• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stowa vs Laco

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tänkte bara kommentera storlek. Jag har en Classic marine 36 som tack vare vit tavla och smal glasring känns riktigt stor för att vara en 36a. Exempelvis upplevs den rejält större än en vit datejust 36. Visserligen har flieger modellen svart tavla oftast och blir därigenom något mindre men oavsett det så skulle jag säga att den blir stooor i 40. Varför inte gå på den limiterade 36an i grått? Hundra numrerade modeller, skitsnygg och bra storlek. (Har för övrigt ca 16,5 runt handleden)
Screenshot_2020-08-09-19-37-04-077_com.android.chrome.jpg
 

Jonteh

Cartier
Håller med @Bezelman , jag mäter min handled på ca 17 cm och har en klocka på 38 mm som jag tycker den sitter perfekt på min arm.
Så jag skulle satsa på en 36 istället för en på 40, men det är en smaksak vad man föredrar.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Jag hat ägt en sådan här. Laco Aachen Fliegeruhr B 42mm.
125227C1-459B-478E-926C-1A6BFD9A784E.jpeg

Stenhårt band (användes aldrig), ingen vidare finish och tråkigt urverk (selitta har jag för mig).
Men ändå en rätt kul klocka med tanke på priset. Cool lume.
 

Sadde

Omega
2-Faktor
Tänkte bara kommentera storlek. Jag har en Classic marine 36 som tack vare vit tavla och smal glasring känns riktigt stor för att vara en 36a. Exempelvis upplevs den rejält större än en vit datejust 36. Visserligen har flieger modellen svart tavla oftast och blir därigenom något mindre men oavsett det så skulle jag säga att den blir stooor i 40. Varför inte gå på den limiterade 36an i grått? Hundra numrerade modeller, skitsnygg och bra storlek. (Har för övrigt ca 16,5 runt handleden)
Screenshot_2020-08-09-19-37-04-077_com.android.chrome.jpg
Snygg är den helt klart. Men har fastnat för modell B fliegers. Laco gör ju modell B i mindre storlek, ska kolla lite mer på dem. Dock favoriserar jag Stowa så får se om jag blir övertygad över till en Laco. Uppskattar alla svar. :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
nej för katten. det är en total deal-breaker för mig. om jag alls skall titta på ett urverk så ska det vara på en dress-watch med vacker, in-house-caliber och aldrig på en tool-watch. för en flieger är det dubbelt fel då det är helt anakronistiskt.
Stowa= display caseback, saknar lök-krona=går bort
Hmm Stowa har väl lök krona? Däremot inte den laco som återges ovan. Vad gäller display case back så håller jag i princip med men väljer man top grade verket får man faktiskt ett riktigt fint dekorerat verk med chronometer kvalitet. (Är osäker på vilken nivå Stowa justerar sina verk på men mitt går superbra med snitt på 1spd plus och väldigt låg positionsavvikelse.)
I allt övrigt har Stowa en väldigt hög finish på tavlor, visare, index etc som jag inte tror Laco matchar alls. Vad gäller historik så är ju Stowa o Laco två av de fem originalleverantörerna från ww2 och det kan man ju inte ta från dom bara för är dom har glasbaksida. Stowa har för övrigt en väldigt bra och trevlig kundservice och kan leverera en ganska hög grad av unika kundanpassningar. Så vill man prompt slippa glasbaksidan bör man iaf ställa frågan till Stowa och höra om dom kan lösa det.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag hat ägt en sådan här. Laco Aachen Fliegeruhr B 42mm.
125227C1-459B-478E-926C-1A6BFD9A784E.jpeg

Stenhårt band (användes aldrig), ingen vidare finish och tråkigt urverk (selitta har jag för mig).
Men ändå en rätt kul klocka med tanke på priset. Cool lume.
Jag har inte haft någon Laco så jag kan inte riktigt jämföra men.... jag har iaf haft ett trettiotal andra klockor av många av de mer kända märkena och kan lugnt säga att Stowa håller väldigt hög kvalitet på både utförande och finish. Så jag tycker valet är plättlätt.
 
Så vill man prompt slippa glasbaksidan bör man iaf ställa frågan till Stowa och höra om dom kan lösa det.
ah, det skulle ju vara fantastiskt (om än lite osannolikt)

vad gäller lökkrona, så synes de vara väldigt mycket mer utpräglade på Lacon. Stowas är ju symmetriskt välvda. kanske finns fler varianter, men jag trodde den skulle smalna av in mot huset och t o m vara lite kantig
 
Senast ändrad:

Bezelman

Audemars
2-Faktor
ah, det skulle ju vara fantastiskt (om än lite osannolikt)

vad gäller lökkrona, så synes de vara väldigt mycket mer utpräglade på Lacon. Stowas är ju symmetriskt välvda. kanske finns fler varianter, imen jag trodde den skulle smalna av in mot huset och t o m vara lite kantig
Definitionen på lökkrona kan säkert variera men jag tycker absolut Stowas är"lökig" nog:).
Vad gäller baksidan är det nog inte helt osannolikt. Man kan tex få borstad boett på min marine fast den egentligen bara säljs som polerad. Man kan välja mellan auto, manuell, datum eller inte sant elabore eller top grade på verket. (Manuell blir alltid top). Så frågar man snällt och dom råkar har solida lock som passar från någon tidigare utgåva är det nog fullt möjligt. Dom är iaf väldigt tillmötesgående.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
nej för katten. det är en total deal-breaker för mig. om jag alls skall titta på ett urverk så ska det vara på en dress-watch med vacker, in-house-caliber och aldrig på en tool-watch. för en flieger är det dubbelt fel då det är helt anakronistiskt.
Stowa= display caseback, saknar lök-krona=går bort
Jag kikade lite på några artiklar om fliegers för att uppdatera mig lite och det verkar stämma som jag hade för mig att Stowas krona ÄR en lökkrona medans den typ som är spetsigare kallas diamant krona. Jag såg också att det åtminstone för några års sedan gick fint att maila Stowa och beställa klockan med solid case back.
STOWA_FLIEGER_CASEBACK1.jpg
 
den typ som är spetsigare kallas diamant krona

aha, det verkar rimligt med tanke på att den är mer lik en diamant än en lök, men det betyder också att fliegers hade både lök- och diamantkrona uppenbarligen (militärspecen var kanske inte så entydig). diamant är i mitt tycke lite snyggare, men den riskerar också att fastna i ärmen osv

tack för info om stowa, den 'växer' på mig :)
 

Sadde

Omega
2-Faktor
Jag kikade lite på några artiklar om fliegers för att uppdatera mig lite och det verkar stämma som jag hade för mig att Stowas krona ÄR en lökkrona medans den typ som är spetsigare kallas diamant krona. Jag såg också att det åtminstone för några års sedan gick fint att maila Stowa och beställa klockan med solid case back.
STOWA_FLIEGER_CASEBACK1.jpg
Du gör det inte lätt för mig ;). Nu har jag skickat iväg ett mail till dem och frågat om man kan få den med solid case back. Inte för att jag har bestämt mig för det men vill se ifall det går så får jag bestämma mig därefter. Uppskattar som sagt all info och så, tack. :)
 
Senast ändrad:

Sadde

Omega
2-Faktor
Nu har jag fått svar och det går alldeles utmärkt att få klockan med en solid case back. Så finns det bara 2 saker herr "velare" är velig om... 1: ska man köra med solid case? 2: ska man köra automatisk eller manuell urverk? (Förstår lite hur båda funkar och lite för o nackdelar. Det jag inte vet -och inte hittar någon tydlig svar på - är om någon av dem är mer känslig, inte lika hållbar? Innan mitten på nästa vecka dock så ska jag ha beställt klockan.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Nu har jag fått svar och det går alldeles utmärkt att få klockan med en solid case back. Så finns det bara 2 saker herr "velare" är velig om... 1: ska man köra med solid case? 2: ska man köra automatisk eller manuell urverk? (Förstår lite hur båda funkar och lite för o nackdelar. Det jag inte vet -och inte hittar någon tydlig svar på - är om någon av dem är mer känslig, inte lika hållbar? Innan mitten på nästa vecka dock så ska jag ha beställt klockan.
1: Ja
2: Manuell
3: Är i grund och botten samma utverk men den automatiska har en automatmodul som drar upp urverket när du rör på armen. De är lika känsliga/okänsliga för stötar osv.

Personligen tycker jag manuella verk är ”roligare”, mest för att jag är en hopplös romantiker. När det gäller Fliegers är det dessutom det enda autentiska, nu när du ändå ska köpa från ev av originaltillverkarna med solitt boettlock och allt. Lika bra att köra på ”riktigt”.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Gravur_Flieger_FL23883_2600.2.jpg
Nu har jag fått svar och det går alldeles utmärkt att få klockan med en solid case back. Så finns det bara 2 saker herr "velare" är velig om... 1: ska man köra med solid case? 2: ska man köra automatisk eller manuell urverk? (Förstår lite hur båda funkar och lite för o nackdelar. Det jag inte vet -och inte hittar någon tydlig svar på - är om någon av dem är mer känslig, inte lika hållbar? Innan mitten på nästa vecka dock så ska jag ha beställt klockan.
Det kan eventuellt vara så att den manuella är 1mm tunnare. Om du beställer auto måste du välja "top" för att det skall hålla samma nivå som den manuella. Stowa dekorerar sina verk snyggt så det kan ju vara kul med glasbaksidan om man inte har det på andra verk. Annars skulle jag själv gå på solid. Men sedan finns ju fler saker att krångla med :). Tex om man vill ha den ursprungliga luftwaffe gravyren? Man kan också få helt personliga gravyrer tom på delar av verket! Svårt skall det va!
""FL" stands for fliegnummer which translates to Flying number. 23 designated the watch as a device for flight monitoring and the 883 was assigned by the GermanTesting Office for Aeronautics"
 

Sadde

Omega
2-Faktor
Gravur_Flieger_FL23883_2600.2.jpg

Det kan eventuellt vara så att den manuella är 1mm tunnare. Om du beställer auto måste du välja "top" för att det skall hålla samma nivå som den manuella. Stowa dekorerar sina verk snyggt så det kan ju vara kul med glasbaksidan om man inte har det på andra verk. Annars skulle jag själv gå på solid. Men sedan finns ju fler saker att krångla med :). Tex om man vill ha den ursprungliga luftwaffe gravyren? Man kan också få helt personliga gravyrer tom på delar av verket! Svårt skall det va!
""FL" stands for fliegnummer which translates to Flying number. 23 designated the watch as a device for flight monitoring and the 883 was assigned by the GermanTesting Office for Aeronautics"


Tack! Efter all betänketid så är det nu bestämt. Blir solid case med manuell urverk och Fl23883 graverad! Tack för all hjälp i tråden från alla. :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag hat ägt en sådan här. Laco Aachen Fliegeruhr B 42mm.
125227C1-459B-478E-926C-1A6BFD9A784E.jpeg

Stenhårt band (användes aldrig), ingen vidare finish och tråkigt urverk (selitta har jag för mig).
Men ändå en rätt kul klocka med tanke på priset. Cool lume.
Ja, det kan så vara. Jag är ingen förespråkare för det ena eller andra. Däremot är det egendomligt att jämföra ett märkes lågprisserie, basic-serien, med ett annat märkes högprisserie, eller som i detta fallet de enbart har relativ högprisserie. Man måste naturligtvis jämföra de motsvarande serierna hos respektive, annars blir det konstigt. Det är som att jämföra en Seiko Skx 009 med en Citizen Chronomaster och dra slutsatser om märkena utefter det.

Hur tänker man då?
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Ja, det kan så vara. Jag är ingen förespråkare för det ena eller andra. Däremot är det egendomligt att jämföra ett märkes lågprisserie, basic-serien, med ett annat märkes högprisserie, eller som i detta fallet de enbart har relativ högprisserie. Man måste naturligtvis jämföra de motsvarande serierna hos respektive, annars blir det konstigt. Det är som att jämföra en Seiko Skx 009 med en Citizen Chronomaster och dra slutsatser om märkena utefter det.

Hur tänker man då?

STOPPA PRESSARNA!
Nu blommar havslöken osv.
Man får oftast det man betalar för, kan kanske vara av värde för ts, eller så är det inte det.

Inget jättekonstigt eller så värst egendomligt.
Mer konstigt att prata om ”högprisserier” för klockor runt 1000€ med ETA-verk.

Hoppas du överlever dagen.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
STOPPA PRESSARNA!
Nu blommar havslöken osv.
Man får oftast det man betalar för, kan kanske vara av värde för ts, eller så är det inte det.

Inget jättekonstigt eller så värst egendomligt.
Mer konstigt att prata om ”högprisserier” för klockor runt 1000€ med ETA-verk.

Hoppas du överlever dagen.
Konstigast är om man jämför 3000 kr klockor av ett märke med 12k versioner som är en stor prisskillnad av ett annat märke när det finns i ungefärlig motsvarande prisklass från båda märkena som är rimligare att jämföra med varandra. Det är ju två helt olika prisklasser.
Nu tänker jag inte mest på ditt inlägg och den här tråden men det har gjorts på andra ställen på nätet och såna jämförelser är ganska meningslösa och irrelevanta som jag skrev och ger antagligen ett missvisande utfall om man vill jämföra kvalitet. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att ett märke håller generellt lägre kvalitet bara för att de har en s. k. Basic-serie. Tror och förutsätter de flesta förstår meningen i mitt inlägg.

För övrigt vet jag inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg som framstår som rätt konstigt det med.

Edit, Original, kallar Laco sina fliegerklockor som motsvarar Stowas i pris och utförande. Uppdelat på pilot watches Original och pilot watches Basic.

Hoppas du överlever dagen.

Varför hoppas du det? Brukar du hota folk som kommer med en allmän kommentar i ett trådämne apropå nåt du skrivit som citerats?
 
Senast ändrad:

Sadde

Omega
2-Faktor
Ish, all klock-köp är lagd på is efter personliga ... "saker" tyvärr. Inget allvarligt men låt oss kalla detta för fel tillfälle bara. Fliegern är dock fortsatt på min korta köplista och ni slipper få fler frågor om den då jag bestämt mig i alla fall för vilken jag ska ha när det väl blir dags snart. :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Går i tankarna om att beställa en sån här utan datum Flieger Verus 40 | Uhrenmanufaktur seit 1927 (stowa.de)
Är några tusenlappar billigare än modellen dom kallar för "Classic 40" trots att dom vara verkar ytterst snarlika om man tittar på specifikationerna. Tror det ni är ett bra val eller ska man gå för något annat?
Dels tror jag du vill ha den "klassiska" flieger modellen bla för dom fina blånerade visarna men också för att du nog bör överväga att välja 36. Dom bär riktigt stort. Jag har en vit 36 som lätt känns som mina 38or. Den är samma boett på som den klassiska. Hur det är med Verus modellen vet jag iofs inte men jag misstänker att den blir stor också. För övrigt kan jag bara säga KÖP! Min Marine 36 är sjukt fin för pengarna och enormt prisvärd. Beställ med top grade verk också tycker jag. Väl värt det.
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Dels tror jag du vill ha den "klassiska" flieger modellen bla för dom fina blånerade visarna men också för att du nog bör överväga att välja 36. Dom bär riktigt stort. Jag har en vit 36 som lätt känns som mina 38or. Den är samma boett på som den klassiska. Hur det är med Verus modellen vet jag iofs inte men jag misstänker att den blir stor också. För övrigt kan jag bara säga KÖP! Min Marine 36 är sjukt fin för pengarna och enormt prisvärd. Beställ med top grade verk också tycker jag. Väl värt det.
Vill nog egentligen ha något som ser lite modernare ut som komplement till min Oris Pointer Date. Storlek är ju såklart alltid svårt, hade en Sinn 556 innan som jag tyckte var något liten men egentligen var den kanske rätt perfekt i storlek. Har provat Damsko tidigare också och jag gillade känslan av den men modellen jag hade var något udda och föll mig kanske inte helt i smaken. Stowa Marine har jag tittat på också och den är verkligen fantastiskt fin. Hade väl egentligen tänkt att köra på standardurverket men det kanske är snålt.
DSC_2903.jpg
DSC_2046.jpg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Vill nog egentligen ha något som ser lite modernare ut som komplement till min Oris Pointer Date. Storlek är ju såklart alltid svårt, hade en Sinn 556 innan som jag tyckte var något liten men egentligen var den kanske rätt perfekt i storlek. Har provat Damsko tidigare också och jag gillade känslan av den men modellen jag hade var något udda och föll mig kanske inte helt i smaken. Stowa Marine har jag tittat på också och den är verkligen fantastiskt fin. Hade väl egentligen tänkt att köra på standardurverket men det kanske är snålt.
DSC_2903.jpg
DSC_2046.jpg
Ja svåra val med Stowa då man ju kan välja lite allt möjligt. Manuellt verk är ju kul också och då får man också samtidigt top grade.

Här ju också haft ett par 556 och den klassiska flieger/Marine 36an ger ungefär samma storlekskänsla. Det fanns en limited flieger med stålgrå/silver tavla som ev finns fortfarande. Den verkade också riktigt snygg.
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Ja svåra val med Stowa då man ju kan välja lite allt möjligt. Manuellt verk är ju kul också och då får man också samtidigt top grade.

Här ju också haft ett par 556 och den klassiska flieger/Marine 36an ger ungefär samma storlekskänsla. Det fanns en limited flieger med stålgrå/silver tavla som ev finns fortfarande. Den verkade också riktigt snygg.
Ja finns mycket att välja på! Inte nog med att det är svårt att välja modell sen måste man också välja vilket urverk man vill ha :D
 
Topp