• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Första av två nyförvärv idag. Min första riktiga Orientdykare och kan ändå förstå varför den är poppis. Hade läst innan att bezeln ska vara sämst men på detta ex iaf hur smidigt och solid som helst att vrida :)
09EEC5E4-3E42-49FC-B3CF-C62833ACE490.jpeg
Den är bra, riktigt bra! Kanske inte en "hardcore" dykare utan mer en dress dykare typ. Men det är det som gör den bra, passar till allt och bärs som 40mm! Min första mekaniska klocka var orient ray 1:a generationen med extra kronan för datumet utan hack och winding med mineralglas. Har alltid varit nöjd med den och nu ser glaset ut som fan då den agerat beater. Därför har jag nu beställt en kamasu red som jag väntar ivrigt på! :)
IMG_20200922_202656.jpg

Och så den andra som landade idag. En helm Vanatu. Velat testa länge så kul att få chansen, också nu fixad länk av dess tidigare ägare så den går att använda på den.

Den känns lika tool som Shark divern jag hade men upplevs mindre. Tung på länken så lite ovana där :cool:
F309C78A-90B8-4C9C-87D2-F3C720092DC4.jpeg

Den är bra, riktigt bra! Kanske inte en "hardcore" dykare utan mer en dress dykare typ. Men det är det som gör den bra, passar till allt och bärs som 40mm! Min första mekaniska klocka var orient ray 1:a generationen med extra kronan för datumet utan hack och winding med mineralglas. Har alltid varit nöjd med den och nu ser glaset ut som fan då den agerat beater. Därför har jag nu beställt en kamasu red som jag väntar ivrigt på! :)
IMG_20200922_202656.jpg

Precis, inte bästa klockan jag ägt men känns ändå stabil. En sådan klocka som det känns åker på i bara farten. Hade hoppats kunna prova länken men behöver andra stift till det så får beställa. Finns ju även en del roliga moddar på dem, gillar denna ”Seamaster” :)
6267008F-2F0B-499D-8B55-6ED4FB4FBD1B.jpeg

Lätt att gilla med så osmart utseende!
Ja jag har inte varit bekväm med tanken gällande smarties annars men denna har jag sneglat på.
Mycket trevlig. Lite större än vad jag är van vid, 45mm men sitter fruktansvärt skönt och bra på 17,5cm handled i alla fall. Skönt att kunna använda vanliga 22mm band också. Dom har även varit smarta gällande det, dom har dubbla hål i bandhornen för att man alltid ska få så lite glipa som möjligt mot boetten. Ganska trevligt och smart även det :). Trycker man sen på backlite så åker visarna helt ur vägen för lcd-displayen.
Små smarta lösningar.

Ja jag har inte varit bekväm med tanken gällande smarties annars men denna har jag sneglat på.
Mycket trevlig. Lite större än vad jag är van vid, 45mm men sitter fruktansvärt skönt och bra på 17,5cm handled i alla fall. Skönt att kunna använda vanliga 22mm band också. Dom har även varit smarta gällande det, dom har dubbla hål i bandhornen för att man alltid ska få så lite glipa som möjligt mot boetten. Ganska trevligt och smart även det :). Trycker man sen på backlite så åker visarna helt ur vägen för lcd-displayen.
Små smarta lösningar.
Låter som många vinnande lösningar.
Dubbla hål för sprintar hade jag på en annan klocka, tycker fler borde ha det, allt passar ju helt plötsligt!

Första av två nyförvärv idag. Min första riktiga Orientdykare och kan ändå förstå varför den är poppis. Hade läst innan att bezeln ska vara sämst men på detta ex iaf hur smidigt och solid som helst att vrida :)
Åååh! Det där är nog min gamla, köpte du den av Kalvin?
Jag var riktigt nöjd med den där så fort jag fick av länken! :)

Fantastisk klocka och en riktigt grym kombo! Pluspoäng för gaddningen. ;)
Är det lume i bezeln på den där och finns det i så fall någon lyster kvar? :)
När jag gick på yrkesskola för 25 år sedan fick vi lära oss att göra lite morgongymnastik. För ca 20 år sedan var jag i Hanoi en väldigt tidig morgon. Massa människor gamla som unga kom ut i pyjamas och gjorde morgongympa och tai chi, det var mäktigt att se.
Jag var i Shanghai för drygt tio år sedan och minns att jag vaknade upp på hotellrummet och kikade ut genom fönstret när jag fick se att man hade någon slags gruppgymnastik på taket till ett större köpcenter. Jag förstod inte riktigt grejen men minns att jag såg det på flera platser så det verkar vara väldigt vanligt förekommande.
Fin, känns ändå inte så homage pga 12:an tycker jag! Om du tröttnar kan jag ev vara sugen som så mkt annat detta år ;):)
Vad är det en homage till? Jag får lite Bell & Ross-vibbar av bl.a. typsnitt men det kanske är fel?
En Scurfa på elastiskt Nato. Som att dra på sig mysbyxorna efter en hård dag på jobbet.
Är det förresten någon som testat länken till Diver One? Såg att den finns att köpa igen på scurfawatches.com.
DCF7C1D0-45B1-472B-BA41-B866957C8C3B.jpeg
Det är nog den skönaste bandtypen jag någonsin har testat och jag tycker att det är betydligt enklare att få till passningen än på ett MN samtidigt som man har ett mycket mer stabilt fäste/spänne.
Grattis! :) En riktigt bra vardagsklocka och förvånansvärt ovanlig jämfört med t.ex. Seikos i liknande prisklass. Jag upplevde att min dessutom höll tiden bra och det enda jag egentligen ogillade med den var den groteska originallänken och att kronan var så jäkla liten och pillig.

Tillbaka
Topp