• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stowa vs Laco

Jonteh

Cartier
Tjenare alla klockälskare!
Är sugen på en flygare som nästa klocka och har kollat in både Stowa och Laco. Båda faller mig i smaken ordentligt, dock så har jag aldrig ägt någon klocka av dessa märken så vet inte så mycket om de.
Någon här som har mer erfarenhet om dessa sköningar och kan berätta fördelar och nackdelar med dessa klockor.

Tack på förhand
 

Bilagor

  • 20190221_070930.jpg
    20190221_070930.jpg
    154.1 KB · Visningar: 34
  • 20190221_070905.jpg
    20190221_070905.jpg
    109.5 KB · Visningar: 40

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Har en kamrat som har en Stowa och den hat alltid legat högt på min inköpslista. Väldigt fina ur med din finish och som det verka väldigt seriös tillverkare. Laco har jag ingen erfa av men läser man på om de olika B-uhrs varianterna tycker jag det blir uppenbart att Stowa is the shit. Laco håller nog inte samma klass o är i mitt tycke inte lika skygga heller. Så utan fullständig koll på båda skulle jag lätt välja Stowa. Köp till det bruna nitade armbandet som är skitsnyggt o väldigt fin kvalitet för pengarna.(Det vet jag nämligen av egen erfa)
 

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_20160304_134123.jpg

Har ingen erfarenhet av Laco, men väl av Stowa. Det var en fantastisk klocka på alla sätt och vis. Fin finish, enormt bra tidhållning, bra AR, grym lume, härligt läderarmband osv. Jag kan tänka absolut tänka mig en till Stowa i framtiden. Så mitt råd är att köra på Stowa.
 

mouqvist

Rolex
Bara för att krångla till det, har du kollat Sinn B-uhr 856?
Ser riktigt bra ut och specifikationerna går inte att slå
33F8BA82-0CD0-43F0-B054-E63F40930AE3.jpeg
 

Jonteh

Cartier
Har en kamrat som har en Stowa och den hat alltid legat högt på min inköpslista. Väldigt fina ur med din finish och som det verka väldigt seriös tillverkare. Laco har jag ingen erfa av men läser man på om de olika B-uhrs varianterna tycker jag det blir uppenbart att Stowa is the shit. Laco håller nog inte samma klass o är i mitt tycke inte lika skygga heller. Så utan fullständig koll på båda skulle jag lätt välja Stowa. Köp till det bruna nitade armbandet som är skitsnyggt o väldigt fin kvalitet för pengarna.(Det vet jag nämligen av egen erfa)

Som du säger så upplever jag också att stowa håller en högre kvalitet. Men jag har inte lyckats hitta någon som jämfört dessa klockor som bekräftar min tanke.
Tack för informationen.

Ps..
Det bruna armbandet är riktigt snygg till den klockan.
 

Jonteh

Cartier
IMG_20160304_134123.jpg

Har ingen erfarenhet av Laco, men väl av Stowa. Det var en fantastisk klocka på alla sätt och vis. Fin finish, enormt bra tidhållning, bra AR, grym lume, härligt läderarmband osv. Jag kan tänka absolut tänka mig en till Stowa i framtiden. Så mitt råd är att köra på Stowa.

Härligt att höra att du var nöjd med din klocka och kan tänka dig en ny :).
Det är ett gott betyg som får mig att luta mig mer åt stowa hållet.
 

Jonteh

Cartier
D34D02E7-11E4-4823-AD7A-A83F96914018.jpeg
Äger dessa två, dock haltar jämförelsen för Stowan är limited edition. Lacon är instegsmodellen. Gillar båda men det känns som Stowan har det där lilla extra.

Riktigt fina klockor du har i din samling. Som jag nämnde tidigare så har jag haft en liten uppfattning att stowa skall hålla en bättre kvalitet. När du säger att stowa har det lilla extra så blir man mer sugen på en stowa än på laco.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har bara sett bilder och videos. En stor skillnad mellan dem är kronorna. Lacos instegsmodell har betydligt tråkigare krona än den dyrare, men Stowas lök vinner med en hårsmån i min bok. Crown guards och rak krona som på Sinn går bort. Kronan ska ju vara stor och lätt att hantera i ett kallt flygplan med handskar på.
 

Jonteh

Cartier
Bara för att krångla till det, har du kollat Sinn B-uhr 856?
Ser riktigt bra ut och specifikationerna går inte att slå
33F8BA82-0CD0-43F0-B054-E63F40930AE3.jpeg

Har varit inne på en sinn 857 UTC tidigare men på aldrig märket till deras B-uhr så mycket. Den faller verkligen i smaken och kan tänkas att införskaffas. Nu satte du mig i en svårare sits när du nämner ytterligare ett alternativ ;)
 

Jonteh

Cartier
Har bara sett bilder och videos. En stor skillnad mellan dem är kronorna. Lacos instegsmodell har betydligt tråkigare krona än den dyrare, men Stowas lök vinner med en hårsmån i min bok. Crown guards och rak krona som på Sinn går bort. Kronan ska ju vara stor och lätt att hantera i ett kallt flygplan med handskar på.
Den tanken har aldrig slagit mig. Absolut håller jag med om att den skall vara lätt att hantera i ett flygplan. Den detaljen tycker jag är riktigt snygg på stowa klockorna.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Gillar de blåa visarna de gjort till bland annat flygaren. Ser mer klassiskt och professionellt ut.

Dom visarna är en riktig höjdare! Old school blånering vad jag förstår.
Satt faktiskt själv och dreglade på Stowa's hemsida senast igår. :hungry:
Utan personlig erfarenhet så känns Stowa snäppet bättre och jag suktar själv efter 40mm varianten. Lycka till :)
 

hd1

Omega
2-Faktor
IMG_20190221_202726.jpg
Aldrig testat Laco, men mycket nöjd med min Stowa Classic 40 No Logo No date Automatic. Tavla och framförallt sekundvisare är magisk. Nyligen skaffat det svarta bandet Original lädret med nitar, lika snyggt och grymt som det bruna. Har viklåset också men det är kasst. Hade jag fått välja om idag hade jag nog skaffat en manuell. Är även sugen på en Marine Classic.
 
Senast ändrad:

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
För att agera djävulens advokat så har även Lacos dyrare riktiga blånerade visare. Men Lacos dyrare, Friedrichshafen, är dyrare än Stowa ska ju sägas, så gillar man Stowa mer så är den ju solklar.
 

Jonteh

Cartier
Dom visarna är en riktig höjdare! Old school blånering vad jag förstår.
Satt faktiskt själv och dreglade på Stowa's hemsida senast igår. :hungry:
Utan personlig erfarenhet så känns Stowa snäppet bättre och jag suktar själv efter 40mm varianten. Lycka till :)

Man drägglar rätt bra på den sidan. Massor av skönheter som ropar på en.
 

Jonteh

Cartier
IMG_20190221_202726.jpg
Aldrig testat Laco, men mycket nöjd med min Stowa Classic 40 No Logo Automatic. Tavla och framförallt sekundvisare är magisk. Nyligen skaffat det svarta bandet Original lädret med nitar, lika snyggt och grymt som det bruna. Har viklåset också men det är kasst. Hade jag fått välja om idag hade jag nog skaffat en manuell. Är även sugen på en Marine Classic.
Marine classic är också riktigt snygg måste jag säga. Vad grundar du på att du idag skulle valt en manuell? Hänger den inte med i tiden efter ett tag ?
 

Jonteh

Cartier
Håller med.
Av de två är väl Laco den mer historiskt korrekta med graveringar och liknande. Utöver dessa två har man då IWC, Lange och Wempe att välja på.
Så antar att stowa inte "ursprungliga" märkena och att ni därför tycker att laco är ett bättre alternativ av fen anledningen. Självklart vill man ha en klocka med historia i bagaget. :):)
 

hd1

Omega
2-Faktor
Marine classic är också riktigt snygg måste jag säga. Vad grundar du på att du idag skulle valt en manuell? Hänger den inte med i tiden efter ett tag ?
Det sitter ju ETA i alla, blir ju knappt bättre. Vill ha manuell för att det satt manuell i modellerna dessa vill efterlikna.

Så antar att stowa inte "ursprungliga" märkena och att ni därför tycker att laco är ett bättre alternativ av fen anledningen. Självklart vill man ha en klocka med historia i bagaget. :):)
Stowa är likt Laco en av de fem originaltillverkarna.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Så antar att stowa inte "ursprungliga" märkena och att ni därför tycker att laco är ett bättre alternativ av fen anledningen. Självklart vill man ha en klocka med historia i bagaget. :):)

Detta är ju två klockor som ser mer ut som varandra än Invicta och Rolex, fast av bättre orsak. Vilken man väljer beror helt på hur man värdesätter de små detaljer som skiljer, och det kan bara du göra.
Laco har gjort en replica medan Stowa mer tagit designen. Laco har orginalgraveringarna på bla boettlock, Stowa har safirglas tex. Vad man uppskattar bäst där är ju en smaksak.
Ingen av dessa är ändå helt historiskt korrekt då det saknas minst 10mm i diameter på klockorna ändå.
Högre conversation starter-potential ger nog Laco.
Tror även det skiljer i diameter, Stowa på 41 och Laco mastiga 45, men jag kan ha missat modeller. Laco går att få både som automat eller handjagad, oxå smaksak. Automat är ju smidigt, manuell charmig och mer "korrekt".
Vilken du än väljer så tror jag du blir nöjd.
 

Jonteh

Cartier
Det sitter ju ETA i alla, blir ju knappt bättre. Vill ha manuell för att det satt manuell i modellerna dessa vill efterlikna.

Stowa är likt Laco en av de fem originaltillverkarna.

Är helt ny i klockvärlden så tackar för den informationen :) alltid kul att lära dig mer om klockor.
 

Jonteh

Cartier
Detta är ju två klockor som ser mer ut som varandra än Invicta och Rolex, fast av bättre orsak. Vilken man väljer beror helt på hur man värdesätter de små detaljer som skiljer, och det kan bara du göra.
Laco har gjort en replica medan Stowa mer tagit designen. Laco har orginalgraveringarna på bla boettlock, Stowa har safirglas tex. Vad man uppskattar bäst där är ju en smaksak.
Ingen av dessa är ändå helt historiskt korrekt då det saknas minst 10mm i diameter på klockorna ändå.
Högre conversation starter-potential ger nog Laco.
Tror även det skiljer i diameter, Stowa på 41 och Laco mastiga 45, men jag kan ha missat modeller. Laco går att få både som automat eller handjagad, oxå smaksak. Automat är ju smidigt, manuell charmig och mer "korrekt".
Vilken du än väljer så tror jag du blir nöjd.
Tack för den utförliga beskrivningen av de olika märkena :) som jag nämnde ovan är det alltid kul att lära sig mer om klockor. Detta skall läggas på minnet ;).
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Detta är ju två klockor som ser mer ut som varandra än Invicta och Rolex, fast av bättre orsak. Vilken man väljer beror helt på hur man värdesätter de små detaljer som skiljer, och det kan bara du göra.
Laco har gjort en replica medan Stowa mer tagit designen. Laco har orginalgraveringarna på bla boettlock, Stowa har safirglas tex. Vad man uppskattar bäst där är ju en smaksak.
Ingen av dessa är ändå helt historiskt korrekt då det saknas minst 10mm i diameter på klockorna ändå.
Högre conversation starter-potential ger nog Laco.
Tror även det skiljer i diameter, Stowa på 41 och Laco mastiga 45, men jag kan ha missat modeller. Laco går att få både som automat eller handjagad, oxå smaksak. Automat är ju smidigt, manuell charmig och mer "korrekt".
Vilken du än väljer så tror jag du blir nöjd.
Laco har väl en 56 mm också om jag inte missninner mig. Både korrekt och gräsligt fult!:wtf:
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Detta är ju två klockor som ser mer ut som varandra än Invicta och Rolex, fast av bättre orsak. Vilken man väljer beror helt på hur man värdesätter de små detaljer som skiljer, och det kan bara du göra.
Laco har gjort en replica medan Stowa mer tagit designen. Laco har orginalgraveringarna på bla boettlock, Stowa har safirglas tex. Vad man uppskattar bäst där är ju en smaksak.
Ingen av dessa är ändå helt historiskt korrekt då det saknas minst 10mm i diameter på klockorna ändå.
Högre conversation starter-potential ger nog Laco.
Tror även det skiljer i diameter, Stowa på 41 och Laco mastiga 45, men jag kan ha missat modeller. Laco går att få både som automat eller handjagad, oxå smaksak. Automat är ju smidigt, manuell charmig och mer "korrekt".
Vilken du än väljer så tror jag du blir nöjd.

Stowa har ett gäng storleksalternativ men den vanligaste är nog 40mm varianten. Dessutom går det att anpassa flera olika detaljer: auto eller handjagad, datum eller inte och med eller utan logga på tavlan.
 
Topp