom köpt något för t.ex 35' och det sen flashas något väldigt liknande här för 5'. Till råga på allt så har den för 5' en grym finish och är i det närmsta lika trevlig, förutom verket då kanske som även det väldigt ofta kan hålla en tidshållning likt cosc.

Personligen tycker jag det är skillnad på "ännu en submariner-homage" som det ju har gått tretton på dussinet av i minst 20 år och de som tar mer unika modeller och gör rena design-rip-offs av. Panerai-klonerna som nyligen dykt upp här, speciellt de med Panerais kronskydd som ju är nån sorts kännetecken i sig för Panerai sticker ut som "över gränsen" för mig.

Detta sagt av någon som ägt både Rolex och Panerai, samt "homager" av desamma, men nu letar efter lite mer ... saker som står på egna ben. Micro eller inte. Det har inte riktigt med pris att göra, utan ... egenhet? :)

Något som förvånar mig är att gamla ruttna, redigt slitna Submariners är ’värda’ hundratusentals kronor. För mig ser de ut som det skräp de är.

Du spelade väl gitarr? Säger du samma sak om en sliten gammal Stratocaster från 1960-talet? Det var ju också en utilitaristisk "budgetpryl" på sin tid? Ibland gör historien att äldre enklare saker blir värda mer med tiden. Och vi kan sällan idag veta vad som är framtidens mer eftertraktade prylar. Kanske är det Zelos? :)

Fan oxå... :banghead:
Ett bandstift rök när jag cyklade över en trottoarkant. Ner i asfalten och:
IMG_20200531_153513.jpg

Oj så tråkigt. Smärtsamt när sånt händer.
Det ät min gamla är det inte?

Du spelade väl gitarr? Säger du samma sak om en sliten gammal Stratocaster från 1960-talet? Det var ju också en utilitaristisk "budgetpryl" på sin tid? Ibland gör historien att äldre enklare saker blir värda mer med tiden. Och vi kan sällan idag veta vad som är framtidens mer eftertraktade prylar. Kanske är det Zelos? :)
Haha där satte du mig på pottan :)
Eller som Madonna sjunger:
-You’re frozen, when your heart’s not open.

Senast ändrad:
Jäklar vad det går undan här i tråden. 2108 sidor. Det firades ju nyss 2K. Knappt så man mäktar med att läsa ikapp efter några timmar offline... :bookworm:
Trevliga diskussioner under gårdagens byteshandel så jag ser fram emot nästa lördag :D
Kvällens affordable. Djupdykning med GW-5000 :cigar:
Casio_mini.jpg

Jag ger mig fanken på att det kommer vara en gammal iPhone av enklare slag som är det som hipsters vill ha om 10 eller 20 år. :)

Ja, du har helt rätt!
Vad är poppis om 20år?
Barnbarn som inte finns än, här är arvet från farfar!:)
16197081-04D5-4352-9BB3-E337C04E7F75.jpeg

Personligen tycker jag det är skillnad på "ännu en submariner-homage" som det ju har gått tretton på dussinet av i minst 20 år och de som tar mer unika modeller och gör rena design-rip-offs av. Panerai-klonerna som nyligen dykt upp här, speciellt de med Panerais kronskydd som ju är nån sorts kännetecken i sig för Panerai sticker ut som "över gränsen" för mig.

Detta sagt av någon som ägt både Rolex och Panerai, samt "homager" av desamma, men nu letar efter lite mer ... saker som står på egna ben. Micro eller inte. Det har inte riktigt med pris att göra, utan ... egenhet? :)
Håller med här också även om jag själv väntar på just en San Martin med ett väldigt likt kronskydd :D. Det stora problemet tidigare har varit att alla inte har varit lika trevliga och ödmjuka som du är i detta fallet. Köper och accepterar ditt resonemang fullt ut även om jag själv gillar det mesta i klockväg och även homager (inte allt dock) :).

Håller med här också även om jag själv väntar på just en San Martin med ett väldigt likt kronskydd :D. Det stora problemet tidigare har varit att alla inte har varit lika trevliga och ödmjuka som du är i detta fallet. Köper och accepterar ditt resonemang fullt ut även om jag själv gillar det mesta i klockväg och även homager (inte allt dock) :).

Allt har ju sina sidor. "Finmärkena" har ju ibland en lite trist attityd. Killen som köpte min Rolex när jag sålde den blev nekad av Den Stora Butiken på Fina Gatan att korta armbandet eftersom han inte hade cert. På en klocka som var 40 år gammal och köpt begagnad. Som tur var var det en annan Auktoriserad Dealer som hjälpe honom korta armbandet. Den Panerai jag köpte förra sommaren går inte att serva hos AD eftersom den är "modifierad", eller rättare de vill inte göra det utan att byta hela boetten - DYRT. VI minns väl också killen som blev struken från kölistorna eftersom han sålt en ett år gammal Rolex här på KS?

Med Micros blir ju problemet istället att det inte alltid finns nån AD och om tillverkaren inte svarar upp kan det hända man blir stående utan.

Som tur är går ju oftast både micros och finur att serva hos mindre, lokalare ÅFar, så länge de kan få tag i delar. Men även där försöker ju finuren ibland göra livet svårare för de oberoende, Rolex och Swatch Group (Omega m.fl.) ska ju vara riktigt tjuriga nu för tiden. Samtidigt drabbas finuren av stor piratkopiering så man kanske kan ha viss förståelse?

Min äldsta Micro, min Marcello C Nettuno 3 från 2006 var dock inga problem att serva varken hos lokal uris eller som senast - genom ett besök hos tillverkaren nere i Tyskland. Det är ju en sån där rälig Submariner Homage. :)

Tillbaka
Topp