• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stowa

Kessler

Rolex
Tycker Stowa förtjänar en egen tråd. Finns några som är lite röriga men här kör vi en enbart dedikerad till Stowa.

Lång historia kort: Stowa är en tysk tillverkare som bildades i Tyskland 1927 av Walter Storz. Namnet Stowa kommer från hans namn, man tar första två bokstäverna i efternamnet och första två i förnamnet. De är främst kända för sina bauhaus, marin och framförallt pilotklockor.

De var tillsammans med IWC, Wempe, Laco och A. Lange & Söhne de "original 5" som tillverkade pilotklockor (fliegers) till luftwaffe. Så kallad B-uhr vars design blivit klassisk och populär. Originalen var 55mm, med tydlig tavla och stor krona så de blev enkla för stridspiloterna att använda.

I slutet av andra världskriget bombar de allierade sönder Stowas fabrik i Pforzheim. När Nazityskland fallit bygger Stowa upp en ny fabrik och fortsätter tillverka klockor och har gjort sedan dess. Idag ligger högkvarteret i Engelsbrand och CEO är Jörg Schauer som äger rättigheterna till märket som han tog över från Werner Storz (Walters son) och jag tycker han har väldigt intressant design på sina klockor kallade "Schauer watches" som är ett märke inom Stowa.

Har jag en Stowa? Nej. Varför startar jag ens en tråd då? Jo det kan ju verka märkligt när jag inte ens äger en. Men jag gillar deras design väldigt mycket och har länge planerat att köpa en. Kollar ofta deras hemsida och kollar vad nytt som har släppts. Vill gärna se mer tankar kring märket (och bilder!) Hade bestämt mig för en Marine Classic 36mm med romerska siffror och utan datum. Men sen hittade jag deras Marine 36mm med arabiska siffror och small seconds. Men vill ju ha en flieger också! Så svårt att välja.

Stowa har många modeller i olika storlekar. Exempelvis finns de vanliga Marine och Fliegers i 36 och 40mm. På många kan man välja automatiskt eller manuell, med eller utan datum, med eller utan logo och de graverar in text på rotor och annat om så önskas på många modeller. Tyvärr säljs bara klockorna direkt från deras hemsida stowa.de. Om jag förstått det rätt tillverkas de på beställning och tar därför några veckor att få hem klocka därifrån. Så tyvärr svårt att prova olika modeller. Även det en anledning till att jag inte köpt en än.

Nä nu orkar jag inte skriva mer. Postar lite bilder på olika klockor och så får ni som äger eller ägt en Stowa posta massa bilder och skriva vad ni vill om märket

Fliegers:
20210127_160622.jpg

Bauhaus:
antea_b2b_390_silver_limited_handaufzug-stowa-1300.jpg

Marine:
marineuhr_klassik_40_arabisch_auto_basis-stowa-2600.jpg

Dykare:
sportuhr_prodiver-schwarz_schwarz-stowa-2600.jpg

Schauer:
1557859298-2808-2.jpg
 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
De här två står det mellan för mig. Gillar flieger som tusan men svart med gulaktig lume som Djurgårdare tar emot. Blå är snygg men inte blånerade visare på den.

Dilemmat: Fördel med första är romerska siffror. Lite billigare och dressigare. Den andra har fördelen att den är tunn 8,5mm jämfört med 10,5mm (om manuell, automatiska är 0,5mm tjockare) på den första. Kanske går att använda den med arabiska siffror mer till vardags. De är ju lika men också olika.

Finns många andra schyssta marine med. Exempelvis i brons men tyvärr som större modell.

marineuhr_klassik_36_roman_auto_basis-stowa-1300.jpg

marineuhr_marine_36_handaufzug-stowa-2600.2.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
0E62E80A-E9F7-407A-B576-613A67BEBCEA.jpeg
A48120D0-49C3-4CAA-871E-675465BC41D1.jpeg
4B081221-5B70-47B9-B920-F7AECB0C0C5C.jpeg

I princip bästa klockan jag ägt. Så känner jag nu i alla fall. Grym finish på allt, dock sparsmakad design. Håller tiden löjligt bra och har i princip perfekta proportioner så den sitter sjukt bekvämt. Jag kan varmt rekommendera Stowa!
 

Kessler

Rolex
0E62E80A-E9F7-407A-B576-613A67BEBCEA.jpeg

I princip bästa klockan jag ägt. Så känner jag nu i alla fall. Grym finish på allt, dock sparsmakad design. Håller tiden löjligt bra och har i princip perfekta proportioner så den sitter sjukt bekvämt. Jag kan varmt rekommendera Stowa!
Snyggt! Hörde ditt beröm över den i podden vilket ökade mitt sug. Har för mig du sa nåt i stil med att finish osv. höll väldigt bra nivå i förhållande till priset. Var det den du jämförde med IWC?

Är jäkligt sugen på en flieger med. Fanns en limiterad grå förut som jag gillade som sålt slut. Men original (dvs. svart) är ju original. Aja ska nog börja med en marin iaf. Men riktig läcker den där. Hört att de bärs något stort, stämmer? Jag föredrar mindre klockor trots att jag inte har särskilt smala armar men en flieger kan jag nog tänka mig både i 36 och 40mm men marinklockan kör jag i 36mm.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Snyggt! Hörde ditt beröm över den i podden vilket ökade mitt sug. Har för mig du sa nåt i stil med att finish osv. höll väldigt bra nivå i förhållande till priset. Var det den du jämförde med IWC?

Är jäkligt sugen på en flieger med. Fanns en limiterad grå förut som jag gillade som sålt slut. Men original (dvs. svart) är ju original. Aja ska nog börja med en marin iaf. Men riktig läcker den där. Hört att de bärs något stort, stämmer? Jag föredrar mindre klockor trots att jag inte har särskilt smala armar men en flieger kan jag nog tänka mig både i 36 och 40mm men marinklockan kör jag i 36mm.
Ja precis. Tycker finish lätt är minst lika bra som IWC, även verket. Det är mycket tavla så de ser större ut än de bärs. Jämför man med IWC Mark så tycker jag däremot Mark XVIII bärs större då boetten på XVIII är så jäkla platt och lång vertikalt.
 

erow

Patek
2-Faktor
Bra trådstart @Kessler 👌
Som jag skrivit i annan tråd har jag också under lång tid besökt hemsidan mycket och tänkt beställa.
Förra veckan gjordes äntligen beställningen, återkommer när den landar (beräknat 1 - 8 februari)
 

Kessler

Rolex
Har många gånger suktat efter en vintage Stowa..

Tex en sån här från 30-talet

1611764200404.png


Eller kanske en sån här

1611764277227.png
Wow wow! Gillar inte bauhaus egentligen men de där hade man inte tackat nej till. Jag tycker det är synd att Stowa ändrat logo. De hade den där (och har kvar på några modeller) fram till några år sen.

@erow kul :) Återkom när den kommit :) Vilken var det du köpte? 36mm flieger eller minns jag fel?

@Hammer bra bild! :)


Efter att ha läst det @yonsson skriver om finish blir man inte mindre sugen. Nu ska jag fundera, måste tänka på vad jag ska ha för finish med. Fick tyvärr (mer beslut) reda på att man även kan välja det. Tänkt att vara en jag behåller resten av livet.
 

erow

Patek
2-Faktor
Stämmer bra det; flieger 36mm, manuell, solid baksida, utan datum och logga.

Jag var också sugen på den gråa men när jag väl beslutade att beställa var den som sagt slut.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Efter att ha läst det @yonsson skriver om finish blir man inte mindre sugen. Nu ska jag fundera, måste tänka på vad jag ska ha för finish med. Fick tyvärr (mer beslut) reda på att man även kan välja det. Tänkt att vara en jag behåller resten av livet.
Tror de precis som Sinn ger bra möjlighet till personifiering. Jag är lite småsugen på att sälja den jag har och beställa en ny utan datum, utan logo, med solid baksida och gravyr på sidan av boetten. Det känns så jäkla dumt bara när jag är så nöjd med den jag redan har.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Är i köptankar på en flygare från Stowa men har inte kommit till skott på år eftersom jag inte kan bestämma mig för val av tavla. B tavlan känns ju lite mer toolig men jag har svårt att bli polare med den knubbiga timvisaren. Den andra tavlan är stilren men på gränsen till tråkig, påminner om vilken random Visa klocka som helst från barndomen. Svårt...
 

1965ek

Patek
2-Faktor
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
En sak som inte jag lyckats reda ut är vilka storlekar som gällde samt varför man kallar arabiska modellen Baumuster A för B-Uhr.
Som jag fattar.

Baumuster A = arabisk modell fr 1940

Baumuster B = modellen med yttre minutvisning och inre timvisning fr 1942, 55 mm.

Ologiskt att man kallar A modellen för
B-Uhr. En annan fundering, vilken storlek hade A-modellen? Har läst att den också var 55 mm men även att den var mindre än B- modellen.
 

Kessler

Rolex
Är i köptankar på en flygare från Stowa men har inte kommit till skott på år eftersom jag inte kan bestämma mig för val av tavla. B tavlan känns ju lite mer toolig men jag har svårt att bli polare med den knubbiga timvisaren. Den andra tavlan är stilren men på gränsen till tråkig, påminner om vilken random Visa klocka som helst från barndomen. Svårt...
Ja det är inte lätt hehe. Jag gillar båda men föredrar A. Just för att den är så enkel. Är ju väldigt ikonisk design och de där baseras ju på de klockor som skapade denna ironiska design.

@1965ek Jo har sett den, har tom. skrivit där. Men fick för mig att det var rörigt och tjafs men var inte så illa som jag hade för mig. Aja.

Trist att det inte står Made in Germany på tavlan. Liten grej bara. Står på vissa. Denna 41mm i brons hade jag önskat fanns i mindre storlek. Gillar sportiga marin men gigantisk med 51mm l2l och 24mm bandbredd. Tyvärr är det många snygga modeller som känns som de är för stora. Ska hålla utkik om de släpper några av de där i mindre. Annars slår jag nog till på marine 36 med romerska siffror. Ger det två månader, ska köpas för att fira mig själv.

Marine_Original_Bronze_Vintage_front-stowa-2600.jpg
marine_klassik_sport_roman-stowa-2600.jpg
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Ja det är inte lätt hehe. Jag gillar båda men föredrar A. Just för att den är så enkel. Är ju väldigt ikonisk design och de där baseras ju på de klockor som skapade denna ironiska design.

@1965ek Jo har sett den, har tom. skrivit där. Men fick för mig att det var rörigt och tjafs men var inte så illa som jag hade för mig. Aja.

Trist att det inte står Made in Germany på tavlan. Liten grej bara. Står på vissa. Denna 41mm i brons hade jag önskat fanns i mindre storlek. Gillar sportiga marin men gigantisk med 51mm l2l och 24mm bandbredd. Tyvärr är det många snygga modeller som känns som de är för stora. Ska hålla utkik om de släpper några av de där i mindre. Annars slår jag nog till på marine 36 med romerska siffror. Ger det två månader, ska köpas för att fira mig själv.

Marine_Original_Bronze_Vintage_front-stowa-2600.jpg
marine_klassik_sport_roman-stowa-2600.jpg
Får den här tråden fart på Stowadiskussionerna så är det helt rätt. Alltid sneglat på dessa men aldrig kommit över tröskeln. Ville bara veta om du visste att det fanns en tråd.
 

Kessler

Rolex
En sak som inte jag lyckats reda ut är vilka storlekar som gällde samt varför man kallar arabiska modellen Baumuster A för B-Uhr.
Som jag fattar.

Baumuster A = arabisk modell fr 1940

Baumuster B = modellen med yttre minutvisning och inre timvisning fr 1942, 55 mm.

Ologiskt att man kallar A modellen för
B-Uhr. En annan fundering, vilken storlek hade A-modellen? Har läst att den också var 55 mm men även att den var mindre än B- modellen.
Tror du blandar ihop det kanske? B-Uhr är en förkortning. Det betyder Beobacthungsuhr. Fritt översatt: observationsklocka. Alltså är den första modellen med arabiska siffror "typ A" B-uhr och den andra modellen är "typ B" B-uhr. Ang. storlek så var typ A också 55mm. Finns några original från 40-talet på chrono24.

Jag tycker Stowas modeller förutom fliegers och marin är snygga också. Inget för mig egentligen då jag inte är på jakt efter någon sån men dykarna är snygga.
 

durutti

Cartier
En sak som inte jag lyckats reda ut är vilka storlekar som gällde samt varför man kallar arabiska modellen Baumuster A för B-Uhr.
Som jag fattar.

Baumuster A = arabisk modell fr 1940

Baumuster B = modellen med yttre minutvisning och inre timvisning fr 1942, 55 mm.

Ologiskt att man kallar A modellen för
B-Uhr. En annan fundering, vilken storlek hade A-modellen? Har läst att den också var 55 mm men även att den var mindre än B- modellen.
B-uhr är en förkortning av Beobachtungs-uhr (= observations-ur) medan Baumuster betyder egentligen typ/version/modell. Lite förvirrande kanskeo_O
Båda modellerna (A och B) var lika stora, c:a 55mm i diameter, den enda synliga skillnaden var tavlans utformning.. tror jag.
 
Kul, har också funderat på en Stowa ett tag. Har kollat på A 40 automat, inget datum och ingen logga. Såg sedan att man kunde få stål istället för glas på locket.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Stowa är det där märket som får en att bekänna färg; bryr jag mig mest om design och funktion eller är jag en snobb som blir påverkad av varumärkets prestige hos de oinvigda. Jag tycker de är härliga men har ännu inte köpt en.

Ett tillägg behövs dock när det gäller så kallade "Fliegers". Uren i fråga bars uteslutande av navigatörer på bombflyg och inte av stridspiloter, speciellt inte sådana som höll på med jakt. Som en sidpassus får jag alltid mina kommentarer raderade från IWCs insta när jag påpekar att deras "Silver Spitfire" mest var sugen på att skjuta ner folk utrustade med uren de saluför. Antar att Spitfire är något mer kommersiellt gångbart än en Ju88 eller He111.
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Stowa är bra, högkvalitativa klockor som är fördelaktigt prissatta. Har två stycken i min ägo. En dykare i titan, Prodiver Blue, och en handuppdragen 40mm Flieger Baumuster B som gavs ut i limiterad upplaga om 90 ur i samband med Stowas 90-årsjubileum häromåret (2017). Den senare har jag också skrivit en recension om vilken återfinns här, för den som inte redan har läst den.


c403bbde-0e82-4313-bb4d-41e8b3f7b65f-jpeg.1061604

97918abb-f4de-4e94-aed3-e954395dee85-jpeg.1543792
 
Senast ändrad:

kottme

Cartier
Varit sugen på deras Marine 36 med arabiska siffor och "small seconds" ett tag nu, känns sådär lagom dressad och sportig.

Någon som har erfarenheter om denna?
 

Kessler

Rolex
Varit sugen på deras Marine 36 med arabiska siffor och "small seconds" ett tag nu, känns sådär lagom dressad och sportig.

Någon som har erfarenheter om denna?
Denna?
är topp tre på min önskelista.

Här är en de hade tidigare

Vet inte alla skillnader på classic och original. Men original har "made in Germany" på tavlan medan classic bara har det på baksidan.

Blir riktigt fundersam över borstad eller polerad. Vet att borstningen verkar hålla hög klass. Men poleringen? Trots att jag har massvis med inlägg här har jag rätt dålig koll på skillnader i polering mellan olika prisklasser.

Edit: riktigt svårt här nu. Ena timmen vill jag ha en Marine 36 och nästa en flieger typ A 40. Lär köpa båda till slut men inte på en gång. Sen skrev jag också till Stowa och frågade om den blå fliegern. De erbjuder den med blånerade visare utan extra kostnad. Fördel med den är att jag gillar blått bättre, slipper OCD med svart och gult (även om lumen är mer grön stör det min OCD) samt att den är borstad OCH polerad. Nackdel är att det känns mer äkta med svart tavla och helt borstad. Köper jag både Marine och flieger passar det ju också med en som är helt polerad och en som är helt borstad. Beslutsångest.
 
Senast ändrad:

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Varit sugen på deras Marine 36 med arabiska siffor och "small seconds" ett tag nu, känns sådär lagom dressad och sportig.

Någon som har erfarenheter om denna?
Jag har av den vanliga marine 36an. Superbra finish och väldigt trevlig känsla. Sjukt bra klocka för pengarna. Jag har haft många olika märken vid det här laget och Stowan är det mest prisvärda jag haft tillsammans med Monta som också är galet välgjord. Lätt i klass med långt dyrare märken. EDIT: Jag tycker den är väldigt allround trots den lite dressade karaktären och till Romerska passar den polerade boetten och no date alldeles lysande. Vill man ha en mer vardaglig look så väljer man siffror och skriver ett trevligt mail till Stowa att man vill ha den med borstad boett istället. Det har iaf gått bra tidigare och jag har upplevt Stowa som mycket trevliga i kontakten.

IMG_20191016_175150.jpg
 
Senast ändrad:

kottme

Cartier
Jag har av den vanliga marine 36an. Superbra finish och väldigt trevlig känsla. Sjukt bra klocka för pengarna. Jag har haft många olika märken vid det här laget och Stowan är det mest prisvärda jag haft tillsammans med Monta som också är galet välgjord. Lätt i klass med långt dyrare märken. EDIT: Jag tycker den är väldigt allround trots den lite dressade karaktären och till Romerska passar den polerade boetten och no date alldeles lysande. Vill man ha en mer vardaglig look så väljer man siffror och skriver ett trevligt mail till Stowa att man vill ha den med borstad boett istället. Det har iaf gått bra tidigare och jag har upplevt Stowa som mycket trevliga i kontakten.
Tack för ett utförligt svar.

Älskar designen på klockan, från den otroligt stiliga tavlan med den underbara "emajlvita" färgen till den större kronan!
 
Topp